علت عدم عرضه بنزین سوپر در ایران مشخص شد

علت عدم عرضه بنزین سوپر در ایران مشخص شد

عدم عرضه بنزین سوپر در ایران در مدت اخیر برای مالکان بسیاری از خودروها دردسرساز شده است. اما دلیل فقدان این نوع بنزین در جایگاه‌های سوخت کشور چیست؟

در شرایطی که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در حدود 2 ماه اخیر در خصوص مشکل فقدان بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت هیچ توضیحی ارائه نداده، اخیرا و در جدیدترین اخبار داخلی، وعده ازسرگیری عرضه این نوع بنزین در آینده نزدیک را داده است. با این وصف، معضل عدم عرضه بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت ایران همچنان پابرجاست.

چرا عرضه بنزین سوپر در ایران متوقف شد؟

در حدود 60 روز اخیر، بسیاری از مالکان خودرو برای یافتن بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت با مشکل مواجه شده‌اند و جایگاه‌داران نیز این معضل را ناشی از کمیاب شدن بنزین سوپر و مشکلات تهیه آن عنوان کرده‌اند.

در همین وضعیت، معاون وزیر نفت گفته تولید بنزین یورو 5 در حال انجام است و مشکلی در تامین این بنزین وجود ندارد. با وجود این، بررسی شرایط حاکی از وضعیتی خلاف ادعای وزارت نفت است؛ چرا که مشخص شده بنزینی که در جایگاه‌ها عرضه می‌شود حتی کیفیت بنزین یورو 4 را هم ندارد و مالکان بسیاری از خودروها، خصوصا خودروهای توربو ناگزیرند جهت محافظت از خودرو خود از اکتان استفاده کنند.

از طرفی جالب است بدانید در شرایطی که وزارت نفت مدعی تولید بنزین یورو 5 است و خودروها نیز باید بر اساس استانداردهای جهانی از این نوع بنزین استفاده کنند، مالکان خودروها می‌گویند بنزینی که پیش از این استفاده می‌شده نیز کیفیت یورو 5 را نداشته و صرفا به‌دلیل وجود اکتان بالا نسبت به دیگر موارد ترجیح داده می‌شد.

بنزین

در واکنش به این وضعیت، جایگاه‌های سوخت سطح پایتخت که در دو ماه اخیر بنزین سوپر برای عرضه نداشته‌اند، نسبت به فروش ویژه اکتان به‌جای بنزین سوپر اقدام کرده‌اند تا به‌نوعی این خلا را جبران کنند.

در چنین وضعیتی، این پرسش به‌جاست که چطور بنزینی که تا پیش از این فقدان، همواره در دسترس بود و مدعی تولید آن بودیم ناگهان از دسترس خارج شده است و امکان تولید آن در کشور وجود ندارد؟

در همین خصوص، جلیل سالاری، مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در هفته گذشته درباره مشکلات فقدان بنزین سوپر در کشور، وعده عرضه مجدد این بنزین در آینده نزدیک را داده بود. او در پاسخ به پرسشی درباره زمان دقیق ازسرگیری عرضه بنزین سوپر نیز گفته بود تولید بنزین سوپر در حال حاضر به‌شکل محدود در حال انجام است؛ چرا که مصرف‌کنندگان آن هم محدودند.

سالاری افزوده بود در حال حاضر تولید بنزین سوپر در پالایشگاه شازند در حال انجام است؛ ولی اولویت توزیع آن با ناوگان هوایی آموزشی است. آقای سالاری در پایان ابراز امیدواری کرده بود که با پایان فرآیند تعمیرات اساسی که پالایشگاه سازند به آن نیاز دارد و همچنین با استفاده از کاتالیست، عرضه بنزین سوپر در جایگاه‌ها از سر گرفته شود.

این اظهارات بیش از آن‌که حامل خبر خوبی باشند، نشان از این دارند که زمان دقیق بازگشت بنزین سوپر به چرخه سوخت کشور مشخص نیست. از سویی جایگاه‌داران نیز می‌گویند با وجود وعده‌های وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، درخواست‌های آن‌ها برای دریافت بنزین سوپر همواره با پاسخ منفی روبه‌رو شده است. پس در حال حاضر اصلا مشخص نیست چه زمانی شاهد عرضه مجدد بنزین سوپر در ایران خواهیم بود.

از دست ندهید:
تردد خودروهای برقی در محدوده طرح ترافیک آزاد می‌شود صد درصد جریمه بیمه شخص ثالث برای کلیه وسایل نقلیه موتوری بخشیده شد چهار خودروساز بزرگ که زمانی تراکتور تولید می‌کرده‌اند؛ از لامبورگینی تا پورشه ام جی سایبراستر، جذاب ترین وارداتی چینی بازار ایران پلاک شد