شرکت آروا

بررسی صحت ادعای شرکت آروا؛ رقابت جهانی با بوش و متابو در تولید فرز

در سال‌های اخیر، شاهد رشد چشمگیر برندهای ایرانی در بازار ابزارآلات برقی بوده‌ایم. یکی از این برندها، شرکت دانش بنیان آروا است که در زمینه تولید ابزارآلات، به ویژه اینورتر و فرز عملکردی قابل توجه داشته است.

ادعای رقابت‌پذیری 6 محصول از فرزهای آروا با برندهای مطرحی مانند بوش و متابو، بحثی داغ در میان فعالان این حوزه است که در این گزارش، با اتکاء اسناد ملموس به بررسی این ادعا می‌پردازیم.

آغاز داستان رقابت آروا با بوش و متابو

در پاییز سال 1402 آروا اعلام کرد که با تمرکز بر کیفیت، به دستاوردهای مهمی در سطح جهانی دست یافته است. این شرکت هدف خود را تبدیل ابزارآلات آروا به محصولاتی هم‌رده با برندهای مطرح جهانی عنوان داشته و تاکید دارد که به‌عنوان برندی پیشرو در تولید ابزارآلات، در حال رقابت با سوپر برندهای معتبر بین‌المللی است.

شرکت آروا فرز و مینی فرزهایی را که قابل رقابت با بوش و متابو هستند، در سایت خود معرفی کرده است. این محصولات عبارتند از:

  • فرز آهنگری فوق صنعتی مدل ۵۵۰۹
  • فرز سنگبری فوق صنعتی مدل ۵۵۳۸
  • مینی صنعتی مدل ۵۵۲۲
  • مینی فرز فوق صنعتی مدل ۵۵۲۱
  • مینی فرز صنعتی مدل ۵۵۲۳
  • مینی فرز فوق صنعتی مدل ۵۵۲۰

برای مشاهده مشخصات فنی این مدل‌ها از فرز آروا می‌توانید اینجا کلیک کنید.

با توجه به نکاتی که در ادامه بررسی می‌کنیم، می‌توان گفت که بر طبق اطلاعات به دست آمده، فرز و مینی فرز تولید شده در آروا قابل رقابت با محصولات توید سال‌های گذشته بوش و متابو قابل رقابت هستند؛ ولی در مقایسه با محصولات به‌روز و جدید این برند هنوز نواقصی وجود دارد که به‌زودی برطرف خواهد شد و با به‌روز کردن خط تولید و استفاده از فناوری‌های تولیدی جدید، شاهد تولید فرزهای قابل رقابت با جدیدترین تولیدات شرکت‌های مطرح جهانی خواهیم بود.

ادلّه آروا برای رقابت با بوش و متابو

قطعاً شرکتی که بخواهد با غول‌های بزرگ صنعت ابزارآلات رقابت کند، باید دلایل محکمه‌پسندی ارائه دهد تا اهل فن بتوانند گفتار ایشان را در کفه سنجش بگذارند. دلایلی که آروا مطرح کرده در ادامه بیان شده است.

تمرکز بر کیفیت منطبق بر مرجع APQP

طبق اظهارات مستند آروا، این شرکت در تولید محصولات خود، بر کیفیت به‌عنوان اصلی‌ترین پارامتر تمرکز دارد و برای تضمین کیفیت محصولاتش از استانداردهای جهانی و مرجع APQP استفاده می‌کند.

APQP یک رویکرد ساختاریافته برای برنامه‌ریزی کیفیت محصول است که به‌منظور دستیابی به بالاترین سطح کیفیت در فرایند تولید، از مرحله طراحی تا مرحله تحویل به مشتری، به کار می‌رود.

استفاده از APQP در آروا، به این معنی است که محصولات این شرکت از همان ابتدا با در نظر گرفتن الزامات کیفی طراحی و تولید می‌شوند و در هر مرحله از فرایند تولید، کنترل کیفی دقیقی روی محصول انجام می‌شود.

از سوی دیگر، این شرکت برای تامین این قطعات با برترین تامین‌کنندگان و کارخانه‌های مطرح جهانی همکاری می‌کند. این امر موجب می‌شود محصولات این شرکت از قطعاتی با کیفیت و بادوام تولید شده و قادر به رقابت با برندهای مطرح جهانی باشند.

تعهد به کیفیت از طراحی تا تولید

آروا مدعی است که تعهد به کیفیت در این شرکت فراتر از تولید است و شامل تمامی مراحل از طراحی تا خدمات پس از فروش می‌شود.

این شرکت که به پدر صنعت ابزار ایران مشهور است، بیان کرده که از مهندسان مجرب برای طراحی محصولات استفاده می‌کند و مراحل تولید محصولاتش توسط متخصصان کنترل کیفیت نظارت می‌شود.

مقایسه‌های فنی

شرکت دانش بنیان آروا در وب سایت خود و همچنین در سایر رسانه‌ها، اقدام به مقایسه مشخصات فنی فرزهای خود با فرزهای بوش و متابو کرده است.

شرکت آروا

در این مقایسه، آروا روی نقاط قوت تعدادی از فرزها و مینی فرزهای خود مانند کیفیت قطعات اصلی تمرکز می‌کند. قطعات داخلی مورد استفاده در فرز و مینی فرز آروا که هم‌سطح با بوش و متابو اعلام شده‌اند، عبارتند از:

  • آرمیچر
  • پوسته گیربکس
  • کالکتور آرمیچر
  • گیربکس
  • بالشتک
  • کابل
  • جا ذغالی
  • کلید پاور

از سوی دیگر، آروا بر آن شده تا نشان دهد که فرزهای آروا از نظر عملکرد، در مقایسه با فرزهای بوش و متابو از سطح قابل قبولی برخوردار هستند.

همچنین در وب سایت این شرکت، برخی مزیت‌های این محصولات ذکر شده که فقط در سنگ فرز و مینی فرز آروا وجود دارد و نه در محصولات بوش و متابو، که از آن تحت عنوان مزیت رقابتی آروا نسبت به بوش و متابو یاد شده است. این مزیت‌ها عبارتند از:

  • استفاده از بلبرینگ‌های ضد غبار
  • استفاده از قطعه سافت استارتر
  • استفاده از گیریس شِل (Shell)

تست و بررسی

آروا با همکاری برخی از ارگان‌ها و همچنین در نمایشگاه‌های ویژه ابزارآلات، اقدام به تست و بررسی ملموس فرزهای خود کرده و از تریبون‌هایی که در اختیار دارد، از جمله نمایشگاه بین‌المللی ابزارآلات تبریز، با اختصاص دادن غرفه‌ای ویژه عملکرد دستگاه‌ها و قطعات محصولات خود را در معرض دید عموم قرار داده و از نزدیک با تولیدات بوش و متابو مقایسه کرده است.

نتایج این برررسی‌ها نشان می‌دهد که فرزهای آروا، عملکرد قابل قبولی دارند و می‌توانند با رقبای آلمانی خود رقابت کنند.

بررسی نظر کاربران

بر اساس نظرات کاربران در وب سایت‌ها و انجمن‌های آنلاین، به‌نظر می‌رسد که فرزهای آروا رضایت مصرف‌کنندگان را جلب کرده‌اند و بسیاری از کاربران، قیمت مناسب، وزن سبک و خدمات پس از فروش خوب این فرزها را از نقاط قوت این محصولات می‌دانند.

کلام آخر؛ آیا واقعا آروا با بوش و متابو قابل رقابت است؟

تاکنون آروا برای اثبات ادعای رقابت‌پذیری فرزها و مینی فرزهای خود با برندهای بوش و متابو اقدامات مختلف و البته موثری انجام داده است که البته با استقبال مخاطبانش نیز مواجه شد.

ارائه محصولاتی با کیفیت بالا، تنوع مدل بیشتر، ارائه امکانات و قابلیت‌های جدید، ارتقای سطح خدمات پس از فروش و انجام تبلیغات و بازاریابی موثر، از جمله اقداماتی هستند که آروا را در رسیدن به این هدف یاری کرده است.

با وجود این‌که آروا سابقه‌ای به قدمت بوش و متابو ندارد، اما شواهد نشان می‌دهد که این شرکت ایرانی در حال طی کردن مسیری درست برای رقابت با این غول‌های جهانی است. تمرکز بر کیفیت، استفاده از فناوری‌های روز دنیا، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش خوب از جمله نقاط قوت فرزهای آروا هستند.

در نهایت باید گفت که اگر به دنبال یک فرز با قیمت مناسب، وزن سبک و خدمات پس از فروش خوب هستید، فرزهای آروا می‌توانند گزینه مناسبی برای شما باشند. اما اینکه فرزهای آروا می‌توانند رقیبی جدی برای بوش و متابو باشند، به نیازها و اولویت‌های شما بستگی دارد.