قابلیت ارتباط ماهواره ای اندروید 15

قابلیت ارتباط ماهواره ای به اندروید 15 می‌آید

از زمانی که آیفون 14 با ارتباط ماهواره ای راهی بازار شد، خیلی‌ها منتظر ورود این قابلیت به Android بودند؛ به‌نظر می‌رسد اندروید 15 به انتظارها پایان خواهد داد.

بررسی کدهای آخرین ورژن بتا اندروید 14، از وجود گزینه Satellite Messaging در تنظیمات آن خبر می‌دهد؛ قابلیتی که کاربران را قادر به ارسال و دریافت مسیج یا پیام متنی از طریق ماهواره می‌کند. این می‌تواند نشانه‌ای از وجود قابلیت ارتباط ماهواره ای در اندروید 15 باشد.

جالب‌تر اینکه ظاهرا برخلاف آیفون، کاربرد این قابلیت محدود به شرایط اضطراری نخواهد بود و مادامی که آسمان بالای سرتان باشد، می‌توانید از آن استفاده کنید. یعنی هر جایی که موبایل آنتن نمی‌دهد یا شبکه وای-فای در دسترس نیست.

البته در توضیحات آمده که قابلیت ارتباط ماهواره‌ای در همه کشورها فعال نیست و شامل تماس تلفنی هم نمی‌شود. همچنین کاربران باید برای استفاده از امکان مسیج ماهواره‌ای، ثبت‌نام کنند. ظاهرا لینکی هم به صفحه «مناطق تحت پوشش ماهواره‌ای T-Mobile» وجود دارد که بیانگر همکاری این شرکت مخابراتی برای راه‌اندازی چنین سرویسی در اندروید است.

از قبل می‌دانستیم که T-Mobile با استفاده از ماهواره‌های استارلینک شرکت اسپیس ایکس، در حال ایجاد قابلیت direct-to-cell برای اتصال مستقیم گوشی های معمولی به اینترنت ماهواره‌ ای است؛ بدون نیاز به هرگونه سخت افزار اضافه!

شاید این پوشش ماهواره‌ای، پهنای باند کافی برای پخش فیلم‌های 4K را نداشته باشد؛ اما دست‌کم در آغاز، از پس ارسال پیام‌های متنی کاربران وقتی که در وسط ناکجاآباد گیر افتاده‌اند، برمی‌آید.

پیش‌تر T-Mobile و SpaceX از راه‌اندازی سرویس تکست مسیج ماهواره‌ای در سال جاری میلادی خبر داده بودند و از قضا، این با زمان‌‌بندی انتشار اندروید 15 تطابق دارد. انتظار می‌رود تا چند ماه دیگر، نسخه بتا عمومی این سیستم عامل هم از راه برسد و در آن موقع، جزئیات بیشتری از این قابلیت دستگیرمان خواهد شد.

همچنین بخوانید:
اینترنت ماهواره ای چیست و چه مزایایی دارد؟