بازار لپ تاپ

سال ۲۰۲۴، سال انقلاب لپ تاپ ها است

شواهد نشان می‌دهد لپ تاپ ها د سال ۲۰۲۴ دستخوش انقلابی در طراحی ظاهری، امکانات، مشخصات فنی، نمایشگر و قدرت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی خواهند شد.

در حالی که سال ۲۰۲۳ به آرامی در حال پایان رسیدن است، سال ۲۰۲۴ خودش را آماده اتفاقات تازه‌ای در دنیای محصولات الکترونیکی دیجیتال می‌کند. یکی از این اتفاقات، فراگیر شدن هوش مصنوعی در کامپیوترهای شخصی است.  نتیجه آن ظهور لپ تاپ‌هایی است که از نظر ظاهری شبیه آنچه در محصولات فعلی بازار می‌بینیم هستند، اما تحول بزرگی در عملکرد و نحوه استفاده از آن‌ها به‌وجود خواهد آمد.

بهره‌وری، جهش بزرگ در لپ تاپ‌ها

مک بوک‌های اپل، بادوام‌ترین لپ تاپ‌هایی هستند که می‌توانید در بازار بخرید. هنوز هیچ لپ تاپ ویندوزی ساخته نشده که بتواند از نظر دوام، با لپ تاپ‌های اپل رقابت کند. چیپست‌های اپل از تکنولوژی ARM استفاده می‌کنند که به‌صورت کامل با سیستم عامل macOS بهینه شده‌اند تا نهایت کارآمدی و سرعت بالا را به‌ارمغان بیاورند. این درحالیست که اینتل در تراشه‌های مدرن خودش از تکنولوژی‌های قدیمی‌تری استفاده می‌کند و ناچار است با فدا کردن بهره‌وری، به عملکرد بالا دست پیدا کند. به ندرت پیش می‌آید لپ تاپ ویندوزی مجهز به پردازنده‌های اینتل را ببینیم که می‌تواند از نظر طول عمر با محصولات اپل رقابت کند.

سال ۲۰۲۴، سال انقلاب لپ تاپ ها

سال ۲۰۲۴، سال انقلاب لپ تاپ ها

اما ظاهرا این اتفاق با پردازنده‌های نسل چهاردهمی Meteor Lake اینتل به‌طور کلی تغییر پیدا خواهد کرد. این نسل تغییرات بزرگی را در معماری اینتل طی این سال‌ها به‌نمایش می‌گذارد. نسلی که نخستین فناوری پردازش ۷ نانومتری و معماری چهار تایلی را در بر می‌گیرد. یکی تایل Compute با هسته‌های E-cores و P-cores است که سریع‌تر و بهینه‌تر هستند. یکی تایل SOC است که واحد پردازش عصبی یا NPU را برای قدرت کارآمد هوش مصنوعی ارائه می‌کند. تایل بعدی GPU است که گرافیک یکپارچه سریع‌تر Intel Iris Xe LPG را شامل می‌شود و در نهایت نوبت به تایل IO می‌رسد که ورودی‌های تاندربولت ۴ و PCIe Gen 5.0 را روی چیپ می‌گنجاند.

سال ۲۰۲۴، سال انقلاب لپ تاپ ها

بیشتر بخوانید:

پردازنده های اینتل Core Ultra با بهره‌گیری از هوش مصنوعی معرفی شدند

خیلی نمی‌خواهیم در مورد مباحث فنی و ریز جزئیات صحبت کنیم، اما همین کافیست بگوییم که اگر وعده‌های اینتل درست باشد، لپ تاپ‌های ویندوزی سریع‌تر و کارآمدتر از هر زمان دیگری خواهند شد. اینکه سرانجام می‌توانند لپ تاپ‌های اپل را شکست دهند یا خیر مشخص نیست، اما حداقل فاصله بین آن‌ها بسیار کمتر خواهد شد.

اما اینتل فقط به‌دنبال سرعت بالاتر نیست، بلکه می‌خواهد عمر باتری لپ تاپ‌ها را هم بهبود ببخشد. کوالکام در حالی چیپست اسنپدراگون X Elite خودش را رونمایی کرد که از CPU این شرکت به‌نام Oryon به‌همراه پردازشگر گرافیکی Adreno و یک واحد پردازش عصبی (NPU) مستقل تشکیل شده است. این تراشه از ۱۲ هسته پرتوان برخوردار است که سرعت ۴.۲۵ گیگاهرتزی دارند، دو هسته هم همزمان با سرعت ۳.۸ گیگاهرتزی فعالیت می‌کنند.

کوالکام مدعی شده که استفاده از فناوری پردازش ۴ نانومتری باعث دو برابر شدن عملکرد پردازنده مرکزی آن نسبت به چیپست Core i7-1260P اینتل شده، در حالی که ۶۸ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند. علاوه بر این پردازنده Snapdragon X Elite کوالکام ۶۰ درصد سریع‌تر از Core i7-13800H اینتل است و در عین حال ۶۵ درصد کمتر انرژی مصرف می‌کند.

اگر این ادعاها درست باشد، پردازنده جدید کوالکام تا ۵۰ درصد سریع‌تر وظایف چند هسته‌ای را نسبت به M2 اپل انجام می‌دهد. کوالکام وعده داده که این پردازنده دسکتاپی در حالی که مصرف انرژی را به بهترین شکل بهینه می‌کند، باعث بهبود چشمگیر عملکرد پلتفرم Windows on ARM نیز خواهد بود.

هوش مصنوعی همه جا، به‌معنای واقعی کلمه

هوش مصنوعی این روزها در رأس اخبار تکنولوژی جهان قرار گرفته است. این فناوری به ما قول داده که در سال ۲۰۲۴ به کامپیوترهای هوشمند راه پیدا کند. همانطور که در بالاتر توضیح دادیم، هر دو شرکت انویدیا، در چیپست‌های خود از واحد پردازش عصبی استفاده کرده است که می‌تواند پردازش‌های متکی به هوش مصنوعی را انجام دهد. ای‌ام‌دی، رقیب انویدیا نیز با فناوری XDNA خودش این ویژگی را به چیپست‌های سری Ryzen 7040 خودش آورده است.

سال ۲۰۲۴، سال انقلاب لپ تاپ ها

سوال بزرگ اینجاست که این تکنولوژی‌های هوش مصنوعی دقیقا چه کارهایی را انجام خواهند داد؟ اینتل از بهبود عمر باتری توسط هوش مصنوعی با تغییر نحوه انتقال قدرت پردازنده‌ها و هماهنگی با نیازهای کاربر خبر می‌دهد. همچنین در حال حاضر هوش مصنوعی در برخی از برنامه‌های گرافیکی مثل فتوشاپ و Paint حضور دارد. اما وقتی هوش مصنوعی به سخت افزار کامپیوترها و لپ تاپ‌ها تزریق می‌شود، قطعا شرایط باید متفاوت باشد.

تولیدکنندگان خیلی روی موفقیت NPU در سیستم‌ها حساب کرده‌اند. قطعه‌ای که می‌تواند بار را از روی دوش گرافیک بردارد و با کمک فضای ابری، پردازش را انجام دهد. با این حال اینتل، کوالکام و ای‌ام‌دی باید با توسعه‌دهندگان همکاری کنند تا آن‌ها امکان استفاده از پتانسیل‌های NPU برای افزایش سرعت انجام کارهای مختلف روی کامپیوتر را داشته باشند.

منتظر انتشار ویندوز ۱۲ هم در سال ۲۰۲۴ باشید

هنوز هیچ گزارش رسمی این خبر را تأیید نکرده، اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از انتشار ویندوز ۱۲ مایکروسافت در سال ۲۰۲۴ است. همچنین شایعاتی هم در مورد ظاهر این سیستم عامل جدید و تغییراتش شنیده می‌شود. اول از همه اینکه شنیده‌ایم Windows 12 ماژولار است و ماژول‌های آن متناسب با نسخه‌ها و مشخصات فنی لپ تاپ‌ها می‌تواند متفاوت باشد. به‌طور مثال یکی از نسخه‌های آن که با نام داخلی Next Valley در حال توسعه است، به‌صورت اختصاصی برای پردازنده‌های سری Meteor Lake اینتل عرضه خواهد شد.

زمان انتشار ویندوز ۱۲

عکس فاش شده از ویندوز ۱۲

بیشتر بخوانید:

ویندوز 12؛ قابلیت های جدید، تاریخ عرضه و هرآنچه که می‌دانیم

یکی از بخش‌هایی که نسخه بعدی ویندوز در آن پیشرفته‌تر می‌شود، هوش مصنوعی خواهد بود. دقیقا مشخص نیست چه نوعی از این فناوری به ویندوز اضافه می‌شود، اما حدس می‌زنیم که این می‌تواند شامل ابزارهایی مثل تشخیص تصویر، کپی و پیست مبتنی بر هوش مصنوعی و غیره باشد. شاید اینتل دستیار مدیریت باتری هوشمند خودش را به ویندوز ۱۲ اضافه کند. ما همچنین دیده‌ایم که مایکروسافت چگونه هوش مصنوعی Copilot خودش را در سیستم عامل ویندوز به‌کار گرفته است؛ بنابراین تعجبی ندارد حدس بزنیم که در نسخه بعدی نقش AI در ویندوز پررنگ‌تر خواهد شد.

تداوم تغییرات ظاهری لپ تاپ‌ها

گرچه سال ۲۰۲۳، سال نسبتا خسته‌کننده‌ای برای لپ تاپ‌ها بود، اما باعث تولد چند ایده جدید برای طراحی آن‌ها هم شد. لپ تاپ‌هایی با نمایشگر تاشو و یا صفحه نمایش دوگانه مثل HP Spectre Foldable PC و لنوو یوگا بوک 9i سال آینده میلادی عمومیت پیدا خواهند کرد و با قیمتی مقرون به‌صرفه‌تر راهی بازار خواهند شد.

سال ۲۰۲۴، سال انقلاب لپ تاپ ها

لپ تاپ تاشو HP

بسیاری از کاربران به انعطاف‌پذیر شدن نمایشگره نیاز دارند و در حالی که تبلت‌های معمولی تبدیل شونده به لپ تاپ (با استفاده از کیبوردهای جداشدنی) شروع خوبی داشتند، اما هیچ چیزی به اندازه لپ تاپ‌هایی با نمایشگر تاشو جذاب نیست. متأسفانه در حال حاضر آن‌ها بیشتر شبیه ایده‌های اولیه هستند تا آنکه بخواهند محصولی کاربردی برای کاربران باشند.

سال ۲۰۲۴، سال انقلاب لپ تاپ ها

سال ۲۰۲۴، سال انقلاب لپ تاپ ها

اما نمایشگرها همچنان به پیشرفت خود در سال آینده میلادی ادامه خواهند داد و شاهد حضور پنل‌های OLED ،QLED و mini-LED روی لپ تاپ‌های بیشتری و بهبود عملکرد آن‌ها خواهیم بود. نرخ رفرش این صفحات هم همچنان به رشد ادامه می‌دهد و ۱۲۰ هرتز، جایگزین نرخ ۶۰ هرتز به‌عنوان نرخ رفرش پیش‌فرض نمایشگرها خواهد شد. حتی نمایشگرهای IPS هم بهتر می‌شوند و لپ تاپ‌هایی با پنل‌های نمایشگر تاریک و نه چندان جذاب کنار گذاشته خواهند شد. بی‌شک ۲۰۲۴ سال انقلاب لپ تاپ ها لقب خواهد گرفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*