اسپیس ایکس ایستگاه فضایی بین المللی نابود

به زودی اسپیس ایکس ایستگاه فضایی بین المللی را نابود می‌کند

اسپیس ایکس توانسته تاکنون ماموریت‌های فضایی زیادی را با موفقیت انجام دهد. در ادامه همین مسیر اسپیس ایکس باید به‌زودی ایستگاه فضایی بین المللی را نابود کند.

ناسا در دوران جنگ سرد بودجه‌های عظیمی را برای پیشبرد اهداف فضایی خود دریافت می‌کرد. هرچند این روزها بودجه ناسا به‌شدت کاهش یافته است. به‌همین‌خاطر آنها تمایل دارند برای انجام ماموریت های فضایی گوناگون با شرکت‌های خصوصی همکاری کنند. با توجه به تاریخچه موفق اسپیس ایکس در انجام ماموریت‌های فضایی، ناسا این شرکت را برای نابود کردن ایستگاه فضایی بین المللی انتخاب کرده است.

پروژه مشترک ناسا و اسپیس ایکس برای نابود کردن ایستگاه فضایی بین المللی

اسپیس ایکس ایستگاه فضایی بین المللی نابود

دانشمندان در طول دهه‌های گذشته آزمایش‌های زیادی را در ایستگاه فضایی بین‌ المللی انجام داده‌اند؛ اما به‌نظر می‌رسد که عمر ISS به‌سر رسیده است. ناسا قصد دارد با کمک اسپیس ایکس ایستگاه فضایی بین المللی را در سال ۲۰۳۰ بازنشسته کند. به‌همین‌منظور نیز قرارداری به ارزش ۸۴۳ میلیون دلار را با شرکت ایلان ماسک امضا کرده است.

اسپیس ایکس باید فضاپیمای خاصی را به‌نام US Deorbit Vehicle طراحی کند تا بتواند ایستگاه فضایی بین المللی را برای نابود کردن به زمین بیاورد. در نهایت نیز ISS در اقیانوس آرام مدفون خواهد شد. البته در این ماموریت فقط ساخت فضاپیما به شرکت اسپیس ایکس محول شده است. در واقع مالکیت فضاپیما و کنترل عملیات کاملا به ناسا تعلق دارد.

ایستگاه فضایی بین المللی حدود ۴۳۰ هزار کیلوگرم وزن دارد و با اختلاف زیاد بزرگترین سازه ساخت بشر در فضا محسوب می‌شود. پیش از ایستگاه فضایی بین المللی ایستگاه‌های فضایی دیگری همچون Mir و Skylab بازنشسته شده‌اند. بنابراین مهندسین ناسا انتظار دارند که بر پایه تجربیات گذشته پاسگاه مداری در سه بخش وارد زمین کنند.

اسپیس ایکس ایستگاه فضایی بین المللی نابود

در اولین مرحله آرایه‌های خورشیدی بزرگ و رادیاتورها که وظیفه خنک کردن ایستگاه را داشتند جدا خواهند شد. سپس نوبت به ماژول‌های جداگانه می‌رسد تا از بدنه اصلی ایستگاه جدا شوند. در مرحله آخر نیز بدنه کلی تکه‌تکه‌ خواهد شد.

ناسا انتظار دارد بخش زیادی از ایستگاه فضایی بین المللی هنگام ورود به زمین بخار شود؛ اما قسمت‌های بزرگ از این سفر خطرناک جان سالم به‌در خواهند برد. به‌همین‌خاطر ناسا قصد دارد تکه‌های باقیمانده از ایستگاه فضایی بین المللی را به اقیانوس آرام برده و برای همیشه نابود کند.

منطقه انتخاب شده برای اینکار نیز نقطه نمو نام دارد. این نقطه یکی از دور افتاده‌ترین مناطق کره زمین است و به‌عنوان قبرستان ماهواره‌ها و فضاپیماها شناخته می‌شود. برای یادآوری باید گفت که اولین بخش ایستگاه فضایی بین المللی در سال ۱۹۹۸ به فضا پرتاب شد. از سال ۲۰۰۱ تاکنون نیز این ایستگاه همیشه میزبان فضانوردان از کشورهای مختلف بوده است.

اسپیس ایکس ایستگاه فضایی بین المللی نابود

آمریکا، ژاپن، کانادا و کشورهای عضو آژانس فضایی اروپا متعهد شده‌اند که ملزومات عملیاتی‌ماندن ایستگاه فضایی بین المللی را تا سال ۲۰۳۰ فراهم کنند. هرچند که روسیه تعهد عملیاتی خود را تا سال ۲۰۲۸ می‌داند. درست است که اسپیس ایکس قرار است ایستگاه فضایی بین المللی را تا سال ۲۰۳۰ نابود کند، اما نگاهی به اخبار نجوم نشان می‌دهد که ISS در سال‌های اخیر تنش‌های زیادی را تجربه کرده است.

جنگ روسیه و اوکراین سبب شد مقامات روسی تهدیداتی را در رابطه با ایستگاه فضایی بین المللی مطرح کنند. همچنین آمریکا چین را به‌خاطر پنهان‌کاری شدید در مورد آزمایش‌های عجیب خود از ایستگاه فضایی بین المللی اخراج کرد. در راستای همین تنش‌ها بیل نلسون، رئیس ناسا به کنگره آمریکا گفت اعلام کرد که بهترین کار نابود کردن ایستگاه فضایی بین المللی است تا به کسی آسیب نرسد.

البته پروژه مشترک اسپیس ایکس و ناسا برای نابود کردن ایستگاه فضایی بین المللی پایان کار انسان در مدار زمین نخواهد بود. شرکت‌های خصوصی متعددی در تلاش هستند که بتوانند جانشینان تجاری این ایستگاه را ارائه کنند. در میان آنها نیز شرکت‌های Axiom Space و Blue Origin پیشرفت چشم‌گیری داشته‌اند.

بیشتر بخوانید:
فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی گیر افتاده اند؛ مشکل استارلاینر حل نمی‌شود هشدار ترسناک دانشمندان درباره ماهواره های اسپیس ایکس یک مشکل جدید به مشکلات سفر به مریخ اضافه شد جنگ ستارگان واقعی: زباله‌های فضایی به ایستگاه فضایی چین حمله کردند ۱۰ نکته جالب درباره زندگی در ایستگاه فضایی بین المللی که از آن بی اطلاع هستید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*