پردازنده M3 اپل

پردازنده های همه فن حریف جدید اپل معرفی شدند: M3 و M3 مکس و پرو

اپل شب گذشته از نسل جدید پردازنده های خود، خانواده M3 رونمایی کرد. این تراشه‌های فوق‌العاده قدرتمند در سه مدل M3، M3 Pro و M3 Max روانه بازار خواهند شد.

سه سال پیش، رونمایی اپل از تراشه های M1 خود سر و صدای زیادی به پا کرد و نام این کمپانی را به‌عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان تراشه در دنیا بر سر زبان‌ها انداخت. در ادامه این مسیر، کوپرتینویی‌ها همچنین خانواده تراشه های M2 را معرفی کردند که دنباله‌روی راه سری M1 بود و برخی بهبودها را در سرعت و مصرف انرژی برای این تراشه‌ها به ارمغان آورده بودند.

در عین حال، رونمایی اپل از پردازنده های M3 خود در رویداد Scary Fast شب گذشته، فصل جدیدی را برای فعالیت اپل در بازار تراشه لپ تاپ ها و کامپیوترها رقم زد. علیرغم آن چه از نام تراشه‌های M3 به نظر می‌رسد، این چیپست‌ها در حقیقت دومین نسل از چیپست‌های کوپرتینویی‌ها به شمار می‌روند که قصد دارند در بازار به‌شدت رقابتی تراشه های موبایل به رقابت بپردازند.

در ادامه با هم به معرفی بیشتر نسل جدید پرازنده‌های اپل خواهیم پرداخت.

پردازنده های M3 اپل؛ خط و نشان برای اینتل، AMD و کوالکام!

تراشه ام 3

اگر پیگیر اخبار محصولات اپل باشید، حتما در جریان هستید که سال گذشته، همه انتظار داشتند که این کمپانی در رویداد WWDC خود از تراشه های M2 با معماری سه نانومتری رونمایی کند و آن‌ها را جایگزین چیپست‌های پنج نانومتری M1 نماید. با این وجود، فراگیری پاندمی کرونا و ترس اپل از ناتوانی در تامین تراشه‌های 3 نانومتری باعث شد که این اتفاق رخ ندهد.

در عوض، تراشه M2 مدلی بهینه‌سازی شده از چیپست M1 بود که تنها در شماره‌گذاری با آن تفاوت داشت. این اتفاق پیش‌تر در خصوص پردازنده Core i9-14900K اینتل هم رخ داده بود و این پردازنده به‌ظاهر نسل چهاردهمی، عملا از معماری و مشخصات سخت افزاری مشابهی با نسل سیزدهم بهره می‌برد.

مشخصات فنی پردازنده ام 3

پردازنده های M3 را باید دومین نسل واقعی از پردازنده‌های اپل دانست. اگر از یکی از کامپیوترها یا لپ تاپ های مجهز به تراشه‌های M1 یا M2 اپل استفاده کنید، ممکن است چندان متوجه پیشرفت‌های ایجاد شده در پردازنده M3 نشوید. با این وجود، سری M3 تراشه‌هایی انقلابی به شمار می‌روند که برای نخستین بار معماری 3 نانومتری را به کامپیوترهای خانگی و لپ تاپ ها آورده و از حیث بهینه‌سازی مصرف انرژی و عملکرد فنی گام رو به جلوی بسیار بلندی برای اپل و صنعت نیمه‌رساناها به شمار خواهند رفت.

استفاده از این معماری باعث شده که تعداد ترانزیستورهای به کار رفته در تراشه‌های جدید اپل به‌طرز باورنکردنی زیاد باشد! مدل پایه پردازنده M3 حدودا 25 میلیارد ترانزیستور را در خود دارد؛ در حالی که تعداد پردازنده‌های مدل M3 پرو به 37 میلیارد عدد رسیده و M3 مکس دارای حدودا 92 میلیارد عدد ترانزیستور خواهد بود.

همانند نسل گذشته، پردازنده های M3 به حافظه‌های یکپارچه مجهز بوده و قادرند تا سقف 128 گیگابایت رم را در مدل M3 Max پشتیبانی کنند. این عدد ضمن این که خیره‌کننده و شگفت‌انگیز است، از قیمت احتمالی فوق‌العاده بالای این دستگاه هم خبر می‌دهد! البته تراشه M3 از حداکثر 24 گیگ رم و مدل M3 Pro نیز از حداکثر 36 گیگ رم پشتیبانی خواهند کرد.

در بخش پردازنده، مدل M3، مشابه نسل قبل از پردازشگری هشت هسته‌ای، متشکل از چهار هسته با عملکرد بالا و چهار هسته بهینه بهره خواهد برد. از سوی دیگر، مدل M3 Pro دوازده هسته‌ای خواهد بود و از شش هسته قدرتمند و شش هسته بهینه تشکیل خواهد شد.‌ همچنین مدل M3 Max هم شانزده هسته‌ای خواهد بود. این شانزده هسته متشکل از 12 هسته قدرتمند و 4 هسته بهینه خواهد بود.

آی مک اپل

برای مقایسه بد نیست بدانید که تراشه M2 Pro در دو مدل مختلف با 10 و 12 هسته روانه بازار شده بود؛ در حالی که مدل M2 Max دوازده هسته‌ای بود.

عملکرد گیمینگ شگفت‌انگیز پردازنده جدید اپل

یکی از مهم‌ترین ایراداتی که مدت‌هاست به تراشه‌های اپل وارد شده، عدم تمرکز آن‌ها به بازی‌های ویدیویی است. با این وجود، به نظر می‌رسد اپل صدای اعتراضات طرفداران را شنیده و چیپست‌های خود را به قابلیت‌های برجسته گیمینگ مجهز کرده است.

به‌طور خلاصه، تراشه M3 از پردازشگر گرافیکی 10 هسته‌ای استفاده خواهد کرد؛ در حالی که مدل Pro تعداد پردازشگرها را به 16 عدد رسانده و در مدل Max شاهد استفاده از 40 هسته پردازشی در پردازشگر گرافیکی هستیم که خیره‌کننده و باورنکردنی است!

پردازنده M3 اپل

تراشه های M3 اپل همچنین از فناوری جدیدی تحت نام داینامیک کشینگ (Dynamic Caching) هم بهره می‌برند که پشتیبانی سخت افزاری از تکنولوژی رهگیری پرتو را برای نخستین بار به کامپیوترهای اپل خواهد آورد.

کوپرتینویی ها همچنین پیش نمایشی جزیی از بازی Lies of P را نیز به معرض نمایش گذاشته و در آن، توان پردازش گرافیک شگفت‌انگیز تراشه‌های جدید خود را کاملا به رخ کشیدند.

عملکرد فنی پردازنده M3

بدون شک، معرفی یک تراشه صرفا با ارائه مشخصات فنی امکان‌پذیر نیست و لازم است که مقایسه‌ای بین عملکرد آن با نسل‌های پیش انجام شود تا بهبودهای آن بیشتر نمایان شوند.

اپل ادعا می‌کند که تراشه M3 در مقایسه با نسل اول، M1، با بهبودی 35 درصدی در عملکرد پردازشگرها روبرو شده و قادر است همان عملکرد را با مصرف انرژی حدودا نصف M1 ارائه دهد. برای مقایسه بد نیست بدانید که بررسی‌های انجام شده روی لپ تاپ‌های مجهز به تراشه M2 حاکی از بهبود عملکرد 18 درصدی آن در مقایسه با M1 بود.

در عین حال، مهم‌ترین پیشرفت در عملکرد فنی پردازنده‌های M3 در بخش گرافیکی حاصل شده؛ جایی که اپل ادعا می‌کند در مقایسه با نسل نخست به عملکردی 56 درصد بالاتر دست یافته است. از سوی دیگر موتور عصبی بهینه به کار رفته در تراشه M3 هم عملکردی 60 درصد بالاتر از M1 ارائه داده و پیشرفت قابل توجهی را رقم زده است. البته اپل در تمامی بررسی‌های خود، چیپست‌های M2 را کنار گذشته و صرفا پردازنده‌های M3 را با M1 مقایسه کرده که جای کمی تعجب دارد!

رقبای اصلی تراشه ام 3 اپل کدام محصولات هستند؟

تراشه کوالکام Elite X

پس از این که اپل تراشه M1 را معرفی کرد، نبرد سنگینی بین تولیدکنندگان سرشناس تراشه‌ها در دنیا شکل گرفت تا محصولی هم‌تراز با چیپست اپل معرفی کنند. در آن زمان اینتل، AMD و حتی کوالکام هر سه تلاش کردند که تراشه‌های در حد و اندازه‌های M1 تولید کنند؛ اما توفیق چندانی به دست نیاوردند. با این وجود، در سال 2023 اوضاع به‌گونه‌ای متفاوت پیش رفته است.

به‌طور خاص، اینتل با پردازنده‌های نسل جدید Meteor Lake خود که در پایان سال جاری روانه بازار خواهند شد، حسابی گرد و خاک کرده و کوالکام نیز به‌تازگی از تراشه اسنپدراگون X Elite خود رونمایی کرده که توانسته در لپ تاپ‌های ویندوزی عملکردی هم‌تراز با محصولات اینتل ارائه دهد و چیپست‌های M2 اپل را به سخره بگیرد!

از سوی دیگر، اخبار متعددی هم در خصوص همکاری AMD و انویدیا برای توسعه تراشه های بر پایه معماری ARM و معرفی آن‌ها به بازار در سال آینده به گوش می‌رسد که می‌تواند رقابت در بازار تراشه های کامپیوتر را نزدیک‌تر و نفس‌گیرتر کند.

البته تراشه M3 در هنگام عرضه به بازار رقبای چندانی نخواهد داشت. با این وجود، در ادامه باید انتظار داشت که محصولات مختلفی از برندهای خوشنام صنعت تراشه‌سازی تولید شده و آن را به چالش بکشند.

نظر شما در خصوص پردازنده های M3 اپل چیست؟ آیا این تراشه‌ها می‌توانند در برابر رقبای سرسخت خود حرفی برای گفتن داشته باشند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*