چیپست جدید اسنپدراگون X Elite کوالکام، پردازنده قدرتمندترین مک بوک‌ها را هم شکست می‌دهد

کوالکام ادعا می‌کند که چیپست جدید اسنپدراگون X Elite توسعه یافته برای کامپیوترهای شخصی، از قدرتمندترین مک بوک‌های اپل هم سریع‌تر است!

کوالکام نمونه نسخه‌هایی از چیپست جدید کامپیوتری اسنپدراگون X Elite را در اختیار فعالان حوزه تکنولوژی قرار داده که عملکرد فنی برتری را نسبت به جدیدترین تراشه اپل وعده می‌دهد. پردازنده مرکزی Qualcomm Oyron که اکتبر گذشته معرفی شد، در آن زمان با چیپست M2 Max اپل برابری می‌کرد. اپل همان موقع اعلام کرد که می‌تواند با حداکثر توان مشابه رقیب خود که از معماری ARM استفاده می‌کند، ۳۰ درصد مصرف انرژی کمتری را به‌ارمغان بیاورد. اما حالا اوضاع تغییر کرده است.

چیپست اسنپدراگون X Elite کوالکام قدرتمندتر از M3 اپل

بیشتر بخوانید:

امتیاز ترسناک اسنپدراگون X Elite در بنچمارک، روی تمام پردازنده‌های جهان را کم کرد

دو تراشه Snapdragon X Elite کوالکام و M3 اپل در فاصله یک هفته از یکدیگر رونمایی شدند. در حالی که اپل در زمینه هوش مصنوعی از رقیب خودش عقب است، مقایسه عملکرد فنی این دو چیپست با یکدیگر می‌تواند تا حد زیادی عیار واقعی آن‌ها را نشان دهد. کوالکام این کار را انجام داده و حالا می‌گوید عملکرد CPU به‌کار رفته در چیپست آن‌ها در بخش Single-Thread بهتر از رقیب بوده است. کوالکام همچنین می‌گوید که پردازنده Oyron می‌تواند در عملکرد چند هسته‌ای، سریع‌تر از تراشه M3 باشد. این ادعای بزرگیست!

احتمالا کوالکام به تفاوت در تجربیات نرم افزاری اکتفا کرده است؛ ولی همیشه سخت افزار معیار اصلی سنجش خواهد بود. در واقع کوالکام این تراشه را روی یک کامپیوتر ویندوزی آزمایش کرده، در حالی که M3 روی کامپیوتری با سیستم عامل macOS اجرا می‌شود. این دو تجربیات کاربری یکسانی نخواهند داشت، اما به‌نظر می‌رسد که کوالکام توانسته مدیریت سخت افزاری بهتری را به‌دست بیاورد.

بیشتر بخوانید:

اپل: ۸ گیگ رم مک بوک پرو M3 مثل ۱۶ گیگ رم لپ تاپ ویندوزی است!

چیپست اسنپدراگون X Elite کوالکام قدرتمندتر از M3 اپل

کوالکام اکتبر گذشته پردازنده مرکزی Oyron را به‌عنوان یک پردازنده‌ای سریع‌تر از x86 راهی بازار کرد. اینتل نیز همین چند روز پیش از چهاردهمین نسل پردازنده‌های سری Meteor Lake خودش رونمایی کرد که هم در زمینه امکانات هوش مصنوعی حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و هم گرافیک یکپارچه آن پیشرفت چشمگیری کرده بود. اما کوالکام مدعی شده که آن هیچ شانسی برای رقابت با نسل جدید پردازنده‌های سری X این شرکت نخواهد داشت!

چیپست اسنپدراگون X Elite باید خودش را به کاربران ثابت کند

کامپیوترهای مجهز به پردازنده جدید کوالکام از اواسط سال ۲۰۲۴ میلادی توسط تولیدکنندگانی همچون اچ پی، ایسوس، دل، ایسر، مایکروسافت، سامسونگ، شیائومی و آنر راهی بازار خواهند شد. ادعای کارکنان کوالکام در مورد تراشه جدید آن‌ها باید در بازار و توسط مردم عادی تأیید شود. در غیر این صورت هیچ ارزشی نخواهد داشت. چرا که فعلا بازار توسط شرکت‌های اپل، اینتل و AMD قبضه شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*