هوش مصنوعی در تلفن های هوشمند

کاربرد‌های فعلی هوش مصنوعی در تلفن‌های هوشمند

هوش مصنوعی که با نام اختصاری AI شناخته می‌شود، شبیه‌سازی هوش انسانی در ماشین‌هایی است که برنامه‌ریزی شده‌اند تا مانند انسان فکر کنند و یاد بگیرند. تکامل هوش مصنوعی و توسعه کاربردهای آن در تلفن‌های همراه نیز بسیار قابل توجه بوده و این دستگاه‌ها را از ابزارهای ارتباطی صرف، به همراهان هوشمندتر تبدیل کرده است. در این مطلب به کاربرد‌های فعلی هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند موجود در بازار می‌پردازیم.

مروری بر روند تکامل هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند

در ابتدا، گوشی‌ها به عملکردهای اولیه محدود می‌شدند، اما با پیشرفت‌های فناوری هوش مصنوعی، به دستگاه‌های محاسباتی قدرتمندتری تبدیل شدند. یکپارچه‌سازی الگوریتم‌ها و قابلیت‌های هوش مصنوعی، تجربیات کاربر را به میزان قابل توجهی افزایش داده و تلفن‌های هوشمند را بصری‌تر و سازگارتر کرده است.

تکامل هوش مصنوعی در تلفن‌های هوشمند را می‌توان از طریق توسعه ویژگی‌هایی مانند تشخیص صدا، پیش‌بینی‌کننده متن و دستیارهای شخصی ردیابی کرد. امروزه هوش مصنوعی عمیقاً در سیستم عامل‌های تلفن همراه تعبیه شده است و عملکردهایی مانند تشخیص چهره، واقعیت افزوده و بهینه‌سازی عملکرد تطبیقی ​​را امکان‌پذیر می‌کند.

تکامل هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند با پیشرفت‌های قابل توجهی از تشخیص اولیه صدا و پیش‌بینی متن در اوایل دهه 2000 تا دستیاران مجازی پیچیده‌ای مانند سیری و دستیار گوگل که در 2010 معرفی شدند، قابل مشاهده است. این سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، تعامل کاربر را از طریق پردازش زبان طبیعی، یادگیری عمیق و شبکه‌های عصبی افزایش داده و تجربیات شخصی‌سازی‌شده و عملکردهای بهبودیافته‌ای مانند تشخیص تصویر، بهبود عکس و توصیه‌های متنی را ممکن می‌سازند.

ذکر این نکته ضروری است که ویژگی‌های هوش مصنوعی پیشرفته را بیشتر می‌توان در گوشی های پرچمدار و بالارده مشاهده کرد و این ویژگی‌ها به دلیل نیاز به سخت‌افزار قدرتمندتر با قابلیت هوش مصنوعی، مستقیماً روی قیمت گوشی تاثیر خواهند داشت. اگر می‌خواهید از تمام پتانسیل هوش مصنوعی در گوشی هوشمند استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم، گوشی‌های پرچمدار و بالارده را انتخاب کنید.

هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند سامسونگ

هوش مصنوعی به روش‌های مختلف در گوشی‌های هوشمند سامسونگ ادغام شده تا تجربه و عملکرد کاربر را بهبود بخشد.

دوربین‌های گوشی‌های هوشمند مجهز به هوش مصنوعی قابلیت تشخیص بصری را افزایش داده‌اند که به کاربران امکان می‌دهد عکس‌های بهتری بگیرند و از ثبت لحظات خود، لذت بیشتری ببرند. دوربین‌های سامسونگ با تشخیص چهره و بهینه‌سازی تعادل و نوردهی رنگ پوست در شرایط نوری مختلف، عکس‌های پرتره بهتری ثبت می‌کنند. این تلفن‌ها همچنین می‌توانند با گروه‌بندی تصاویر در دسته‌های مختلف، به ذخیره‌سازی طبقه‌بندی شده کمک کنند تا بتوانید هنگام جستجو در گالری، تصاویر را راحت‌تر پیدا کنید.

هوش مصنوعی در تلفن های هوشمند

پردازنده‌های هوش مصنوعی در برخی از تراشه‌های گوشی‌های هوشمند هم تجربه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را فراگیرتر و تعاملی‌تر کرده‌اند. سامسونگ با ترکیب اطلاعات موقعیت مکانی با تشخیص سریع، تجربیات غنی‌تری را در بخش‌های سفر و آموزش ارائه می‌کند.

آشنایی با Galaxy AI سامسونگ

سامسونگ بالاخره سکوت خود را در مورد قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی مورد انتظار در سری گلکسی اس 24 شکست. گفته می‌شد که پرچم‌داران جدید مملو از ویژگی‌های هوش مصنوعی هستند و سامسونگ با هوش مصنوعی جدید خود یعنی Galaxy AI این اتفاق را رقم زد.

Galaxy AI بیکسبی (Bixby: دستیار هوشمند مجازی سامسونگ) نیست و طبق گفته این شرکت، بسیار هوشمندتر خواهد بود و ارتباطات سریع، بهره‌وری ساده و خلاقیت بدون محدودیت را امکان‌پذیر می‌کند.

Galaxy AI سامسونگ یک فناوری هوش مصنوعی جامع است که از پردازش هوش مصنوعی روی دستگاه و مبتنی بر فضای ابری استفاده می‌کند. این هوش مصنوعی می‌تواند به درخواست‌های متنی پاسخ‌های مفید دهد، جستجوهای سریع را اجرا کند، زبان‌های خارجی را ترجمه کند و …

بیکسبی، دستیار مجازی گوشی‌های سامسونگ

مانند سایر دستیاران مجازی، Bixby با پاسخ به سوالات و درخواست‌های ما با پردازش الگوهای زبان و گفتار، زندگی دیجیتال را آسان‌تر می‌کند.

ویژگی‌های Bixby شامل موارد زیر است:

  • روتین‌های Bixby: یادگیری الگوهای رفتاری منحصربه‌فرد خود و توصیه یک روال خودکار از وظایف.
  • فرمان سریع: هنگامی که یک فرمان خاص را تنظیم می‌کنید، Bixby سری کارها را با ترتیب خاصی انجام می‌دهد. برای مثال، می‌توانید فرمانی به نام «روتین زمان خواب» تنظیم کنید که به‌عنوان مثال، گزارش آب و هوای فردا را به اشتراک بگذارد، زنگ صبحگاهی تنظیم کند و یک پلی‌لیست پخش کند تا شما راحت‌تر بخوابید.
  • مدیریت خانه هوشمند: اگر لوازم خانه‌تان به SmartThings متصل هستند، Bixby می‌تواند کارهایی مانند تغییر کانال تلویزیون، روشن کردن چراغ‌ها، و روشن‌کردن ترموستات و… انجام دهد.
  • پیش‌بینی‌های بهتر: Bixby بر اساس ورودی‌هایی که دریافت می‌کند، می‌تواند آنچه را که نیاز دارید پیش‌بینی کرده و پیشنهادات شخصی‌شده برای شما ارائه دهد.

قابلیت هوش مصنوعی Circle to Search در S24

این ویژگی هوش مصنوعی گوشی‌های سامسونگ، به کاربران این امکان را می‌دهد که روی یک شیء مورد علاقه خود در صفحه نمایش حلقه بکشند و تلفن به طور خودکار نتایج جستجوی Google مربوط به شی حاضر در دایره را، نمایش می‌دهد.

قابلیت هوش مصنوعی Generative Edit در ادیت عکس

این ویژگی هوش مصنوعی به کاربران اجازه می‌دهد تا تنها با چند ضربه، تصاویر معمولی را به شاهکارهای عکاسی تبدیل کنند. ویرایش‌های ساده‌ای مانند پاک کردن، ترکیب مجدد و ریمستر کردن را امکان‌پذیر می‌کند و می‌توانید تصاویر خود را به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن ادیت کنید.

Chat Assist

با Chat Assist کاربران می‌توانند در لحظه، پیشنهادهایی را دریافت کنند تا نوشتارشان حرفه‌ای‌تر به نظر برسد. همچنین ترجمه در لحظه را به 13 زبان مختلف ارائه می‌دهد.

ترجمه زنده

این ویژگی موانع ارتباطی را با ترجمه‌های صوتی تقریبا هم‌زمان از طریق برنامه Phone برطرف می‌کند. در واقع ترجمه زنده قابلیتی است که در تلفن‌های هوشمند سامسونگ در دسترس است که در طول تماس‌های تلفنی، ترجمه در لحظه را ارائه می‌کند، به حرف‌های طرف مقابل گوش می‌دهد و آن را به زبانی ترجمه می‌کند که شما می‌خواهید. این ویژگی در سری Galaxy S24، سری S23، Z Flip5، Z Fold5 و Tab S9 series موجود است.

Note Assist

این ویژگی در Samsung Notes یادداشت‌برداری را متحول و زندگی شما را سازماندهی می‌کند. دستیار یادداشت می‌تواند یادداشت‌ها را با یک ضربه خلاصه کند و Magic Compose به شما کمک می‌کند پیام‌هایی را با کمک هوش مصنوعی بنویسید.

کاربردهای هوش مصنوعی در گوشی‌های اپل

اپل هم به مانند سامسونگ سعی کرده از هوش مصنوعی بهره ببرد تا تجربه و عملکرد کاربری بهتری در اختیار کاربران خود قرار دهد، برخی از بهترین‌های هوش مصنوعی که در گوشی‌های آیفون استفاده می‌شوند شامل موارد زیر است:

هوش مصنوعی در تلفن های هوشمند

سیری

اپل با معرفی سیری در سال 2010 انقلابی در صنعت هوش مصنوعی و دستیار مجازی به پا کرد. Siri دستیار مجهز به هوش مصنوعی اپل است که در همه دستگاه‌های اپل در دسترس بوده و هدف آن کمک به کاربران برای انجام سریع وظایف روزانه استفاده می‌شود.

با معرفی iOS 18، انتظار می‌رود سیری به لطف قراردادی که اپل با OpenAI برای ترکیب با ChatGPT tech دارد، به هوش مصنوعی مولد دست یابد. این اتفاق به سیری اجازه می‌دهد تا هدف کاربر را بهتر درک کند، به جای نمایش لینک‌های وب، پاسخ‌های گفتاری دقیق‌تری به سوالات ارائه دهد و با برنامه‌های کاربر تعامل داشته باشد.

Smart HDR و Deep Fusion Photos

سیستم‌های پردازش تصویر مبتنی بر یادگیری ماشینی اپل هستند که در جدیدترین گوشی‌های این کمپانی یعنی در آیفون‌های 12 و مدل‌های بعدی در دسترس کاربران قرار گرفته‌اند.

برخی ویژگی‌های دیگر هوش مصنوعی گوشی‌های اپل

FaceID، تشخیص دست خط، ردیابی خواب، پیشنهادهای کتابخانه برنامه، برنامه ترجمه و … برخی از ویژگی‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی هستند که در سیستم عامل iOS گوشی‌های آیفون استفاده می‌شوند.

ویژگی‌های iOS 18 AI

به‌روزرسانی مورد انتظار iOS 18 احتمالاً مجموعه‌ای از ویژگی‌های هوش مصنوعی جدید را به همراه خواهد داشت، از جمله بهبود سیری برای پاسخ‌های بهتر و صداهای پیشرفته، ارائه خلاصه‌ای از اخبار و اعلان‌ها، رونوشت‌های یادداشت صوتی، ابزارهای ویرایش عکس و نحوه نمایش خودکار رویدادها در تقویم شما.

هوش مصنوعی همچنین در برنامه‌های مختلف اپل از جمله سافاری، عکس‌ها و یادداشت‌ها به عنوان بخشی از ابتکاری که این شرکت، آن را Project Greymatter می‌نامد پیاده‌سازی خواهد شد. تمام این ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، نحوه تعامل کاربران با تلفن‌هایشان را تغییر داده و راه‌های جدیدی را برای ایجاد ارتباط راه‌اندازی کرده است.

کاربرد های هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند شیائومی

شیائومی، رقیب اصلی سامسونگ و آیفون هم فناوری‌های هوش مصنوعی (AI) را در گوشی‌های هوشمند خود ادغام کرده است تا تجربه کاربری را برای مخاطبان خود لذت‌بخش‌تر کند. برخی از برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند شیائومی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • Voice Call Noise Reduction: این ویژگی از هوش مصنوعی برای کاهش نویز پس‌‌زمینه در هنگام تماس صوتی استفاده می‌شود.
  • دستیار XiaoAi: شیائومی یک دستیار هوشمند و ارتقا یافته به نام XiaoAi را معرفی کرده که توسط مدل‌های زبانی پیشرفته طراحی شده است. مهم‌ترین ویژگی‌های جدید این دستیار شامل تولید محتوا، درک متنی و استدلال منطقی است. این دستیار به کمک مدل زبانی خود قادر است به طور هوشمندانه به سؤالات پاسخ داده و مکالمه داشته باشد. این ارتقا همچنین به XiaoAi امکان تولید محتوا، خلاصه و ترجمه در زمان آنی را می‌دهد و کاربران را در مورد نحوه استفاده از محصولات شیائومی راهنمایی می‌کند. نسخه جدید XiaoAi ابتدا بر روی گوشی‌های هوشمند Xiaomi Mix Fold 3، Xiaomi 13، Xiaomi 12، Redmi K60 و Redmi K50 پشتیبانی می‌شود.
  • ویرایشگر هوش مصنوعی: ویژگی ویرایشگر هوش مصنوعی در سری 14 شیائومی به شما امکان می‌دهد از هوش مصنوعی مولد در حال اجرا بر روی دستگاه برای گسترش و ادیت تصویر استفاده کنید.
  • زیرنویس هوش مصنوعی: این ویژگی رونویسی بلا‌درنگ محتوای گفتاری را در طول کنفرانس‌های ویدئویی امکان‌پذیر می‌کند.
  • جستجوی آلبوم هوش مصنوعی: این ویژگی از پردازش زبان طبیعی استفاده می‌کند تا به کاربران اجازه دهد با استفاده از توضیحات تصویر، تصاویر خاصی را در مجموعه عکس‌های خود پیدا کنند.
  • بهینه‌سازی تصویر دوربین: هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی کیفیت تصاویر گرفته شده توسط دوربین گوشی هوشمند استفاده می‌شود.
  • Face Unlock: هوش مصنوعی در گوشی شیائومی برای تشخیص چهره کاربر و باز کردن قفل تلفن استفاده می‌شود. همین هوش مصنوعی را می‌توان در قفل اثر انگشت نیز مشاهده کرد.

کاربردهای هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند هواوی

آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی AI موجود در گوشی‌های هوشمند هواوی شامل موارد زیر هستند:

  • AI Zoom و AI Object Recognition: این ویژگی‌ هوش مصنوعی کمک می‌کند تا هنگام عکس‌برداری، دوربین روی چه چیزی فوکوس کرده و سوژه اصلی را به خوبی بشناسد.
  • AI-Accelerated Translation: با این هوش مصنوعی، شما بیش از 50 زبان را به صورت آفلاین و آنلاین سه برابر سریع‌تر از فناوری ترجمه قبلی ترجمه گوشی‌های هوواوی خواهید کرد.
  • پیش‌بینی هوشمند رفتار کاربر: این ویژگی از یادگیری ماشین برای پیش‌بینی هوشمند رفتار کاربر و تخصیص هوشمند منابع استفاده می‌کند.

ویژگی‌ها و امکانات دیگری نیز مبتنی بر هوش مصنوعی در گوشی‌های هوواوی وجود دارد. به عنوان مثال هواوی میت 10 و میت 10 پرو با پردازنده Kirin متمرکز بر هوش مصنوعی عرضه می‌شوند که دارای یک واحد پردازش عصبی اختصاصی است و می‌تواند 2000 تصویر در دقیقه را از طریق فناوری تشخیص تصویر پردازش کند. Huawei P20 Pro نیز دارای NPU است و قادر است شی یا صحنه در حال عکاسی را به صورت هوشمند تشخیص دهد و تنظیمات تصویر را بر اساس آن بهینه کند. همچنین هواوی Kirin 970 را به عنوان یک پلتفرم باز برای توسعه‌دهندگان و شرکای هوش مصنوعی موبایل به منظور پیشبرد پیشرفت‌های بیشتر ارائه کرده است.

https://www.solulab.com/ai-in-mobile-phones/

https://www.androidauthority.com/samsung-galaxy-ai-3383914/

https://news.samsung.com/us/7-things-to-know-ai-powered-samsung-galaxy-s24-series/

https://www.samsung.com/us/support/answer/ANS10000935/

https://news.samsung.com/us/7-things-to-know-ai-powered-samsung-galaxy-s24-series/

https://emerj.com/ai-sector-overviews/ai-at-apple/

https://9to5mac.com/2024/05/31/apple-ai-features/

https://roboticsandautomationnews.com/2021/06/14/the-use-of-artificial-intelligence-technology-in-apple-devices/43866/

https://www.cnet.com/tech/mobile/the-iphone-may-get-a-big-dose-of-ai-this-year-heres-what-to-expect/

https://trust.mi.com/pdf/Xiaomi_Trustworthy_AI_White_Paper_EN_May_2021.pdf

https://xiaomiui.net/xiaomis-ai-powered-assistant-xiao-ai-gets-a-major-update-49299/

https://www.zdnet.com/article/ai-will-transform-smartphones-into-intelligent-phones-huawei/

https://www.gadgets360.com/mobiles/features/artificial-intelligence-in-smartphones-revolutionary-or-just-hype-1850896

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*