نتایج بنچمارک چیپست اسنپدراگون ایکس الیت - Snapdragon X Elite

امتیاز ترسناک اسنپدراگون X Elite در بنچمارک، روی تمام پردازنده‌های جهان را کم کرد

نتایج بنچمارک چیپست کوالکام اسنپدراگون X Elite مشخص شد. ایکس الیت از برخی جهات برتری قاطعی نسبت به نمونه‌های رقیب از اینتل، اپل و AMD داشته.

کوالکام اوایل آبان ماه طی رویدادی اختصاصی در هاوایی چیپست «اسنپدراگون ایکس الیت» (Snapdragon X Elite) را رسماً معرفی کرد. این پردازنده که با استفاده از فناوری 4 نانومتری ساخته شده و مجهز به 12 هسته اوریون مبتنی بر معماری Arm است، برای رقابت با نمونه‌های بالارده‌ی بازار می‌آید. حالا بر اساس جدیدترین اخبار تکنولوژی، کوالکام نتایج بنچمارک اسنپدراگون X Elite در دو توان حرارتی (TDP) متفاوت را هم به اشتراک گذاشته است؛ نتایجی که از برتری آن نسبت به پردازنده‌های رقیب از اینتل، ای ام دی و اپل حکایت دارند!

نتایج بنچمارک سی پی یو اسنپدراگون X Elite

نتایج بنچمارک چیپست اسنپدراگون ایکس الیت - Snapdragon X Elite

اسنپدراگون ایکس الیت در دو توان حرارتی 23 وات و 80 وات به آزمایش گذاشته شده است. این پردازنده طی تست‌های تک‌هسته‌ای گیک‌بنچ در هر دو توان حرارتی اینتل i5-14600K را به چالش می‌کشد و با توان 80 واتی عملکردی 10 درصد بهتر از اپل M2 مکس از خود نشان داده. حتی نسخه 23 واتی آن با اختلافی جزئی بهتر از چیپست اپل کار می‌کند. ساخته کوالکام در همین تست تک‌هسته‌ای با 12 درصد عملکرد بهتر، پردازنده‌های ای ام دی Ryzen 9 7940HS و اینتل Core i9-13900H را هم پشت سر گذاشته است.

بر اساس تست‌های سین‌بنچ هم پردازنده اسنپدراگون نسخه 80 واتی عملکردی تقریباً هم‌سطح با Core i9-14900K داشته و نسخه 23 واتی آن اختلاف فاحشی با این پردازنده پرچمدار اینتل ندارد. در مجموع بر اساس نتایج به دست آمده از بنچمارک اسنپدراگون X Elite به این نتیجه می‌رسیم که در پردازش‌های تک‌هسته‌ای توانایی رقابت با محصولات پرچمدار ای ام دی، اپل و اینتل را دارد.

ایکس الیت از 12 هسته عملکردمحور بهره می‌برد که در بالاترین حالت، سرعت کلاک دوتا از این هسته‌ها به 4.3 گیگاهرتز می‌رسد. این یعنی خبری از هسته‌های بهینه یا بازدهی‌محور نیست. حالا این پردازنده با توان حرارتی 80 وات در تست‌های چندهسته‌ای گیک‌بنج ظرفیت خود برای رقابت با M2 مکس را ثابت کرده و نسخه 23 واتی آن هم با توجه به نتایج مشاهده شده، در زمینه عملکرد فاصله زیادی با ساخته اپل ندارد.

به‌لطف اتکای پردازنده کوالکام روی هسته‌های عملکردمحور، نتایج بنچمارک آن در حالت 23 واتی هم چشمگیر از آب در آمده. در تست‌ها مشخص شده است که این واحد پردازش مرکزی با توان حرارتی 23 در پردازش‌های چندهسته‌ای می‌تواند در مقایسه با میانگین Core i9-13900H و Ryzen 9 7940HS عملکردی به ترتیب 6 و 16 درصد عملکردی بهتر را از خود به نمایش بگذارد.

در تست‌های چندهسته‌ای گیک‌بنچ تفاوتی در حد 8 درصد بین نسخه‌های 23 وات و 80 وات این چیپست Qualcomm مشاهده شده، ولی این اختلاف در تست‌های مشابه سین‌بنچ به حدود 22 درصد می‌رسد. این چیپست با توان حرارتی 23 وات، نسبت به Ryzen 7 7840HS و Core i7-13620H به ترتیب 4 و 37 درصد بهتر ظاهر شده و در صورتی که توان حرارتی 80 وات داشته باشد، اختلاف آن با پردازنده‌های مذکور حتی ممکن است مرز 70 درصد را رد کند.

نتایج بنچمارک جی پی یو آدرنو

نتایج بنچمارک چیپست اسنپدراگون ایکس الیت - Snapdragon X Elite

جی پی یو یا واحد پردازش گرافیکی «آدرنو» (Adreno) در اسنپدراگون X Elite علی‌رغم نداشتن برخی از قابلیت‌ها مثل رهگیری پرتو (ری تریسینگ)، در بنچمارک GFX بنچ هم درخور توجه بوده. این جی پی یو در حالت 23 وات به‌طور میانگین 6 درصد از جی پی یو M2 اپل جلوتر است و در حالت 80 وات برتری 29 درصدی نسبت به آن دارد. با این حال، هر دو نسخه جی پی یو ایکس الیت در برابر M2 پرو و M2 مکس کم می‌آورند.

البته در حال حاضر جزئیات فنی آدرنو در ایکس الیت مشخص نیست، اما این‌طور به نظر می‌آید نسخه‌ای قدیمی‌تر از این GPU که از ری تریسینگ پشتیبانی نمی‌کند داخل چیپست پیاده‌سازی شده است. همچنین عملکرد واقعی لپ تاپ‌های مبتنی بر اسنپدراگون ایکس الیت در زمینه گیمینگ در هاله‌ای از بهام قرار دارد و کوالکام در این باره صرفاً اشاره کرده است که این موضوع دست آخر به اقدام مایکروسافت در خصوص برابرسازی (Emulation) بازی‌های محبوب ویندوزی بستگی خواهد داشت.

نهایتاً باید ذکر کرد که کوالکام تایید کرده است تولیدکنندگان می‌توانند توان حرارتی (TDP) اسنپدراگون ایکس الیت را بسته به نیاز خود تنظیم کنند. به‌طور دقیق، امکان ارائه این چیپست با حداقل تی دی پی 12 وجود دارد که عملاً به منزله طراحی بدون فن است و به نظر می‌رسد حداکثر تی دی پی ممکن برای آن هم همان 80 وات باشد. با وجود این، این محصول کوالکام معمولاً با تی دی پی در محدوده 45 وات روانه بازار خواهد شد. کوالکام حتی امکان سفارشی‌سازی جی پو یو آدرنو را برای تولیدکنندگان فراهم کرده است.

در آخر، نظر شما کاربران گجت نیوز درباره نتایج بنچمارک کوالکام اسنپدراگون X Elite چیست؟