ماموریت های فضایی در سال 2024

مهمترین ماموریت های فضایی در سال 2024 ؛ از سفر انسان به ماه تا جستجو برای حیات بیگانه

مهم ترین ماموریت های فضایی در سال 2024 میلادی را در این مطلب بخوانید. در سال آینده شاهد ماموریت‌هایی مانند بازگشت انسان به ماه، پرواز دوباره موشک استارشیپ و جستجو برای حیات بیگانه توسط سازمان‌های فضایی خواهیم بود.

هر ساله آژانس‌های فضایی، استارتاپ‌ها و سازمان‌های دیگر مجموعه‌ای از ماموریت های فضایی مهم را با اهداف گوناگون انجام می‌دهند. در سال 2024 نیز ماموریت های فضایی زیادی به مدار زمین، کره ماه، مریخ و فراتر از آن پرتاب می‌شوند تا دانشمندان بتوانند درک بهتری از کیهان به‌دست بیاورند. در این مطلب قصد داریم مهم ترین و هیجان انگیزترین ماموریت های فضایی که باید در سال 2024 میلادی منتظر آنها باشیم را بررسی کنیم؛‌ از جمله بزرگترین ماموریت های ناسا، اسپیس ایکس، آژانس فضایی اروپا و سایر سازمان‌ها به‌منظور کشف حیات فرازمینی و حتی سفر دوباره انسان به کره ماه.

در سال 2023 میلادی نیز ماموریت های فضایی مهم و تاثیرگذاری انجام شدند. به‌عنوان مثال، هند به اولین کشوری تبدیل شد که توانست یک فرود نرم و موفق را در نزدیکی قطب جنوب ماه داشته باشد. اسپیس ایکس هم در نهایت برای اولین بار موشک عظیم استارشیپ که مقصد نهایی آن مریخ است را به پرواز درآورد.

بزرگترین ماموریت های فضایی در سال 2024

حالا بیایید به مهم ترین ماموریت های فضایی در سال 2024 میلادی و آنچه در انتظار صنعت فضایی است نگاهی بیندازیم.

1. جستجوی حیات بیگانه در قمر اروپا

ماموریت های فضایی در سال 2024

ناسا در سال 2024 میلادی جستجوی خود برای پیدا کردن حیات بیگانه را با جدیت بیشتری دنبال خواهد کرد. این سازمان فضایی قصد دارد فضاپیمای Europa Clipper را در اکتبر سال 2024 با موشک فالکون هوی اسپیس ایکس به فضا پرتاب کند. این ماموریت، قمر یخی مشتری یعنی قمر اروپا را از نزدیک بررسی می‌کند. قمر اروپا یکی از بزرگترین نامزدهای میزبانی حیات بیگانه میکروبی در منظومه شمسی محسوب می‌شود.

پس از رسیدن فضاپیمای Europa Clipper به مقصد در سال 2030 میلادی، این فضاپیما که تقریبا به‌اندازه یک خودرو شاسی بلند است، از ابزار راداری خود برای نقشه‌برداری از یخ‌های قمر اروپا استفاده می‌کند و با استفاده از یک مغناطیس‌سنج به بررسی اعماق و میزان شوری اقیانوس‌های بالقوه وسیع در زیر پوسته بیرونی یخ زده قمر اروپا می‌پردازد.

دانشمندان بر این باورند که قمر اروپا با اقیانوس‌های بزرگ احتمالی خود می‌تواند میزبان حیات فرازمینی باشد.

2. بازگشت انسان به کره ماه با ماموریت آرتمیس 2

ماموریت های فضایی در سال 2024

ناسا برنامه بزرگ Artemis را در سال 2022 میلادی با پرتاب آرتمیس 1 آغاز کرد؛ یک سفر بدون خدمه به ماه که تمرینی برای ماموریت بزرگ بازگشت انسان به ماه محسوب می‌شد. ریسک انجام این ماموریت در سال 2022 بسیار زیاد بود و حالا حتی خطرات آن بیشتر شده است. در سال 2024 میلادی نیز سیستم پرتاب فضایی ناسا (SLS) یک کپسول اوریون را بار دیگر به فضا پرتاب می‌کند.

این بار در ماموریت آرتمیس 2 چهار فضانورد شامل رید وایزمن، ویکتور گلوور، کریستینا هموک کخ و جرمی هانسن (از آژانس فضایی کانادا) همراه با این ماموریت به اطراف کره ماه سفر می‌کنند و به زمین بازمی‌گردند. این فضانوردان روی کره ماه فرود نمی‌آیند و این ماموریت به خدمه آرتمیس 3 سپرده خواهد شد. طی ماموریت Artemis III، برای اولین بار از زمان ماموریت آپولو 17 در سال 1972، فضانوردان به کره ماه سفر می‌کنند.

3. حرکت استارشیپ اسپیس ایکس به سمت مدار

ماموریت های فضایی در سال 2024

موشک عظیم اسپیس ایکس با نام Starship برای اولین بار در سال 2023 به پرواز درآمد، اما نتوانست به مدار برسد. در اولین تلاش، موشک استارشیپ قبل از جدا شدن از کنترل خارج شد و اسپیس ایکس مجبور شد به‌صورت دستی به آزمایش موشک عظیم‌الجثه خود پایان دهد. در تلاش دوم نیز جداسازی با موفقیت انجام شد و استارشیپ به ارتفاع بالاتری رسید، اما در نهایت پیش از رسیدن به مدار شکست خورد.

حالا اسپیس ایکس برای سومین آزمایش استارشیپ آماده می‌شود. این شرکت خصوصی اخیرا آزمایش‌های لازم را انجام داده و قرار است در سال 2024، استارشیپ را به مدار زمین برساند. اسپیس ایکس با ناسا قراردادی امضا کرده تا فرودگر ماه تغییر یافته استارشیپ را تا سال 2025 میلادی توسعه دهد؛ با این اوصاف احتمالا می‌توانیم منتظر باشیم که در سال 2024 میلادی، چندین بار پرواز موشک استارشیپ را ببینیم.

اگر همه چیز طبق برنامه‌های اسپیس ایکس پیش برود، احتمالا این شرکت به‌زودی موشکی برای ارسال انسان به سیاره مریخ آماده خواهد کرد.

4. ماموریت Hera آژانس فضایی اروپا برای بررسی برخورد فضاپیمای ناسا به یک سیارک

ماموریت های فضایی در سال 2024

در اکتبر 2024، ماموریت Hera آژانس فضایی اروپا به‌وسیله موشک فالکون 9 اسپیس ایکس به فضا پرتاب می‌شود. این ماموریت به‌دنبال ماموریت DART ناسا انجام می‌شود و به سیستم سیارکی Didymos-Dimorphos بازخواهد گشت. فضاپیمای DART ناسا در سال 2022 با هدف آزمایش روی دفاع سیاره‌ای به‌طور عمدی به یک منظومه سیارکی برخورد کرد. اندکی پس از برخورد، مشاهدات نشان دادند که این فضاپیما توانسته با موفقیت مدار این سیارک را تغییر دهد. بنابراین دانشمندان به این نتیجه رسیدند که از این روش می‌توانند برای تغییر مسیر سیارک‌های خطرناک که به سمت زمین حرکت می‌کنند، بهره ببرند.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ماموریت Hera آژانس فضایی اروپا تا سال 2026 به منظومه سیارکی مورد نظر خواهد رسید و پس از رسیدن به مقصد، دانشمندان می‌توانند آثار ماموریت DART ناسا را از نزدیک مورد مطالعه قرار دهند و پیامدهای کوبیدن عمدی فضاپیمای دارت به سیارک‌ها را بهتر درک کنند و از آن به‌عنوان یک روش برای دفاع سیاره‌ای بهره ببرند.

5. ماموریت آژانس اکتشافات فضایی ژاپن برای کشف قمرهای مریخ

ماموریت های فضایی در سال 2024

آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن موسوم به JAXA قصد دارد در نزدیکی‌های پایان سال، ماموریت رباتیک خود را با هدف کاوش قمرهای مریخ به فضا پرتاب کند. در این ماموریت قرار است قمرهای مریخ شامل فوبوس و دیموس که اغلب نادیده گرفته می‌شوند، مورد مطالعه قرار بگیرند. آژانس فضایی ژاپن می‌خواهد با این ماموریت ببیند که آیا این قمرهای مریخ از زباله‌هایی که چندین سال پیش به دور مریخ می‌چرخیدند تشکیل شده یا سیارک‌هایی هستند که در مدار سیاره سرخ گرفتار شده‌اند.

فضاپیمای MMX آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن به‌مدت سه سال به دور مریخ می‌چرخد و سپس روی قمر فوبوس فرود می‌آید و در نهایت قبل از بازگشت به زمین، نمونه‌هایی را از این قمر مریخی جمع‌آوری می‌کند. آژانس فضایی ژاپن تجربه بازیابی نمونه‌های فضایی را از سیارک‌ها با ماموریت‌های هایابوسا-1 و هایابوسا-2 داشته است.

6. ارسال فضانورد به مدار زمین توسط هند

ماموریت های فضایی در سال 2024

سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) در سال 2023 روزهای فوق‌العاده موفقی را پشت سر گذاشت. هند به اولین کشوری تبدیل شد که با ماموریت چانداریان-3 توانست یک فرود نرم و موفق را در نزدیکی قطب جنوب ماه انجام دهد. اما این پایان برنامه‌های بلندپروازانه این کشور نیست. آژانس فضایی هند با برنامه Gaganyaan قصد دارد برای اولین بار فضانوردانی را از خاک هند به مدار زمین ارسال کند.

این سازمان در سال 2024 میلادی یک آزمایش پرواز بدون خدمه را در مدار پایین زمین انجام می‌دهد. همچنین هندی‌ها موشک مارک 3 (Vehicle Mark-3 Rocket) که ماموریت چانداریان-3 را پرتاب کرده بود، دوباره آزمایش خواهند کرد تا مطمئن شوند که برای پرواز فضایی همراه با خدمه انسانی آماده است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، آژانس فضایی هند می‌تواند تا پایان سال 2024، اولین پرواز Gaganyaan همراه با خدمه را انجام دهد.

7. پرتاب فرودگر خصوصی آمریکایی‌ها به سمت قطب جنوب ماه

ماموریت های فضایی در سال 2024

با توجه به این‌که آژانس فضایی هند اولین فرود نرم و موفق را در نزدیکی قطب جنوب ماه انجام داد، حالا سایر قدرت‌های فضایی جهان نیز به یخ‌های آبی پراکنده در قمر زمین چشم دوخته‌اند. انتظار می‌رود در سال 2024 شاهد انجام ماموریت های فضایی زیادی در کره ماه باشیم. یکی از این ماموریت‌ها، ارسال کاوشگر Nova-C Intuitive Machines است که مجموعه‌ای از محموله‌های علمی را به سطح ماه ارسال می‌کند. Astrobotic ماموریت دیگری است که فرودگر Peregrine را با هدفی مشابه به کره ماه پرتاب خواهد کرد.

این‌ها شرکت‌های خصوصی و اولین شرکت‌هایی هستند که آزمایش‌های علمی را برای آژانس فضایی آمریکا در سطح ماه انجام می‌دهند. Intuitive Machines و Astrobotic اولین قرارداد خدمت تجاری در کره ماه را در ماه می 2019 با ناسا امضا کرده بودند.

8. ماموریت پولاریس داون اسپیس ایکس برای اولین راهپیمایی فضایی خصوصی

ماموریت های فضایی در سال 2024

ماموریت Polaris Dawn قرار بود در سال 2023 به فضا پرتاب شود؛ اما با توجه به مشکلات مربوط به توسعه سخت افزار مورد نیاز برای این ماموریت فضایی پیچیده به تعویق افتاد. این ماموریت بخشی از برنامه پولاریس است که از مجموعه‌ای از پرتاب‌های فضایی تشکیل می‌شود و جرد ایزاکمن، میلیاردر پشت پرده اولین ماموریت فضایی غیر نظامی اسپیس ایکس با نام Inspiration 4 آن را برنامه‌ریزی کرده است.

پولاریس داون، فضانوردان را با کپسول دراگون اسپیس ایکس به مدار زمین می‌فرستد و زمانی که به مقصد رسید، قرار است چندین رکورد را به نام خود ثبت کند؛ از جمله اولین راهپیمایی فضایی تجاری در تاریخ و پیاده‌روی فضایی در بالاترین ارتفاع تا به امروز.

9. اولین پرتاب‌های آریان 6، نیو گلن و Vulcan Centaur

ماموریت های فضایی در سال 2024

اروپا در سال 2023 میلادی با یک بحران موشکی مواجه شد. موشک آریان 5 آریان اسپیس برای آخرین بار به آسمان رفت و پس از آن آژانس فضایی اروپا (ESA) مجبور شد به‌دلیل تاخیر در توسعه موشک آریان 6 برای چندین ماموریت به سراغ اسپیس ایکس برود. اما ظاهرا موشک Ariane 6 آماده شده و در ماه ژوئن یا جولای 2024 پرتاب خواهد شد. البته آژانس فضایی اروپا همچنان تلاش می‌کند تا بیش از حد به یک پرتاب‌کننده و موشک اتکا نداشته باشد.

شرکت‌های دیگری از جمله بلو اوریجین جف بزوس و United Launch Alliance نیز قصد دارند موشک‌های جدید خود را برای اولین بار در سال 2024 به پرواز دربیاورند. موشک New Glenn سرانجام می‌تواند شرکت Blue Origin که دو سال قبل از اسپیس ایکس تاسیس شده بود را به مدار زمین برساند. همچنین انتظار می‌رود موشک Vulcan Centaur از ULA نیز اولین پرتاب خود را در ماه ژانویه انجام دهد.

10. اولین پرواز فضاپیمای Dream Chaser

ماموریت های فضایی در سال 2024

فضاپیمای Dream Chaser شرکت Sierra Space در سال 2024 برای اولین بار به مدار زمین پرواز می‌کند. این فضاپیما برای انتقال مسافران به ایستگاه فضایی بین‌المللی و ایستگاه فضایی مداری فضایی سیرا که هنوز آماده نشده، طراحی شده است. Dream Chaser دارای یک زیستگاه فضایی بادی عظیم به‌اندازه یک ساختمان سه طبقه است.

بر اساس آخرین بیانیه مطبوعاتی Sierra Space، این فضاپیما در حال انجام آماده‌سازی‌های نهایی است و در سال 2024 با موشک Vulcan Centaur به فضا پرتاب خواهد شد. هنوز تاریخ دقیق این ماموریت مشخص نشده، اما موشک Vulcan Centaur احتمالا برای اولین بار در ابتدای سال 2024 به پرواز درمی‌آید.