قابلیت جدید ویندوز 12

ویندوز 12؛ قابلیت های جدید، تاریخ عرضه و هرآنچه که می‌دانیم

ویندوز 12، نسل جدید سیستم عامل مایکروسافت در راه است و به همین بهانه در ادامه به بررسی قابلیت های جدید، تاریخ عرضه و هرآنچه که از Windows 12 می‌دانیم، پرداخته‌ایم.

در حالی که حدود سه سال از انتشار سیستم عامل ویندوز 11 می‌گذرد، مایکروسافت با جدیت مشغول کار بر روی نسل بعدی این سیستم عامل، ویندوز 12 است.

این کمپانی ردموندی البته تا کنون هنوز اطلاعات خاصی در خصوص این سیستم عامل را به‌طور رسمی منتشر نکرده. با این وجود در ماه‌های گذشته اطلاعات و اخبار فراوانی از آن به بیرون درز کرده و جزئیاتی از آن را افشا نموده است.

امروز در گجت نیوز سعی داریم به بررسی برخی قابلیت های جدید نسل بعدی سیستم عامل های ویندوز پرداخته و تعدادی از جدیدترین اخبار پیرامون آن را مرور کنیم.

نگاهی بر قابلیت های جدید احتمالی ویندوز 12

هوش مصنوعی؛ محور توجهات مایکروسافت در Windows 12

هوش مصنوعی ChatGPT

انتظار می‌رود مایکروسافت در نسل بعدی سیستم عامل‌های دسکتاپ خود که با کد رمز Next Valley یا Hudson Valley در حال توسعه است، تمرکز فراوانی بر روی هوش مصنوعی داشته باشد و سعی کند AI را با چندین اپلیکیشن کلیدی این سیستم عامل نظیر ویرایشگر تصویر یا مدیریت فایل‌ها ادغام کند.

به کمک این ادغام، می‌توان انتظار داشت ویرایش تصویرها در ویندوز با هوشمند بیشتری انجام شده و مدیریت فایل‌ها بهینه‌تر از قبل انجام شود.

بازطراحی لایه‌های پایینی سیستم عامل

قابلیت جدید ویندوز 12

یکی دیگر از تغییرات احتمالی که می‌توان در ویندوز 12 انتظار داشت، طراحی مجدد پایین‌ترین لایه‌های سیستم عامل به منظور مدرنیزه کردن و ارتقای امنیت آن است.

به کمک این دسته آپدیت‌ها که CorePC نام دارد، طراحی ویندوز ماژولارتر از قبل شده و می‌توان آن را بر روی دستگاه‌های مختلفی مورد استفاده قرار داد.

در همین راستا ممکن است مایکروسافت حتی تصمیم به عرضه نسخه‌ای از ویندوز بدون پشتیبانی از Win32 بگیرد که به‌عنوان مثال، تنها به مایکروسافت اج و فروشگاه مایکروسافت دسترسی داشته باشد!

طراحی ماژولار ویندوز امکان نصب راحت‌تر آپدیت‌ها را به کاربران خواهد داد؛ چرا که در آن، پارتیشن مربوط به CorePC روی حافظه دستگاه، از پارتیشن مربوط به فولدرهای ویندوز، Program Files و داده‌های کاربر (user data) جدا خواهد بود.

این دسته تغییرات می‌تواند زمینه‌ساز عملکرد روان‌تر و بهینه‌تر ویندوز در آینده باشد.

بهینه‌سازی گیمینگ در ویندوز 12

قابلیت های گیمینگ Windows 12

بخش دیگری از قابلیت های جدید ویندوز 12 قطعا بر روی توانایی‌های گیمینگ این سیستم عامل متمرکز خواهد بود.

مایکروسافت قصد دارد تعدادی از بهترین قابلیت‌های ایکس باکس را به ویندوز هم آورده تا علاقمندان به گیمینگ را بیشتر به سمت سیستم عامل جدیدش جذب کند.

از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به ویژگی فوق‌العاده ادامه دادن سریع (Quick Resume) اشاره کرد که به گیمر امکان می‌دهد بازی را متوقف کرده و حتی از آن خارج شود و سپس، بدون وقفه مجددا آن را از همان نقطه ادامه دهد.

علاوه بر این، احتمال طراحی رابطی بهینه‌سازی شده برای اجرای بازی‌ها بر روی دستگاه‌های قابل حمل در ویندوز 12 هم وجود دارد. نمونه این رابط‌های کاربری پیش‌تر توسط ایسوس و استیم برای کنسول‌های ROG Ally یا استیم دک انجام شده است.

در این میان از آپدیت احتمالی DirectX در نسل بعدی سیستم عامل‌های مایکروسافت نیز نمی‌توان گذر کرد. انتظار می‌رود در ویندوز 12 شاهد استفاده و ادغام API های استاندارد مربوط به تکنیک‌های سوپرسمپلینگ نظیر AMD FSR و Nvidia DLSS و Intel XeSS باشیم.

این اتفاق می‌تواند دست طراحان و توسعه‌دهندگان را برای خلق بازی‌های باگرافیک‌تر و پرجزئیات‌تر بازتر کند.

بهینه‌سازی بهتر برای پلتفرم ARM

قابلیت جدید ویندوز 12

چند سال پیش، این اپل بود که از اهمیت انتقال به معماری ARM برای صنعت لپ تاپ ها خبر داد.

در عین حال مایکروسافت از ویندوز 8 تا به امروز هنوز نتوانسته آنچنان که باید سیستم عامل خود را برای بهره بردن از این معماری بهینه‌سازی کند.

با این وجود انتظار می‌رود در نسل بعدی ویندوز، مایکروسافت توجه ویژه‌ای به این مساله داشته باشد. در همین زمینه همچنین مدتی پیش آگهی استخدامی از سوی مایکروسافت منتشر شد که به تمرکز بر روی همین مساله اشاره داشت.

از طرفی کوالکام نیز مدتی است مشغول توسعه پلتفرمی جدید تحت نام Oryon است که معماری آن بیش از همه برای PC ها بهینه‌سازی شده است.

مایکروسافت همچنین می‌تواند به کمپانی‌های دیگر تولیدکننده تراشه نیاز مجال خودنمایی در این زمینه را بدهد تا انحصار کوالکام برای نسل‌های بعدی ویندوز از بین برود!

سیستم مورد نیاز ویندوز 12 چه فرقی با نسل قبلی خواهد داشت؟

قابلیت جدید ویندوز 12

همان‌طور که ویندوز 11 نقش یک آپدیت بزرگ برای ویندوز 10 را ایفا می‌کرد، ویندوز 12 نیز نقش نسل بعدی ویندوز 11 را ایفا خواهد کرد.

بنابراین باید انتظار تغییرات و پیشرفت‌های گسترده‌ای را از این سیستم عامل داشت. در عین حال، این پیشرفت‌ها نیازمند سیستم سخت افزاری پیشرفته‌تری است و همین اتفاق ممکن است حداقل سیستم مورد نیاز و یا سیستم پیشنهادی برای نصب و اجرای Windows 12 را دستخوش تغییر کند.

سه سال پیش، مایکروسافت همزمان با عرضه ویندوز 11 با ارتقای سیستم سخت افزاری این سیستم عامل، عملا پشتیبانی از برخی پردازنده‌های قدیمی‌تر را متوقف کرد.

بر همین اساس می‌توان انتظار داشت که با ادغام گسترده هوش مصنوعی با ویندوز 12، این سیستم عامل به پردازنده‌های قدرتمندتر و بهینه‌تری نیاز داشته باشد. بنابراین ممکن است برخی سیستم‌های کنونی که بدون هیچ مشکلی ویندوز 11 را اجرا می‌کنند، قادر به نصب نسخه بعدی نباشند!

البته هنوز هیچ اطلاعات رسمی در خصوص سیستم سخت افزاری مورد نیاز ویندوز 12 در اختیارمان نیست. با این وجود نیاز به سخت افزاری قدرتمندتر در این سیستم عامل دور از ذهن نیست.

 

سایر قابلیت های جدید ویندوز 12

سیستم عامل Windows 12

بر اساس گزارش دیگری از Pureinfotech، نسل بعدی سیستم عامل‌های مایکروسافت قرار است قابلیت‌های جدید و بهینه‌سازی‌های گسترده‌ای را در بخش‌های مختلف عملکرد و البته طراحی بصری ایجاد کند.

این وبسایت، برخی از ویژگی‌های و قابلیت‌های جدید این سیستم عامل را به صورت زیر عنوان می‌کند:

  • قابلیت جداسازی وضعیت (State Separation) بهبودیافته و بهینه‌سازی شده
  • ادغام هوش مصنوعی در بخش‌های متعددی از سیستم عامل
  • قابلیت‌های پیشرفته تشخیص متن در تصاویر (به کمک هوش مصنوعی)
  • قابلیت های جدید تشخیص محتوا به کمک AI
  • طراحی جدید دسکتاپ، تسکبار معلق و افزوده شدن برخی ویژگی‌های بصری و کاربردی نظیر نوار ابزار بالای صفحه
  • سیستم جدید ReFS برای درایوهای بوت

در کنار این موارد، PureInfotch همچنین حداقل سیستم مورد نیاز بالاتری را نیز برای ویندوز 12 پیش‌بینی می‌کند.

جمع بندی؛ چه انتظاری از ویندوز 12 مایکروسافت داشته باشیم؟

به‌طور کلی، سیستم عامل ویندوز 12 از بسیاری جهات پیشرفت بزرگی برای مایکروسافت به شمار خواهد رفت.

به‌عنوان مثال، قابلیت های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی، پیشرفت‌های بخش گیمینگ و بهینه‌سازی برای پلتفرم‌های ARM از جمله مواردی هستند که می‌توانند این سیستم عامل را به محصولی ارزشمند برای علاقمندان به ویندوز تبدیل کنند.

زمان انتشار این سیستم عامل هنوز مشخص نیست. با این وجود، برخی از شایعات به رونمایی از آن در پاییز سال 2024 اشاره دارند. بر این اساس می‌توان اکتبر 2024 را زمان مناسبی برای رونمایی از این سیستم عامل مایکروسافت دانست.

البته کاربران حرفه‌ای‌تر ویندوز قادر خواهند بود از طریق Windows Insider برخی قابلیت‌های جدید این سیستم عامل را ماه‌ها پیش از رونمایی نهایی تجربه کنند.