خطر ماهواره های اسپیس ایکس برای زمین

هشدار ترسناک دانشمندان درباره ماهواره های اسپیس ایکس

دانشمندان نسبت به افزایش چشمگیر تعداد ماهواره های اسپیس ایکس و دیگر ماهواره های فضایی هشدار می‌دهند و آن را خطری بزرگ برای زمین می‌دانند.

استارلینک، پروژه بلندپروازانه اسپیس‌ایکس برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای، اگرچه نویدبخش دنیایی متصل‌تر است، اما نگرانی‌هایی را نیز در دل متخصصان ایجاد کرده است. زباله‌های فضایی، محدودیت رصد ستارگان و حالا تهدید میدان مغناطیسی زمین، عناوین نگرانی‌هایی هستند که در مورد این پروژه مطرح شده‌اند.

در تازه‌ترین تحقیق، دانشمندی به نام سیرا سولتر-هانت از دانشگاه ایسلند، به تاثیر احتمالی سوزاندن ماهواره‌های استارلینک در جو زمین بر میدان مغناطیسی اشاره کرده است. او مدعی است که غبار مغناطیسی ناشی از این فرآیند می‌تواند جو زمین را آلوده و میدان مغناطیسی آن را که محافظ ما در برابر تشعشعات خطرناک کیهانی است، تضعیف کند.

خطر ماهواره های اسپیس ایکس برای زمین

سولتر-هانت که مطالعه او هنوز مورد بررسی همتایانش قرار نگرفته، می‌گوید: «از یافته‌هایم شوکه شده‌ام. هیچ‌کس به این موضوع توجهی نکرده و این واقعاً نگران‌کننده است». این تحقیق جدید، ابعاد تازه‌ای به نگرانی‌های مربوط به پروژه استارلینک می‌بخشد و ضرورت بررسی دقیق‌تر و همه‌جانبه‌تر این پروژه را پیش از گسترش بیشتر آن، نشان می‌دهد.

ماهواره های اسپیس ایکس، میدان مغناطیسی زمین را نابود می‌کنند!

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که انبوه ماهواره‌های در حال گردش در مدار زمین، می‌توانند تهدیدی برای میدان مغناطیسی سیاره ما باشند.

سیرا سولتر-هانت، دانشمند دانشگاه ایسلند، در مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شده، به تاثیر سوزاندن ماهواره‌ها در جو زمین بر میدان مغناطیسی زمین پرداخته است. او تخمین می‌زند که ذرات فلزی ناشی از این فرآیند، میزان ذرات فلزی موجود در جو زمین را از زمان آغاز عصر فضا تاکنون، یک میلیون برابر افزایش داده است.

سولتر-هانت هشدار می‌دهد که با افزایش تعداد ماهواره‌های تجاری و سوزاندن آنها در جو در دهه‌های آینده، این آمار می‌تواند به یک میلیارد برابر نیز برسد. بیشتر این ذرات در یونوسفر، لایه‌ای از جو زمین در ارتفاع 650 کیلومتری، جمع می‌شوند و احتمالاً برای همیشه در آنجا باقی خواهند ماند.

خطر ماهواره های اسپیس ایکس برای زمین

خطر ماهواره های اسپیس ایکس برای زمین

این ذرات فلزی می‌توانند شبکه رسانای کاملی در اطراف سیاره ما ایجاد کنند که در صورت باردار شدن، میدان مغناطیسی زمین را در امتداد یونوسفر مسدود خواهد کرد. در بدترین حالت، لبه‌های بیرونی جو زمین که دیگر توسط میدان مغناطیسی محافظت نمی‌شوند، در معرض تشعشعات شدید فضا قرار گرفته و طی قرن‌های آینده از بین خواهند رفت.

چرا باید نگران آینده کره زمین باشیم؟

انتشار این یافته‌ها در حالی صورت می‌گیرد که اسپیس‌ایکس تاکنون نزدیک به 6000 ماهواره و آمازون نیز قصد دارد با استقرار بیش از 3200 ماهواره، به رقابت با این شرکت بپردازد. این تحقیق، نگرانی‌های جدیدی را در مورد پیامدهای بلندمدت پروژه‌های بزرگ ماهواره‌ای ایجاد می‌کند و ضرورت بررسی دقیق‌تر و یافتن راه‌حل‌های مناسب برای جلوگیری از آسیب به میدان مغناطیسی زمین را به وضوح نشان می‌دهد.

پیشینه خبر:
پرتاب ماهواره‌های جدید اسپیس ایکس برای امکان اتصال گوشی های عادی به اینترنت استارلینک اینترنت ماهواره ای چیست و چه مزایایی دارد؟ ایلان ماسک انقلاب کرد؛ اتصال مستقیم گوشی های معمولی به اینترنت ماهواره‌ ای انجام شد