گرم کردن خودرو

گرم کردن خودرو در زمان صبح کار درستی است یا نه؟

گرم کردن خودرو در شروع روز یکی از باورهای رایج قدیمی بین راننده‌ها است. در ادامه توضیح می‌دهیم گرم کردن ماشین کار درستی است یا خیر.

یکی از باورهای رایج جا افتاده بین راننده‌ها این است که حتماً در شروع روز باید خودرو را قبل از شروع به حرکت، برای مدتی روشن نگه داشت یا اصطلاحاً آن را گرم کرد. این موضوع بیش از 30 سال پیش که بخش عمده خودروها کاربراتوری بودند صادق بود و جهت جلوگیری از خاموش شدن ناگهانی، بهبود عملکرد خودرو و نهایتاً افزایش عمر موتور به گرم کردن موتور توصیه می‌شد. با وجود این، حالا که چند ده سالی است خودروهای انژکتوری روی کار آمده‌اند، آیا همچنان نیازی به گرم کردن ماشین در زمان صبح هست یا خیر؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

گرم کردن خودرو؛ امر ضروری یا باور غلط؟

گرم کردن خودرو

طی چند ده سال گذشته با انژکتوری شدن موتورها نه تنها دیگر نیازی به گرم کردن نیست، بلکه حتی این کار می‌تواند به موتور خودرویتان صدمه بزند. همان‌طور که می‌دانید، روغن موتور بخشی کلیدی از کل سیستم پیشرانه است که امکان حرکت اجزای مختلف در کنار هم را فراهم می‌کند؛ به همین خاطر است که حتی رنگ روغن موتور می‌تواند نشانه‌ای از میزان سلامتی خودرویتان باشد و در گجت نیوز به معرفی بهترین برندهای روغن موتور در ایران پرداخته‌ایم تا از بابت تامین روغن باکیفیت برای خودرویتان نگرانی نداشته باشید.

وقتی خودرو خود را استارت می‌زنید، پمپ روغن ظرف حدود 20 تا 30 ثانیه به‌صورت کامل فرایند روان‌کاری موتور را انجام می‌دهد. در این مرحله هرچند موتور کاملاً گرم نیست، آماده به کار است و اگر کماکان آن را بلا استفاده بگذارید، روغنی که اجزای اصلی موتور را فرا گرفته، رفته‌رفته خشک می‌شود.

در پی از بین رفتن روغن، اصطکاک بین اجزا افزایش پیدا می‌کند و نهایتاً باعث استهلاک بیشتر موتورتان خواهد شد. به همین دلیل، امروزه خودروسازان به راننده‌ها توصیه می‌کنند که ماشین خود را روشن و پس از چند ثانیه سریعاً شروع به حرکت کنند. با وجود این، اگر در منطقه سردسیر زندگی می‌کنید و به نظرتان برای گرم کردن ماشینتان چاره‌ای جز این نیست که چند دقیقه آن را روشن نگه دارید، باید بدانید از قضا حرکت کردن با ماشین سریع‌ترین و کارآمدترین روش گرم کردن آن است.

در روزهای فوق‌العاده سرد زمستانی بهترین کار این است که خودرو را روشن کنید، کمی به گرمکن و بخارگیر فرصت بدهید کارشان را انجام بدهند و بعد از آن بدون معطلی راه بیفتید. در ضمن، باید برخی از وسایل ضروری خودرو برای فصل زمستان را همراه خود داشته باشید. نهایتاً شما کاربران گجت نیوز اگر نظر و توصیه‌ای در این باره دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.