قابلیت iOS 18 اندروید

اپل این قابلیت های جذاب iOS 18 را از اندروید دزدیده است

همان‌طور که انتظار می‌رود برخی قابلیت های جدید iOS 18 از سال‌ها قبل در سیستم عامل اندروید حضور داشته‌اند. آیا این قابلیت‌ها را می‌شناسید؟

رویداد WWDC 2024 اپل سرانجام برگزار شد و همان‌طور که انتظار می‌رفت به محل رونمایی جدیدترین دستاوردهای نرم افزاری کمپانی کوپرتینویی تبدیل شد. در این رویداد شاهد رونمایی آپدیت انقلابی آی او اس 18، سیستم عامل آیپد او اس 18، هوش مصنوعی Apple Intelligence، نسخه جدید دستیار هوشمند سیری و سیستم عامل واچ او اس 11 برای اپل واچ بودیم.

اپل کدام قابلیت های iOS 18 را از اندروید قرض گرفته است؟

استفاده هریک از سیستم عامل های اندروید و آی او اس در دیگری برای اپل و گوگل مساله‌ای دائمی است. امسال هم از این قضیه مستثنی نیست و شاهد تعبیه برخی قابلیت‌های قدیمی اندروید در iOS 18 و iPadOS 18 هستیم. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا به بررسی قابلیت هایی که iOS 18 از اندروید قرض گرفته بپردازیم.

اپلیکیشن ماشین حساب در تبلت

امسال پس از گذشت 14 سال از رونمایی نخستین نسل از تبلت‌های آیپد، کاربران این تبلت سرانجام با آیپد او اس 18 قادرخواهند بود اپلیکیشن پیش‌فرض ماشین حساب را روی دستگاه‌های خود داشته باشند!

ماشین حساب آیپد

لازم به ذکر است که تقریبا تمام تبلت‌های اندرویدی حتی ساده‌ترین آن‌ها به‌طور پیش‌فرض یک اپلیکیشن ماشین حساب هرچند ساده را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند. البته اپل با ارائه MathNotes پا را یک قدم فراتر نهاده و امکان حل معادلات ریاضی و برخی موارد دیگر را در این اپلیکیشن فراهم کرده. هرچند این قابلیت‌ها قطعا مورد توجه علاقمندان قرار خواهد گرفت، اما این سوال را در ذهن کاربران آیپد ایجاد خواهد کرد که چرا این کمپانی برای ارائه یک اپلیکیشن به این سادگی 14 سال تعلل کرده است!

تغییر مکان آیکون‌های هوم اسکرین

شخصی‌سازی هوم اسکرین یکی از قابلیت‌هایی بوده که از ابتدای حیات گوشی‌های اندرویدی در این دستگاه‌ها حضور داشته؛ اما اپل بنا به دلایلی همواره در برابر آن مقاومت می‌کرده است. با این حال در iOS 18 کاربران آیفون سرانجام قادر خواهند بود آیکون مربوط به اپلیکیشن‌ها مربوط را در هر نقطه‌ای که مایلند قرار دهند و دیگر مجبور نیستند آن‌ها را در الگوهای مربعی مرتب کنند.

قابلیت iOS 18 اندروید

این قابلیت البته پیش‌تر به‌طور گسترده‌تر در سیستم عامل iPadOS تعبیه شده بود. در عین حال از آی او اس 18 به بعد، آیفون‌داران نیز می‌توانند از این قابلیت شخصی‌سازی بهره‌مند شوند.

در گجت نیوز بخوانید:
به کمک این ۶ اپلیکیشن صفحه هوم اسکرین آیفون را شخصی سازی کنید

مخفی کردن و قفل کردن اپلیکیشن‌ها

علیرغم آن‌که اندروید تنها مدت کوتاهی است که قابلیت مخفی کردن یا قفل کردن برخی اپ‌ها را به‌صورت پیش‌فرض به کاربران ارائه کرده؛ اما برخی رابط‌های کاربری و لانچرهای اندرویدی از مدت‌ها قبل چنین قابلیتی را ارائه می‌کردند.

قفل کردن اپلیکیشن ها

در عین حال یکی دیگر از قابلیت های جذاب iOS 18 امکان قفل کردن اپلیکیشن‌های خاص و دسترسی دادن به آن‌ها صرفا از طریق تاچ آی‌دی، فیس آی‌دی یا رمز است. علاوه بر این، کاربران آیفون همچنین می‌توانند برخی اپلیکیشن‌های خاص خود را در پوشه‌ای جداگانه قرار داده و از دید عموم مخفی کنند.

مخفی کردن آیکون اپلیکیشن‌ها نیز از آن دسته مواردی است که تاخیر در ارائه آن برای اپل که مدعی توجه ویژه به امنیت کاربران است اندکی عجیب به نظر می‌رسد.

بد نیست بدانید که گوگل نیز تصمیم دارد قابلیتی مشابه را تحت نام Private Space به اندروید 15 اضافه کند. این ویژگی اکنون در نسخه بتای این سیستم عامل قابل دسترسی است.

شخصی‌سازی مرکز کنترل

دیگر تغییر مهم آی او اس 18 که قطعا مورد استقبال کاربران آیفون قرار خواهند گرفت امکان شخصی‌سازی مرکز کنترل (Control Center) آیفون است. به این ترتیب کاربران قادر خواهند بود آیتم‌های مختلف این بخش را بنا به اولویت خود در پانل‌های مختلفی قرار دهند تا دسترسی به آن‌ها ساده‌تر شود.

شخصی سازی مرکز کنترل آی او اس

اندروید نیز مدتی است که قابلیتی مشابه را به کاربرانش ارائه می‌دهد و با ارائه قابلیت دستکاری منوی تنظیمات سریع امکان شخصی‌سازی گسترده در این بخش را فراهم می‌کند.

علیرغم آن که این قابلیت جدید iOS 18 مشخصا از اندروید برداشته شده؛ اما اپل بار دیگر کاربری خاص‌تری به این سیستم شخصی‌سازی بخشیده و با ارائه حس ویجت مانند به هریک از پانل‌های مرکز کنترل، تجربه متفاوت و برتری نسبت به گوشی‌های اندرویدی ارائه می‌کند.

در گجت نیوز بخوانید:
بعد از سال‌ها، کنترل سنتر آیفون با iOS 18 متحول می‌شود + تغییرات

دسته‌بندی تصاویر

یکی از توانمندی‌های برجسته Google Photos سیستم طبقه‌بندی حرفه‌ای تصاویر است؛ به‌طوری که تصاویر مشابه در دسته‌بندی‌های دقیق و مناسبی قرار گرفته و دسترسی به آن‌ها ساده‌تر می‌شود.

قابلیت iOS 18 اندروید

اپلیکیشن Apple Photos نیز البته تا پیش از این، کم و بیش چنین قابلیتی را ارائه می‌نمود؛ اما سطح کاربری آن اصلا قابل قیاس با رقیبش نبود. به همین دلیل کوپرتینویی‌ها تصمیم گرفتند در آی او اس 18 دستی هم به سر و روی اپلیکیشن تصاویر خود بکشند!

اپلیکیشن Apple Photos در آی او اس 18 پذیرای قابلیت‌های شخصی‌سازی جدید شده و از دسته‌بندی‌های مختلفی مانند «هایلایت روزانه» یا «تصاویر روزهای اخیر»، «افراد و حیوانات» و یا «مجموعه‌های پین‌شده» استفاده خواهد کرد. این دسته قابلیت‌ها قطعا تجربه کار با تصاویر در آیفون را به‌طور قابل توجهی ارتقا خواهند داد.

مدیریت پسوردها

اپل و گوگل هر دو سال‌هاست سیستم‌های مدیریت پسورد منحصربفرد خود را به کاربرانشان ارائه می‌دهند. با این وجود کاربری هیچ‌یک از این دو چندان ساده و کاربرپسند نیست. از سوی دیگر اما گوشی‌های اندرویدی به دلیل آن که امکان افزودن آیکون پسورد منیجر به هوم اسکرین خود را دارند، نسبت به آیفون‌ها در وضعیت بهتری به سر می‌برند.

قابلیت iOS 18 اندروید

اپل همچنین بر خلاف گوگل فاقد سرویسی مجزا برای نگهداری از کدهای مربوط به احراز هویت دو عاملی (2FA) است. همین مساله باعث شده که این کمپانی در iOS 18 رقیبی برای Google Authenticator معرفی کرده و اپلیکیشنی واحد معرفی کند که هم قادر به نگهداری از کدهای آی‌کلاود باشد و هم کدهای احراز هویت دو عاملی و تنظیمات وای فای را در خود ذخیره کند.

میرور کردن صفحه آیفون روی مک

علیرغم آن که اپل به‌شدت مدعی ارائه اکوسیستمی واحد از دستگاه‌های خود است، تا پیش از این هرگز خبری از ویژگی مهم نمایش صفحه نمایش آیفون روی سیستم عامل مک نبوده‌ایم.

میرور کردن آیفون روی مک

این مساله البته سال‌هاست که برای گوشی‌های اندرویدی حل شده و کمپانی‌هایی مثل سامسونگ یا هواوی که به‌طور همزمان گوشی و کامپیوتر تولید می‌کنند با ارائه سرویس‌های متعدد امکان نمایش محتوای گوشی‌های خود روی صفحه ویندوز یا کروم او اس را فراهم می‌کرده‌اند.

البته این ویژگی هرگز به‌طور رسمی نه توسط ویندوز و نه کروم او اس پشتیبانی نشده؛ اما کاربران بسیاری گوشی‌های اندرویدی، حتی محصولات میان رده، سال‌هاست که به آن دسترسی دارند! بنابراین اشتراک گذاری صفحه نمایش آیفون با کامپیوترهای مک نیز یکی دیگر از ویژگی های جدید iOS 18 به شمار می‌رود که از اندروید به عاریت گرفته شده.

ارسال پیام‌های RCS

پشتیبانی از پیام‌های RCS نیز یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که دیر یا زود باید به دستگاه‌های اپل اضافه می‌شد. سیستم آی‌مسیج آیفون‌ها البته سال‌هاست که عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته و تمامی آنچه سیستم RCS در دستگاه‌های اندرویدی ارائه می‌کرده را با قابلیت‌هایی اختصاصی مثل رمزگذاری، حباب‌های رنگی و برخی چاشنی‌های خاص خود همراه نموده و به کاربران آیفون ارائه داده است.

قابلیت iOS 18 اندروید

با این وجود افزوده شدن پشتیبانی از پیام‌های RCS به آن معناست که آیفون‌ها و گوشی‌های اندرویدی قادر خواهند بود بدون نگرانی از تبدیل شدن پیام‌های‌شان به SMS یا MMS با یکدیگر چت کنند. پیام‌های ارسال‌شده توسط این پروتکل امنیت بالاتری داشته و از رمزگذاری اختصاصی بهره می‌برند. علاوه بر این کیفیت محتوای رسانه‌ای ارسال شده توسط این سیستم نیز دیگر همانند قبل با فشرده‌سازی به دست مخاطب نخواهد رسید.

مد مخصوص بازی

لازم نیست یکی از بهترین گوشی های اندرویدی را در اختیار داشته باشید تا از مد مخصوص بازی در این دستگاه برخوردار شوید. حالت Gaming Mode مدت‌هاست که در گوشی‌های اندرویدی حضور داشته و علاوه بر ارتقای عملکرد فنی یا کاهش میزان تاخیر صدای بیسیم، با قطع کردن اعلان‌ها یا انجام کارهای مشابه سعی در ارائه بهترین تجربه گیمینگ به کاربران اندروید دارد.

مد بازی آی او اس 18

اپل البته سال گذشته حالت Game Mode را به کامپیوترهای مک خود اضافه کرد. در عین حال با توجه به تلاش اپل برای ترغیب کاربران به تجربه بازی‌های AAA روی آیفون و آیپد و تلاش‌های فراوانی که از زمان معرفی آیفون 15 پرو در این مسیر انجام داده، می‌شد انتظار داشت که چنین قابلیتی سرانجام روی آیفون‌ها نیز قابل دسترسی باشد.

عملکرد این مد در آیفون همانند دستگاه‌های اندرویدی است. فعال کردن آن از مصرف منابع دستگاه توسط سایر اپلیکیشن‌ها خودداری کرده و تاخیر ایرپادها را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، ارتقای چشمگیر عملکرد و پاسخ‌دهی دسته‌های بیسیم نیز دیگر قابلیتی‌ست که با فعال کردن این مد در اختیار کاربران آیفون قرار خواهد گرفت.

در گجت نیوز بخوانید:
آپدیت iOS 18 برای این مدل‌های آیفون و آیپد منتشر خواهد شد 7 قابلیت iOS که اندروید 15 به‌شدت به آن‌ها نیاز دارد مقایسه آیفون ۱۶ پرو با گلکسی اس ۲۴ اولترا؛ پرچمدار آتی اپل دربرابر بهترین گوشی سامسونگ

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*