5 نکته مهم و اساسی بنزین زدن

5 نکته مهمی که هنگام بنزین زدن باید رعایت کنید

خیلی از رانندگان شاید برخی از نکات مهم در بنزین زدن را فراموش کنند. در ادامه نکاتی اساسی را یادآوری می‌کنیم که باید در پمپ بنزین رعایت کنید.

اگر بنزین زدن یکی دیگر از کارهای روزمره است که بدون دقت و زحمت زیادی انجام می‌دهید، بهتر است برخی از نکات اساسی در بنزین زدن برایتان یادآوری شود. در ادامه به 5 مورد از این نکات می‌پردازیم که احتمالاً درباره‌شان شنیده‌اید، ولی تاکید دوباره روی آن‌ها بدون شک در آینده به کمکتان خواهد آمد؛ چرا که رعایت این نکات ایمنی خودرویتان و همچنین سلامتی خودتان و دیگران را تضمین می‌کند.

5 نکته مهم و اساسی در بنزین زدن

خاموش کردن کامل خودرو 

خاموش کردن خودرو - 5 نکته مهم و اساسی بنزین زدن

در وهله اول حتماً مطمئن باشید که خودرو را خاموش کرده‌اید و موتور در حال کار نیست. این نه تنها برای موتور، بلکه برای منابع برق 12 ولتی مثل فندکی و شارژر گوشی هم صدق می‌کند. به این شکل می‌توانید از خطر آتش‌سوزی جلوگیری کنید؛ از آنجا که حرارت موتور و انرژی الکتریسیته ساکن می‌توانند باعث اشتعال بنزین شوند. با ترکیب این‌ها کافی است جرقه‌ای کوچک صورت بگیرد تا شعله‌ای خطرناک ایجاد شود و راننده را به دردسر بیندازد.

چه در یک روز طاقت‌فرسای تابستانی و چه در اوج برف و باران در زمستان، احتمالاً به هیچ وجه حاضر نشوید از کولر یا بخاری خودرویتان بگذرید و ترجیح بدهید کماکان باتری خودرو را روشن نگه دارید و صرفاً موتور را خاموش کنید. با این حال، بدانید که روشن نگه داشتن خودرو هیچ توجیهی ندارد و خاموش کردن خودرو یکی از اصول اولیه بنزین زدن است.

بیرون ماندن از ماشین

بیرون ماندن از ماشین - 5 نکته مهم و اساسی بنزین زدن

اگر زمانی، مثلاً در باران شدید یا سرمای غیر قابل تحمل یک روز برفی خواستید وقتی نازل داخل باک ماشین است به داخل برگردید، باید به یاد بیاورید که این می‌تواند خسارت جبران‌ناپذیری به جان و مال شما بزند. وقتی پس از این­‌که به داخل ماشین رفتید، دوباره برمی‌گردید تا نازل را لمس کنید، این احتمال وجود دارد که نیرو الکتریسیته را از دست خود به نازل فلزی منتقل کنید و همین یکی از عواملی است که در صورت وجود بخار اطراف نازل، می‌‌تواند جرقه ایجاد کند و حتی منجر به آتش‌سوزی شود.

جهت کاهش خطر آتش‌سوزی توصیه می‌شود قبل از گرفتن نازل، قسمتی فلزی از خودرو را که به باک نزدیک نباشد با دست خود لمس کنید. با این کار، انرژی الکتریسیته جمع شده را پراکنده می‌کنید و این به نوبه خود در کاهش احتمال ایجاد جرقه تاثیرگذار است. البته باید توجه کنید که این کاملاً خطر جرقه و آتش‌سوزی را از بین نمی‌برد و کماکان رعایت احتیاط ضروری است.

نکشیدن سیگار یا ویپ در حین بنزین زدن

نکشیدن سیگار - 5 نکته مهم و اساسی بنزین زدن

به‌عنوان یک راننده باید برایتان مثل روز روشن باشد که بنزین قابلیت اشتعال‌زایی بالایی دارد و باید هر گونه آتشی را از باک بنزین دور نگه دارید. به همین دلیل، «سیگار کشیدن ممنوع» یکی از تابلوهایی است که در هر پمپ بنزینی به چشم می‌خورد. با وجود این، اگر ویپ مصرف می‌کنید، شاید فکر کنید که بر خلاف سیگار خطری ندارد؛ ولی حقیقت این است که حتی ویپ‌ها هم با انتشار حرارت اضافی یا الکتریسیته ساکن می‌توانند باعث اشتعال بخار و آتش‌سوزی شوند.

سیگار و امثال آن در کسری از ثانیه می‌توانند شعله بزرگی به وجود بیاورند که نهایتاً به آتش‌سوزی بزرگی تبدیل شود. از این رو، به هیچ وجه از رعایت جوانب احتیاط چشم‌پوشی نکنید. به‌جز پمپ بنزین، در هر جای دیگری که مقدار قابل ملاحظه‌ای بنزین وجود دارد باید احتیاط به خرج بدهید و حتی از درست کردن آتشی جزئی مثل سیگار خودداری کنید.

استفاده نکردن از گوشی

استفاده نکردن از گوشی - 5 نکته مهم سوخت گیری

فکر این‌که هنگام بنزین زدن گوشی به دست بگیرید و گشتی در شبکه‌های اجتماعی بزنید هم بهتر است از سر خود بیرون کنید. به عقیده کارشناسان، احتمال آتش‌سوزی در نتیجه‌ی این کار پایین است ولی در هر صورت احتمال آن وجود دارد و هیچ‌وقت کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند. به همین خاطر اگر به سلامت خودتان و سرنشینان داخل خودرویتان اهمیت می‌دهید، چند دقیقه گذشتن از گوشی ارزشش را دارد.

گذشته از این، در بنزین زدن هم مثل هر کاری دیگری وقتی تمام تمرکزتان را به یک موضوع درگیرکننده مثل گوشی همراهتان معطوف کنید، امکان بروز هرگونه خطا را بالا می‌برید و در رعایت جوانب ایمنی هم کم و کاست می‌گذارید. در یک کلام، این‌که هنگام بنزین زدن فقط برای چند دقیقه که به سرعت می‌گذرد گوشی خود را کنار بگذارید، بی‌شک بیشتر به نفعتان خواهد بود.

رعایت کردن مقدار بنزین

5 نکته مهم سوخت گیری

تا ته پر کردن باک بنزین یکی دیگر از اشتباهاتی است که باید دقت کنید در بنزین زدن مرتکب نشوید. با ریختن بنزین بیش از حد ممکن است به سیستم کنترل بخارات سوخت در خودرو آسیب بزنید یا باعث نشتی بنزین شوید. به‌جز این‌که با این کار برای خود هزینه می‌تراشید، ایمنی دیگران و همچنین محیط زیست را هم در معرض خطر می‌گذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*