همه چیز درباره وای فای ۷ - Wi-Fi 7

همه چیز درباره وای فای ۷؛ از سرعت دانلود تا تفاوت با نسل‌های قبلی Wi-Fi

پروتکل شبکه بی‌سیم وای فای ۷ یا Wi-Fi 7 که با نام IEEE 802.11be شناخته می‌شود، چه سرعت انتقالی دارد و در چه سالی با گجت‌های هوشمند در دسترس قرار می‌گیرد؟

مسلما همه به اینترنت سریع‌تر و بهتر نیاز دارند و سرعت بالای توسعه فناوری به‌زودی وای فای ۷، جدیدترین نسل فناوری اتصال بی‌سیم Wi-Fi را در دسترس همه قرار می‌دهد. و با توجه به اینکه ما از اینترنت برای تمام کارهایمان از فعالیت‌های اقتصادی گرفته تا تماشای محتوای سرگرم‌کننده، اخبار روز و کنترل دستگاه‌های هوشمند خانگی استفاده می‌کنیم، اتصال سریع‌تر و پایدارتر زندگی را برای ما آسان‌تر خواهد کرد.

شما احتمالا نام دو فناوری وای فای ۶ و وای فای 6E را شنیده‌اید که طی سال‌های قبل عرضه شده‌اند. نسل جدید این دو، وای فای ۷ است. ما در اینجا بررسی خواهیم کرد که این فناوری چه سرعت دانلودی را در اختیار ما می‌گذارد و باید منتظر تجربه چه چیزی باشیم.

وای فای ۷ چیست و چقدر سریع است؟

شبکه Wi-Fi 7، پروتکل شبکه بی‌سیم بعدی است. این پروتکل با نام IEEE 802.11be هم شناخته می‌شود. این تکنولوژی جدید سرعت را تا ۴۶ گیگابیت بر ثانیه (Gbps) افزایش می‌دهد که تقریبا ۵ برابر سریع‌تر از نسل فعلی است. این یعنی یک فیلم دو ساعته 4K با حجم ۴۵ گیگابایت می‌تواند زیر ۸ ثانیه دانلود شود.

همه چیز درباره وای فای ۷ - Wi-Fi 7

وای فای ۶ حداکثر سرعت نظری ۹.۶ گیگابیت بر ثانیه‌ای دارد که به دلیل محدودیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری به‌ندرت دست یافتنی است. وای فای 6E هم همان سرعت وای فای ۶ را ارائه می‌کند، اما حتی وقتی چند دستگاه به اینترنت متصل هستند هم کانال‌های سریع‌تری را فراهم می‌کند. این در خانه‌ای با چندین کاربر و دستگاه که اینترنت متصل می‌شوند، خیلی مهم است.

وای فای ۷ باید پهنای باند را در کانال‌ها بهبود ببخشد و گجت‌های هوشمند خانگی را با داده‌هایی که به دنبال آن‌ها هستند تامین کند. در حالی که به‌طور همزمان می‌تواند سرعت لازم برای اتصال کامپیوتر، تلفن همراه، تبلت، کنسول بازی و هدست واقعیت مجازی شما به اینترنت را هم فراهم کند. اتصال شبکه Wi-Fi شما حتی بعد از اضافه شدن ترموستات‌های هوشمند، دوربین‌های امنیتی، چراغ‌های هوشمند با قابلیت تغییر رنگ و قفل‌های هوشمند نیز سریع باقی می‌ماند.

گجت های هوشمند خانگی با پشتیبانی از وای فای ۷

بعضی از امکانات Wi-Fi 7 فقط زمانی در دسترس هستند که شما یک روتر با پشتیبانی از Wi-Fi 7 داشته باشید و از دستگاه‌هایی پشتیبانی‌کننده Wi-Fi 7 استفاده کنید. این یعنی برای تجربه تمام ویژگی‌های این فناوری باید همه وسایلتان را ارتقا دهید. اما نیازی نیست که همه چیز به یکباره اتفاق بیافتد. شما می‌توانید با دستگاه‌های قدیمی مجهز به وای فای خود هم بدون مشکل از شبکه وای فای ۷ استفاده کنید. این یعنی فرقی نمی‌کند از استاندارد وای فای ۶، ۶ ای، ۵ یا حتی استانداردهای قدیمی‌تر استفاده می‌کنید، فناوری‌های ارتباطی قدیمی با نسل‌های بعدی وای فای سازگارند.

این بدان معناست که می‌توانید از همان دستگاه‌های هوشمند خانگی با سیگنال ۲.۴ گیگاهرتزی هم استفاده کنید. یا آنکه از سرعت بالاتر Wi-Fi یک شبکه ۵ گیگاهرتزی روی لپ تاپ ارزان قیمت خود لذت ببرید، در حالی که تلفن همراه اندرویدی جدید و سریع شما می‌تواند عکس‌ها و ویدیوها را با سرعت بالا و بر بستر کانال‌های ۶ گیگاهرتزی آپلود کند.

چه زمانی Wi-Fi 7 راه‌اندازی می‌شود؟

مشخصات IEEE 802.11be هنوز نهایی نشده است، اما مدت زمان انتظار برای Wi-Fi 7 خیلی طولانی نیست. طبق گفته Wi-Fi Alliance، این فناوری شبکه جدید تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ در دسترس خواهد بود. این بدان معناست که یک روتر Wi-Fi 7 که در حال حاضر خریداری می‌کنید، ممکن است با به‌روزرسانی فریمور خود، با تغییرات لحظه آخری سازگار شود.

همه چیز درباره وای فای ۷ - Wi-Fi 7

سخت افزار وای فای ۷ با مشخصات نسل فعلی می‌تواند سازگاری کاملی داشته باشد. بنابراین اگر ظرف دو سه سال آینده قصد ارتقا به این نسل را ندارید، خرید یک روتر وای فای ۶ همچنان می‌تواند گزینه ارزشمندی محسوب شود. چرا که احتمالا بیش از یک سال طول بکشد تا کامپیوترها، تلفن‌های هوشمند و تبلت‌هایی با پشتیبانی از این شبکه بی‌سیم پیشرفته راهی بازار شوند.

فلش بک به وای فای ۶ و وای فای 6E

شبکه Wi-Fi 6 یا IEEE 802.11ax، یکی از جدیدترین پروتکل‌های شبکه بی‌سیم است که سرعت بیشتری نسبت به Wi-Fi 5 را ارائه می‌دهد. Wi-Fi 6E هم نسخه ارتقا یافته‌تر 802.11ax است که با اضافه کردن بیش از یک گیگاهرتز از طیف بی‌سیم، سرعت انتقال داده‌ها را افزایش می‌دهد و کانال‌های داده‌های بسیار وسیع‌تری را فراهم می‌کند.

وای فای 6 و 6E

وای فای ۶ حداکثر سرعت نظری 9.6 گیگابیت بر ثانیه‌ای دارد، که البته به دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، دستیابی به چنین سرعتی امکان‌پذیر نیست. Wi-Fi 6E همان سرعت بالای نسخه اصلی را دارد، اما کانال‌های سریع‌تری را فراهم می‌کند، حتی زمانی که چندین دستگاه به اینترنت متصل هستند. این فناوری در بهار سال ۲۰۲۱ همراه با گجت‌های هوشمند معرفی شد. ضمن اینکه وای فای ۶ با استانداردهای قدیمی‌تر وای فای سازگار است، در حالی که وای فای 6E با آن‌ها سازگاری ندارد.

در مورد وای فای ۸ چه می‌دانیم؟

نیاز ما به اینترنت سریع‌تر هیچگاه متوقف نمی‌شود. با افزایش پهنای باند، ارائه دهندگان خدمات اینترنتی به‌دنبال راه‌های جدیدی برای بهره‌برداری از سرعت بالاتری هستند که به افزایش کیفیت، ویژگی‌های بیشتر و انجام کارهای بیشتر به طور همزمان کمک می‌کند. رهبران صنعت شبکه در حال بحث در مورد Wi-Fi 8 هستند. یک سند IEEE در ماه اکتبر 2022، عرضه Wi-Fi 8 را در سال‌های 2027 یا 2028 پیش‌بینی می‌کند. اخیراً، IEEE نام 802.11bn را برای فناوری وای فای ۸ انتخاب کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*