باک بنزین پر

هشدار: هرگز باک بنزین خود را تا ته پر نکنید

پر کردن باک بنزین تا انتها، یکی از اقدامات خطرآفرینی است اغلب ما از ریسک‌های آن آگاه نیستیم. اما علت خطرناک بودن این کار چیست؟

پر کردن باک خودرو یک عمل بسیار رایج در هنگام بنزین زدن است. با این حال، اغلب ما وقتی این کار را انجام می‌دهیم، به عواقب و خطرات احتمالی آن توجه نمی‌کنیم. پر کردن باک بنزین تا انتها می‌تواند بدترین کاری باشد که با خودروی خود انجام می‌دهید؛ اما علت خطرآفرین بودن این اقدام چیست؟

در اینجا منظور از پر کردن مخزن تا انتها، بنزین زدن بیش از ظرفیت توصیه شده از سوی سازنده خودرو و عبور از سیستم طراحی شده برای جلوگیری از این اتفاق است. اغلب نازل‌های سوخت پمپ بنزین دارای یک قطع‌کن خودکار هستند که از پر شدن بیش از حد باک جلوگیری می‌کنند. با این وجود، برخی با عبور از این محدودیت، سعی دارند تا لبه بخش پرکننده را از آکنده از بنزین کنند.

این کار می‌تواند منجر به سرریز شدن سوخت از باک در هنگام مانور دادن شود. چنین کاری علاوه بر اسراف، ممکن است روی اگزوز داغ خودرو ریخته و موجب آتش‌سوزی شود. خودروهای دیزلی از این منظر ایمنی بالاتری دارند، زیرا این نوع سوخت در دمای بسیار بالاتر مشتعل می‌شود. بدین ترتیب اگر شما یک کبریت روشن را درون گودال گازوئیل بیندازید، به سادگی خاموش می‌شود.

باک بنزین پر

پر کردن باک بنزین تا لبه، یعنی حمل وزنی اضافه که موجب عدم مصرف و اسراف آن خواهد شد. وزن اضافی هم‌چنین روی هندلینگ نیز تاثیر می‌گذارد و در خودروهایی با مخزن بزرگتر، ممکن است این حس را القا کند که سوخت به اطراف می‌ریزد و و باعث انحراف از مسیر در پیچ‌ها می‌شود.

باک بنزین برای پر شدن تا لبه طراحی نشده است

خودروسازان به دلایل متعدد توصیه کرده‌اند که از پر کردن باک بنزین خودرو تا لبه خودداری کنید. سیستم سوخت دارای سوپاپ‌هایی است که هدف هر یک از آنها، کنترل فشار ناشی از تجمع بخارات بنزین است. اما اگر مخزن را بیش از حد مجاز پر کنید، ممکن است سوخت راه آنها را ببندد و باعث آسیب شود.

این سوپاپ‌ها هم‌چنین برای جلوگیری از ایجاد خلاء در سیستم سوخت طراحی شده‌اند، زیرا خلاء می‌تواند باعث از کار افتادن سیستم بازیابی بخار شود که عاملی برای روشن شدن چراغ چک خودرو و خاموش شدن موتور در حین رانندگی است. پر کردن بیش از حد باک بنزین هم‌چنین ممکن است موجب آسیب دیدن قوطی تبخیر (EVAP) شود که در جذب بخارات، پاکسازی سیستم و کمک به حفظ انتشار گازهای گلخانه‌ای در محدوده مشخص نقش دارد.

اگر سیستم انتشار تبخیر بد کار کند، حتی ممکن است منجر به عبور بخارات سوخت از طریق سیستم شود و به سیستم اگزوز خود نیز برسد. این امر با ایجاد تاثیر منفی بر انتشار گازهای گلخانه‌ای ممکن است خودروی شما را در آزمون معاینه فنی نیز مردود کند، به عملکرد سوخت آسیب بزند و حتی می‌تواند مبدل کاتالیزوری را خراب کند.

بخارات سوختی که به احتراق نرسیده، پس از عبور از موتور می‌تواند به مرور زمان خرابی را افزایش داده و نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری نسبت به آنچه مورد نیاز است را در پی داشته باشد. این بخارات سرگردان حتی می‌توانند بر حسگر اکسیژن وسیله نقلیه نیز تاثیر بگذارند و به‌طور بالقوه باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود. همه این عوامل با افزایش آلایندگی و استهلاک، باعث می‌شوند تا پول بیشتری خرج کنید و لذت کم‌تری از مالکیت وسیله نقلیه خود ببرید.

سرریز شدن بنزین از مخزن، می‌تواند حادثه‌آفرین باشد

باک بنزین پر

در صورتی‌که یک باک بنزین بزرگ را تا انتها پر کرده و سپس در جاده‌ای پرپیچ و خم اقدام به رانندگی کنید، مطمئنا متوجه تاثیر این حجم از سوخت در باک خواهید شد. هر چه بنزین بیشتر باشد، در حین چرخش به اطراف، اینرسی بیشتری ایجاد خواهد شد و ممکن است ضرباتی خفیف از نقاط مختلف خودرو (به‌ویژه در قسمت عقب) را احساس کنید.

در برخی از خودروها، مخزن سوخت در پشت محور عقب تعبیه شده که در صورت پر بودن، وزن اضافی آن همراه با مانورهای مختلف می‌تواند مانند یک آونگ عمل کند. در برخی موارد، اثر آونگ می‌تواند به‌قدری بد باشد که چسبندگی لاستیک‌ها عقب را کاهش داده و خودرو را واژگون کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*