تکنولوژی های نظامی سال 2023

پیشرفته ترین و عجیب ترین تکنولوژی های نظامی در سال 2023

در این مطلب قصد داریم پیشرفته ترین و عجیب ترین تکنولوژی های نظامی در سال 2023 را به شما معرفی کنیم؛ از هواپیماهای مافوق صوت گرفته تا هواپیمای جاسوسی با انرژی خورشیدی و هواپیماهای بدون سرنشین خودران.

در سال 2023 جهان شاهد معرفی برخی از پیشرفته ترین و آینده‌نگرانه‌ترین سلاح‌ها و سیستم‌های نظامی بود؛ از هواپیماهای مافوق صوت و هواپیماهای بدون سرنشین خودران گرفته تا هواپیمای جاسوسی با انرژی خورشیدی و تفنگ‌های ریلی، همگی جزو تکنولوژی های نظامی پیشرفته‌ای هستند که مهندسی جالبی را به نمایش می‌گذارند.

معرفی تکنولوژی های نظامی پیشرفته در سال 2023

قطعا سال 2023 سال قابل توجهی برای تکنولوژی های نظامی بود و کشورها و شرکت‌های مختلف جدیدترین نوآوری‌ها و پیشرفت‌های خود در این زمینه را آزمایش کردند یا به نمایش گذاشتند. در این مطلب قصد داریم هفت مورد از پیشرفته ترین و عجیب ترین تکنولوژی های نظامی در سال 2023 که توجه ما را به خود جلب کرده به شما معرفی کنیم.

1. هواپیمای پیشرفته و سریع لاکهید مارتین

تکنولوژی های نظامی سال 2023

فیلم تاپ گان ماوریک در سالی که گذشت توانست در شش بخش مختلف، نامزد دریافت جایزه اسکار شود و در نهایت جایزه بهترین صدا را کسب کرد. لاکهید مارتین به‌عنوان غول صنعت دفاع و هوافضا، در این رابطه توییتی منتشر کرد و موفقیت‌های فیلم جدید تاپ گان را تبریک گفت. لاکهید مارتین در این توییت به هواپیمای مدرن SR-71 Blackbird نیز اشاره کرد که سریع‌ترین هواپیمای جت سرنشین‌دار تنفس هوا محسوب می‌شود. آنها همچنین به هواپیمای مافوق صوت جدید SR-72 نیز اشاره کردند که احتمالا بر طراحی هواپیمای ساختگی Darkstar در فیلم تاپ گان ماوریک تاثیر گذاشته است.

این توییت لاکهید مارتین به گمانه‌زنی‌ها در خصوص وجود یک هواپیمای مافوق صوت که می‌تواند از SR-71 پیشی بگیرد و سریع‌تر باشد، دامن زده است؛ اما فعلا اطلاعات خیلی بیشتری در این رابطه در دست نیست.

2. نسل بعدی بمب افکن پنهانکار با نام مستعار B-21 Raider

تکنولوژی های نظامی سال 2023

B-21 Raider به‌عنوان نسل بعدی بمب افکن رادارگریز نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا در سال 2023 میلادی اولین پرواز خود را انجام داد که این اتفاق، نقطه عطف بزرگی برای این برنامه بود. انتظار می‌رود بمب افکن B-21 Raider که توسط Northrop Grumman در دست توسعه قرار دارد، جایگزین بمب افکن‌های قدیمی B-1 و B-2 شود. قابلیت حمله دوربرد، نفوذ و جنگ بقا از جمله قابلیت‌های بی 21 رایدر محسوب می‌شوند.

این بمب افکن مدرن و پنهانکار به‌گونه‌ای طراحی شده که با ماموریت‌های مختلف مثل بازدارندگی هسته‌ای، جنگ متعارف، جمع‌آوری اطلاعات و جنگ الکترونیک سازگار باشد و همچنین قادر است انواع سلاح‌ها از جمله موشک‌های کروز، موشک‌های مافوق صوت و بمب‌ها را حمل کند.

3. پهپاد Andruil هدایت شونده با هوش مصنوعی

تکنولوژی های نظامی سال 2023

صنایع Andruil یک تولیدکننده فناوری‌های دفاعی و تسلیحات نظامی است که در سال 2023 هواپیمای جنگنده مینیاتوری خودران با نام Roadrunner را معرفی کرد. رودرانر به کلاهک جنگی برای مقابله با تهدید فزاینده پهپادهای جنگی مجهز شده است و یک وسیله نقلیه هوایی خودمختار و عمودپرواز با قابلیت استفاده مجدد است که از موتورهای دو قلو توربوجت استفاده می‌کند.

رودرانر می‌تواند به یک هواپیمای بسیار پرسرعت تبدیل شود و از قابلیت منحصربه‌فرد بازگشت به خانه، فرود خودکار و امکان استفاده مجدد برخوردار است. این شرکت همچنین Nest را به‌عنوان آشیانه‌ای خودکار برای حمل و نقل، نگهداری و پرواز Roadrunner معرفی کرده است. این تکنولوژی های نظامی نشان‌دهنده تغییر الگو در رویکرد صنایع دفاعی به‌سمت مقابله با تهدید هواپیماهای بدون سرنشین است.

4. آزمایش موتور مافوق صوت در سرعت 6440 کیلومتر بر ساعت توسط جنرال الکتریک

تکنولوژی های نظامی سال 2023

شرکت هوافضای جنرال الکتریک، جدیدترین موتور مافوق صوت خود را با موفقیت از راه دور آزمایش کرد. موتور رم جت دو حالته مافوق صوت (DMRJ)، پتانسیل نیرورسانی به وسایل نقلیه مافوق صوت را دارد و کارایی بیشتر، برد حرکتی طولانی‌تر و قابلیت دستیابی به سرعت‌های بیش از 5 ماخ (حدود 6440 کیلومتر بر ساعت) را برای وسایل نقلیه مافوق صوت فراهم می‌کند. مهندسان جنرال الکتریک در سالی که گذشت روی موتور DMRJ جدید با احتراق انفجاری از راه دور (RDC) کار کردند و قصد دارند نسخه کامل این سیستم را در سال آینده به نمایش بگذارند.

5. اولین آزمایش شلیک تفنگ ریلی از کشتی توسط ژاپن

تکنولوژی های نظامی سال 2023

وزارت دفاع ژاپن اولین آزمایش شلیک تفنگ ریلی الکترومغناطیسی از یک کشتی را در سال 2023 با موفقیت انجام داد. این تکنولوژی نظامی قدمی بزرگ و رو به جلو برای دستیابی ژاپنی‌ها به قابلیت‌های دفاعی پیشرفته محسوب می‌شود. این آزمایش درون دریا و از یک کشتی JMSDF انجام شد و نتیجه‌ی مطالعات فشرده و سرمایه‌گذاری‌های مالی ژاپن در فناوری تفنگ‌های ریلی را به نمایش گذاشت.

6. خلبان هوش مصنوعی Hivemind شرکت Shield AI

تکنولوژی های نظامی سال 2023

شرکت آمریکایی Shield AI با موفقیت توانست قابلیت‌های سیستم هواپیمای بدون سرنشین V-BAR (UAS) را با استفاده از خلبان هوش مصنوعی Hivemind به نمایش بگذارد. این اتفاق گامی مهم در جهت عملیاتی شدن بهترین خلبان هوش مصنوعی جهان تا سال 2024 محسوب می‌شود.

شرکت Shield AI با همکاری AFWERX USAF و با افزایش بودجه استراتژیک خود توانست سه هواپیمای بدون سرنشین V-BAT را برای نظارت بر آتش‌سوزی‌های شبیه‌سازی شده مستقر کند و به این ترتیب مسیر را برای استفاده از این هواپیماهای بدون سرنشین با کمک خلبان هوش مصنوعی در مناطقی که ممکن است جی پی اس و ارتباطات محدود شود، هموار کرد.

7. پرواز آزمایشی هواپیمای جاسوسی خورشیدی توسط BAE Systems

تکنولوژی های نظامی سال 2023

شرکت بریتانیایی BAE Systems در سال 2023 از پرواز آزمایشی موفقیت‌آمیز هواپیمای جاسوسی با استفاده از انرژی خورشیدی پایدار خبر داد. این هواپیمای جاسوسی فوق سبک با استفاده از انرژی خورشیدی-الکتریکی در ارتفاع بالا پرواز کرد و قادر است برای هفته‌ها یا حتی ماه‌ها در آسمان به پرواز خود ادامه دهد.

Prismatic Ltd به‌عنوان شرکت زیرمجموعه BAE Systems توسعه این هواپیمای جاسوسی خورشیدی را بر عهده دارد. این هواپیما از بال‌های بلند با پنل خورشیدی و موتورهای الکتریکی کوچک بهره می‌برد و این فناوری می‌تواند رویکردی مقرون‌به‌صرفه و انعطاف‌پذیر برای سیستم‌هایی مانند ماهواره‌ها یا هواپیماهای معمولی به‌منظور ارائه تصاویر و ارتباطات پایدار محسوب شود.

این هفت مورد، پیشرفته ترین و جالب ترین تکنولوژی های نظامی در سال 2023 بودند که توانایی‌های هیجان‌انگیز نیروهای مسلح در سراسر جهان را به نمایش می‌گذارند. باید دید در سال آینده، کشورهای مختلف و سازمان‌ها و شرکت‌های نظامی گوناگون، چه فناوری‌هایی را در این عرصه به جهانیان معرفی خواهند کرد.