بزرگترین مزرعه انرژی خورشیدی

بزرگترین مزرعه متمرکز انرژی خورشیدی جهان در دبی افتتاح شد

انرژی خورشیدی، یکی از پاک‌ترین انرژی‌هایی است که در دسترس بشر قرار دارد. اکنون خبر رسیده که بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی نیز در دبی افتتاح شد.

امارات یکی از کشورهایی است که سرمایه‌گذاری‌های کلانی را در حوزه تکنولوژی های مختلف کرده و بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی، تازه‌ترین دستاورد این کشور حاشیه خلیج فارس به‌شمار می‌رود. در این مطلب جزئیات بیشتری از این مزرعه خورشیدی را بررسی خواهیم کرد.

جزئیاتی از نیروگاه انرژی خورشیدی الظفره دبی

بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی جهان هم‌اکنون در دبی قرار دارد. این مزرعه خورشیدی، توسط مهندسان چینی طراحی و ساخته شده است.

این نیروگاه خورشیدی تک سایتی، چند روز پیش از کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد که در دبی برگزار شده بود، افتتاح شد؛ اگرچه از ماه می 2023، این نیروگاه عرضه برق پاک و بدون آلایندگی را به شبکه برق امارات آغاز کرده است.

پیمانکار اصلی این پروژه عظیم، شرکت ملی صنایع ماشین آلات چین بود که براساس اعلام آن‌ها، نیروگاه دو گیگاواتی الظفره، حدود 20 کیلومتر مربع از بیابان‌های خارج از ابوظبی را پوشش می‌دهد. این نیروگاه خورشیدی، توانایی تامین برق حدود ٢٠٠ هزار خانوار را دارد و سالانه از انتشار حدود 2.4 میلیون تن کربن جلوگیری می‌کند. این مزرعه خورشیدی، از حدود 4 میلیون پنل خورشیدی دو وجهی با توان متوسط 10 مگاوات تشکیل شده است.

بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی

طبق اعلام سازمان جهانی انرژی، امارات یکی از کشورهای پیشرو در زمینه انرژی‌های پاک و انرژی خورشیدی است که از نظر مصرف سرانه انرژی خورشیدی، در رتبه دوم جهان قرار دارد. در کمتر از یک دهه، این کشور توانست با نصب پنل‌های ساده خورشیدی به‌منظور تامین بخشی از انرژی مورد نیاز کشور، از کشورهای مطرح پیشی بگیرد و به یکی از کشورهای مدعی در این زمینه تبدیل شود.

اولین پروژه مزرعه خورشیدی امارات، مصدر نام داشت که در سال 2009 با توان تولید 10 مگاوات شروع به کار کرد و حالا پس از 16 سال، با ساخت نیروگاهی حدود 200 برابر آن، به یکی از رهبران جهانی در انرژی خورشیدی تبدیل شده است.

طبق اعلام مقامات این کشور، پروژه الظفره شروع پروژه عظیم کربن‌زدایی امارات از داخل کشور و سراسر جهان است. این کشور در پی روش‌هایی برای کاهش تولید کربن با صرفه اقتصادی است تا کشورهای دیگر نیز بتوانند از این فناوری برای کاهش تولید کربن استفاده کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*