بزرگترین مزرعه خورشیدی جهان در چین

چینی‌ها بزرگترین مزرعه خورشیدی جهان را با قدرت تأمین برق یک کشور راه‌اندازی کردند!

چینی‌ها بزرگترین مزرعه خورشیدی جهان را راه‌اندازی کردند. این نیروگاه خورشیدی عظیم، مساحتی به اندازه شهر نیویورک آمریکا دارد.

در یک دستاورد بزرگ برای انرژی‌های تجدیدپذیر، بزرگترین مزرعه خورشیدی جهان با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۶ میلیارد کیلووات ساعت در چین به بهره‌برداری رسید. این نیروگاه عظیم که در منطقه‌ای بیابانی در شمال غربی استان سین‌کیانگ واقع شده، مساحتی معادل ۲۰۰ هزار ایکر را پوشش می‌دهد. این یعنی تقریباً به وسعت شهر نیویورک است!

این مجموعه ۵ گیگاواتی که روز دوشنبه به شبکه برق چین متصل شد، به اندازه‌ای برق تولید می‌کند که می‌تواند نیازهای الکتریسیته کشوری به اندازه لوکزامبورگ یا پاپوآ گینه نو را تأمین کند. تا پیش از این، بزرگترین مزرعه خورشیدی متمرکز جهان، در دبی فعالیت می‌کرد.

غول خورشیدی چین: بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان

چین در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی خانگی در جهان پیشرو بوده و ظرفیت تولید خود را در سال ۲۰۲۳ بیش از ۵۰ درصد افزایش داده است. این مزرعه خورشیدی جدید با پشت سر گذاشتن پروژه‌های خورشیدی تنگگلی نینگ‌شیا و ووتومایرن گلمود که هر دو در چین قرار دارند، به عنوان بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان شناخته می‌شود.

بزرگترین مزرعه خورشیدی جهان در چین

گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) تلاش‌های چین را برای روی آوردن به انرژی‌های تجدیدپذیر، «استثنایی» توصیف می‌کند. این کشور در سال گذشته به تنهایی به اندازه کل ظرفیت راه‌اندازی شده انرژی خورشیدی در کل جهان در سال ۲۰۲۲ دست یافته است.

این گزارش می‌گوید: «چین تقریباً ۶۰ درصد از ظرفیت جدید انرژی‌های تجدیدپذیر را که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۸ در سطح جهان عملیاتی شوند، تأمین خواهد کرد. نقش چین در رسیدن به هدف جهانی سه برابر کردن انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار مهم است، زیرا انتظار می‌رود این کشور تا سال ۲۰۳۰ بیش از نصف ظرفیت جدید مورد نیاز در سطح جهان را نصب کند. در پایان دوره پیش‌بینی شده، تقریباً نیمی از تولید برق چین از منابع انرژی تجدیدپذیر تامین خواهد شد».

بزرگترین مزرعه خورشیدی جهان در چین

بزرگترین مزرعه خورشیدی جهان در چین

تحلیل‌های انجام شده توسط شرکت لانگي، تولیدکننده پیشرو پنل‌های خورشیدی، در سال ۲۰۲۳ نشان داد که نصب پنل‌های خورشیدی روی پشت‌بام‌ها و ساختمان‌ها در چین می‌تواند به اندازه‌ای برق تولید کند که برای تمام خانوارهای چین و جنوب شرقی آسیا به طور همزمان کافی باشد.

افزایش چشمگیر تولید پنل‌های خورشیدی در چین اخیراً نگرانی‌هایی را در مورد مازاد ظرفیت و به دنبال آن بروز تنش‌های تجاری ناشی از اشباع بازار جهانی ایجاد کرده است. این می‌تواند پاسخی بدان سؤال باشد که چرا کل بیابان های جهان را به پنل های خورشیدی تولید برق مجهز نمی‌کنیم؟

ماه گذشته، در تلاشی برای جلوگیری از این امر، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که تعرفه‌های واردات سلول‌های خورشیدی چینی از ۲۵ درصد به ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. راه اندازی این نیروگاه خورشیدی عظیم نه تنها گامی مهم در جهت کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و مبارزه با تغییرات آب و هوایی است؛ بلکه نشان دهنده تعهد چین به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و نقش رهبری این کشور در زمینه توسعه انرژی خورشیدی خانگی در سطح جهان نیز خواهد بود.

در گجت نیوز بخوانید:
خداحافظی با موشک‌ها؛ بادبان خورشیدی ناسا عصر جدیدی را در سفرهای فضایی آغاز کرد ژاپنی‌ها روی دریا، مزرعه خورشیدی می‌سازند؛ ما کویر لوت را رها کرده‌ایم! سلول های خورشیدی حرارتی جدید در تاریکی شب هم برق تولید می‌کنند