انتقال خاک ماه به زمین

چینی ها موفق به انتقال خاک ماه به زمین شدند

سفینه فضایی چانگ ای در ششمین ماموریت خود موفق به انتقال خاک ماه به زمین شد؛ این خاک چه اهمیتی دارد و واکنش آمریکا به این ماموریت چه بود؟

اگر اخبار نجوم گجت نیوز را دنبال کرده باشید، مطلع هستید که چند وقت پیش ربات چینی‌ها در نیمه تاریک ماه فرود آمده بود؛  این سفینه فضایی چینی‌ها، در روز سه شنبه در ساعت 9 صبح به وقت ایران در حالی که وظیفه انتقال خاک ماه به زمین را بر عهده داشت به زمین بازگشت و در منطقه مغولستان فرود آمد. فرود این سفینه با استفاده از چتر نجات و روی سطح خشکی صورت پذیرفت و دوربین‌های مدار بسته به‌کار برده شده در مغولستان، لحظه فرود این سفینه را به‌صورت زنده در شبکه‌های چینی پخش کردند تا مردم چین به‌صورت زنده شاهد آخرین دستاوردهای هوافضای این کشور باشند.

انتقال خاک ماه به زمین

رئیس اداره ملی اقدامات فضایی چین که از داخل اتاق کنترل، نظاره‌گر فرود این سفینه بود، با ابراز خرسندی نسبت به انجام این ماموریت گفت ماموریت اکتشاف ماه چانگ ای – 6 با موفقیت به انجام رسیده است. چانگ ای – 6 یکی از جدیدترین سفینه‌های فضایی چینی بوده که موفق به انتقال خاک ماه به زمین شد.

انتقال خاک ماه به زمین

این ماموریت که به خواست رهبر چین (شی جینپینگ) صورت پذیرفته بود در راستای گسترش اکتشافات روی سطح ماه برنامه‌ریزی شده بود تا چین به‌عنوان یکی از قدرت‌های فضایی جهان، از برنامه‌های اکتشافی آمریکا در سطح کره ماه عقب نماند و  به‌عنوان یک قدرت فضایی مسلط و با دانش بالا به جهان معرفی شود.

شی جینپینگ پس از اعلام انتقال موفقیت‌آمیز خاک ماه به زمین، در نامه‌ای علاوه بر عرض تبریک به دست‌اندرکاران این پروژه، بیان کرد این ماموریت دستاورد برجسته‌ای برای ساخت کشوری قدرتمند در زمینه فضا، علم و فناوری است.

بعد از فرود موفقیت‌آمیز چانگ ای – 6، دولت پکن از برنامه‌های آینده خود برای انجام تحقیقات گسترده‌تر روی سطح ماه پرده برداشت و اعلام کرد سازمان فضایی چین قصد دارد تا سال 2030، یک پایگاه تحقیقاتی در قطب جنوب کره ماه ایجاد کند. به‌نظر می‌رسد سطح قطب جنوب ماه از یخ پوشیده شده باشد و همین موضوع می‌تواند زمینه اکتشافات جدیدی را فراهم سازد. البته این برنامه هم در راستای عقب نماندن از آمریکایی‌ها تدبیر اندیشی شده است؛ چرا که دولت آمریکا پیش‌تر خبر ساخت چنین پایگاهی را اعلام کرده بود.

انتقال خاک ماه به زمین پدیده جدیدی نیست؛ اما چینی‌ها مدعی شده‌اند که چانگ ای – 6 حدود 2 کیلوگرم غبار و سنگ را از نیمه پنهان ماه که تا به حال هیچ انسانی به آنجا نرفته، به زمین منتقل کرده‌ است. چینی‌ها اعلام کردند که از فعالیت دانشمندان مطرح بین‌المللی برای تجزیه و تحلیل این نوع خاص خاک، استقبال می‌کنند و محدودیتی برای مخفی کردن دستاوردهای این پروژه وجود نخواهد داشت.

انتقال خاک ماه به زمین

به‌گفته کارشناسان، نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل این نوع خاص خاک می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا در مورد تکامل ماه، زمین و منظومه شمسی بیشتر بیاموزند و در عین حال به هدف چین برای استفاده از منابع روی ماه، برای پیش‌برد اکتشافات کمک کنند.

نمونه‌های خاک ماه منتقل شده به زمین با استفاده از مته و بازوی رباتیک سفینه کاوش‌گر سطح ماه، در مکانی که حدودا 4 میلیارد سال پیش محل یک برخورد ناشناخته بوده، جمع‌آوری شده است. چینی‌ها مدعی شده‌اند که این مکان توسط ماهواره‌ها یا از سطح زمین قابل رویت نیست و هنوز اعلام نکرده‌اند که چگونه کاوشگر آن‌ها توانسته به این مکان پنهان ماه دسترسی پیدا کند.

انتقال خاک ماه به زمین

انتقال خاک ماه به زمین چه اهمیتی دارد؟

با توجه به شرایط متفاوت زیستی سطح ماه به نسبت زمین، اگر یک کشور قصد ساخت یک پایگاه تحقیقاتی بر سطح ماه را داشته باشد، باید به ویژگی‌های خاک سطح ماه مسلط باشد. از خاک ماه می‌توان برای چاپ و تولید سه بعدی آجر به‌منظور ساخت یک پایگاه تحقیقاتی در ماه استفاده کرد. در ضمن اگر بتوان وسیله نقلیه‌ای برای انتقال گسترده خاک ماه به زمین ساخت، می‌شود با فناوری‌های اقتصادی و کاربردی‌تر، گازهایی مانند هلیوم، اکسیژن و هیدروژن را از خاک ماه استخراج کرد.

انتقال خاک ماه به زمین

طبق اظهارات مقامات آژانس فضایی چین، پس از دریافت نمونه‌ها توسط این مرکز، انتظار می‌رود تا دانشمندان چینی با همکاری شرکای بین‌المللی، تحقیقات مشترکی را روی یافته‌‎های سفینه چانگ ای – 6 انجام دهند و بعد از تکمیل روند تحقیقات، این نمونه‌ها در اختیار سایر تیم‌های بین‌المللی قرار بگیرد.

چانگ ای – 6، ششمین ماموریت از 8 ماموریت سفینه چانگ‌ای محسوب می‌شود که به‌عنوان یک گام مهم و رو به جلو برای ایجاد پایگاه تحقیقاتی چین روی سطح ماه به انجام رسیده است.

نگرانی آمریکایی‌ها از فعالیت فضایی چین

با انتشار خبر ماموریت موفقیت‌آمیز فضاپیمای چینی در انتقال خاک ماه به سطح زمین، بیل نیلسون، رئیس ناسا با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابزار نگرانی از فعالیت چینی‌ها، اعلام کرد دلیل اصلی نگرانی‌اش رسیدن چینی‌ها به قطب جنوب ماه و مکان‌های ناشناخته آن است؛ چرا که برنامه آمریکا برای ایجاد پایگاه فضایی بر سطح کره ماه سال 2026 محقق می‌شود و اگر چینی‌ها قبل از این تاریخ بتوانند یک پایگاه روی ماه ایجاد کنند، ممکن است که مانع فعالیت آمریکایی‌ها شوند. از سوی دیگر یافته‌های ما حاکی از آن است که در قطب جنوب ماه آب وجود دارد و آب به‌معنای سوخت موشک است. دو سال پیش هم رئیس ناسا در خصوص فعالیت چینی‌ها بر سطح ماه هشدار داده بود.

سازمان فضایی چین

چین با تکرار موضع خود مبنی بر این‌که اکتشافات فضایی باید به نفع همه بشر باشد، اعلام کرد که برای رفع نگرانی‌ها در خصوص جاه‌طلبی‌های خود، نتایج به دست آمده از این تحقیقات را در دسترس عموم قرار خواهد داد.

همچنین بخوانید:
با تعلل آمریکا، چینی ها ماه را به تسخیر خود درآورده‌اند موشک چینی ها بر سر مردم کشور خودشان فرود آمد + ویدیو چینی ها محموله ایران را به کره ماه می‌برند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*