تراشه اسنپدراگون ۷+ نسل ۳

هوش مصنوعی تراشه اسنپدراگون ۷+ نسل ۳، گوشی‌های میان‌رده را به رقیب قدرتمند پرچمداران تبدیل می‌کند

کوالکام از تراشه اسنپدراگون ۷+ نسل ۳ رونمایی کرد. این چیپست، با کمک هوش مصنوعی می‌تواند میان‌رده‌های اندرویدی درخور پرچمداران بسازد.

شرکت کوالکام از پردازنده جدید خود به نام اسنپدراگون ۷+ نسل ۳ رونمایی کرد که برای گوشی‌های میان‌رده‌ی قدرتمند و پرچمدارکش‌ها (که از نظر عملکرد بین پرچمداران و میان‌رده‌ها هستند) طراحی شده است. این تراشه، اولین عضو از سری اسنپدراگون ۷ است که از پردازش هوش مصنوعی روی دستگاه، اتصال وای فای ۷ و هسته‌ی مرکزی CPU با معماری Cortex-X4 بهره می‌برد.

به گفته کوالکام، برندهای وان‌پلاس، ریلمی و شارپ جزو اولین شرکت‌هایی خواهند بود که گوشی‌های هوشمند مجهز به اسنپدراگون ۷+ نسل ۳ را به بازار عرضه می‌کنند. لازم به‌ذکر است که وان پلاس Ace 3V نخستین گوشی جهان خواهد بود که با این تراشه راهی بازار می‌شود.

تراشه اسنپدراگون ۷+ نسل ۳ در گوشی وان پلاس Ace 3V

گوشی وان پلاس Ace 3V

اسنپدراگون ۷+ نسل ۳: پردازنده‌ای برای میان‌رده‌های قدرتمند

اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۳ (با کد SM7675) بر اساس فرآیند ۴ نانومتری (N4P) شرکت TSMC ساخته شده است. این پردازنده، مقرون‌به‌صرفه‌ترین تراشه کوالکام مجهز به هسته مرکزی CPU با معماری Cortex-X4 به شمار می‌رود.

تراشه اسنپدراگون ۷+ نسل ۳

پردازنده مرکزی (CPU)

این تراشه از یک هسته مرکزی Cortex-X4 با فرکانس کاری ۲.۸ گیگاهرتز، چهار هسته Cortex-A720 با فرکانس ۲.۶ گیگاهرتز و سه هسته‌ی Cortex-A520 با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز بهره می‌برد. با نگاهی به نوع و سرعت هسته‌های CPU، به خوبی می‌توان دریافت که اسنپدراگون 7+ نسل ۳ نسخه‌ای بهینه‌سازی‌شده از اسنپدراگون ۸ نسل ۳ است که هفته گذشته معرفی شد.

پردازنده گرافیکی (GPU)

وظیفه پردازش‌های گرافیکی در اسنپدراگون 7+ نسل ۳ بر عهده پردازنده گرافیکی Adreno 732 است. این پردازنده قادر به پشتیبانی از نمایشگرهای +Full HD با نرخ تازه‌سازی متغیر ۱ تا ۲۴۰ هرتز و همچنین نمایشگرهای 4K با نرخ ۶۰ هرتز یا +QHD با نرخ ۱۲۰ هرتز است. Adreno 732 از فناوری‌های دالبی ویژن، HDR، HDR10 پلاس و HLG پشتیبانی می‌کند و امکان دستیابی به حداکثر رزولوشن 8K با نرخ ۳۰ هرتز را فراهم می‌کند. این پردازنده از بازی‌های HDR و فناوری Adreno Frame Motion Engine 2.0 نیز پشتیبانی می‌کند، اما قابلیت رهگیری پرتو (Ray Tracing) را ندارد.

هوش مصنوعی، رم و حافظه

کوالکام وعده ارتقاء ۱۵ درصدی عملکرد CPU و ۴۵ درصدی عملکرد GPU و همینطور ۵ درصد بهبود در مصرف انرژی را داده است. این تراشه از حداکثر ۲۴ گیگابایت رم از نوع LPDDR5x (چهار کاناله) و حافظه ذخیره‌سازی UFS 4.0 پشتیبانی می‌کند. واحد پردازش عصبی (NPU) هگزاگون (Hexagon) یکپارچه کوالکام امکان اجرای مدل‌های بزرگ یادگیری ماشین (LLM) و مدل‌های بزرگ بینایی (LVM) را به صورت مستقیم فراهم می‌کند.

تراشه اسنپدراگون ۷+ نسل ۳

دوربین

اسنپدراگون ۷+ نسل ۳ از پردازشگر سیگنال تصویر (ISP) شناختی Qualcomm Spectra (سه‌گانه‌ی ۱۸ بیتی) بهره می‌برد که از حسگرهای دوربین تا ۲۰۰ مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند. این تراشه می‌تواند به طور همزمان بدون تأخیر در شاتر، تصاویر را از سه دوربین ۳۶ مگاپیکسلی، یک ترکیب دوربین دوگانه‌ی ۶۴+۳۶ مگاپیکسلی یا یک دوربین تکی ۱۰۸ مگاپیکسلی پردازش کند. همچنین امکان فیلم‌برداری با کیفیت ۴K ۶۰ فریم بر ثانیه با قابلیت HDR یا فیلم‌های آهسته‌ی ۱۰۸۰p با نرخ ۲۴۰ فریم بر ثانیه را برای گوشی‌های هوشمند فراهم می‌کند. فرمت‌های پشتیبانی‌شده‌ی HDR شامل دالبی ویژن، HDR، HDR10+، HLG و Ultra HDR هستند.

از امکانات پیشرفته دوربین که این تراشه پشتیبانی می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: HDR محاسباتی، کاهش نویز چند فریم، فوکوس خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی و نوردهی خودکار، تشخیص چهره مبتنی بر هوش مصنوعی، تقسیم‌بندی معنایی در زمان واقعی و وضوح تصویر فوق‌العاده.

اتصالات در اسنپدراگون ۷+ نسل ۳

اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۳ از مودم Snapdragon X63 5G استفاده می‌کند که از شبکه‌های 5G امواج میلی‌متری (mmWave) و زیر ۶ گیگاهرتز (با پشتیبانی از SA و NSA) پشتیبانی می‌کند. این مودم قادر به دستیابی به حداکثر سرعت دانلود ۴.۲ گیگابیت بر ثانیه و حداکثر سرعت آپلود ۳.۵ گیگابیت بر ثانیه است. همچنین از اتصال دو سیم‌کارته‌ی 5G به‌صورت همزمان (Dual-SIM Dual Active) پشتیبانی می‌کند.

به لطف فناوری FastConnect 7800، این اولین تراشه سری ۷ کوالکام است که از وای‌فای ۷ و بلوتوث ۵.۴ (با پشتیبانی از LE Audio و Auracast) بهره می‌برد. این تراشه از ناوبری ماهواره‌ای دو بانده پشتیبانی می‌کند که شامل Beidou، Galileo، GLONASS، GPS، NavIC و QZSS می‌شود. همچنین از دقت مسیریابی در سطح خیابان برای خودروها و در سطح پیاده‌رو برای عابران پیاده پشتیبانی می‌کند. NFC و درگاه USB 3.1 Gen 2 Type-C نیز در این تراشه گنجانده شده‌اند.

تراشه اسنپدراگون ۷+ نسل ۳

شارژ سریع و حسگر اثر انگشت

این تراشه از حسگر اثر انگشت مافوق صوت Qualcomm 3D Sonic Max و فناوری شارژ سریع Quick Charge 5 (بر پایه USB PD) با توان حداکثر ۱۰۰ وات پشتیبانی می‌کند.

با توجه به پیش‌بینی‌های کوالکام، انتظار می‌رود گوشی‌های مجهز به Snapdragon 7+ Gen 3 در بازه قیمتی ۴۰۰ تا ۶۰۰ دلار عرضه شوند. همچنین به نظر می‌رسد اکثر گوشی‌های هوشمند مجهز به این تراشه تنها در چین، هند، ایران و دیگر کشورهای آسیایی به بازار عرضه شوند.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*