استفاده های نظامی از هوش مصنوعی

هوش مصنوعی، به ابزاری ترسناک برای استفاده های نظامی تبدیل شده است

با وجود نگرانی‌هایی که درباره استفاده های نظامی از هوش مصنوعی وجود دارد، شرکتی اروپایی از یک سلاح مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی کرده است.

در جدیدترین اخبار نظامی، شرکت ام بی دی ای (MBDA) که یک تامین‌کننده سلاح اروپایی به‌شمار می‌رود از محصولی به نام گراوند واردن برای میادین نبرد رونمایی کرده که در واقع یک سلاح مبتنی بر هوش مصنوعی محسوب می‌شود.

به‌گفته شرکت سازنده، این سلاح با استفاده از فناوری فراتر از خط دید و با اتکا به داده‌هایی که از پهپادها و سلاح‌های شلیک‌شده دریافت می‌کند، می‌تواند اهدافی که از دید انسان پنهان هستند را شناسایی کند.

گراوند واردن؛ شروعی برای استفاده های نظامی از هوش مصنوعی

شرکت ام بی دی ای در واقع حاصل همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک سه شرکت اروپایی فعال در حوزه صنایع دفاعی و هوافضا، یعنی ایرباس، بی ای ئی سیستمز و لئوناردو است.

گراوند واردن

این شرکت که از نام‌های پیشرو در حوزه تولید موشک و سامانه‌های نظامی در هر سه شاخه زمینی، هوایی و دریایی محسوب می‌شود، گراوند واردن را به‌عنوان یک محصول نظامی مبتنی بر هوش مصنوعی برای نیروهای زمینی معرفی کرده است.

گراوند واردن در واقع با هدف تقویت عملیات اطلاعاتی، نظارتی و تجسسی نیروهای نظامی طراحی شده است و می‌تواند با دیگر محصولات شرکت ام بی دی ای کار کند.

نحوه کار گراوند واردن چگونه است؟

در سناریویی که از عملکرد این محصول برای خبرنگاران به نمایش درآمده، یک پهپاد بر فراز منطقه‌ای پر از درخت شروع به پرواز می‌کند. چنین موقعیتی، مکانی مناسب برای پنهان شدن نیروهای نظامی دشمن و تجهیزات آن‌ها شامل تانک‌ها است که می‌توانند برای حمله کاربرد داشته باشند. از سویی، مدافعان برای مقابله با نیروهای دشمن در چنین منطقه‌ای، کار دشواری خواهند داشت.

ام بی دی ای می‌گوید با جفت شدن سامانه‌های موشکی با گراوند واردن، این سامانه می‌تواند از طریق آنالیز اطلاعات دریافتی از پهپادهایی که بر فراز منطقه پرواز می‌کنند، اطلاعاتی برای حمله، شامل مکان هدف و زمان رهگیری آن ارائه کند.

ام بی دی ای گراوند واردن

در یک سناریوی دیگر، موشکی به سمت یک هدف پرتاب شد تا در مسیر حرکت خود با ثبت تصاویر و جمع‌آوری اطلاعات، آن‌ها را به یک ماژول زمینی ارسال کند. این اطلاعات توسط گراوند واردن آنالیز شده و برای حملات بعدی مورد استفاده قرار گرفتند.

این یعنی برای کارکرد گراوند واردن، الزاما نیازی به یک پهپاد نیست و حتی یک سلاح پرتابی مانند موشک نیز می‌تواند دقیقا مانند یک پهپاد برای جمع‌آوری اطلاعات و ثبت تصاویر کاربرد داشته باشد.

خوب است بدانید ام بی دی ای در کنار گراوند واردن، از سامانه مشابهی برای نیروهای هوایی به نام اسکای واردن نیز رونمایی کرده است.

همچنین ام بی دی ای تضمین کرده که با توجه به شتاب تحولات در جنگ‌های مدرن، سامانه‌های خود را همواره آپدیت کند. در حال حاضر این شرکت از هوش مصنوعی صرفا جهت تقویت سامانه‌ها با کاربرد آنالیز دقیق اطلاعات استفاده می‌کند؛ اما وعده داده که همواره به‌روزرسانی‌های جدیدی برای سامانه خود عرضه کند که برای تغییر و تحولات میادین نبرد و آمادگی سامانه برای مقابله با تهدیدهای جدید، کاربردی خواهند بود.

گراوند واردن

همچنین به‌گفته ام بی دی ای، در تمام مراحل کار با این سامانه، تصمیم‌گیرنده نهایی اپراتور است و گراوند واردن مستقلا امکان تصمیم‌گیری و عمل را ندارد. در نتیجه این سامانه فقط برای کمک به تصمیم‌گیری ایجاد شده است.

حتما بخوانید:
تانک روسیه مثل یک اسباب بازی از راه دور کنترل می‌شود + ویدیو مقایسه بمب افکن B-21 ریدر و B-52 استراتوفورترس؛ عقاب‌های سنگین وزن آمریکایی آمریکا از نخستین سامانه رهگیری فضایی موشک های مافوق صوت در جهان رونمایی کرد نگاهی به تعداد و انواع جنگنده های نیروی هوایی ارتش اسرائیل

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*