اسنپدراگون ایکس الیت آیفون 12 مینی
oplus_1310720

افتضاح جدید کوالکام؛ عملکرد تراشه اسنپدراگون ایکس الیت از آیفون 12 مینی هم ضعیف‌تر است

تست‌های جدید انجام شده روی تراشه اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام حاکی از عملکرد ضعیف‌تر آن در مقایسه با آیفون 12 مینی هستند! آیا ادعاهای کوالکام پوچ بوده‌اند؟

بنچمارک‌های عملکرد تراشه جدید و پرادعای اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام یکی پس از دیگری در حال انتشار بوده و گزارشاتی عجیب و غیرقابل باور از سرعت این چیپست را ارائه کرده‌اند.

به‌طور خاص یکی از کاربران شبکه ردیت در گزارشی مفصل از عملکرد تراشه Snapdragon X Elite در لپ تاپ سامسونگ گلکسی اج بوک 14، سرعت آن را بسیار پایین‌تر از ادعای کوالکام توصیف کرده است.

اسنپدراگون ایکس الیت؛ حتی ضعیف‌تر از آیفون 12 مینی!

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط این کاربر شبکه ردیت، تراشه اسنپدراگون ایکس الیت در تست Geekbench امتیاز تک هسته‌ای 1841 و چندهسته‌ای 11537 را به ثبت رساند. برای مقایسه بد نیست بدانید که بر اساس بنچمارک‌های اولیه‌ای که خود کوالکام از عملکرد این تراشه منتشر کرد، امتیازات تک هسته‌ای و چندهسته‌ای 2977 و 15086 برای این تراشه ثبت شده بودند!

تراشه لپ تاپ کوالکام

این کاربر همچنین ادعا کرده بود که لپ تاپ سامسونگ مجهز به این تراشه در اجرای بازی Resident Evil Village در رزولوشن 1080p حتی با تنظیم مد AMD FidelityFX Super Resolution (FSR)  روی حالت «عملکرد بهتر»، با افت فریم‌های شدیدی روبرو بوده است.

این مساله نیز به‌طور کامل با ادعاهای کوالکام در خصوص توانمندی گرافیکی تراشه‌های اسنپدراگون ایکس الیت در تناقض است؛ چراکه دموهای نمایش‌داده‌شده از این تراشه، حاکی از عملکرد بی‌نقص آن در اجرای بازی Control بوده‌اند. کوالکام نیز در این خصوص ادعا کرده که تراشه اسنپدراگون ایکس الیت به‌راحتی قادر به شکست دادن چیپست M3 به کار رفته در مک بوک ایر خواهد بود.

اسنپدراگون ایکس الیت آیفون 12 مینی

به‌طور مشابه، یکی از کاربران شبکه X نیز به عملکرد ضعیف‌تر تراشه اسنپدراگون ایکس الیت در مقایسه با آیفون 12 مینی اشاره داشته است! به ادعای او، امتیاز قدرتمندترین هسته این تراشه حین اجرای ویندوز به 2900 رسیده که بسیار پایین‌تر از ادعای کوالکام و حتی کمتر از آیفون 12 مینی، کوچکترین عضو از پرچمداران چهار سال پیش اپل است!

البته در خصوص مقایسه عملکرد تراشه اسنپدراگون ایکس الیت و آیفون 12 مینی باید به این نکته هم اشاره کرد که ظاهرا حداکثر سرعت این تراشه حین تست روی 2.52 گیگاهرتز قفل بوده؛ درحالیکه به ادعای کوالکام، تراشه‌های اسنپدراگون ایکس الیت قادر خواهند بود در سرعت 4 گیگاهرتزی نیز عملکردی ایده‌آل داشته باشند. بنابراین نمی‌توان عملکرد ضعیف‌تر از انتظار این تراشه در مقایسه با iPhone 12 Mini را به‌پای ضعف سخت افزاری آن گذاشت!

مشخصات تراشه Snapdragon X Elite

یکی از دلایل احتمالی برای این افت سرعت در تراشه مورد بررسی، شارژدهی باتری است. به‌طور خاص، کاربر مورد اشاره شبکه X در گزارش خود از شارژدهی 14 ساعته گلکسی بوک اج 14 خبر داده بود که هرچند در مقایسه با مک بوک ایر اپل پایین‌تر است، اما به‌طور قابل توجهی بالاتر از سایر لپ تاپ‌های ویندوزی بازار به شمار می‌رود. در این بین اما مشخص نیست که کوالکام چگونه قصد دارد سرعت بالاتر تراشه‌های اسنپدراگون ایکس الیت و شارژدهی بالاتر باتری را با یکدیگر همراه کند!

بر اساس این دسته گزارش‌های اولیه و غیررسمی به نظر می‌رسد علاقمندان به تراشه جدید کوالکام از میان توان پردازشی بالا و شارژدهی بالاتر باتری یکی را انتخاب کنند!

تست‌های تکمیلی و اعاده حیثیت کوالکام

به دنبال انتشار گزارش‌های چند روز اخیر، برخی کاربران تصمیم به انجام تست‌های خود به منظور سنجش واقعی عملکرد تراشه‌های جدید کوالکام گرفتند. نتایج این تست‌ها حاکی از آن بود که چیپست اسنپدراگون ایکس الیت در بنچمارک Geekbench 6 قادر به ثبت امتیاز تک هسته‌ای هم‌تراز با ادعای اولیه کوالکام بوده است! البته نمونه تست‌شده از این تراشه، سرعت 4 گیگاهرتزی داشته و در لپ تاپ گلکسی بوک 4 اج سامسونگ به کار رفته بود.

اسنپدراگون ایکس الیت آیفون 12 مینی

از سوی دیگر امتیاز چندهسته‌ای این تراشه‌ها نیز اگرچه اندکی از ادعای کوالکام پایین‌تر بود؛ اما اعدادی بسیار نزدیک به آن را ثبت کرده است.

این گزارشات جدید نشان‌گر آن هستند که هنوز ابعاد فراوانی از عملکرد تراشه‌های Snapdragon X Elite نیازمند بررسی و تحلیل بیشتر خواهند بود. بر همین اساس باید منتظر اطلاعات تکمیلی در خصوص آن‌ها ماند. لازم به ذکر است که نخستین دستگاه‌های مجهز به این تراشه کمتر از یک هفته دیگر به بازار عرضه خواهند شد.

در گجت نیوز بخوانید:
چرا گلکسی بوک ۴ اج سامسونگ جذاب ترین لپ تاپ هوش مصنوعی حال حاضر دنیاست؟ ۴ قابلیت مهم در لپ تاپ های ویندوزی که مک بوک‌ها حسرتشان را می‌خورند سرفیس لپ تاپ جدید مایکروسافت با پردازنده‌های جدید اسنپدراگون از راه رسید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*