پرتاب ماهواره های استارلینک برای اتصال گوشی ها به اینترنت استارلینک

پرتاب ماهواره‌های جدید اسپیس ایکس برای امکان اتصال گوشی های عادی به اینترنت استارلینک

اسپیس ایکس اولین ماهواره‌های پروژه اتصال گوشی ها به اینترنت استارلینک را پرتاب کرد. این شروع پروژه شرکت ایلان ماسک برای اتصال جهانی به اینترنت است.

سال گذشته بود که وقتی جریان ارتباط ماهواره‌ای در گوشی‌ها در حال پا گرفتن بود، خبر همکاری اسپیس ایکس و تی موبایل برای برقراری اتصال مستقیم گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به گوش رسید. حالا بر اساس آخرین اخبار تکنولوژی، اسپیس ایکس به‌تازگی اولین راکت خود در سال جدید میلادی را از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ در ایالت کالیفرنیا پرتاب کرد که علاوه بر ماهواره‌های V2 مینی استارلینک، حامل 6 ماهواره با قابلیت اتصال مستقیم به گوشی‌های 5G بود. ارسال این ماهواره‌ها به فضا قدمی تازه در راستای تشکیل مجموعه ماهواره‌های استارلینک است.

قدم جدید در پروژه اتصال گوشی ها به اینترنت استارلینک

پرتاب ماهواره های استارلینک برای اتصال گوشی ها به اینترنت استارلینک

ماهواره‌هایی که اسپیس ایکس پرتاب کرده، قرار است قابلیت اتصال مستقیم گوشی‌ها به اینترنت 5G را برای مشتریان تی موبایل فراهم کنند. این شرکت به‌همراه شریک جدید خود تی موبایل در ابتدا صرفاً روی فراهم کردن ارسال پیام متنی متمرکز بودند، ولی حالا امیدوارند که بتوانند تماس صوتی و حتی اتصال داده را در آینده نه چندان دور محقق کنند.

نگاهی به وب‌سایت رسمی SpaceX نشان می‌دهد که این شرکت ارائه قابلیت رد و بدل کردن پیام در سال 2024 را پیش‌بینی می‌کند. همچنین در نظر دارد تا قابلیت تماس صوتی، اتصال داده و حتی استفاده از اینترنت اشیاء را در سال 2025 برای کاربران مهیا کند. شرکت هوافضای ایلان ماسک در راستای ارائه اتصال جهانی به اینترنت پرسرعت با شرکایی از ایالات متحده، کانادا، سوئیس، ژاپن، نیوزیلند، شیلی و استرالیا همکاری می‌کند و از این طریق می‌تواند از طول موج‌های 5G مختص به شرکا در هر کدام از این کشورها بهره بگیرد.

پرتاب ماهواره های استارلینک برای اتصال گوشی ها به اینترنت استارلینک

همان‌طور که انتظار می‌رود، مشاهده نتایج محسوس پروژه برقراری اتصال مستقیم گوشی ها به اینترنت استارلینک زمان می‌برد. اسپیس ایکس پیش‌تر اعلام کرده بود که اتصال داده به 2 تا 4 مگابیت بر ثانیه در هر ناحیه سلولی محدود خواهد بود، اما اخیراً ایلان ماسک در حساب رسمی ایکس/توییتر خود از رسیدن سرعت به 7 مگابیت بر ثانیه خبر داده است. سرویس شرکت ایلان ماسک و تی موبایل هرچند کماکان سرعت پایینی دارد، می‌تواند با تماس ماهواره ای آیفون اپل رقابت کند.

البته این دو سرویس علی‌رغم این‌که از برخی جهات در رقابت با یکدیگرند، از نظر روش برقراری اتصال تفاوت‌هایی با هم دارند. اپل از یک شیوه اتصال اختصاصی با اتکا به سخت‌افزار اضافی به کار رفته در گوشی‌های آیفون بهره می‌برد. در طرف دیگر، اسپیس ایکس از همان سیگنال‌های معمولی شبکه 5G استفاده می‌کند.

جای اشاره دارد که پیش از این اسپیس ایکس برنامه داشت ماهواره‌های خود را با راکت «سوپرهوی» (Superheavy) راهی فضا کند، اما به دنبال تاخیرهایی که در توسعه آن به وجود آمد، این شرکت ماهواره‌های V2 مینی استارلینک را با راکت فالکون 9 خود پرتاب کرد. سال گذشته دو بار برای پرتاب استارشیپ سوپرهوی تلاش شد، ولی تابستان امسال در جریان اولین تست آن در مدار، مشکلی در مکانیزم جداسازی دو بخش آن ایجاد شد و چند موتور رپتور آن هم با اختلال مواجه شدند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*