اصطلاحات دنیای ارز دیجیتال

رایج‌ترین اصطلاحات دنیای ارز دیجیتال

اگر می‌خواهید تریدر شوید و در بازار رمزارزها به درآمد برسید، درک و شناخت درست اصطلاحات دنیای ارز دیجیتال به شما کمک می‌کند تا با آگاهی بهتری در این حوزه فعالیت کنید.

با به ثمر رسیدن امتیازات (سکه‌ها) نات کوین و روند صعودی بهای نات کوین در صرافی‌ها، شاهد علاقه بیشتر مردم به بازار ارز‌های دیجیتال هستیم. همین موضوع سبب شده تا امروز در گجت نیوز شما را با رایج‌ترین اصطلاحات دنیای ارز دیجیتال آشنا کنیم.

آشنایی با رایج‌ترین اصطلاحات دنیای ارز دیجیتال، یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که برای ورود به دنیای کریپتوکارنسی و خرید و فروش ارز دیجیتال به آن نیاز دارید. وقتی به دنیای شگفت‌انگیز و گسترده کریپتوکارنسی قدم می‌گذارید، با واژه‌های جدید بسیار زیادی مواجه می‌شوید که تنها دانستن معنای فارسی آن‌ها نمی‌تواند شما را با مفهوم واژه در بازار ارز دیجیتال آشنا کند. همین موضوع سبب گیج و سردرگم شدن افرادی می‌شود که بدون اطلاعات پایه، می‌خواهند به دنیای ارز دیجیتال وارد شوند.

اصطلاحات دنیای ارز دیجیتال

در واقع، اصطلاحات دنیای ارز دیجیتال آنقدر زیاد و پراستفاده هستند که بلد نبودن آن‌ها ممکن است مانع حضور شما در این بازار شود؛ آن هم در شرایطی که ارز‌های مشابه نات کوین از دسته آلت کوین در بازار در حال گسترش هستند و استفاده از این بازار به راهکاری ساده برای پول درآوردن تبدیل شده است. اگر تریدر هستید، احتمالا وقتی در حال تحقیق در مورد یک رمز ارز یا یک پروژه بوده‌اید، با اصطلاحات دنیای کریپتو برخورد داشته‌ا‌ید. اصطلاحاتی که شناخت آن‌ها برای سر درآوردن از پروژه ضروری بوده، اما چون شما معنی و کاربرد آن‌ها را نمی‌دانستید یا بیخیال پروژه شده‌اید یا به دستاورد اشتباهی دست یافته‌اید.

بازار ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده و درک و شناخت درست اصطلاحات کریپتوکارنسی و مفاهیم ارز دیجیتال به شما کمک می‌کند تا با آگاهی بهتری در این حوزه فعالیت کنید. در ادامه این مطلب به واژه‌نامه پایه‌ای‌ترین و رایج ترین اصطلاحات دنیای ارز دیجیتال می‌پردازیم که با دانستن آن‌ها می‌توانید به‌عنوان یک مبتدی وارد این بازار شوید و به ترید کردن بپردازید.

آشنایی با رایج ترین اصطلاحات پایه بازار ارز دیجیتال

عبارت انگلیسی اصطلاح بازار ارز معنی عبارت به فارسیمفهوم عبارت در دنیای ارز دیجیتال
Cryptocurrencyکریپتوکارنسیکارنسی به معنای ارز یا پول رایج است و کریپتو به دنیای رمز ارزها اشاره دارد. بنابراین منظور از کریپتوکارنسی همان «ارز دیجیتال» است.
Blockchainبلاکچینبلاکچین یک سیستم غیر متمرکز ثبت سوابق دیجیتال است؛ این سیستم از زنجیره‌ای از بلوک‌ها برای ذخیره و تایید اطلاعات هر تراکنش استفاده می‌کند و به همین دلیل از امنیت بسیار بالایی برخوردار است.
Decentralizedغیر متمرکز عبارت غیرمتمرکز به این معنی است که هیچ مرجع یا سازمان مرکزی برای این ارز دیجیتال وجود ندارد که آن را کنترل کند. در یک پلتفرم غیر متمرکز، قدرت و تصمیم‌گیری بین اعضای یک شبکه تقسیم می‌شود.
Peer-to-peer همتا-به-همتایک شبکه یا مدل ارتباطی است که اعضای آن می‌توانند بدون واسطه با یکدیگر تعامل داشته باشند؛ نظیر اشتراک‌گذاری مستقیم دارایی‌ها
Distributed Ledgerدفتر کل توزیع شدهدفتر کل توزیع شده، سیستمی است که هر کدام از اعضای آن اطلاعات مربوط به یک تراکنش را دارند و ایجاد هر گونه تغییری در اطلاعات تراکنش در تمام نسخه‌ها منعکس می‌شود تا تمام اعضا اطلاعاتی به‌روز از آن را داشته باشند.
Smart Contractsقراردادهای هوشمندبرنامه‌هایی هستند که به‌طور خودکار و هوشمند شرایط یک قرارداد را بررسی می‌کنند و در صورت انطباق آن‌ها با شرایط از پیش تعیین شده، آن قرارداد را اجرا می‌کنند.
Tokenتوکنتوکن‌ نماینده‌ای از دارایی‌های دیجیتال است که در یک بلاکچین خاص وجود دارد. توکن‌ها می‌توانند مربوط به ارز دیجیتال یا حق مالکیت در یک پروژه باشند.
FORKSفورک‌ها یا انشعاباتتغییرات و به‌روزرسانی‌های مهم در پروتکل یا قوانین یک شبکه بلاکچین، فورک نام دارد. انشعاب یا فورک، زمانی رخ می‌دهد که بین نرم‌افزارهای ماینرهای مختلف در یک بلاکچین، ناهماهنگی به‌وجود بیاید.

HASH

هش

هش یک تابع ریاضی است؛ هش اعداد و حروف مختلف را به‌صورت داده‌های ورودی دریافت کرده و آن‌ها را به خروجی رمزگذاری شده تبدیل می‌کند. با رمزنگاری اطلاعات توسط هش، امنیت اطلاعات بالا رفته و از آن برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌شود.

HALVING

هالوینگ

هالوینگ از کلمه انگلیسی HALF به‌معنای نصف، گرفته شده است. به نصف شدن پاداش بیت کوین پس از استخراج هر 210000 بلاک، HALVING گفته می‌شود.

Blockchain explorer

جستجوگر بلاک چین

به موتور جستجو یک سایت یا اپلیکیشن برای جستجو در بلاک‌چین گفته می‌شود.

Market Capitalization

ارزش بازار

MARKET CAPITALIZATION، مارکت کپ یا ارزش بازار به ارزش نقدی یک دارایی مثل ارز دیجیتال در بازار گفته می‌شود. برای به‌دست آوردن مارکت کپ هر ارز دیجیتال لازم است تعداد کل توکن و کوین‌های استخراج شده را در قیمت نقدی آن کوین ضرب کنید.

REKT

نابود شده

در میان مفاهیم ارز دیجیتال، REKT برای توصیف یک خسارت مالی بسیار شدید که بر اثر سرمایه‌گذاری بد به‌وجود آمده است، به‌کار برده می‌شود.

WALLET

کیف پول

از رایج‌ترین اصطلاحات کریپتوکارنسی بوده و به کیف پول دیجیتال کاربر اشاره دارد. در واقع WALLET یک نرم افزار (APP) است که به کاربر امکان می‌دهد تا ارزهای دیجیتال خود را در آن ذخیره کرده و از آن برای انجام معاملات استفاده کند. از کلیدهای خصوصی و عمومی در WALLET استفاده می شود. کیف پول‌های دیجیتال انواع مختلفی دارند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارد.

بعد از آشنایی با پایه‌ای‌ترین اصطلاحات دنیای ارز دیجیتال، در ادامه می‌توانید با رایج ترین اصطلاحات دنیای ارز دیجیتال آشنا شوید.

اصطلاحات دنیای ارز دیجیتال

اصطلاحات کاربردی دنیای ارز دیجیتال

عبارت انگلیسی اصطلاح بازار ارزمعنی عبارت به فارسیمفهوم عبارت در دنیای ارز دیجیتال
 exchangeاکسچنجصرافی‌های اینترنتی که امکان خرید‌ و‌ فروش ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کنند
alternative coinآلت کوینهر کوینی غیر از بیت کوین
coinکوینارزهایی که شبکه خود را دارند
token swapتوکن سواپهنگامی که توکن‌ها از یک شبکه به شبکه دیگر (مثلا وقتی که شبکه خودشان ایجاد می‌شود) مهاجرت می‌کنند عملیات توکن سواپ انجام می‌شود
Initial Coin Offeringعرضه اولیهمانند پذیره‌نویسی سهام یک شرکت، فرآیند ثبت نام محدود برای خرید توکن‌ها یا کوین‌های جدید محسوب می‌شود
white paperوایت پیپرراهنمایی که به‌صورت خلاصه، فلسفه، هدف و روش یک موضوع را ارائه می‌کند. اکثر ارزهای مجازی  یک وایت پیپر مخصوص به خود را در اختیار دارند
market capارزش بازارقیمت کوین‌ها ضرب در تعداد کل آن‌ها (برای یک ارز یا کل بازار)، معیاری برای ارزش بازار یک کوین محسوب می‌شود
market liquidityنقدینگی بازارمیزان وجه نقدی که در بازار جریان دارد. نقدینگی بازار معمولاً بسیار کمتر از ارزش کل بازار است
FIATارز فیاتارزی که توسط دولت یا یک شرکت دولتی برای تنظیم بازار عرضه می‌شود؛ مثل طلا و ریال

WHALE

وال یا نهنگکسی که صاحب تعداد زیادی از یک ارز است؛ به‌طوری که می‌تواند بر قیمت آن تاثیر بگذارد
bear یا bearishخرسنماد انتظار و روند کاهش قیمت در بازار یا برای یک ارز خاص است
bull یا bullishگاو نماد انتظار و روند افزایش قیمت در بازار یا برای یک ارز خاص است
all time high یا ATHبیشترین قیمت تاریخیبیشترین قیمتی که یک ارز تا به حال داشته، قله قیمت تاریخی یا بیشترین قیمت تاریخی نام دارد
all time low یا ATLکمترین قیمت تاریخیکمترین قیمتی که یک ارز تا به حال داشته است
pumpپامپبالا رفتن شدید قیمت در یک بازه زمانی چند روزه
dumpدامپپایین رفتن شدید قیمت در یک بازه زمانی چند روزه
crashکرشسقوط ناگهانی قیمت در بازه زمانی بسیار کوتاه
jumpجامپافزایش ناگهانی قیمت در بازه زمانی بسیار کوتاه
technical analysisتحلیل تکنیکالرویه پیش‌بینی روند آتی بازار با بررسی و مطالعه رویه‌های قبلی قیمت
fundamental analysisتحلیل بنیادیارزیابی ارزش یک پروژه، عملکرد تیم مدیریتی آن، اخبار حواشی و به‌طور کلی کارایی پروژه
HODLهادل سرمایه‌گذاری بلند مدت در یک ارز دیجیتال، هولدر یا هادل نام دارد
satoshiساتوشیکوچک‌ترین واحد بیت کوین؛ هر بیت کوین برابر با 100 میلیون ساتوشی است
stable coinاستیبل کوین ارز مجازی که قیمت آن تقریبا همیشه ثابت است

برای موفق شدن در دنیای کریپتوکارنسی، علاوه بر یادگیری رایج‌ترین اصطلاحات دنیای ارز دیجیتال، باید با راهکارهای جدید این دنیا هم آشنایی پیدا کنید تا بتوانید با استفاده از روش‌های ساده‌تر، به درآمد مد نظر خود برسید؛ به عنوان مثال می‌توانید با یک آموزش ساده، هر روز ۵ میلیون سکه همستر کمبات رایگان بگیرید.

در گجت نیوز بخوانید:
راهنمای شرکت در ایردراپ همستر کامبت؛ کسب درآمد از طریق بازی Hamster Kombat ارز دیجیتال سگ کلاهدار (WIF) در آستانه ثبت رکورد قیمتی جدید پیش بینی قیمت نات کوین؛ آینده Notcoin چه خواهد شد؟ معامله گران ارزهای دیجیتال بخوانند: ۶ راهکار برای کنترل هیجان هنگام خرید و فروش سرقت ۲۵ میلیون دلار در ۱۲ ثانیه؛ چیزی که فقط در دنیای دیجیتال ممکن است ۱۰ ارز دیجیتالی که بزرگان بازار می‌خرند؛ با سبد خرید نهنگ ها آشنا شوید