بررسی کی ام سی تی 8 (KMC T8) پرحاشیه ترین پیکاپ ایران

بررسی کی ام سی تی 8 (KMC T8)؛ پرحاشیه ترین پیکاپ ایران + ویدیو

پیکاپ چینی کی ام سی T8 یکی از خودروهای پرسروصدای چند سال اخیر ایران بوده است. در ادامه بررسی کامل گجت نیوز از وانت KMC تی 8 را مطالعه کنید.

بنا به جدیدترین اخبار خودرو داخل کشور، کی ام سی تی ۹ مدتی قبل در نمایشگاه خودرو تهران به نمایش گذاشته شد. در حالی که کرمان موتور برای عرضه پیکاپ جدید خود آماده می‌شود، بهتر است حالا نگاهی به کی ام سی T8 داشته باشیم؛ محصولی که کرمان موتور با عرضه آن، رونقی تازه به بازار پیکاپ‌ها در ایران داد و حتی خیلی از سواری‌سوارها را جذب خود کرد. در واقع تی 8 حالا عنوان پرفروش‌ترین پیکاپ چینی بازار ایران را با خود به یدک می‌کشد و رقبای خود در بازار را با طراحی جذاب، امکانات مناسب و عملکرد چشمگیر به چالش کشیده است. در ادامه ضمن معرفی KMC T8، این پیکاپ چینی را از جوانب مختلف پس از یک سال تجربه کاربری بررسی می‌کنیم.

دسترسی به بخش‌های بررسی KMC T8:

کاملترین بررسی ویدیویی جک تی 8 (KMC T8)

تاریخچه خودرو جک تی 8

شائولینگ تی ۸ پیکاپی سایز متوسط از جک است که از سال 2018 وارد خط تولید این خودروساز چینی شد و کرمان موتور از اواخر سال 1399 آن را تحت برند KMC روانه بازار ایران کرد.

KMC T8 از بدو ورود به بازار ایران به‌خاطر عوامل مختلفی از جمله طراحی زیبا، کمبود خودرو صفر کیلومتر آفرودی در بازار کشور، امکانات قابل قبول، عملکرد آفرود مناسب و قیمت و شرایط فروش جالب توجه، با استقبال شدید مواجه شد و همچنان بعد از گذشت حدود 3 سال از عرضه آن، کماکان عنوان پرفروش ترین پیکاپ بازار ایران را در اختیار دارد. در واقع، میزان تولید کی ام سی T8 از مجموع تولید کل پیکاپ‌های تولیدی در ایران حدود 4 برابر بیشتر است.

طراحی ظاهری KMC T8

کی ام سی T8 که در دسته پیکاپ‌های سایز متوسط قرار می‌گیرد، طراحی نسبتاً به‌روزی دارد که به هیج وجه حس یک پیکاپ قدیمی را القا نمی‌کند. از قضا اگر دقت کرده باشید، در طراحی نمای بیرونی به نوعی تویوتا هایلوکسِ افسانه‌ای را به یادمان می‌آورد.

این محصول کرمان موتور دارای 5325 میلی‌متر طول، 1880 میلی‌متر عرض و 1830 میلی‌متر ارتفاع است. همچنین دو محور آن در فاصله 3090 میلی‌متری از یکدیگر جا گرفته‌اند. فاصله محوری تی 8 حدود 50 میلی‌متر بیشتر از هایلوکس است که همین مقدار تاثیر محسوسی در افزایش فضای پا برای سرنشینان عقب گذاشته است. با این ابعاد، وانتی درشت‌هیکل مواجه‌ایم که برای ماجراجویی‌های آفرودی آماده به نظر می‌رسد. این پیکاپ سایز متوسط 1965 کیلوگرم وزن دارد و همچنین قادر است 840 کیلوگرم بار را روی خود حمل کند.

تمام خطوط به کار رفته در طراحی این خودرو پیکاپ در هماهنگی با یکدیگر قرار دارند و طراحان جک با استفاده از این خطوط، موفق شده‌اند شکلی عضلانی به آن بدهند. چراغ‌ها، سپر و جلوپنجره، خطوط روی کاپوت و لوگوی بزرگ کی ام سی دست به دست هم‌ داده‌اند تا تی 8 چهره‌ای به‌روز و باابهت داشته باشد.

کی ام سی تی 8 به‌صورت استاندارد با چراغ‌های جلو زنون از برند معتبر اوسرام عرضه می‌شوند و با نگاهی دقیق‌تر، می‌توان متوجه نشان جک لایتینگِ چراغ‌ها شد؛ المانی که نشان از توجه جک به جزئیات دارد. البته این نشان در نسل جدید آن برداشته شده است.

ضمن نور عالی چراغ‌های جلو، دی‌لایت‌های LED به زیبایی نمای جلوی کمک شایانی کرده‌اند. چراغ‌های مه‌شکن پایین هم با طراحی جذاب و فریم کرومی، نوردهی مناسبی دارند.

در نمای کناری رینگ 18 اینچی آلومینیومی وانت T8 کرمان به چشم می‌آید که با ابعاد بزرگ خود ظاهری جذاب به خودرو بخشیده است. تجربه یک سال کار با این رینگ‌ها هم نشان می‌دهد که سطح کیفی راضی‌کننده‌ای دارند.

اول از همه باید اشاره کرد که برای تی 8 تایرهایی با ابعاد 265/60/18 در نظر گرفته شده است. از آنجا که این تایرها تولید ایران هستند، نمی‌توان به کیفیت آن‌ها و اثر مثبتشان روی سواری ماشین اتکا کرد. پیشنهاد می‌شود در صورت امکان، بعد از خرید این خودرو، حتما تایرهایی از نوع همه‌جارو (AT) از برندی خارجی برای آن تهیه کنید.

فلاپ‌های روی گلگیر موفق شده‌اند هیبت خاصی به این پیکاپ جک بدهند و در همان حال، در صورت برخورد از پهلو، به نوبه خود می‌توانند از بدنه خودرو محافظت کنند. ضمناً خطوط روی درب‌ها و قسمت پایین بدنه اجازه نمی‌دهند نمای کناری این وانت یکنواخت به نظر برسد و در طراحی این ناحیه هم به حالت عضلانی بدنه توجه شده است.

درب‌ها و شیشه‌ها هم اندازه‌ای استاندارد و مطابق با ساختار کلی ماشین دارند و آینه‌های بغل بزرگ، دیدی بسیار عالی را برای راننده فراهم می‌کنند.

کی ام سی T8 از سیستم ورود بدون کلید بهره می‌برد و در صورتی که سوییچ خودرو داخل جیبتان باشد، با دکمه موجود روی دستگیره‌های کرومی آن، امکان باز و بسته کردن قفل درب وجود دارد.

علاوه بر این‌ها، بدون شک برای وانتی با این ارتفاع قطعاً رکاب یکی از ضرورت‌ها است و رکابی که زیر پای سرنشینان T8 قرار گرفته، هم از نظر جذابیت ظاهری و هم از لحاظ کیفیت در سطح مطلوبی است. ضمناً ظرفیت باک بنزین این خودرو کرمان موتور که از داخل قابل باز شدن است، به 76 لیتر می‌رسد.

در قسمت پشتی و لگن بار KMC T8 رول‌بار به چشم می‌خورد، اما متاسفانه کرمان موتور لاینر یا همون کفی برای اتاق بار در نظر نگرفته است. توصیه می‌شود برای این‌که با گذاشتن وسایلتان در قسمت بار خط و خشی روی آن ایجاد نشود، حتماً برای آن لاینتر تهیه کنید.

در قسمت درب این پیکاپ متاسفانه خبری از مالبند یا بکسل‌بند و جک آرام بازشو نیست که می‌توان این را یکی دیگر از کم‌کاری‌های کرمان موتور دانست. با وجود این، ناحیه عقب به خوبی طراحی شده و چراغ‌های LED تعبیه شده، زیبایی خاصی به این ناحیه داده‌اند.

دوربین عقب تی 8 در محل مناسبی تعبیه شده و در این قسمت همچنین طراحی مناسب سپر و جاپایی روی سپر برای دسترسی به قسمت بار دیده می‌شوند.

در یک کلام، با پیکاپی زیبا، عضلانی و هیکلی مواجه‌ایم که تناسب طراحی در تمام اجزای آن به چشم می‌آید؛ درست بر خلاف خیلی دیگر از محصولاتی که امروزه در بازار ایران موجودند.

کیفیت رنگ یکی از معضلات خودروهای چینی بازار ایران است که کی ام سی T8 هم از آن مستثی نیست و نیاز به کاور دارد. البته باید دقت کرد که برای مخافظت کامل از رنگ ماشین، سرامیک به تنهایی گزینه مناسبی نیست. بهتر است از همان روز اول خرید خودرو، به یک مرکز دیتیلینگ مراجعه کنید تا ابتدا آن را سرامیک کنند و سپس روی آن کاور حفاظتی شفاف بادیفنس بگذارند. گفتنی است که این کار هزینه زیادی را می‌طلبد و به‌صورت تقریبی، 140 میلیون تومان باید برای آن کنار بگذارید.

مشخصات فنی و پیشرانه کی ام سی T8

زیر کاپوت تی 8 یک موتور چهار سیلندر خطی 2 لیتری توربوشارژ قرار دارد که دست کم بر اساس اعلام شرکت سازنده، می‌تواند 174 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور تولید کند. در کمال تعجب، خروجی این خودرو در تست‌های داینو هم در همین محدوده است. چنین اتفاقی معمولاً از خودروهایی که داخل ایران تولید یا مونتاژ می‌شوند انتظار نمی‌رود. به‌عنوان مثال، به ادعای شرکت سازنده، کلوت با موتور 2.4 لیتری خود باید بتواند 215 اسب بخار قدرت تولید کند، اما در تست‌های داینو خروجی آن 130 تا 140 اسب بخار اندازه‌گیری شده است.

نکته مهم دیگر درباره وانت تی 8 جک، این است که در چین و خیلی از کشورهای دیگر با موتور 190 اسب بخاری عرضه می‌شود؛ ولی به نظر می‌رسد کرمان موتور به‌دلیل کیفیت پایین بنزین در ایران، توان این ماشین را جهت جلوگیری از آسیب به موتور تا 174 اسب بخار کاهش داده است. البته با ریمپ و کیت واتر متانول، همین موتور توانایی تولید قدرت 200 اسب بخار را خواهد داشت. با این حال، از آنجا که عمدتاً بنزین باکیفیت در ایران پیدا نمی‌شود، انجام چنین کاری اصلاً توصیه نمی‌شود.

زیر کاپوت یک نمد عایق قرار گرفته است که تا حد زیادی از انتقال گرما و صدای موتور جلوگیری می‌کند و همچنین به‌جای میل کاپوت از دوتا جک برای بالا بردن کاپوت استفاده شده است. این ویژگی برای ماشینی با این ابعاد کاپوت کاربرد دارد.

شاسی و زیربندی کی ام سی T8 کرمان موتور برای خیلی از آفرودبازها آشنا است؛ چراکه تقریباً بیشتر از 20 سال است با اشکال مخلتف آن در ایران سروکا رداشته‌اند. این شاسی به تویوتا هایلوکس ویگو تعلق دارد و وجود این سیستم زیربندی به‌جز این‌که امتحان خودش را با هایلوکس پس داده است، دست خریداران تی 8 را برای استفاده از قطعات زیربندی تویوتا هایلوکس حسابی باز می‌گذارد. این یعنی راننده می‌تواند از انواع مختلف کیت‌های زیربندیِ طراحی شده برای هایلوکس در تی 8 استفاده کند.

طراحی داخلی، امکانات و آپشن های تی 8 کرمان موتور

پنل‌های درب‌های کی ام سی T8 تماماً از پلاستیک خشک ساخته شده‌اند و صرفاً در زیردستی از چرم استفاده شده است. البته زیردستی فضای زیادی ندارد و شاید نتواند رضایت شما را جلب کند.

پلاستیک قسمت بالای پنل درب با طراحی شیاری، کیفیت مناسبی دارد، اما کیفیت فریم دور کلیدهای شیشه بالابر چنگی به دل نمی‌زند. پلاستیک قسمت پایین رودری هم به‌شدت در برابر خط و خش، حتی خراش‌های سطحی آسیب‌پذیر است. ترکیب دستگیره‌های کروم با بخش کرومی روی درب ضمن حفظ هماهنگی با سایر المان‌های کرومی کابین، رودری ماشین را از سادگی بیرون آورده‌اند.

محل قرارگیری هر چهار کلید شیشه‌بالابر که همه به پاور ویندوز مجهزند، از لحاظ ارگونومی در سطح مناسبی قرار دارد؛ به‌طوری که حتی بدون نگاه مستقیم می‌توانید جای کلیدها را به راحتی پیدا کنید.

در این بین، دو آپشن کاربردی شیشه بالابر کی ام سی T8 توجه را به خود جلب می‌کنند. اول این‌که به دلیل تعبیه سنسور تشخیص مانع، هیچ‌وقت هنگام بالا رفتن شیشه دست کسی لای این شیشه‌ها نمی‌ماند؛ مثلاً اگر دست بچه‌ای بین شیشه باشد، سنسور بلافاصله این را تشخیص می‌دهد و شیشه را پایین می‌برد. آپشن دیگر شیشه بالابر تی 8 این است که که با نگه داشتن کلید قفل روی ریموت، می‌توانید هر چهار شیشه را به‌صورت همزمان ببندید یا باز کنید. بالای کلیدهای شیشه‌بالابر هم دکمه قفل مرکزی و قفل شیشه‌بالابر بقیه سرنشینان قرار گرفته است.

صندلی راننده به‌صورت دستی در 6 جهت عقب و جلو، گودی کمر و نشیمن‌گاه تنظیم می‌شود. در نتیجه، آپشن تنظیم برقی صندلی راننده در این خودرو موجود نیست و همچنین گرمکن و سردکن هم در این ماشین ارائه نشده‌اند.

صندلی‌ها روکش چرمی مشکی با دوخت قرمزرنگ دارند و به همین واسطه، توازن خوبی بین دو رنگ مشکی و قرمز در کابین برقرار شده است. البته از وجه جذابیت ظاهری که بگذریم، صندلی‌های تی 8 کرمان موتور نمره قبولی را از نظر راحتی دریافت نمی‌کنند. حتی به‌جز خشکی صندلی‌ها، اندازه آن‌ها هم رضایت‌بخش نیست؛ مگر این‌که قدتان کمتر از 160 سانتی‌متر باشد!

طراحی فضای داخلی کی ام سی T8 کرمان موتور را می‌توان نسبتاً به‌روز توصیف کرد. به‌خاطر ارگونومی قابل قبول، همه‌چیز سر جای خودش قرار دارد و در کابین از ترکیب چرم و پلاستیک استفاده شده است. المان‌های کرومی هم نمای داخلی تی 8 رو از یکنواختی خارج کرده‌اند و جلوه‌ای چشم‌نواز به داشبورد، پنل‌های درب‌ها و کنسول وسط داده‌اند.

پلاستیک به کار رفته در داشبورد علی‌رغم خشک بودن، کیفیت معقولی دارد؛ ولی باید اعتراف کرد مواد استفاده شده در بعضی از قسمت‌های کابین راضی‌کننده نیستند. به‌عنوان مثال، کیفیت پلاستیک به کار رفته روی درب‌ها و قسمت های درب محفظه داشبورد به هیچ وجه مناسب نیست.

فرمان تی 8 کرمان موتور با این‌که در مجموع مطلوب است، اگر ضخامت بیشتر و همچنین قسمت پایین تخت (همان فرم دی‌کات) داشت، حتی بهتر می‌شد. همچنین همان‌طور که انتظار می‌رود، روی فرمان این وانت کلیدهای کروز کنترل، سیستم مولتی مدیا و تماس پیدا می‌شوند. خود فرمان هم به‌صورت دستی به بالا و پایین حرکت می‌کند.

در سمت راست فرمان اهرم برف‌پاک‌کن و شیشه‌شور با تایمر و در طرف دیگر اهرم چراغ‌های ماشین قابل مشاهده‌اند؛ البته اثری از سنسور باران در اینجا نیست. چراغ‌های این خودرو به سیستم اتولایت مجهزند و از طریق کلید چرخشیِ در نظر گرفته شده می‌توان را رو خاموش و روشن کرد یا در حالت اتو قرار داد. مه‌شکن‌های جلو و عقب ماشین هم از همین‌جا روشن و خاموش می‌شوند.

در فضای داخلی دو مشکل ممکن است بازار آزار راننده شوند: یکی این‌که سنسور نور سیستم اتولایت روی داشبورد، حساسیت بیش از حد بالایی دارد و کافی است در روز از زیر سایه یک درخت رد بشوید تا بلافاصله روشن شود. در واقع، تصور کنید در حال عبور از بلواری هستید که کنارش درخت‌هایی وجود دارند و حالا این چراغ یک‌سره روشن و خاموش می‌شود! مشکل دیگر این است که هر چقدر تلاش می‌کنید، نمی‌توانید با این ماشین چراغ خاموش حرکت کنید و دی‌لایت همیشه روشن است.

در پایین کنار فرمان هم کلیدهای تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو، دیمر تنظیم میزان نور پشت آمپر و کلیدهای تنظیم آینه‌های بغل قرار داده شده‌اند.

صفحه کیلومتر تی 8 از نوع آنالوگ است و فریم کرومی دورش، کمی رنگ و لعاب به آن داده است. البته صفحه کیلومتر اندازه کوچکی  دارد، ولی خوشبختانه مشکلی در زمینه خوانایی ایجاد نمی‌کند. بین دو صفحه آنالوگ کامپیوتر سفری برای ارائه اطلاعاتی مثل زمان، میزان باد و دمای لاستیک‌،ها، میزان مصرف سوخت، میزان مانده پیمایش خودرو با توجه به میزان سوخت درون باک در اختیار راننده است.

یکی از نکات جالب این پیکاپ جک، این است که امکان تنظیم هشدار برای هر سرعتی را فراهم می‌کند و بوق هشدار سرعت روی سرعت 120 کیلومتر قفل نیست. به عبارتی دیگر، قطع کردن آلارم سرعت امکان‌پذیر است.

دکمه استارت درست در جایی نصب شده است که بدون نیاز به نگاه کردن، قابل استفاده است. در قسمت شاگرد هم دستگیره‌ای به ستون متصل شده است که به کمک شدن سرنشین جلو کمک می‌کند. این دستگیره اما در قسمت راننده تی 8 وجود ندارد که با توجه به ارتفاع زیاد این پیکاپ، کار راننده را برای وارد شدن به کابین سخت می‌کند. آفتابگیر شاگرد هم آینه دارد، در حالی که این مورد برای راننده در نظر گرفته نشده است.

چراغ سقفی با روشنایی کافی و کلیدهای روشن و خاموش کلی و مجزا در کنار یک جاعینکی جا گرفته‌اند. فضای داخل داشبورد هم نیازهای راننده را تامین می‌کند، اما علاوه بر کیفیت نه چندان مناسب، آرام بازشو نیست. با وجود این، متاسفانه برای KMC T8 سانروف تدارک دیده نشده است.

نمایشگر مرکزی وانت تی 8 کرمان موتور سیستم عامل خاصی ندارد و حداقل امکان نصب سیستم یا رابطی روی آن از طرف کاربر ممکن نیست. این نمایشگر امکان اتصال گوشی برای پخش موسیقی و برقراری تماس از طریق بلوتوث، قابلیت پخش صوت و تصویر، رادیو، مشاهده میزان فشار باد و دمای لاستیک‌های خودرو از سیستم TPMS را فراهم می‌کند. داخل بخش تنظیمات هم اکولایزر صدا و مواردی نظیر ساعت و تاریخ مانیتور قابل تنظیم هستند و به‌جز این، قابلیت قابل توجه دیگری موجود نیست.

نمایشگر مرکزی همچنین وقتی در برابر نور خورشید قرار بگیرد، بی‌شک اذیتتان خواهد کرد. این نمایشگر نور خورشید را به‌شدت انعکاس می‌دهد و عملاً زیر نور مستقیم خورشید، هیچ‌جای آن قابل مشاهده نیست. حتی به‌جز مانیتور، کلیدهای روی داشبورد را هم زیر نور خورشید نمی‌توان به خوبی دید و حتی شاید نتوان متوجه خاموش یا روشن بودنشان شد.

دوربین پشت به محض قرار دادن ماشین به دنده عقب، فعال می‌شود و اگرچه دیدی مناسب به راننده از عقب ارائه می‌کند، کیفیت آن تعریف‌کردنی نیست. با وجود همین، خطوط پویای متحرک به نمایش در می‌آورد که به کار راننده می‌آید. سنسور هشدار پارک دنده عقب هم جزو امکانات کی ام سی تی 8 کرمان موتور است که برای وانتی  با این ابعاد، یکی از امکانات ضروری بر شمرده می‌شود.

در حالی که شاید نمایشگر مرکزی مولتی مدیا نتواند رضایت خیلی از خریداران را جلب کند، سیستم صوتی تی 8 با 4 تا اسپیکر در درب‌ها و 2 توییتر روی ستون‌ها احتمالاً حتی فراتر از انتظار عمل کند. مسلماً نباید توقع یک سیستم صوتی حرفه‌ای را داشته باشید، اما سیستم صوتیِ در نظر گرفته شده در حد و اندازه چنین وانتی است.

سیستم تهویه، تک‌کاناله است و به‌صورت دستی تنظیم می‌شود و نبود تهویه خودکار دوکاناله شاید یکی دیگر از نقاط ضعف جک T8 بازار ایران باشد. کلیدهای تنظیم جهت باد و گرمکن شیشه جلو و عقب هم در کنسول مرکزی دیده می‌شوند. جای توجه دارد پیکاپی در این رده قیمتی از گرمکن شیشه عقب برخوردار است و این را باید یکی از مزیت‌های تی 8 به حساب آورد.

سرمای کولر وانت کی ام سی T8 کرمان موتور، حتی در تابستون راضی‌کننده است، ولی برخی از رانندگان هم از عملکرد نامطلوب آن گلایه کرده‌اند! بررسی‌های ما نشان می‌دهند که کثیف شدن رادیاتور از بیرون و فیلتر کابین ماشین، تاثیر محسوسی روی سرمای کولر می‌گذارد. پس حتماً در فصول گرم سال از تمیزی این دو مورد مطمئن شوید تا حداکثر سرمای ممکن از کولر این پیکاپ را تجربه کنید. البته کولر در حالت توقف یا زیر نور مستقیم آفتاب، آنقدر که باید نمی‌تواند محیط کابین را خنک کند؛ مگر این‌که خودرو را در سایه پارک کرده باشید.

تغییر حالت دیفرانسیل در این ماشین به‌صورت برقی صورت می‌گیرد و با 3 که زیر کنترل‌های تهویه در کنسول مرکزی تعبیه شده‌اند، قابل تنظیم است. در کنار کلیدهای حالت دیفرانسیل، کلیدی برای غیر فعال کردن سیستم کنترل پایداری وجود دارد. در شرایطی مثل آفرود و دنده کمک باید این سیستم را غیر فعال کنید، ولی خاموش کردن آن در جاده و شهر اصلاً پیشنهاد نمی‌شود.

پایین‌تر در کنسول مرکزی، به شارژر فندکی و پورت USB دسترسی دارید و در کنار آن‌ها محفظه‌ای درب‌دار قرار داده شده است. بغل اهرم دنده و ترمز دستی هم دو جالیوانی با قاب کرومی برای راننده و سرنشین جلو در نظر گرفته شده است.

کنسول وسط دارای بخش زیردستی با روکش چرم است که با باز کردن درب آن، فضایی نسبتاً جادار برای نگهداری وسایلتان را می‌بینید.

در ردیف عقب پیکاپ سایز متوسط کی ام سی T8، فضای کافی برای پای سرنشینان وجود دارد و فاصله سر از سقف حتی بیشتر از حد نیاز است. صندلی‌ها بلندند و به‌خاطر همین ارتفاع زیاد، سرنشینان عقب دید خوبی به جلو دارند؛ ولی در این ناحیه هیچ خبری از پنل تنظیم سیستم تهویه و درگاه  USBیا فندکی در کنسول وسط نیست. مشکل بزرگ دیگر، نبود چراغ سقفی در ردیف عقب است؛ موضوعی که شاید در طول زمان برایتان آزاردهنده باشد. همچنین صندلی‌های عقب به‌دلیل نبود امکان تغییر حالت پشتی صندلی و خشکی زیاد،  از لحاظ راحتی در سطح خیلی پایین‌تری از صندلی‌های جلو قرار دارند و در سفرهای طولانی، بدون شک سرنشینان ردیف عقب اوقات سختی را خواهند داشت. متاسفانه نبود زیرآرنجی برای صندلی‌های عقب هم مزید بر علت شده است.

امکانات و تجهیزات ایمنی کی ام سی T8

کی ام سی T8 از نظر امکانات و تجهیزات ایمنی، قابل قبول ارزیابی می‌شود و مجموعه‌ای از سیستم‌های هوشمند ایمنی را پیش رو راننده می‌گذارد:

  1. سیستم ترمر ضد قفل (ABS)
  2. سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
  3. سیستم کمکی ترمز اظطراری (BOS)
  4. سیستم کنترل ایستایی در سربالایی (HAC)
  5. سیستم ترمز کمکی هیدرولیکی (HBA)
  6. سیستم کنترل کشش (TCS)
  7. سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)
  8. سیستم کنترل دینامیکی خودرو (VDC)
  9. قفل مرکزی و قفل خودکار
  10. سیستم پایش فشار بادر تایرها (TPMS)
  11. سیستم ضد سرقت
  12. قفل ایمنی کودک

تنها ضعف برجسته این پیکاپ در بخش ایمنی، تعداد کم ایربگ‌ها است. مجموعاً دو ایربگ برای راننده و شاگرد در جلو گرفته است و بهتر بود اگر برای سرنشینان عقب هم ایربگ در نظر گرفته می‌شد.

کیفیت سواری و تجربه رانندگی T8 کی ام سی

برای روشن کردن تی 8، پای راننده حتماً باید روی کلاچ و همچنین ریموت باید داخل ماشین و نزدیک به سنسور تشخیص ریموت زیر جالیوانی باشد تا در نهایت خودرو استارت بخورد. با فشار دادن دکمه استارت به‌اصطلاح صرفاً سوییچ باز می‌شود و موتور استارت نمی‌خورد. علت لزوم گرفتن کلاچ برای استارت زدن هم این هست که اگر خودرو در دنده باشد، با استارت خوردن به جایی برخورد نکند.

با توجه به ارتفاع این پیکاپ، راننده دید بسیار خوبی به اطراف دارد و طراحی به‌شکلی صورت گرفته است که تسلط کامل راننده به جاده را به دنبال می‌آورد. آینه‌های بزرگ این خودرو هم دیدی کامل به راننده ارائه می‌کنند. البته اگر در ابتدا ابعاد پیکاپ تی 8 برایتان کمی بزرگ به نظر می‌رسد، نگران نباشید؛ از آنجا که بعد از مدت کوتاهی به آن عادت خواهید کرد.

اتاق این محصول کرمان موتور، اصطلاحاً آنقدر چفت است که اثری از سر و صدا باقی نمی‌گذارد تا راننده در کمال آرامش بتواند به رانندگی خود بپردازد. با این همه، در سرعت بالا به‌خاطر بزرگ بودن آینه‌ها و تایرها باید انتظار کمی سر و صدا را داشته باشید. صدای موتور هم واقعاً نامحسوس است و جهت جلوگیری از ورود صدای موتور، اتاق به‌خوبی عایق‌بندی شده است. به عبراتی دیگر، مثل برخی از محصولات چینی بازار ایران احساس نمی‌کنید موتور همینجا داخل کابین کنار شما مشغول کار کردن است!

دنده کی ام سی تی 8 بد جا می‌خورد، به‌خصوص اگر ماشین سرد باشد؛ پیش‌تر در گجت نیوز به گرم کردن خودرو در زمان صبح پرداخته بودیم. این در تعویض دنده از یک به دو هم حس می‌شود، اما وقتی کمی با خودرو رانندگی کنید، دنده‌کشی نرم‌تر خواهد شد.

دنده یک در این وانت کرمان موتور دور خیلی کمی دارد یا اصطلاحاً بیش از حد سنگین است؛ به این دلیل که هنگام حمل بار، توان خودرو افت نکند و خودرو کماکان بتواند با قدرت حرکت کند. همین باعث شده است که به محض حرکت با دنده یک، مجبور به تعویض دنده بشوید. این هم یکی از ویژگی‌های این پیکاپ است که به مرور زمان برایتان عادی خواهد شد.

جای دنده عقب تی 8 با بخش عمده خودروها تفاوت دارد و دقیقاً بغل دنده یک قرار گرفته است؛ برای گرفتن دنده عقب هم کافی است شاسی حلقه‌ای زیر دسته دنده را به بالا بکشید و دسته را به سمت R حرکت بدهید.

سیستم توربوشارژ در این پیکاپ چینی از 2200 دور بر دقیقه وارد مدار می‌شود و بلافاصله پس از ورود توربوشارژ به مدار، با شتاب چشمگیر به‌همراه صدای سوت دوست‌داشتنی توربو مواجه خواهید بود. به محض رها کردن گاز صدای بلوآف جذاب موتورهای توربو را می‌شنوید که متاسفانه برخی از افراد به‌دلیل عدم شناخت و آشنایی با سیستم توروبوشارژ، این صدا را به‌عنوان یکی از اشکالات تی 8 در نظر می‌گرفتند و بابت همین به نمایندگی‌های کرمان موتور مراجعه کرده بوند. کرمان موتور هم برای کاهش این صدا، فیلتری ضخیم روی فیلترهای تی 8 نصب کرد. نتیجه این شد که تا حدود زیادی صدای بلوآف توربو و عملاً نفس خودرو گرفته شد! پیشنهاد می‌شود در صورتی که با صدای بلوآف مشکلی ندارید، حتما نمد را از فیلتر هوا جدا کنید. نمد برای فیلتراسیون گرد و غبار نیست و تنها کاربرد آن، کاهش صدای بلوآف توربو است.

انتقال نیرو محرکه کی ام سی تی 8 بر عهده یک گیربکس دستی 6 سرعته قرار دارد که هماهنگی موتور و گیربکس در سرعت‌های مختلف را افزایش می‌دهد و در صورتی که به‌جای این گیربکس، گیربکس دستی 5 سرعته برای آن انتخاب می‌شد، چنین اتفاقی رخ نمی‌داد. در یک کلام، اگر راننده تازه‌کاری نباشید، این خودرو اصلاً دنده مُرده ندارد.

حتی با رانندگی در دنده‌های بالا و سرعت کم، با حالت دنده مرده روبه‌رو نمی‌شوید و با فشار دادن پدال گاز، خودرو به سرعت شروع به دور گرفتن می‌کند. مثلاً در دنده پنج با سرعت مشخصی هستید، ولی همان لحظه که پای خود را روی گاز فشار می‌دهید، خودرو دور می‌گیرد؛ یکی دیگر از نقاط قوت تی 8 همین است.

شتاب این وانت سایز متوسط چینی از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت حدود 12 ثانیه زمان می‌برد و به نسبت ابعاد خود، این سطح شتاب‌گیری غافلگیرتان خواهد کرد.

روی صفحه کیلومتر این ماشین حداکثر سرعت 200 کیلومتر دیده می‌شود و جالب است بدانید فقط با دنده چهار، به راحتی می‌توانید تا 160 یا حتی 170 کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد. این در حالی است که حالا دنده‌های پنجم و ششم هم باقی‌اند. البته توجه داشته باشید که با یک وانت سر و کار دارید و به‌خاطر سبک بودن قسمت بار، منطقی نیست که تا این محدوده سرعت پیش بروید. با این حال، گفتنی است که کی ام سی تی 8 در سرعت‌های بالا هم پایداری قابل توجهی را از خود نشان می‌دهد و پشت فرمان آن احساس ناامنی نخواهید کرد.

همواره به تی 8 کرمان موتور بابت مصرف سوخت آن انتقاد وارد می‌شود. در کل میزان مصرف سوخت به عوامل مختلف نظیر از شرایط آب و هوایی، کیفیت بنزین گرفته، سبک رانندگی و شیوه تعویض دنده‌ها متکی است. از آنجایی که سیستم خنک‌کاری موتور این وانت وابستگی شدید به حجم بنزین ورودی دارد یا به زبان سادهبا بنزین خنک می‌شود، اگر پرفشار رانندگی گنید، به دنبال آن مصرف سوخت خودرو هم دوچندان خواهد شد. با این شیوه رانندگی، بعید نیست اگر در هر 100 کیلومتر 15 لیتر بنزین مصرف کنید. در رانندگی عادی و پیوسته اما مصرف سوخت به کمتر از 11 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر هم می‌رسد.

برای مثال، بین رانندگی پرشتاب با این پیکاپ چینی در حالی که داخل باک بنزین بی‌کیفیتِ همیشگی ریخته‌اید و رانندگی عادی ضمن استفاده از بنزین سوپر یا حداقل اکتان بوستر، حدود 4 لیتر یا حتی بیشتر تفاوت وجود دارد. در نهایت می‌توان گفت که تی 8 به‌طور متوسط بین 11 تا 13 لیتر در هر 100 کیلومتر بنزین می‌سوزاند.

در این زمینه باید به دو نکته توجه کنید. تی 8 کی ام سی قطعاً برای بنزین بی‌کیفیت داخلی بهینه شده است، ولی در صورت امکان، برای جلوگیری از آسیب به موتور توربوشارژ از بنزین سوپر استفاده کنید. اگر هم بنزین سوپر در دسترستان نبود، به سراغ اکتان بوستر بروید. گذشته از این، در تهیه روغن برای تضمین سلامت موتور خود به این نکات دقت کنید:

  1. روغن این ماشین حتما باید تمام مصنوعی/سنتتیک باشد
  2. کد روغن برای تابستان 10W-40 و برای زمستان 5W-40 باشد
  3. به‌دلیل حساسیت و گرمای بالای پیشرانه این خودرو، حتماً روغن با گرید API SP یا SN+ استفاده کنید
  4. برند روغن هرچه معتبرتر باشد، طبیعتاً بهتر است

هر چهار چرخ T8 به ترمز دیسکی مجهز شده‌اند و همان‌طور که پیش‌تر در لیست امکانات ایمنی مشاهده کردید، سیستم‌های ABS و EBD هم در ترمز گرفتن به این وانت کمک می‌کنند.

این خودرو وانت از آپشنی شبیه به اتوهولد در بقیه خودروها برخوردار است. اگر در شیب توقف کنید، ماشین 3 ثانیه به‌صورت خودکار توقف می‌کند تا نیاز به نیم کلاچ کردن یا استفاده از ترمز دستی را در سربالایی کاهش بدهد.

سیستم تعلیق این خودرو در قسمت جلو از نوع مک فرسون مستقل یا همون بازوی دوجناقی با فنر لول است و در محور عقب فنر شمش به کار رفته؛ یک ترکیب متداول برای سیستم تعلیق متداول برای پیکاپ‌ها که حتماً به گوشتان خورده است. البته خیلی از خریداران تی 8 به‌خاطر عدم شناخت کافی از پیکاپ‌ها، گمان می‌کنند که این خودرو سواری خیلی خشکی دارد. این در صورتی است که به‌دلیل تحمل وزن بالای سیستم فنر شمش از آن‌ در ناحیه عقب پیکاپ‌ها استفاده می‌شود. نباید فراموش کرد که با یک پیکاپ مواجه‌ایم، نه یک سدان یا کراس اوور جمع جور شهری.

نرمی سواری در مسیرهای هموار آسفالت برای پیکاپی با سیستم تعلیق فنر را می‌توان قابل قبول توصیف کرد، اما برای نرمی بیشتر این وانت می‌توان اقدامات مختلی را انجام داد؛ از ریت‌بندی فنر شمش عقب و نصب گوشواره‌های 3 مفصلی تا انواع و اقسام کیت‌های زیربندی که به لطف یکسان بودن شاسی و زیربندی با هایلوکس، تنوع بسیار زیادی در بازار افتر مارکت دارند. ضمنا نباید فراموش کنید که لاستیک ایرانی شهری زیر این خودرو هم یکی از عوامل افزایش خشکی سواری است و با تعویض لاستیک فابریک با یک نمونه خارجی AT، هم سواری و هم توان آفرودی خودرو را بهبود می‌بخشید. حتی جهت افزایش نرمی سواری می‌توانید باد لاستیک‌ها را روی 32PSI  تنظیم کنید.

هندلینگ کی ام سی T8 برایی خودرویی در سگمنت‌ پیکاپ‌ها نمره معقولی می‌گیرد. علی‌رغم سبکی ناحیه عقب این خودرو، سر پیچ‌هابه هیچ وجه احساس ناامنی نمی‌کنید و سیستم‌های کنترل کشش و کتترل پایداری هم در در صورت انحراف خودرو، برای جلوگیری از حادثه وارد عمل می‌شوند. در اینجا سنگین‌تر کردن قسمت بار به چسبندگی بیشتر ماشین به کمک می‌کند و به قطع وجود یک لاستیک باکیفیت هم در پایداری آن تاثیرگذار است.

قابلیت های آفرودی کی ام سی T8 کرمان موتور

عملکرد KMC T8 در بخش آفرود است که  آن را از بقیه سگمنت‌های بازار متمایز می‌کند. این پیکاپ جک در اصل مسیر های ناهموار و شرایط آفرودی توسعه پیدا کرده است و به جرئت می‌توان گفت که یک راننده باتجربه کار راحتی با تی 8 در آفرود خواهد داشت. این پیکاپ چینی به‌لطف توان فنی بالای خود، از پس هر مسیری که رقبای ژاپنی آن می‌توانند پشت سر بگذارند، بی‌دردسر بر می‌آید. حتی با نصب کیت زیربندی حرفه‌ای، برای جامپ زدن هم روی آن حساب باز کنید.

برای تنظیم دیفرانسیل این خودرو وانت کرمان موتور، کلیدهای 2H ،4H و 4L در دسترس قرار دارند. برای توضیح کارکرد این حالت‌ها به‌طور خلاصه باید گفت که برای رانندگی در شرایط معمولی آسفالت و داخل شهر باید از 2H یا تک دیفرانسیل عقب، برای رانندگی آفرود سبک با سرعت بالا از 4H یا دو دیفرانسیل سبک و برای رانندگی در شرایط سخت آفرودی با سرعت پایین باید از 4L یا دو دیفرانسیل سنگین استفاده کنید. به‌طور کلی، برای استفاده از حالت 4 چرخ در کفی҅های آفرودی مثل مسیرهای خاکی امکان رانندگی با سرعت بالا روی آن‌ها وجود دارد، حالت 4H را فعال کنید و اگر در مسیری هستید که فقط با سرعت پایین می‌توانید حرکت کنید، 4L را روشن کنید. واضح است که در شهر و جاده هم 2H باید انتخابتان باشد.

دقت کنید که چه برای ورود به حالت چهار چرخ و چه برای خروج از این حالت، باید خودرو در حالت توقف کامل، دنده را خلاص کنید و پایتان را روی کلاچ فشار دهید و برای این‌که مستقیماً خودرو را در حالت 4L قرار بدهید، به ترتیب ابتدا وارد 4H و سپس4L  شوید.

یکی از قابلیت‌های آفرودیِ لازم به ذکر کی ام سی T8، دف کلاچ دار یا قفل دیفرانسیل برقی است. مثلاً اگر یکی از چرخ‌های عقب به‌دلیل عدم چسبندگی با زمین هرزگردی داشته باشد (حالت 3 لنگ)، این سیستم با قفل کردن دیفرانسیل اجازه می‌دهد آن چرخ خود را نجات بدهد. چنین قابلیتی در آفرود، زمانی که ماشین در قسمتی گیر کرده است و چسبندگی کم نمی‌گذارد ماشین را بیرون بکشید، به کمک شما می‌آید.

همان‌طور که توضیح دادیم، پیکاپ تی 8 توانایی فوق‌العاده در آفرود دارد، اما اگر صادق باشیم، نمی‌توان آن را از لحاظ دوام با تویوتا هایلوکس مقایسه کرد. به هر حال، هایلوکس محصولی استثنائی از خودروسازی است که در سراسر جهان به دوام خودروهایش شناخته می‌شود.

مقایسه جک کی ام سی T8 و تویوتا هایلوکس

حالا که صحبت از تویوتا هایلوکس به میان آمد، جا دارد آن‌ها را در جوانب مختلف به‌طور خلاصه مقایسه کنیم. آخرین مدل از هایلوکس که به‌صورت عمده وارد ایران شد، مدل 2016 بود و کی ام سی  T8  در چندین بخش نسبت به آن برتری خود را نشان داده است.

برتری‌های تی 8 نسبت به تویوتا هایلوکس مدل 2016

  • توربو شارژ بودن موتور و عملکرد بالاتر (تی 8 به یک موتور 2 لیتری با 174 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور مجهز است و هایلوکس روو مدل 2016 موتور 2.7 لیتری با 164 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن متر گشتاور زیر کاپوت خود دارد)
  • امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی بیشتر
  • قیمت بسیار پایین‌تر در بازار ایران (قیمت تی 8 صفرکیلومتر کارخانه 1 میلیارد و 650 میلیون تومان است، در حالی که قیمت هایلوکس روو 2016 با کارکرد بین 80 تا 100 هزار کیلومتر به حدود 6 میلیارد تومان هم می‌رسد. گذشته از این‌که هایلوکس تقریباً چهار برابر گران‌تر است، قیمت تی 8 با قیمتی کمتر از قیمت کارخانه در بازار در دسرتس قرار دارد)
  • خدمات پس از فروش و گارانتی (گارانتی 3 ساله یا 60 هزار کیلومتری کرمان موتور)

برتری‌های تویوتا هایلوکس

  • دوام فوق العاده بیشتر (در حقیقت، کمتر خودروسازی در جهان توان رقابت با تویوتا را از نظر دوام دارد و این یعنی نه تنها تی 8، بلکه هیچ‌یک از پیکاپ‌های بازار ایران در حد و اندازه هایلوکس نیستند)
  • برند معتبر تویوتا

ایرادهای متداول پیکاپ تی 8 کرمان موتور

دیسک و صفحه

دیسک و صفحه در کی ام سی تی 8 داستان طولانی و عجیبی دارد. دیسک و صفحه برخی از نسخه‌های این پیکاپ با کارکرد فوق‌العاده کم به سرعت می‌سوزد و در همان حال، بعضی از نسخه‌ها با وجود بیشتر از 70 هزار کیلومتر کارکرد، کماکان دیسک و صفحه سالمی دارند.

هرچند دیسک و صفحه این خودرو بی‌عیب و ایراد نیست، خرابی‌های متعدد دیسک و صفحه در کی ام سی T8 به سبک رانندگی افراد بر می‌گردد. خیلی از خریداران تی 8 و در کل پیکاپ‌های چینی صفر کیلومتر جدید بازار ایران، تقریباً هیچ شناختی از این پیکاپ‌ها و نحوه رانندگی با آن‌ها ندارند و بیشتر آن‌ها قبل از خرید پیکاپ، خودرو سواری شهری داشته‌اند. به‌خاطر همین عدم شناخت، عده زیادی به سبک خودروهای سواری شهری با این پیکاپ دنده کشی می‌کنند و آن‌طور که بین ماشین‌بازها می‌گویند، به کلاچ آویزان می‌شوند.

از طرفی دیگر، این گروه از رانندگان نمی‌دانند به چه شکل و چه زمانی حالت چهار چرخ را به کار بگیرند و اغلب مواقع تلاش می‌کنند با کلاچ ماشین را از چالش خارج کنند. تصور کنید می‌خواهید ماشینی درشت‌هیکل با وزن حداقل 2 تن را از شیب تند پارکینگ خانه‌تان خارج کنید؛ طبیعتاً در این شرایط فشار زیادی به دیسک و صفحه وارد می‌شود و در این وضعیت، بهترین کار قرار دادن خودرو در حالت چهار چرخ است. همین کار ساده را خیلی از مالکان تی 8 انجام نمی‌دهند و بعد از مدت کوتاهی، با دیسک و صفحه آسیب دیده ماشینشان مواجه نمی‌شوند. این مورد در آفرود هم صدق می‌کند و خیلی از رانندگان نمی‌دانند که چطور در شرایط آفرودی به‌جای اعمال فشار روی دیسک و صفحه با نیم کلاچ، از قابلیت‌های گیربکس و دیفرانسیل استفاده کنند.

علت دیگر این مشکل را باید در توربوشارژ بودن پیشرانه کی ام سی تی 8 جستجو کرد. اساساً از آنجا که در پیشرانه‌های توربوشارژ حداکثر توان به سرعت وارد مدار می‌شود، ضربه واردشده به دیسک و صفحه هم سرعت خیلی بالایی دارد. این یعنی فشاری که به دیسک و صفحه وارد می‌شود، تفاوت فاحشی با موتورهای تنفس طبیعی دارد. در این شرایط هرچقدر شما بیشتر نیم کلاچ کنید احتمال وارد شدن آسیب به دیسک و صفحه چند برابر بیشتر از موتورهای تنفس طبیعی خواهد بود.

البته این به این معنا نیست که دیسک و صفحه KMC T8 مشکلی ندارد  و فقط مالکان با شیوه رانندگی خود در تخریب آن موثرند. حتی برعکس، دیسک و صفحه این خودرو کیفیت مناسبی ندارد و هنوز حتی جایگزینی قابل اتکا برای آن در بازار افترمارکت پیدا نشده است. تنها کاری که می‌توان انجام داد، به‌جز دقت به شیوه رانندگی، گرافیتی کردن صفحه است. با این کار، دوام و مقاومت صفحه چندین برابر می‌شود.

پمپ کلاچ و شیر OCV

به نظر می‌رسد بیشترین خرابی قطعه در تی 8 کرمان موتور که مالکان را به دردسر انداخته، شیر OCV و پمپ کلاچ بوده است. ریشه این اتفاق هم به کیفیت پایین قطعات بر می‌گردد. البته نمایندگی‌ها این قطعات را به‌صورت رایگان تعویض می‌کنند، ولی چون این قطعات همیشه موجود نیستند، مالکان باید دست کم چند روز برای شارژ موجودی صبر کنند.

حواشی KMC تی 8

پاسخ به این سوال که چرا تی 8 بسیار بیشتر از سایر پیکاپ‌های داخلی حواشی دارد، ساده و سر راست است؛ چون تی 8 کرمان موتور چندین برابر بیشتر از بقیه پیکاپ‌ها فروش داشته و همین حضور بیشتر در بازار باعث می‌شود افراد بیشتری هم درباره آن بحث و گفتگو کنند. در واقع، فروش تی 8 به تنهایی حدود 4 برابر بیشتر از مجموع فروش تمام پیکاپ‌های داخلی بوده است. حتی همین حواشی و بحث‌های بیشتری که حول محور این وانت شکل گرفته، باعث شده است کارگاه‌های تیونیگ و واردکنندگان توجه بیشتری به آن داشته باشند. در حال حاضر، طیف گسترده‌ای از لوازم آفرودی اختصاصی برای این خودرو در بازار پیدا می‌شود.

قیمت و بازار کی ام سی T8

زمان نگارش این مطلب یعنی 1 بهمن 1402، قیمت کارخانه‌ای کی ام سی تی 8 یک میلیارد و 650 میلیون تومن اعلام شده است و در آخرین شرایط فروش، امکان خرید آن به‌صورت اقساطی با پیش‌پرداخت 850 میلیون تومان و اقساط 36 ماهه بدون بهره وجود دارد. قیمت بازار هم با توجه به رشد قیمت خودرو طی چند وقت اخیر، در حال حاضر در محدوده 1 میلیارد و 500 میلیون تومان قرار دارد؛ یعنی 150 میلیون ارزان‌تر از قیمت کارخانه!

آینده وانت چینی تی 8

احتمالاً تا زمانی که تقاضای کافی برای تی 8 وجود داشته باشد، کرمان موتور هم اقدام به تولید آن خواهد کرد. از طرفی دیگر اما کرمان موتور به‌زودی کی ام سی تی 9 با گیربکس اتوماتیک را روانه بازار می‌کند. این پیکاپ جدید علاوه بر گیربکس اتوماتیک، از امکانات بیشتر و طراحی به‌روزتر و جذاب‌تر بهره‌مند است. باید منتظر ماند و دید با ورود تی 9 به بازار، تی 8 کماکان در خط تولید کرمان موتور باقی می‌ماند یا خیر.

جمع بندی بررسی KMC T8

در نهایت برای جمع‌بندی باید گفت که کی ام سی تی 8 در مقطع کنونی زیباترین پیکاپ بازار ایران است و گزینه‌ای مناسب برای متقاضیان پیکاپ صفرکیلومتر محسوب می‌شود. این وانت هم مشکلات خاص خود را دارد، اما در رقابت با بقیه پیکاپ‌های صفرکیلومتر بازار سربلند بیرون می‌آید. بین تی 8، آمیکو آسنا و کلوت می‌توان تی 8 را بهترین گزینه در نظر گرفت. در همان حال، فوتون تونلد اتوماتیک یا همون G7 یک سر و گردن از همه پیکاپ‌های مذکور بالاتر است، ولی به‌دلیل محدوده قیمتی بالاتر، مقایسه آن با گزینه‌های دیگر منطقی نیست.