ریلمی 11 پرو پلاس

بررسی گوشی ریلمی 11 پرو پلاس

ریلمی 11 پرو پلاس با طراحی زیبا و پنل پشتی چرمی، مشخصات بسیار خوب، دوربین عالی و ویژگی‌های جذابی مثل سرعت شارژ 100 واتی به بازار آمده است. با بررسی Realme 11 Pro Plus همراه ما باشید.

چند ماه پیش سری گوشی های ریلمی 11 رسما معرفی و عرضه شدند. در ابتدا، این گوشی‌ها به‌طور انحصاری در بازار چین در دسترس خریداران قرار گرفتند، اما پس از مدتی به بازار کشورهای دیگر از جمله هند و اروپا نیز راه پیدا کردند. حالا نیز شاهد ورود نسخه پرچمدار این سری به بازار ایران هستیم. گوشی های ریلمی سابقه چندانی در بازار ایران ندارند و برند تازه‌واردی در بازار کشورمان محسوب می‌شود؛ اما اگر اخبار تکنولوژی را دنبال کرده باشید، به‌نظر می‌رسد از این پس می‌توانیم این گوشی‌ها را بیشتر در بازار ایران ببینیم.

ریلمی 11 پرو پلاس به‌عنوان قدرتمندترین و گران‌ترین مدل در خانواده Realme 11 به بازار ایران وارد شده و اکنون نیز به استودیوی گجت نیوز رسیده است. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم به بررسی کامل گوشی ریلمی 11 پرو پلاس بپردازیم و این گوشی جذاب و زیبا را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار دهیم تا ببینیم آیا ارزش خرید دارد یا خیر. Realme 11 Pro+ در حال حاضر با قیمت حدود 16 میلیون تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد و با توجه به طراحی زیبا و مشخصات جذابی که دارد و البته قیمت خوب آن، می‌تواند در بازار کشورمان حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

لیست عناوین بررسی گوشی ریلمی 11 پرو پلاس

با کلیک بر روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

معرفی کوتاه

ریلمی 11 پرو پلاس

سال‌هاست که در بازار موبایل شاهد گوشی‌هایی با بدنه براق از جنس شیشه یا پلاستیک هستیم. اما ریلمی 11 پرو پلاس یک تغییر برجسته نسبت به گوشی‌های معمولی داشته و آن هم جنس و ظاهر پنل پشتی است. این برند با متئو منوتو (Matteo Menotto)، طراحی سابق گوچی، همکاری کرده و نتیجه این همکاری، طرح چرمی Lychee در پنل پشتی گوشی است.

ریلمی 11 پرو پلاس، یک گوشی هوشمند باریک با پنل خمیده و بدنه‌ای از جنس چرم ممتاز با دوخت و طراحی زیبا است و از نظر طراحی ظاهری، کاملا متفاوت از سایر گوشی‌های بازار به‌نظر می‌رسد. طراحی دوربین‌های پشت گوشی نیز ظاهری شبیه به گوشی های هواوی پیدا کرده و یک ماژول دایره‌ای نسبتا بزرگ را مشاهده می‌کنیم. در مجموع می‌توانیم طراحی تجملاتی و لوکسی را ببینیم که می‌توان آن را دوست داشت.

ریلمی 11 پرو پلاس با این طراحی در رنگ‌های سبز و طلایی در دسترس است، اما رنگ مشکی برای کسانی که به‌دنبال طراحی ساده‌تر و سرسنگین‌تر هستند نیز عرضه می‌شود. این گوشی از صفحه نمایش 6.7 اینچی AMOLED با مشخصات مناسبی مانند رفرش ریت 120 هرتزی، عمق رنگ 10 بیتی و پاسخگویی لمسی 360 هرتزی است. در بخش مشخصات سخت افزاری، این گوشی جذاب ریلمی به تراشه مدیاتک دایمنسیتی 7050 5G مجهز شده و فضای ذخیره‌سازی داخلی در نسخه پایه، 256 گیگابایت است. چیپست دایمنسیتی 7050 نسبتا جدید است و عملکردی مشابه دایمنسیتی 1080 در ریلمی 10 پرو پلاس ارائه می‌دهد. صفحه نمایش امولد گوشی نیز تفاوت خیلی چشمگیری نسبت به ریلمی 10 پرو پلاس نکرده است.

ریلمی 11 پرو پلاس

دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی با سنسور HP3 سامسونگ، یکی از ویژگی‌های برجسته ریلمی 11 پرو پلاس محسوب می‌شود. بزرگنمایی 2 و 4 برابری بدون افت کیفیت، زوم خودکار در حین ردیابی یک سوژه در حال حرکت و پشتیبانی از حالت‌های Super NightScape و عکسبرداری از ماه، بخشی از ویژگی‌های جذاب دوربین Realme 11 Pro Plus هستند. این سنسور دارای فاصله کانونی 23 میلی‌متری، دریچه دیافراگم f/1.69 و لرزش‌گیر پیشرفته SuperOIS است.

یک دوربین 8 مگاپیکسلی فوق عریض یا اولترا واید به‌همراه دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی، ماژول دوربین پشتی ریلمی 11 پرو پلاس را تکمیل می‌کنند و در جلوی گوشی نیز دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی قرار گرفته است. دوربین اصلی گوشی می‌تواند با وضوح 4K فیلمبرداری کند و حداکثر وضوح فیلمبرداری در دوربین جلو و دوربین فوق عریض به 1080p می‌رسد.

بلندگوهای استریو و باتری 5000 میلی‌آمپرساعتی با شارژ فوق سریع 100 واتی SuperVOOC هم از سایر ویژگی‌های جذاب این گوشی بالارده به‌شمار می‌روند. گوشی ریلمی 11 پرو پلاس در یک جعبه به رنگ سیاه و زرد عرضه می‌شود و آداپتور شارژ 100 واتی GaN و کابل یو اس بی C به یو اس بی A درون جعبه قرار گرفته است. علاوه بر این، یک قاب شفاف و نرم برای محافظت بیشتر از گوشی درون جعبه به شما ارائه می‌شود. این گوشی یک محافظ ضد خش نازک روی صفحه نمایش خود دارد که البته کیفیت معمولی دارد و به‌شدت جاذب اثر انگشت و لکه‌ها است و پیشنهاد می‌کنیم در اسرع وقت، آن را با یک محافظ صفحه باکیفیت جایگزین کنید.

بیشتر از این به بیان توضیحات اضافه نمی‌پردازیم و شما را دعوت می‌کنیم با بررسی کامل و بخش به بخش ریلمی 11 پرو پلاس همراه ما باشید.

بررسی ویدیویی

همانطور که گفتیم، ریلمی 11 پرو پلاس برای بررسی به استودیوی گجت نیوز رسیده و ما نیز برای بررسی این گوشی جذاب به دل شهر و خیابان‌ها رفته‌ایم. ویدیوی بررسی Realme 11 Pro Plus را در ادامه مشاهده می‌کنید.

مشخصات فنی

تاریخ معرفی و عرضه جهانیمی 2023
ابعاد161.6 در 73.9 در 8.2 (یا 8.7) میلی‌متر
وزن185 گرم
جنس بدنهپنل پشتی چرمی با فریم پلاستیکی
سیم کارتدو سیم کارت نانو
صفحه نمایش6.7 اینچی امولد با نمایش 1 میلیارد رنگ، پشتیبانی از اچ دی آر 10 پلاس، نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتزی، روشنایی 950 نیت، وضوح 1080 در 2412 پیکسل، نسبت تصویر 20 به 9، تراکم پیکسلی 394 پیکسل در هر اینچ
نسبت صفحه نمایش به بدنه90.5 درصد
سیستم عامل و رابط کاربریریلمی یو آی 4.0 مبتنی بر اندروید 13
تراشهمدیاتک دایمنسیتی 7050 شش نانومتری
پردازندههشت هسته‌ای شامل 2 هسته 2.6 گیگاهرتزی Cortex-A78 و 6 هسته 2.0 گیگاهرتزی Cortex-A55
پردازشگر گرافیکیMali-G68 MC4
رم و حافظه ذخیره‌سازی داخلی8/256 گیگابایت، 12/256 گیگابایت، 12/512 گیگابایت، 12 گیگابایت/1 ترابایت
پشتیبانی از کارت حافظه جانبیندارد
دوربین پشتیسه گانه
دوربین اصلی200 مگاپیکسلی واید با فاصله کانونی 23 میلی‌متر، دیافراگم f/1.7، اندازه سنسور 1/1.4 اینچ، اندازه پیکسل 0.56 میکرومتر، فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز (PDAF)، لرزش‌گیر اپتیکال (OIS)
دوربین دوم8 مگاپیکسلی فوق عریض یا اولترا واید با فاصله کانونی 16 میلی‌متر، میدان دید 112 درجه، دیافراگم f/2.2
دوربین سوم2 مگاپیکسلی ماکرو با دیافراگم f/2.4
سایر ویژگی‌های دوربینفلاش LED، اچ دی آر، پانوراما
فیلمبرداریوضوح 4K در نرخ 30 فریم بر ثانیه، وضوح 1080p در نرخ 30 یا 60 یا 120 یا 480 فریم بر ثانیه، وضوح 720p در نرخ 960 فریم بر ثانیه، دارای لرزش‌گیر الکترونیکی ژیروسکوپی (gyro-EIS)
دوربین سلفی32 مگاپیکسلی واید با فاصله کانونی 22 میلی‌متر و دیافراگم f/2.5، دارای قابلیت پانوراما، فیلمبرداری 1080p در نرخ 30 فریم بر ثانیه
بلندگواستریو
جک 3.5 میلی‌متری هدفونندارد
اتصالاتWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6, dual-band
بلوتوث5.2, A2DP, LE, aptX HD
مکان‌یابیGPS, GLONASS, GALILEO, BDS, QZSS, NavIC
ان اف سیدارد
رادیوندارد
یو اس بیتایپ سی 2.0
حسگر تشخیص اثر انگشتاپتیکال زیر نمایشگر
سایر حسگرهاشتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما
باتری5000 میلی‌آمپرساعتی
شارژر100 وات
رنگ‌بندیبژ، سبز، مشکی
قیمت
حدود 16 میلیون تومان

طراحی و کیفیت ساخت

ریلمی 11 پرو پلاس

ریلمی 11 پرو پلاس طراحی کاملا متفاوت، خاص و زیبایی دارد. در ساخت پنل پشتی این گوشی از طرح چرم لیچی استفاده شده که با همکاری متئو منوتو، طراح سابق گوچی توسعه داده شده است. پنل پشتی یکی از قسمت‌هایی است که تغییر زیادی نسبت به نسل قبلی این گوشی کرده و حالا این قسمت نیز مانند شیشه صفحه نمایش، به‌صورت خمیده طراحی شده است. دوخت‌های سه بعدی شبیه به زیپ در وسط روکش چرم مصنوعی پنل پشتی، ظاهر زیبایی ایجاد کرده و یک لایه پلاستیک شفاف روی این دوخت زیپ‌مانند را پوشانده است تا لمس آن حس ناخوشایندی را منتقل نکند.

ماژول دوربین‌های پشتی گوشی به‌شکل یک دایره غول‌پیکر طراحی شده که ما را به یاد گوشی های بالارده هواوی می‌اندازد. یک نوار طلایی در مرکز دایره مشکی‌رنگ، ظاهر زیبایی ایجاد کرده است. یک لنز بزرگ در مرکز این دایره و دو لنز دیگر در دو طرف نوار طلایی دیده می‌شوند و فلاش LED در قسمت بالایی این دایره حضور دارد. در مجموع، با این‌که یک دایره غول‌آسا برای قرارگیری دوربین‌های پشتی طراحی شده، اما ظاهر بد و زشتی را ایجاد نکرده و احتمالا بیشتر کاربران از طراحی پنل پشتی ریلمی 11 پرو پلاس لذت خواهند برد. دایره بزرگ دوربین‌ها برآمدگی نسبتا زیادی دارد؛ اما با توجه به اندازه بزرگ آن، وقتی گوشی را روی یک سطح صاف قرار می‌دهید، تکان و لق‌خوردگی زیادی را نمی‌بینیم.

ریلمی 11 پرو پلاس از نظر طراحی مانند یک گوشی لوکس و گران‌قیمت به‌نظر می‌رسد؛ اما متاسفانه باید بگوییم که کیفیت ساخت آن مانند گوشی های گران قیمت و پرچمدار بازار، عالی نیست. فریم میانی این دستگاه از جنس پلاستیک براق بوده و در پنل پشتی نیز برخی بخش‌ها از جمله حلقه بزرگ دوربین از جنس پلاستیک ساخته شده است. همچنین این گوشی در برابر پاشش و نفوذ آب، مقاوم نیست و استاندارد IP برای آن اعلام نشده است.

ریلمی 11 پرو پلاس

طرح چرم لیچی در پنل پشتی گوشی در رنگ‌های بژ و سبز موجود است، اما در مدل رنگ مشکی، پنل پشتی با روکش مات را مشاهده می‌کنیم که در آن نه خبری از بافت چرمی هست و نه دوخت و طرح زیپ‌مانند. در جلوی گوشی، ما صفحه نمایش 6.7 اینچی امولد را می‌بینیم که در طرفین، خمیدگی و انحنای زیبایی به خود گرفته است. میزان حاشیه‌های اطراف نمایشگر به حداقل رسیده و یک حفره کوچک برای قرارگیری دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی در بالای نمایشگر وجود دارد.

یک حسگر تشخیص اثر انگشت اپتیکال در زیر صفحه نمایش پنهان شده و عملکرد خوبی هم دارد و سریع و قابل اعتماد است. ریلمی حالتی با نام Quick Launch یا اجرای سریع را ارائه می‌دهد که می‌تواند یک برنامه خاص را پس از اسکن اثر انگشت، بلافاصله اجرا کند. شما می‌توانید حداکثر پنج برنامه را در منوی راه‌اندازی سریع قرار دهید. این گوشی ریلمی از اسپیکرهای استریو بهره می‌برد و بلندگوی مکالمه در بالای صفحه نمایش به‌عنوان اسپیکر دوم عمل می‌کند.

اما به سراغ فریم پلاستیکی ریلمی 11 پرو پلاس می‌رویم. در لبه سمت چپ این فریم، هیچ چیزی را مشاهده نمی‌کنیم، اما کلیدهای پاور و تنظیم صدا در لبه سمت راست قرار دارند. خروجی دوم برای بلندگوی بالایی و یکی از میکروفون‌ها در لبه بالایی جای گرفته‌اند و لبه پایینی میزبان میکروفون اصلی، درگاه قرارگیری سیم‌کارت‌ها، درگاه یو اس بی C و بلندگوی اصلی است.

ریلمی 11 پرو پلاس یک گوشی باریک و نسبتا سبک (کمتر از 190 گرم) است. به‌لطف طراحی منحصربه‌فرد، در دست گرفتن این گوشی حس خوب با اطمینان بالا را منتقل می‌کند. حتی پنل پشتی چرمی مستعد جذب لکه و اثر انگشت نیست و به همین دلیل می‌توانید بدون نگرانی از این بابت، از گوشی خود بدون قاب محافظ استفاده کنید.

به‌طور کلی می‌توانیم بگوییم ریلمی 11 پرو پلاس دارای طراحی متفاوت و زیبا با امضای مخصوص به خود است و به‌غیر از برخی مشکلات کیفیتی، مانند استفاده از متریال پلاستیکی در فریم میانی و بعضی قسمت‌های گوشی و نبود امکانات محافظتی مانند استاندارد IP برای مقاومت در برابر نفوذ آب، ایراد دیگری از این بخش نمی‌توانیم بگیریم.

صفحه نمایش

ریلمی 11 پرو پلاس

ریلمی 11 پرو پلاس از یک نمایشگر 6.7 اینچی امولد با وضوح 1080 در 2412 پیکسل و تراکم پیکسلی 394 پی پی آی بهره می‌برد. ویژگی‌های ممتاز و بالارده‌ای مانند عمق رنگ 10 بیتی، رفرش ریت یا نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتزی، نرخ پاسخ لمسی 360 هرتز، پشتیبانی از اچ دی آر 10 پلاس و PWM dimming برابر با 2160 هرتز در این نمایشگر دیده می‌شوند. در بالای نمایشگر، یکی از ریزترین حفره‌ها را برای قرارگیری دوربین سلفی می‌بینیم که با خمیدگی جزئی شیشه‌های اطراف آن، محافظت می‌شود.

عمق رنگ 10 بیتی باعث می‌شود صفحه نمایش این گوشی توانایی نمایش بیش از یک میلیارد رنگ را داشته باشد و رفرش ریت بالا نیز تجربه‌ای روان را در رابط کاربری یا در برنامه‌های سازگار با سرعت 90 یا 120 فریم بر ثانیه ارائه می‌دهد. همچنین گیمرها نیز از نرخ پاسخگویی لمسی 360 هرتز در اجرای بازی‌ها، استقبال خواهند کرد. در نهایت PWM dimming با فرکانس بالای 2160 هرتز نیز می‌تواند فشار روی چشم در هنگام استفاده از نمایشگر با روشنایی کمتر از 100 نیت را کاهش دهد.

نمایشگر Realme 11 Pro+ در تست‌های ما عملکرد بسیار خوبی از خود بر جای گذاشت. در حالت دستی، حداکثر روشنایی به حدود 470 نیت و حداکثر روشنایی در حالت خودکار به حدود 795 نیت رسید. بر اساس اعلام رسمی ریلمی، حداکثر روشنایی نمایشگر این گوشی باید 950 نیت باشد و این صفحه نمایش در هنگام نمایش محتوای HDR با رنگ روشن، واقعا می‌تواند این میزان روشنایی را ارائه کند. همچنین حداقل روشنایی در نقاط سفید نیز فقط 1.8 نیت است که باز هم عملکرد خوبی محسوب می‌شود.

روشنایی نمایشگر در نقطه سفید با 75 درصد میزان روشنایی

گوشیروشنایی در حالت دستیروشنایی در حالت خودکار
ردمی نوت 12 پرو490 نیت890 نیت
موتورولا اج 30 نئو489 نیت1004 نیت
ریلمی 10 پرو پلاس484 نیت809 نیت
پوکو اف 5470 نیت963 نیت
ریلمی 11 پرو پلاس470 نیت793 نیت

در تنظیمات بخش نمایشگر ریلمی 11 پرو پلاس می‌توانید چهار حالت رنگی را مشاهده کنید. حالت Vivid که با فضای رنگی DCI-P3 مطابقت دارد، حالت طبیعی یا Netural که با فضای رنگی sRGB مطابقت دارد و دو حالت Pro که در آنها می‌توانید بین گزینه‌های Cinematic و Brilliant یکی را انتخاب کنید. در هر یک از این حالت‌ها، یک نوار لغزنده برای تعیین دمای رنگ نیز وجود دارد.

گزینه رنگی پیش‌فرض Vivid دقت رنگی بسیار خوبی را نسبت به محتوای P3 ارائه می‌دهد. تنها یک مشکل در این حالت وجود دارد که آن هم تمایل رنگ سفید به آبی و خاکستری است. حالت Cinematic Pro و حالت طبیعی نیز دقت فوق‌العاده‌ای نسبت به محتواهای P3 و sRGB دارند.

برای نرخ تازه‌سازی تصویر یا رفرش ریت نیز سه حالت مختلف در ریلمی 11 پرو پلاس وجود دارد که عبارتند از حالت خودکار، استاندارد و رفرش ریت بالا. حالت‌های High و Auto با روشی مشابه عمل می‌کنند. در این حالت‌ها، در رابط کاربری و برخی از برنامه‌های پشتیبانی شده شاهد رفرش ریت 120 هرتزی هستیم و برای تصاویر استاتیک و برنامه‌های ناسازگار مانند گوگل مپس و برنامه دوربین، رفرش ریت به 60 هرتز محدود می‌شود.

حالت خودکار در این موضوع تفاوت دارد که برنامه‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و سپس تصمیم می‌گیرد که آیا ارزش استفاده از رفرش ریت 120 هرتزی را دارند یا نه. با تست کردن این حالت متوجه شدیم که در بسیاری از برنامه‌ها از جمله مرورگرها، برنامه‌های آفیس و خیلی از برنامه‌های پرکاربرد دیگر، رفرش ریت روی 60 هرتز محدود می‌شود. در این حالت تنها زمانی که صفحه نمایش از رفرش ریت 90 هرتز استفاده کرد، روی صفحه قفل گوشی بود!

ریلمی 11 پرو پلاس

در نهایت به گزینه استاندارد می‌رسیم که در آن، صفحه نمایش گوشی همیشه از نرخ تازه‌سازی تصویر 60 هرتز استفاده می‌کنند و تمام برنامه‌ها، بازی‌ها و رابط کاربری گوشی با سرعت 60 فریم بر ثانیه اجرا می‌شوند و هیچوقت از این عدد بالاتر نمی‌روند.

صفحه نمایش ریلمی 11 پرو پلاس از گواهی اچ دی آر 10 پلاس برخوردار شده و از Widevine L1 DRM نیز پشتیبانی می‌کند. در منوی تنظیمات نمایشگر، دو حالت دیگر هم وجود دارد که عبارتند از Video Color Boost و Bright HDR Video Mode. در حالت اول، طیف رنگی در محتوای SDR گسترش می‌یابد و البته مصرف باتری نیز در این حالت افزایش پیدا می‌کند. در این حالت، تعداد محدودی از برنامه‌ها در دسترس خواهند بود. در حالت دوم نیز روشنایی نمایشگر در هنگام پخش ویدیوهای HDR افزایش می‌یابد و تجربه کلی نمایش محتواهای اچ دی آر را بهبود می‌بخشد. در این حالت نیز مصرف باتری گوشی افزایش پیدا می‌کند.

باتری

ریلمی 11 پرو پلاس

انرژی گوشی ریلمی 11 پرو پلاس را یک باتری 5000 میلی‌آمپرساعتی تامین می‌کند؛ یعنی همان ظرفیت باتری که در ریلمی 10 پرو پلاس دیده بودیم و البته 500 میلی‌آمپرساعت بیشتر از باتری ریلمی 9 پرو پلاس. بر اساس اعلام برند Realme، این گوشی با این باتری 5 هزار میلی‌آمپرساعتی باید بیش از 29 ساعت در مکالمه صوتی، بیش از 18 ساعت در پخش ویدیو، بیش از 400 ساعت در حالت استندبای، تقریبا یک روز در پخش موسیقی و 8 ساعت و نیم در زمان بازی کردن شارژدهی داشته باشد. ما نیز آزمایش‌هایی را برای دوام باتری ریلمی 11 پرو پلاس انجام دادیم تا ببینیم عملکرد آن در دنیای واقعی چگونه است.

این گوشی در تست‌های انجام شده، امتیاز کل استقامت باتری 112 ساعت را به‌دست آورد. عملکرد باتری ریلمی 11 پرو پلاس در بیشتر تست‌ها عالی بود و طبق آزمایش‌های ما، بیش از 33 ساعت مکالمه صوتی، بیش از 17 ساعت وبگردی و بیش از 17 ساعت پخش ویدیو را با هر بار شارژ کامل، با ما همراهی کرد.

گوشیظرفیت باتریامتیاز استقامت باتریشارژدهی در مکالمه صوتیشارژدهی در وبگردیشارژدهی در پخش ویدیو 
ریلمی 11 پرو پلاس5000 میلی‌آمپرساعت112 ساعت33 ساعت و 30 دقیقه17 ساعت و 35 دقیقه17 ساعت و 30 دقیقه
ریلمی 10 پرو پلاس5000 میلی‌آمپرساعت149 ساعت37 ساعت و 30 دقیقه19 ساعت21 ساعت
ریلمی 9 پرو پلاس4500 میلی‌آمپرساعت117 ساعت27 ساعت و 50 دقیقه16 ساعت و 25 دقیقه18 ساعت و 10 دقیقه
سامسونگ گلکسی ای 545000 میلی‌آمپرساعت119 ساعت29 ساعت و 15 دقیقه17 ساعت و 55 دقیقه20 ساعت و 10 دقیقه
شیائومی ردمی نوت 12 پرو پلاس5000 میلی‌آمپرساعت88 ساعت25 ساعت11 ساعت و 40 دقیقه16 ساعت

گوشی Realme 11 Pro Plus از شارژ فوق سریع سیمی 100 واتی با عنوان SuperVOOC پشتیبانی می‌کند. جای خوشحالی دارد که شارژر 100 واتی GaN درون جعبه در اختیار شما قرار می‌گیرد که خود این موضوع می‌تواند یک مزیت رقابتی مهم برای کاربران محسوب شود.

طبق تبلیغات ریلمی، شارژ کامل باتری 5000 میلی‌آمپرساعتی این گوشی با استفاده از شارژر 100 واتی در مدت 26 دقیقه انجام می‌شود که واقعا عالی است. همچنین گفته شده که فقط در مدت 3 دقیقه می‌توانید 17 درصد از ظرفیت باتری را شارژ کنید. ما نیز در آزمایش‌های خود به زمان مشابهی با ادعای ریلمی دست پیدا کردیم. طبق تست‌های ما، پس از 5 دقیقه 27 درصد از ظرفیت باتری و پس از 15 دقیقه 63 درصد از ظرفیت باتری شارژ شد و شارژ کامل باتری نیز فقط 28 دقیقه طول کشید که عدد نزدیکی با تبلیغات ریلمی است.

گوشیظرفیت باتریسرعت شارژشارژ پس از 15 دقیقهشارژ پس از 30 دقیقهزمان لازم برای فول شارژ شدن
شیائومی ردمی نوت 12 پرو پلاس5000 میلی‌آمپرساعت120 وات HyperCharge81 درصد100 درصد23 دقیقه
ریلمی 11 پرو پلاس5000 میلی‌آمپرساعت100 وات SuperVOOC63 درصد100 درصد28 دقیقه
ریلمی 10 پرو پلاس5000 میلی‌آمپرساعت67 وات FlashCharge53 درصد86 درصد41 دقیقه
شیائومی ردمی نوت 12 پرو5000 میلی‌آمپرساعت67 وات44 درصد78 درصد55 دقیقه
پوکو ایکس 55000 میلی‌آمپرساعت33 وات35 درصد63 درصد1 ساعت و 6 دقیقه
سامسونگ گلکسی A545000 میلی‌آمپرساعت25 وات30 درصد56 درصد1 ساعت و 3 دقیقه

اکنون وقت آن رسیده که به بیان برخی ویژگی‌ها و قابلیت‌های اضافی مربوط به بخش باتری بپردازیم. ریلمی 11 پرو پلاس از قابلیت Wise Charging بهره می‌برد که به‌طور پیش‌فرض روشن است. این قابلیت، عادت‌های شارژ گوشی شما را یاد می‌گیرد و در ابتدا 80 درصد ظرفیت باتری گوشی را با سرعت شارژ می‌کند، اما 20 درصد آخر را درست قبل از شروع استفاده از گوشی پر می‌کند.

همچنین ریلمی چند سطح محافظت از باتری را برای جلوگیری از بروز مشکل در شارژ سریع یا سایر مشکلات باتری ارائه می‌دهد. همچنین این گوشی به‌گونه‌ای طراحی شده که از داخل، نسوز است و حتی در صورت افزایش شدید حرارت یا بروز مشکل برای باتری، احتمال آتش‌سوزی یا سوختگی داخلی گوشی به حداقل می‌رسد.

اسپیکرها

ریلمی 11 پرو پلاس

گوشی Realme 11 Pro+ درست مانند نسل‌های قبلی خود و البته مثل بیشتر گوشی های هوشمند امروزی، دارای بلندگوهای استریو است. بلندگوی اصلی در لبه پایینی گوشی قرار گرفته و در لبه بالایی شاهد قرارگیری بلندگوی مکالمه و بلندگوی ثانویه هستیم. این بلندگوها عملکرد متعادلی دارند و کیفیت صدای مشابهی ارائه می‌دهند؛ اما به‌نظر می‌رسد بلندگوی پایینی صدای بلندتر و بیس بیشتری را به گوش شما می‌رساند.

در هر صورت با این بلندگوهای استریو، تماشای فیلم، انجام بازی یا گوش دادن به موسیقی با ریلمی 11 پرو پلاس، لذت‌بخش خواهد بود و کیفیت و حجم صدای خوبی را می‌شنوید. صدای وکال عالی است، فرکانس خوبی را می‌شنویم و تولید صدای باس نیز نسبتا به خوبی انجام می‌شود.

سیستم عامل و رابط کاربری

ریلمی 11 پرو پلاس

ریلمی 11 پرو پلاس با جدیدترین رابط کاربری Realme یعنی نسخه 4.0 آن مبتنی بر سیستم عامل اندروید 13 عرضه می‌شود. در این نسخه از Realme UI شاهد سفارشی‌سازی‌ها و پیاده‌سازی برخی بهبودها روی سیستم عامل اندروید هستیم. ریلمی وعده داده که دو بروزرسانی اصلی سیستم عامل برای این گوشی عرضه می‌شود و به این ترتیب می‌توانید تا سیستم عامل اندروید 15 را نیز دریافت کنید. همچنین قرار است تا سه سال بروزرسانی‌های امنیتی برای این گوشی ارائه شوند.

در بین ویژگی‌های بصری Realme UI 4.0، تم Aquamorphic از همه قابل توجه‌تر است. این تم، ظاهری مدرن و تر و تمیز از سیستم عامل اندروید را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. چنین قابلیتی را در گوشی های اوپو و وان پلاس مشاهده کرده‌ایم. همچنین کنترل‌های مدیا در اندروید 13 با انیمیشن‌های روان‌تر، ویجت‌های پویا و مرکز نوتیفیکیشن و کنترل سنتر دقیق‌تر و بهینه‌شده در ریلمی یو آی 4.0 ارائه می‌شوند.

ریلمی 11 پرو پلاس دارای حسگر تشخیص اثر انگشت در زیر صفحه نمایش است و روش اصلی برای قفل‌گشایی گوشی، استفاده از این اسکنر اپتیکال است که تقریبا عالی و سریع عمل می‌کند. علاوه بر این، شما قابلیت قفل‌گشایی با تشخیص چهره را نیز خواهید داشت که این قابلیت نیز نسبتا سریع کار می‌کند، اما به‌طور کلی، امنیت کمتری نسبت به حسگر تشخیص اثر انگشت دارد.

قابلیت نمایشگر همواره روشن یا Always-on Display در این گوشی در دسترس است و مواردی مانند ساعت، تاریخ، نمادهای نوتیفیکیشن‌ها و باتری را نشان می‌دهد. البته شما می‌توانید این صفحه را شخصی‌سازی کنید و برخی از اطلاعات را از آن حذف نمایید. نمایشگر همواره روشن در Realme UI 4.0 با تم‌های مختلف، ساعت‌ها و حتی الگوهای سفارشی بهبود یافته است و اکنون از کنترل‌های رسانه‌ای اسپاتیفای نیز پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید Always-on Display را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که همیشه روشن باشد، طبق برنامه‌ریزی شما روشن شود (مثلا در زمان دریافت نوتیفیکیشن جدید) یا به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی، پس از مدت کوتاهی بدون استفاده بودن، خاموش شود.

ریلمی یو آی 4.0 در زمینه قابلیت‌های شخصی‌سازی، بسیار انعطاف‌پذیر عمل می‌کند. شما می‌توانید والپیپرهای Live یا ثابت را برای صفحه اصلی انتخاب کنید، از بین بسته‌های مختلف، آیکون مورد نظر خود را انتخاب کنید، شکل آیکون‌ها را تغییر دهید، ظاهر فونت‌ها را عوض کنید و رنگ‌های کاملا متفاوتی را اعمال کنید و در کل، ظاهر رابط کاربری گوشی خود را به میل خود، شخصی‌سازی کنید. تم‌های مختلف AOD و انیمیشن‌های اسکنر اثر انگشت نیز در دسترس شما قرار گرفته‌اند. حتی می‌توانید قابلیت Edge Lighting که از قابلیت نمایشگر همواره روشن، مستقل است را روشن یا خاموش کنید.

لانچر رابط کاربری گوشی دارای صفحه‌های اصلی، یک قسمت نوتیفیکیشن ساده و تر و تمیز و یک Task Switcher راحت است. قابلیت کشوی برنامه‌ها نیز وجود دارد و در هم ریختگی زیادی هم در آن دیده نمی‌شود. البته در صورت تمایل می‌توانید استفاده از کشوی برنامه‌ها یا App Drawer را کنار بگذارید. پشتیبانی از فولدرهای بزرگ نیز در این نسخه وجود دارد. شما می‌توانید هر پوشه‌ای را بزرگ یا کوچک کنید. همچنین قابلیتی با عنوان ویجت‌های داینامیک یا پویا در Realme UI 4.0 وجود دارد، اما ما چنین قابلیتی را در ریلمی 11 پرو پلاس پیدا نکردیم.

مطابق انتظار، دارک مود یا حالت تیره در دسترس قرار گرفته و Realme UI 4.0 از ترکیب سه رنگ خاکستری برای این حالت استفاده می‌کند. برای کنترل کامل بر سیستم عامل اندروید گوشی خود، ابزارهای قدرتمند زیادی در منوی تنظیمات وجود دارند. همچنین اگر قصد نداشتید چیزی را دست‌کاری کنید،  شما می‌توانید از یک تجربه اندروید بی‌دردسر که توسط الگوریتم‌های هوش مصنوعی ریلمی و یادگیری ماشینی بهینه شده است،‌ نهایت لذت را ببرید.

قابلیت پنجره‌های منعطف یا Floating Window ارائه می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید برخی برنامه‌ها را در پنجره‌های شناور اجرا کنید. حرکت دادن این پنجره‌های شناور و تغییر اندازه آنها نیز به‌سادگی انجام می‌شود. شما قادر خواهید بود با کشیدن و رها کردن، فایل‌ها را بین برنامه‌های تمام صفحه و پنجره‌های شناور جابه‌جا کنید. Floating Window در Task Switcher یا سایدبار در دسترس قرار گرفته است. در صورتی که برنامه مورد نظر شما از این قابلیت پشتیبانی کند، می‌توانید از آن استفاده کنید و حالت Split Screen یا تقسیم صفحه نیز وجود دارد.

عملکرد سایدبار یا نوار کناری نیز کاملا آشنا است؛ یک علامت کوچک در لبه صفحه نمایش مشاهده می‌شود که هر وقت آن را به سمت داخل نمایشگر بکشید، یک منو را مشاهده می‌کنید. شما می‌توانید عملکردهای این منو و میانبرهای برنامه‌های مورد نظر خود در آن را شخصی‌سازی کنید و تغییر دهید. این قابلیت، عملکردی مشابه Edge Panel در رابط کاربری وان یو آی سامسونگ را ارائه می‌دهد.

قابلیت RAM Expansion یا گسترش حافظه رم نیز در ریلمی 11 پرو پلاس ارائه می‌شود. همانطور که از نام این ویژگی مشخص است، به شما اجازه داده می‌شود که حافظه رم گوشی هوشمند خود را به‌صورت مجازی و با استفاده از حافظه ذخیره‌سازی داخلی گوشی افزایش دهید. در این گوشی امکان افزایش مجازی حافظه رم به میزان 4 تا 12 گیگابایت وجود دارد. این ویژگی به‌طور پیش‌فرض فعال است و ریلمی به‌صورت خودکار 4 گیگابایت مجازی را به حافظه رم گوشی شما اضافه می‌کند که البته می‌توانید به‌میل خود، آن را تغییر دهید یا به‌کلی بردارید.

در بخش Realme Lab، شما مواردی مانند صدای دو حالته (Dual-mode Audio)، کپسول خواب و اندازه‌گیری ضربان قلب را مشاهده می‌کنید. قابلیت صدای دو حالته به شما اجازه می‌دهد هدفون سیمی و بی سیم را به گوشی متصل کنید و از طریق هر دوی آنها به موسیقی مورد علاقه‌تان گوش دهید. کپسول خواب در واقع یک حالت شب است که در آن برنامه‌های خاصی محدود می‌شوند و قابلیت اندازه‌گیری ضربان قلب نیز با قرارگیری انگشت شما روی حسگر تشخیص اثر انگشت گوشی، ضربان قلب شما را اندازه‌گیری می‌کند. البته همانطور که انتظار می‌رود، خیلی هم نباید به دقت این اندازه‌گیری اعتماد داشته باشید.

برنامه‌های چند رسانه‌ای برای پخش عکس و ویدیو و موسیقی، یک فایل منیجر اصلاح شده و یک برنامه Phone Manager به‌همراه برنامه‌های پیش‌فرض گوگل، از دیگر برنامه‌هایی هستند که از قبل روی گوشی ریلمی 11 پرو پلاس نصب شده‌اند. قابلیت auto-pixelate یکی از ویژگی‌های جالب این نسخه از رابط کاربری ریلمی است که می‌تواند هنگام گرفتن اسکرین شات در واتساپ یا پیام‌رسان‌های دیگر، اطلاعات حساس را محو کند تا بتوانید با خیال آسوده‌تر، اسکرین‌شات‌های گرفته شده را با دیگران به اشتراک بگذارید.

در مجموع باید بگوییم رابط کاربری Realme UI 4.0 دوست‌داشتنی و بدون در هم ریختگی است و استفاده آسان و لذت‌بخشی دارد.

سخت افزار و بنچمارک‌ها

ریلمی 11 پرو پلاس

ریلمی 11 پرو پلاس در زمان معرفی، اولین گوشی هوشمندی بود که از چیپست مدیاتک Dimensity 7050 5G استفاده کرد. البته دایمنسیتی 7050 در واقع یک چیپست کاملا جدید نیست و می‌توان آن را همان دایمنسیتی 1080 دانست که حالا تغییر نام داده است. این تراشه یک پیشرفت جزئی نسبت به دایمنسیتی 920 داشته و عملکرد خیلی قوی‌تری نسبت به آن ارائه نمی‌کند.

یک پردازنده هشت هسته‌ای با دو هسته 2.6 گیگاهرتزی Cortex-A78 و شش هسته 2.0 گیگاهرتزی Cortex-A55 درون گوشی قرار گرفته و پردازشگر گرافیکی نیز Mali-G68 MC4 است. به این نکته نیز باید اشاره کنیم که تراشه دایمنسیتی 7050 بر پایه لیتوگرافی شش نانومتری ساخته شده است.

این گوشی با چند نوع پیکربندی حافظه و رم به بازار جهانی عرضه شده است که شامل 256 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی و 8 یا 12 گیگابایت رم است. مدل‌های 512 گیگابایتی و 1 ترابایتی نیز با 12 گیگابایت رم در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. حافظه رم گوشی از نوع LPDDR4X و حافظه ذخیره‌سازی داخلی از نوع UFS 2.2 است. همانطور که در بخش بررسی سیستم عامل و رابط کاربری گفتیم، گزینه RAM Expansion نیز به کاربران ارائه می‌شود که به‌وسیله آن می‌توانید به‌صورت مجازی، 4 تا 12 گیگابایت را به حافظه رم گوشی خود اضافه کنید.

دایمنسیتی 7050 دارای یک پردازنده توانمند است که می‌تواند وظایف تک هسته‌ای یا چند هسته‌ای را به‌خوبی انجام دهد، اما به‌اندازه دایمنسیتی 1300 یا اگزینوس 1380، سریع نیست. در بنچمارک گیک بنچ 5، ریلمی 11 پرو پلاس در بخش چند هسته‌ای با امتیاز 2207 در جایگاه پایین‌تری نسبت به گلکسی A54 و شیائومی ردمی نوت 12 پرو پلاس قرار می‌گیرد و در بخش تک هسته‌ای نیز با امتیاز 835، وضعیت بهتری دارد و عملکرد بهتری نسبت به پوکو ایکس 5 پرو، گلکسی A54 و ردمی نوت 12 پرو پلاس نشان می‌دهد.

بنچمارک گیک بنچ 5 تک هسته‌ای

Realme 10 Pro Plus : 842
Realme 11 Pro Plus : 835
Nothing Phone 1 : 820
Realme 9 Pro Plus : 814
Poco X5 Pro : 781
Galaxy A54 : 770
Redmi Note 12 Pro Plus : 767
Motorola Edge 30 Neo : 670
Redmi Note 12 5G : 588
Motorola Moto G53 : 557
Oneplus Nord 2T : 491

بنچمارک گیک بنچ 5 چند هسته‌ای

Nothing Phone 1 : 3024
Poco X5 Pro : 2930
Oneplus Nord 2T : 2790
Galaxy A54 : 2703
Realme 10 Pro Plus : 2371
Realme 9 Pro Plus : 2335
Redmi Note 12 Pro Plus : 2208
Realme 11 Pro Plus : 2207
Redmi Note 12 5G : 1998
Motorola Edge 30 Neo : 1964
Motorola Moto G53 : 1594

در مورد عملکرد GPU یا پردازشگر گرافیکی نیز نتایج نسبتا مشابهی را در بنچمارک‌ها دریافت کردیم. ریلمی 11 پرو پلاس در این بنچمارک‌ها نیز در جایگاه میانه جدول قرار می‌گیرد و باید گفت وان پلاس نورد 2T، گلکسی ای 54، پوکو ایکس 5 پرو و ناتینگ فون 1 سریع‌تر و قوی‌تر عمل می‌کنند.

بنچمارک GFXBench onscreen Car Chase ES 3.1

Oneplus Nord 2T : 40
Nothing Phone 1 : 33
Poco X5 Pro : 28
Galaxy A54 : 25
Realme 9 Pro Plus : 23
Realme 11 Pro Plus : 22
Redmi Note 12 Pro Plus : 22
Motorola Edge 30 Neo : 16

بنچمارک GFXBench onscreen Manhattan ES 3.1

Nothing Phone 1 : 58
Oneplus Nord 2T : 56
Galaxy A54 : 46
Realme 11 Pro Plus : 41
Realme 9 Pro Plus : 41
Redmi Note 12 Pro Plus : 40
Realme 10 Pro Plus : 38
Motorola Edge 30 Neo : 29

بنچمارک 3DMark offscreen 1440p Wild Life Vulkan 1.1

Oneplus Nord 2T : 4577
Nothing Phone 1 : 2921
Galaxy A54 : 2818
Realme 11 Pro Plus : 2298
Realme 9 Pro Plus : 2296
Realme 10 Pro Plus : 2252
Redmi Note 12 Pro Plus : 2248
Motorola Edge 30 Neo : 1201

در نهایت، این گوشی در بنچمارک آنتوتو 9 توانست عملکرد بهتری در این بخش ارائه دهد و ظاهرا برخی بهینه‌سازی‌های نرم افزاری در اینجا وجود داشته است.

بنچمارک آنتوتو 9

Oneplus Nord 2T : 604467
Nothing Phone 1 : 592789
Realme 11 Pro Plus : 558996
Poco X5 Pro : 531398
Realme 10 Pro Plus : 522376
Galaxy A54 : 506678
Redmi Note 12 Pro Plus : 498710
Realme 9 Pro Plus : 416031
Motorola Edge 30 Neo : 380818
Redmi Note 12 5G : 360745

در مجموع، با این‌که گوشی‌های قدرتمندتری در این محدوده قیمتی وجود دارند، اما ریلمی 11 پرو پلاس به‌اندازه کافی عملکرد خوبی را در بخش سخت افزاری ارائه می‌دهد و شما تجربه روان و بدون مشکلی را در کار با سیستم عامل یا اجرای اکثر بازی‌ها خواهید داشت. همچنین این گوشی در تست‌های پایداری نیز عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد و در تست پایداری CPU که به‌مدت 60 دقیقه اجرا شد، توانست 83 درصد از عملکرد خود را حفظ کند و در تست پایداری GPU نیز با امتیاز 99.6 درصد، عملکرد بسیار خوبی داشته است. به این ترتیب در استفاده‌های سنگین و طولانی‌مدت از گوشی خود نباید نگران افت عملکرد سی پی یو و جی پی یو باشید. همچنین این گوشی در استفاده‌های سنگین، زیاد داغ نمی‌کند و شما را ناامید نخواهد کرد.

دوربین

ریلمی 11 پرو پلاس

ریلمی 11 پرو پلاس در پنل پشتی خود میزبان دوربین سه گانه است و یک دوربین سلفی نیز در جلوی گوشی قرار دارد. دوربین اصلی و سلفی این گوشی با سنسورهای جدید و وضوح بالای خود نسبت به نسل قبلی ارتقا یافته‌اند. برای دوربین اصلی از سنسور 200 مگاپیکسلی HP3 سامسونگ استفاده شده و یک حسگر 32 مگاپیکسلی نیز برای دوربین سلفی درون یک ناچ کوچک در بالای نمایشگر جای گرفته است.

دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی Realme 11 Pro+ دارای حسگر 1/1.4 اینچی با پیکسل‌های 0.56 میکرومتری است که پشت یک لنز 23 میلی‌متری با دیافراگم f/1.69 قرار دارد. این دوربین از فوکوس خودکار Super QPD پشتیبانی می‌کند و قابلیت Super OIS یا لرزش‌گیر اپتیکال نیز وجود دارد که نسبت به OIS معمولی، کمی اصلاح شده و ارتقا پیدا کرده است. فوکوس خودکار Super QPD روشی است که به‌گفته سامسونگ (شرکت سازنده این سنسور) می‌تواند تغییرات فاز را در جهت افقی و عمودی تشخیص بدهد و فوکوس اتوماتیک قابل اعتمادتری را برای طیف وسیع‌تری از سوژه‌ها به شما ارائه دهد.

سنسور جدید سامسونگ که در دوربین اصلی ریلمی 11 پرو پلاس به‌کار رفته، امکان بزرگنمایی 2 و 4 برابری بدون افت کیفیت را در عکس‌های شما فراهم می‌کند. قابلیت زوم خودکار نیز وجود دارد که به‌صورت اتوماتیک روی یک سوژه بزرگنمایی می‌کند، عکس را برش می‌دهد و تلاش می‌کند تا سوژه را در مرکز کادر تصویر قرار دهد. دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی این گوشی، به‌صورت پیش‌فرض عکس‌ها را در رزولوشن کمتری ثبت و ذخیره می‌کند، اما شما می‌توانید قابلیت عکس‌برداری در وضوح بالا با رزولوشن 50 و 200 مگاپیکسل را نیز فعال کنید.

ریلمی 11 پرو پلاس

دوربین دوم ریلمی 11 پرو پلاس، یک سنسور 8 مگاپیکسلی سونی IMX 355 است که پشت یک لنز 16 میلی‌متری با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2 قرار دارد. برای این دوربین خبری از فوکوس خودکار نیست، اما حالت شب برای این دوربین نیز در دسترس قرار گرفته است.

سومین و‌ آخرین دوربین پشتی گوشی هم یک سنسور 2 مگاپیکسلی ماکرو از نوع OmniVision OV02B یا GalaxyCore GC02M1 است که از دیافراگم f/2.4 و امکان فوکوس ثابت در فاصله چهار سانتی‌متری بهره می‌برد. این دوربین قادر به فیلمبرداری نیست و حالت شب نیز برای آن وجود ندارد.

در نهایت به دوربین سلفی می‌رسیم که برای آن از یک حسگر 32 مگاپیکسلی سونی IMX 615 کواد بایر با پیکسل‌های 0.8 میکرومتری و اندازه 1/2.8 اینچی استفاده شده و این حسگر پشت یک لنز 21 میلی‌متری با دیافراگم f/2.45 قرار گرفته است. این دوربین دارای فوکوس ثابت است و از لنزی بهره می‌برد که زاویه بازتری نسبت به حد معمول دارد. این دوربین می‌تواند بسته به صحنه مورد نظر، بزرگنمایی یا کوچکنمایی لازم را انجام دهد و تصاویر 0.8x پیش فرض یا 1x برش خورده را به شما ارائه دهد.

رابط کاربری برنامه دوربین

رابط کاربری اپلیکیشن دوربین ریلمی 11 پرو پلاس برای تمام کسانی که قبلا با گوشی های اوپو و ریلمی کار کرده‌اند، کاملا آشناست. در این برنامه، منوهای زیادی وجود ندارد و اکثر حالت‌ها در همان صفحه اصلی نمایش داده می‌شوند که این می‌تواند بسیار خوب باشد و موجب دسترسی‌پذیری راحت به تمام گزینه‌ها شود.

در حالت پیش‌فرض، قابلیت بهبود عکس با هوش مصنوعی فعال است که می‌توانید آن را خاموش کنید. به‌نظر می‌رسد این قابلیت، تغییراتی را در داینامیک رنج و حتی اشباع رنگ به‌وجود می‌آورد. حالت اچ دی آر خودکار نیز در رابط کاربری دوربین در دسترس قرار گرفته است. چهار میانبر برای سطح بزرگنمایی وجود دارد که عبارتند از 0.6x، 1x، 2x و 4x.

حالت Pro یا حرفه‌ای مثل تمام گوشی‌های امروزی در اینجا نیز وجود دارد. برای حالت پرو می‌توانید از دوربین اصلی یا فوق عریض استفاده کنید و در آن، تغییراتی را مطابق میل خود به‌وجود بیاورید؛ مثلا نوردهی و ISO، سرعت شاتر، تعادل رنگ سفید و دمای نور و فوکوس دستی را تغییر دهید. حالت RAW نیز فقط برای دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی موجود است.

یک حالت خیابانی یا Street Mode وجود دارد که برخی از ویژگی‌های خودکار مانند بزرگنمایی اتوماتیک و فیلترهای مختلف را اعمال می‌کند و امتحان کردن آن، خالی از لطف نیست. مثلا با زوم خودکار، عکس برش داده شده و سوژه در مرکز تصویر نگه داشته می‌شود.

کیفیت عکس‌ها

همانطور که گفتیم، دوربین اصلی ریلمی 11 پرو پلاس در حالت پیش‌فرض، عکس‌های 12.5 مگاپیکسلی را ثبت می‌کند. این عکس‌ها در نور روز و با روشنایی مناسب، بسیار باکیفیت و جذاب هستند و می‌توانیم آنها را در سطح عکس‌های دوربین یک گوشی پرچمدار بدانیم. جزئیات بسیار زیادی در این عکس‌ها مشاهده می‌شود، هیچ نویزی وجود ندارد، کنتراست قابل ستایش و داینامیک رنج نیز عالی است. همچنین رنگ‌ها بسیار واقعی هستند و در کل عکس‌های فوق‌العاده خوبی با این دوربین گرفته می‌شوند. وقتی این عکس‌ها را با دوربین اصلی گوشی پرچمداری مثل گلکسی اس 23 اولترا مقایسه می‌کنیم می‌بینیم تقریبا در یک سطح هستند و این خود نشان‌دهنده عملکرد بسیار خوب دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی ریلمی 11 پرو پلاس است.

ریلمی اعلام کرده این گوشی می‌تواند زوم دو برابری را بدون افت کیفیت ارائه دهد. عکس‌هایی که در این حالت گرفته می‌شوند نیز واقعا عالی هستند و جزئیات غنی بدون کاهش نویز، با کنتراست، داینامیک رنج و رنگ‌های بسیار خوب مشاهده می‌کنیم. عکس‌های با بزرگنمایی دو برابری با برشی 12.5 مگاپیکسلی از مرکز تصویر 50 مگاپیکسلی با وضوح بالا به‌دست می‌آیند.

زوم 4 برابری نیز وجود دارد که صرفا یک بزرگنمایی دیجیتالی نیست، اما طبیعتا در این عکس‌ها کمی افت کیفیت نسبت به عکس‌های عادی را مشاهده می‌کنیم. این عکس‌ها، یک برش 12.5 مگاپیکسلی از مرکز تصویر 200 مگاپیکسلی با وضوح بالا هستند و با وجود این‌که کمی افت کیفیت در آنها وجود دارد، اما در حالت کلی خوب به‌نظر می‌رسد. سطح جزئیات قابل قبول و بیشتر از چیزی است که یک بزرگنمایی دیجیتال ارائه می‌دهد. نویزها کمی دیده می‌شوند، اما نه آنقدری که به کیفیت کلی عکس آسیب برسانند و کنتراست و داینامیک رنج نیز قابل قبول هستند.

شما با استفاده از دوربین 200 مگاپیکسلی ریلمی 11 پرو پلاس می‌توانید عکس‌هایی در نهایت رزولوشن یعنی همان 200 مگاپیکسل نیز تهیه کنید که این عکس‌ها با وجود این‌که وضوح و کیفیت بالایی دارند، اما کمی مصنوعی‌تر به‌نظر می‌رسند؛ چرا که با الگوریتم‌های پیچیده‌ای به‌دست آمده‌اند. همچنین می‌توانید در وضوح 50 مگاپیکسلی نیز عکس‌برداری کنید که این عکس‌ها نسبتا بهبود یافته‌اند و وضوح بالا، جزئیات زیبا، داینامیک رنج گسترده و رنگ‌های دقیق در آنها مشاهده می‌شوند.

حالت پرتره، مطابق انتظار در این دوربین وجود دارد. این حالت به‌صورت پیش‌فرض عکس‌ها را روی زوم دو برابری ثبت می‌کند و تصاویر به‌دست آمده، واقعا عالی هستند. جداسازی سوژه از پس‌زمینه به‌خوبی انجام می‌شود، جزئیات قابل قبول هستند و رنگ‌های واقعی و داینامیک رنج گسترده که توسط HDR خودکار بهبود یافته است، مشاهده می‌شوند. البته توجه داشته باشید که برای ثبت عکس‌های پرتره عالی به نور مناسبی نیاز دارید و اگر نور محیط ایده‌آل نباشد، این عکس‌ها کیفیت خوبی را به شما ارائه نمی‌کنند. همچنین میزان تارشدگی پس‌زمینه نیز در عکس‌های پرتره، بسیار خوب و قانع‌کننده است.

عکس‌های پرتره در حالت 1x نیز به خوبی پرتره‌های 2x هستند، اما کمی جزئیات بیشتری دارند. یک مزیت دیگر این حالت نیز این است که بر خلاف پرتره‌های 2x، عکس‌های پرتره‌ای که در حالت 1x گرفته می‌شوند در نور نامناسب هم بهتر به‌نظر می‌رسند.

دوربین 8 مگاپیکسلی فوق عریض یا اولترا واید برای یک گوشی میان رده، کیفیت بسیار خوبی را ارائه می‌دهد. در نور مناسب می‌توانید عکس‌های عالی و پرجزئیاتی را با این دوربین ثبت کنید و هیچ نویزی در تصاویر دیده نمی‌شود. کنتراست و داینامیک رنج قابل قبول هستند و رنگ‌ها با وجود این‌که کمی اشباع‌شده هستند، اما زیبا دیده می‌شوند.

در نهایت به دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو می‌رسیم که نباید انتظار زیادی از آن داشته باشید. مانند سایر دوربین‌های ماکرو در گوشی‌های دیگر، جزئیات این عکس‌ها معمولی است، کمی نویز دیده می‌شود و رنگ‌ها گاهی اوقات دقیق نیستند. در مجموع این دوربین دو مگاپیکسلی کیفیت خوبی ندارد و البته احتمالا افراد زیادی هم به سراغ عکسبرداری با دوربین ماکرو نمی‌روند.

در جلوی گوشی ریلمی 11 پرو پلاس، یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی Quad-Bayer قرار گرفته که میدان دید وسیع‌تر از حالت معمولی دارد و عکس‌های 0.8x و 1x را ثبت می‌کند. عکس‌های سلفی 32 مگاپیکسلی در نور مناسب، واقعا عالی هستند. وقتی HDR خاموش باشد، جزئیات بسیار خوب و وقتی HDR خودکار فعال باشد، جزئیات قابل قبولی در این عکس‌ها دیده می‌شوند. نویزهای اندک، رنگ‌های دلپذیر و داینامیک رنج گسترده از دیگر ویژگی‌های این عکس‌های سلفی به‌شمار می‌روند.

اما نوبت به بررسی عملکرد دوربین این گوشی در نور کم یا شب می‌رسد. حالت Auto Nightscape در این دوربین ارائه می‌شود که درست مانند سایر گوشی‌ها عمل می‌کند. وقتی نور خوبی در محیط وجود نداشته باشد، یک نماد ماه کوچک در منظره‌یاب دوربین دیده می‌شود که نشان می‌دهد عکس شما با کمک حالت Nightscape گرفته می‌شود. با لمس این نماد ماه، می‌توانید این حالت را غیر فعال کنید.

عکس‌های گرفته شده با حالت Auto Nightscape در دوربین اصلی، فوق‌العاده هستند و به‌طور جذابی، نور عکس روشن‌تر می‌شود و نوردهی خوبی را می‌بینیم. دانیامیک رنج وسیع، اشباع رنگ دلپذیر و بهبود کیفیت در این عکس‌ها به‌خوبی قابل مشاهده است. میزان جزئیات نیز در این عکس‌ها اگرچه عالی نیست، اما واقعا باید آن را قابل قبول بدانیم.

با خاموش کردن Nightscape یا همان حالت شب، کیفیت عکس‌ها کمی دقیق‌تر می‌شود، اما داینامیک رنج افت پیدا می‌کند و نویزهای بیشتری را در عکس می‌بینیم. حالت بزرگنمایی بدون افت کیفیت در اینجا نیز وجود دارد، مگر این‌که نور خیلی کم باشد. با این حال دوربین گوشی تمام تلاش خود را می‌کند تا در شب نیز بتواند عکس‌های بزرگنمایی شده خوبی را ثبت کند و گاهی اوقات نیز موفق ظاهر می‌شود. برای بزرگنمایی دو برابری نیز می‌توانید از حالت Nightscape استفاده کنید، اما در این حالت، عکس‌ها بسیار مصنوعی به‌نظر می‌رسند و جزئیات خیلی خوبی در آنها وجود ندارد.

عکس‌های 8 مگاپیکسلی فوق عریض در شب با کمک حالت Auto Nightscape نیز قابل قبول هستند، اما انتظار عکس‌های عالی را نباید از آن داشته باشید. با این حال، جزئیات، میزان نویزها، اشباع رنگ و داینامیک رنج در حد قابل استفاده‌ای باقی می‌ماند. اما وقتی حالت شب را خاموش کنید، عکس‌های فوق عریض در محیط‌های تاریک، واقعی‌تر هستند، اما نور کم و داینامیک رنج محدودتر، موجب آسیب آنها می‌شود.

اما به بخش فیلمبرداری می‌رسیم. ریلمی 11 پرو پلاس با همه دوربین‌های خود به جز دوربین ماکرو می‌تواند فیلمبرداری کند. وضوح 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه فقط در دوربین اصلی در دسترس است و حالت‌های 1080p در سرعت 30 و 60 فریم بر ثانیه هم وجود دارد. دوربین‌های فوق عریض و سلفی هم می‌توانند ویدیوهای 1080p در سرعت 30 فریم بر ثانیه را ضبط کنند.

ریلمی 11 پرو پلاس

برای فیلمبرداری می‌توانید بین کدک‌های h.264 و h.265 یکی را انتخاب کنید. لرزش‌گیر الکترونیکی ژیروسکوپی برای همه دوربین‌های پشت گوشی، همواره روشن بوده و برای دوربین سلفی به‌صورت اختیاری در دسترس قرار گرفته است. اما متاسفانه در وضوح 4K با دوربین اصلی، خبری از لرزش‌گیر الکترونیکی نیست. همچنین صدا در ویدیوهای شما به‌صورت استریو ضبط می‌شود.

ویدیوهای 4K دوربین اصلی، به‌معنای واقعی درجه یک هستند. جزئیات فوق‌العاده، وضوح بالا، بدون نویز، نمایش رنگی عالی و داینامیک رنج گسترده از ویژگی‌های این ویدیوها محسوب می‌شوند. ظاهر کلی شاخ و برگ درختان و ساختمان‌ها نیز دوست‌داشتنی هستند و همه چیز طبیعی و عالی به‌نظر می‌رسند.

ویدیوهای ثبت شده در نور کم نیز با دوربین اصلی عالی هستند و با روشنایی خوب، رنگ‌های دقیق و نویز کم به‌ثبت می‌رسند. داینامیک رنج نیز در این ویدیوها کمی گسترده‌تر از حد انتظار است. یک میانبر برای بزرگنمایی دو برابری در هنگام فیلمبرداری وجود دارد که البته در این حالت، بزرگنمایی دیجیتال ارائه می‌دهد و جزئیات آن کاهش می‌یابد.

دوربین فوق عریض، ویدیوهایی با کیفیت 1080p ثبت می‌کند که در نور روز، به‌اندازه کافی دقیق و پرجزئیات هستند و نویزی در آنها مشاهده نمی‌شود. لرزش‌گیر EIS در دوربین فوق عریض نیز برای فیلمبرداری عالی عمل می‌کند و تقریبا هیچ لرزشی را در ویدیوهای ضبط شده مشاهده نمی‌کنید.

ویدیوهای سلفی نیز با وضوح 1080p ثبت می‌شوند که این ویدیوها نیز با جزئیات و وضوح خوب، رنگ‌های واقعی و داینامیک رنج قابل قبول، رضایت شما را جلب می‌کنند.

جمع بندی

ریلمی 11 پرو پلاس

شاید ریلمی 11 پرو پلاس یک بروزرسانی فوق‌العاده نسبت به نسل‌های قبلی خود نباشد؛ اما این گوشی با وجود قیمت مناسب خود از ویژگی‌های منحصربه‌فردی بهره می‌برد که آن را در مقایسه با برخی رقبا در جایگاه بالاتری قرار می‌دهد. طراحی زیبا و متفاوت، دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی و شارژ فوق سریع 100 واتی، چند نمونه از این ویژگی‌های جذاب هستند که باعث می‌شوند ارزش خرید ریلمی 11 پرو پلاس بسیار بالا برود.

اگر بخواهیم از رقبای Realme 11 Pro+ نام ببریم، می‌توانیم به شیائومی ردمی نوت 12 پرو پلاس اشاره کنیم. این گوشی هم از نظر مشخصات و هم از نظر قیمت، رقابت نزدیکی با گوشی ریلمی دارد. استاندارد IP53 برای محافظت در برابر نفوذ آب و پشتیبانی از دالبی ویژن در صفحه نمایش از جمله برتری‌های ردمی نوت 12 پرو پلاس در مقایسه با ریلمی 11 پرو پلاس هستند، اما این گوشی‌ها در برخی بخش‌ها نیز از ریلمی شکست می‌خورد.

سامسونگ گلکسی A54 نیز یکی از جدی‌ترین و مهم‌ترین رقبا محسوب می‌شود. استاندارد IP برای محافظت در برابر نفوذ آب، سخت افزار قدرتمندتر و دوربین‌های فوق عریض و سلفی بهتر باعث می‌شوند گلکسی A54 نسبت به رقیب خود برتری داشته باشد؛ اما دوربین اصلی و سرعت شارژ آن به پای گوشی ریلمی نمی‌رسد و نمایشگر آن نیز کوچک‌تر است.

ریلمی 11 پرو پلاس

از دیگر رقبای جدی ریلمی 11 پرو پلاس باید به پوکو ایکس 5 پرو اشاره کرد. این گوشی نسبت به گوشی مورد بحث ما، ارزان‌تر است، اما چیپست بهتر، نمایشگری با پشتیبانی از دالبی ویژن و محافظت در برابر نفوذ آب به آن برتری می‌دهند. با این حال این گوشی پوکو آنقدرها هم خیره‌کننده نیست و در برخی قسمت‌های دیگر در برابر Realme 11 Pro+ کم می‌آورد.

ریلمی 11 پرو پلاس یک گوشی میان رده و خوش‌قیمت جذاب با طراحی زیبا و متفاوت و پنل پشتی چرمی، دوربین پرچمدار و بالارده، سرعت شارژ فوق‌العاده و پردازنده قابل قبول است که قطعا می‌تواند توجه‌ها را به خود جلب کند. در نگاه اول، طراحی این گوشی چشم‌ها را به خود خیره می‌کند و دوست داشتن آن از همان ابتدا، بسیار آسان می‌شود. نمایشگر OLED روشن با دقت رنگ خوب، بلندگوهای استریو با صدای خوب، عمر باتری مناسب، شارژر فوق‌العاده سریع که درون جعبه در اختیار شما قرار می‌گیرد، همگی باعث می‌شوند این گوشی را یک انتخاب جذاب برای کاربران بدانیم.

چیپست دایمنسیتی 7050 اگرچه در این رده جزو سریع‌ترین و قدرتمندترین تراشه‌ها نیست، اما به‌اندازه کافی توانمند خواهد بود و با آن به مشکلی برنمی‌خورید. میزان حافظه رم و حافظه ذخیره‌سازی نیز برای تمام کاربران کافی خواهد بود و پیکربندی‌های مختلفی برای انتخاب و خرید در دسترس خریداران قرار می‌گیرد.

دوربین اصل ریلمی 11 پرو پلاس به‌معنای واقعی عالی است و می‌توانیم آن را با دوربین پرچمدارانی مثل گلکسی اس 23 اولترا مقایسه کنیم. دوربین‌های فوق عریض و سلفی هم شاید عالی و بی‌نقص نباشند، اما تجربه خوبی را ارائه می‌دهند.

اگر ریلمی 11 پرو پلاس از پردازنده قوی‌تر و سریع‌تر، استاندارد IP برای محافظت در برابر نفوذ آب و ویژگی‌های دیگری مثل لرزش‌گیر الکترونیکی برای فیلمبرداری 4K در دوربین اصلی بهره می‌برد، می‌توانستیم بگوییم این گوشی بسیار ارزشمندتر از رده قیمتی خود ظاهر شده است. با وجود این‌ها، مزایایی که Realme 11 Pro Plus ارائه می‌کند، این گوشی را به یک انتخاب ممتاز در رده گوشی های میان رده تبدیل کرده‌اند.

مزایا و معایب

مزایا

  • طراحی چشم‌نواز و دوست‌داشتنی با پنل پشتی چرمی
  • نمایشگر OLED باکیفیت و روشن با رفرش ریت 120 هرتزی
  • عمر باتری خوب
  • سرعت شارژ فوق‌العاده
  • دوربین اصلی درجه یک
  • رابط کاربری تر و تمیز با قابلیت‌های متنوع
  • بلندگوهای استریو با کیفیت و حجم صدای خوب

معایب

  • نبود استاندارد IP برای محافظت در برابر نفوذ آب
  • نبود لرزش‌گیر الکترونیکی برای فیلمبرداری 4K