کاوشگر آکاتسوکی

کاوشگر آکاتسوکی ژاپن در مدار سیاره زهره غیب شد

طبق اعلام سازمان فضایی ژاپن، ارتباط این سازمان با تنها فضاپیمای فعال بشر در سیاره زهره با نام کاوشگر آکاتسوکی از بین رفته است.

بر اساس آخرین اخبار نجوم، موسسه علوم فضایی و فضانوردی ژاپن (ISAS) یک هفته پیش و در تاریخ ۲۹ می ۲۰۲۴ اعلام کرد که آکاتسوکی (Akatsuki) پس از یک عملیات طولانی در نزدیکی سیاره زهره در انتهای آوریل امسال، از حالت کنترل پایداری خارج و ارتباط خود را با زمین از دست داده است.

کاوشگر آکاتسوکی، پرچالش‌ترین فضاپیمای ژاپن

کاوشگر آکاتسوکی

این کاوشگر در تاریخ ۱۰ می سال ۲۰۱۰ میلادی از مرکز فضایی تانگاشیما JAXA ژاپن و با هدف مطالعه بر الگوهای آب و هوای زهره و همچنین بررسی وجود نشانه‌هایی از آتشفشان فعال در سیاره ونوس به فضا پرتاب شد و در حال حاضر تنها فضاپیمای فعال در مدار دومین سیاره از خورشید محسوب می‌شود. در ابتدای پرتاب، این فضاپیمای 300 میلیون دلاری در سال 2010، به‌دلیل ایجاد نقص فنی و خرابی موتور اصلی موفق نشد وارد مدار زهره شود؛ اما با این حال، تیم ماموریت موفق شد در سال 2015 پس از پنج سال چرخش به دور خورشید، دومین فرصت را ایجاد کند و با موفقیت کاوشگر را وارد مدار کند.

حال سازمان فضایی ژاپن اعلام کرده که پس از انجام عملیاتی در اواخر آوریل امسال به‌دلیل آن‌که فضاپیما یک دوره طولانی در وضعیت کنترل پایدار با ارتفاع کم بود، ارتباط خود را از دست داده و اکنون تیم محققان ژاپنی مشغول برقراری دوباره ارتباط با آکاتسوکی هستند. این فضاپیما تاکنون شاهد پدیده ابرچرخش، موج‌های گرانشی و جزر و مد حرارتی بوده و تصاویر مادون سرخ این پدیده را از سطح سیاره به زمین فرستاده است.

کاوشگر آکاتسوکی

آکاتسوکی که در زبان ژاپنی به‌معنای «سپیده دم» است، در سال 2018 فاز گسترده‌ای از عملیات خود را آغاز کرد. هرچند از دست رفتن ارتباط با آکاتسوکی، یک مانع مهم به‌شمار می‌آید، اما این ابزار تاکنون بیشتر از عمر 4.5 ساله خود فعالیت کرده و حدود یک دهه فعال بوده است. این ماموریت، توانایی حل مشکل مهندسان JAXA را به اثبات رسانده و درک ما از آب و هوا و دینامیک جوی زهره را افزایش داده و جزئیاتی درباره پدیده ابر چرخش را به ما ارائه داده است. طی این پدیده، اتمسفر سیاره بسیار سریع‌تر از آن می‌چرخد.

همچنین بخوانید:
ربات چینی در نیمه تاریک ماه فرود آمد ژاپنی ها نخستین ماهواره چوبی جهان را ساختند خبر ناامید کننده برای عاشقان آدم فضایی ها: ما تنها هستیم

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*