موتورهای جدید مگا موتور

خودروهای سایپا به‌زودی به این موتورهای جدید مگا موتور مجهز می‌شوند

شرکت مگا موتور در جریان نمایشگاه قطعات خودرو تهران از موتورهای جدید و کاربردی خود برای محصولات آینده گروه خودروسازی سایپا رونمایی کرد.

شرکت مگا موتور در سال ۱۳۷۲ و با هدف کاهش وابستگی صنعت خودروسازی داخلی به قوای محرکه وارداتی احداث شد و در سالیان اخیر به تولیدکننده شماره یک قطعات فنی گروه خودروسازی سایپا مبدل شده است. این شرکت به‌تازگی از سه پیشرانه N20 ،M16K و N25 رونمایی کرده که به‌زودی در محصولات جدید سایپا مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز به بررسی این پیشرانه‌ها می‌پردازیم.

معرفی موتورهای جدید مگا موتور

طبق اعلام شرکت مگا موتور، سه پیشرانه جدید این شرکت قرار است روی خودروهایی همچون اطلس، کوییک، شاهین، آریا و همچنین خودروهای تولیدی زامیاد نصب شوند. طبق شنیده‌ها پیشرانه M16K از اهمیت بیشتری در خط تولید مگا موتور برخوردار است؛ زیرا این پیشرانه در خودروهای شکل گرفته بر پایه پلتفرم X200 یعنی کوییک، اطلس و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته که در گام نخست عرضه، این موتور برای آریا هیبریدی استفاده خواهد شد. در ادامه مشخصات فنی هر یک از این سه پیشرانه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پیشرانه M16K مگا موتور

پیشرانه M16K مگا موتور

این پیشرانه از نوع ۴ سیلندر ۱۵۹۷ سی‌سی خطی تنفس طبیعی است که از ۱۶ سوپاپ سود می‌برد و جنس سر سیلندر آن از آلومینیوم است. یکی از ویژگی‌های شاخص این پیشرانه، سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها است که روی قدرت تولیدی و میزان مصرف سوخت نهایی تأثیر مثبت و مطلوبی دارد. حداکثر قدرت موتور یاد شده به حدود ۱۲۰ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ و گشتاور آن به ۱۵۸ نیوتن‌متر در دور ۴۴۰۰ می‌رسد. استاندارد آلایندگی موتور M16K مگا موتور نیز یورو ۶ اعلام شده است. در ادامه جدول مشخصات کامل این موتور را مشاهده کنید:

نوع موتور۴ سیلندر خطی تنفس طبیعی
تعداد سوپاپ و سیستم بادامک۱۶ سوپاپ، دو میل بادامک، DVVT
سر سیلندرآلومینیومی
سامانه سوخت‌رسانیپاشش سوخت چندنقطه‌ای
نسبت تراکم۱۱.۵
قطر سیلندر در کورس (میلی‌متر)۸۷.۱ در ۷۶.۴
حجم جابجایی (سی‌سی)۱۵۹۷
بیشینه توان (اسب بخار)۱۲۰
بیشینه گشتاور (نیوتن‌متر)۱۵۸
استاندارد آلایندگییورو ۶

پیشرانه N20 مگا موتور

پیشرانه N20 مگا موتور

دیگر پیشرانه خبرساز مگا موتور با کد N20 شناخته می‌شود که در حقیقت طراحی کمپانی میتسوبیشی ژاپن بوده و توسط شرکت چینی DAE تولید شده است. شرکت دانگ اتومبیل با نام تجاری DAE چند سالی است که حضور موثری در بازار خودروی کشورمان دارد. این شرکت فنی مهندسی از طریق همکاری گسترده خود با هیوندای پاورتک کره جنوبی و میتسوبیشی ژاپن، به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گیربکس و پیشرانه در دنیا تبدیل شده است. پیشرانه N20 به دو صورت تنفس طبیعی و توربو توسط دانگ اتومبیل عرضه شده و سایپا قرار است نسخه تنفس طبیعی آن را روی آریا سوار کند. پیشرانه مذکور از نوع ۴ سیلندر ۲ لیتری با قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۲۰۴ نیوتن‌متر است که از سیستم دوبل VVT (آوانس هوشمند میل سوپاپ) بهره می‌برد.

نوع موتور۴ سیلندر خطی
تعداد سوپاپ و سیستم بادامک۱۶ سوپاپ، دو میل بادامک DVVT
سر سیلندرآلومینیومی
سامانه سوخت‌رسانیپاشش چندنقطه‌ای
قطر سیلندر در کورس (میلی‌متر)۸۱ در ۹۶.۹
حجم جابجایی (سی‌سی)۱۹۹۸
نسبت تراکم۱۱.۵
بیشینه توان۱۴۷ اسب بخار در دور ۶۰۰۰
بیشینه گشتاور۲۰۴ نیوتن‌متر در دور ۴۴۰۰
استاندارد آلایندگییورو ۶

پیشرانه N25 مگا موتور

پیشرانه N25 مگا موتور

سومین عضو موتورهای جدید مگا موتور در نمایشگاه قطعات خودرو تهران با کد N25 معرفی شده است. این پیشرانه از نوع ۴ سیلندر خطی ۲.۴ لیتری با قدرت ۱۵۳ اسب بخار و گشتاور ۲۳۴ نیوتن‌متر است و از سیستم پاشش سوخت چندنقطه‌ای و استاندارد آلایندگی یورو 6 بهره می‌برد.

نوع موتور۴ سیلندر خطی
تعداد سوپاپ و سیستم بادامک۱۶ سوپاپ، دو میل بادامک
سر سیلندرآلومینیومی
سامانه سوخت‌رسانیپاشش سوخت چند نقطه‌ای
قطر سیلندر در کورس (میلی‌متر)۱۰۴.۲ در ۸۷
حجم جابجایی (سی‌سی)۲۴۷۶
نسبت تراکم۱۰.۵
بیشینه توان۱۵۳
بیشینه گشتاور۲۳۴
استاندارد آلایندگییورو ۶

سایپا از گذشته با مشکل شدید تامین و تولید موتور مواجه بوده و تا به امروز نتوانسته یک پلتفرم جامع نیروی محرکه برای خود بسازد؛ به‌نظر می‌رسد در نهایت، با خروجی این سرمایه‌گذاری بزرگ، سایپا بتواند مشکل اصلی محصولات خود را مرتفع کند.

ویدیو مرتبط
همچنین بخوانید:
سایپا اطلس آپشنال + مشخصات فنی و قیمت احتمالی ادعای جدید سایپا: صادرات ۲۰ هزار خودرو به آفریقا سایپا در پرتگاه انحلال: زیان انباشته‌ای فراتر از دارایی‌ها