تصاویر دیده نشده از بمب افکن B-21

تصاویر دیده نشده از بمب افکن ترسناک B-21 آمریکا برای اولین بار منتشر شد

تا به امروز تمام تصاویر منتشر شده از هواگرد بی-21 آمریکایی از زاویه روبه‌رو بوده‌اند، اما اکنون تصاویر جدید بمب افکن B-21 منتشر شده‌اند که جزئیات جذابی را در مورد این هواگرد فاش می‌کنند.

به تازگی اولین نمای جانبی از بمب افکن رادارگریز B-21 Raider نورثروپ گرومن منتشر شده است. نورثروپ گرامن بی-۲۱ ریدر یک بمب‌ افکن راهبردی تحت توسعه آمریکایی است که توسط نورثروپ گرامن برای نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا در دست توسعه است.

رئیس ستاد نیروی هوایی چارلز کیو براون در کنفرانس بزرگ انجمن نیروهای هوایی، دو تصویر جدید از B-21 Raider منتشر کرد. این بمب افکن رادارگریز در دسامبر سال گذشته پرتاب شد و به‌عنوان بخشی از برنامه بمب‌افکن ضربتی دوربرد (LSR-B) قرار است که یک هواگرد دوربرد بین قاره‌ای راهبردی باشد که قادر به حمل تسلیحات گرماهسته‌ای و متعارف است.

تصاویر جدید بمب افکن B-21

تا به امروز، تنها یک تصویر از زاویه‌ی روبه‌رو در یک محیط بسیار کنترل شده در مراسم رونمایی از این بمب افکن دیده شده است. به غیر از نمای نزدیک از قسمت کابین خلبان در زاویه، تمام تصاویر منتشر شده از آن زمان تاکنون از یک چشم انداز جلو بوده‌اند.

از آنجایی که بمب افکن هسته‌ای B-21 ستون اصلی نیروی بمب افکن آمریکا تا پایان قرن 21 محسوب می‌شود، نیروی هوایی در مورد افشای جزئیات است هواگرد بسیار محتاط بوده است. اکنون با انتشار تصاویر جدید بمب افکن B-21، ما اولین نمای خود را از جت بال پرنده داریم که جزئیات قابل توجهی در مورد طراحی آن ارائه می‌دهد.

تصاویر بمب افکن B-21 را از زوایای جدید ببینید

یک تصویر جدید از روبه‌رو نیز تصور بهتری از اندازه واقعی بمب افکن را به تصویر می‌کشد. هر دو تصویر در تاسیسات Northrop Grumman در کارخانه 42 در Palmdale، کالیفرنیا گرفته شده است.

تصاویر جدید بمب افکن B-21

براساس گزارش‌های وب سایت سرویس توزیع اطلاعات بصری دفاعی ارتش ایالات متحده (DVIDS)، تصاویر جدید بمب افکن B-21 در ماه جولای گرفته شده‌اند و زمان ثبت آنها تنها چند روز پس از آن است که کمپانی Northrop Grumman اعلام کرد اولین ریدر پیش تولید برای نخستین بار روشن شده است. این یک نقطه عطف مهم در آماده‌سازی این هواگرد برای اولین پرواز خود به‌شمار می‌رود که امید است تا قبل از پایان سال جاری انجام شود.

فرانک کندال، وزیر نیروی هوایی در یک میزگرد رسانه‌ای در حاشیه کنفرانس نیروهای هوایی و فضایی به رسانه‌ها گفت:

ما امیدواریم که امسال اولین پرواز بمب‌افکن B-21 را شاهد باشیم. اگر با اطمینان بگویم که چنین خواهد شد، یک پیش‌بینی بسیار خاص کرده‌ام و من هرگز این کار را در مورد برنامه‌‌ی روبه توسعه‌ای که هنوز اتفاق نیفتاده است انجام نمی‌دهم. ما در حال انجام چندین کار هستیم تا برای اولین پرواز این هواگرد آماده شویم. مجموعه‌ای از مراحل و یک برنامه‌ی دقیق وجود دارد که باید طبق آن پیش برویم.

تصاویر جدید بمب افکن B-21 چه اطلاعاتی را فاش می‌کنند؟

تصاویر جدید بمب افکن B-21

ما شاهد تبدیل B-21 از یک هواگرد ماکت‌شکل به یک بمب‌افکن واقعی در این تصاویر جدید هستیم. نمونه اولیه تجهیزات گسترده‌ای را با سیستم‌های مورد نیاز برای پرواز واقعی دریافت کرده است. نمای چهارم این هواگرد بزرگترین افشاگری را ارائه می‌دهد و تعدادی از فرضیات شکل گرفته بر اساس تصاویر قبلی، نقشه‌های مفهومی، اطلاعات برنامه و استنتاج را تأیید می‌کند.

موتور این هواگرد در حالت آزمایش زمینی در تاسیسات پالمدیل نورثروپ در کالیفرنیا است. تصاویر جدید بمب افکن B-21 از جزئیات دیگری نیز درباره‌ی طراحی و ساخت این هواگرد رونمایی می‌کند. اولین B-21 ساخته شده در حال حاضر مجهز به یک کاوشگر داده هوای بزرگ است که با زاویه‌ای به سمت چپ قسمت پایینی جلوی هواپیما ساخته شده است. این ویژگی برای جمع‌آوری داده‌های هوایی در طول اولین پرواز B-21 و مأموریت‌های آزمایش دینامیک پرواز بعدی حیاتی خواهد بود.

سنسورهای داده هوا اکنون در امتداد بدنه پایین و بالایی B-21 قابل مشاهده هستند. این دستگاه‌های نصب‌شده برای حفظ پرواز پایدار ریدر که به رایانه‌های fly-by-wire برای پرواز در جهت درست متکی است، بسیار مهم هستند.

بیشتر بخوانید:

هرآنچه از نسل جدید جت جنگنده آمریکا می‌دانیم

بی-21 دارای یک ساختار صاف و قفسه مانند است که از بدنه پایینی تا لبه جلویی آن امتداد دارد و ظاهری شبیه نوک اردک به آن می‌دهد. این ویژگی قابل مشاهده به مراتب بیشتر از آنچه در B-2 یافت می‌شود، مشخص است. با در دسترس قرار گرفتن رندرهای بیشتری از B-21، این موضوع آشکار می‌شود که پنجره‌های کابین ریدر از طراحی عجيب و غريبی برخوردارند. پنجره‌های کناری کوچک و دارای زاویه عجیبی هستند و از زاویه جانبی بسیار غیرمعمول به نظر می‌رسند.

به‌طور کلی به نظر می‌رسد که دید خارج از ریدر بسیار محدود است و طراحی پانل‌های دریچه اجکتی که با خطوط نقطه چین در بالای هواپیما دیده می‌شوند نیز کنجکاوکننده هستند. آنها از طراحی جدیدی برخوردارند و شاخص دیگری هستند که نشان می‌دهد دید خلبانان در این هواپیما چقدر محدود خواهد بود.

تصاویر دیده نشده از بمب افکن B-21

براساس تصاویر جدید بمب افکن B-21، کابین خلبان یا بسیار کوچک خواهد بود یا بسیار بزرگ. متخصصان احتمال می‌دهند کابین از طراحی اولین گزینه برخوردار باشد. در این تصاویر همچنین علائم سوخت‌گیری هوایی قابل مشاهده است که از بالای ستون فقرات برآمده هواپیما بیرون می‌آیند. تا سال ۲۰۲۲ قرار بود بمب‌افکن بی-۲۱ تا سال ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۷ وارد خدمت شود و تکمیل‌کننده بمب‌افکن‌های راکول بی-۱ لنسر، نورثروپ گرومن بی-۲ اسپیریت و بوئینگ بی-۵۲ استراتوفورترس نیروی هوایی ایالات متحده باشد و در نهایت جایگزین آن‌ها شود.

جزئیات جذاب طراحی بمب‌افکن بی-۲۱

باتوجه به تصاویر جدید بمب افکن B-21، ما همچنین دید خوبی از ترکیب واقعی ورودی‌های موتور B-21 و نواحی ناسل داریم که فقط یک برآمدگی جزئی را در این تصویر نشان می‌دهد. یک منطقه تاریک در آن سوی ناسل‌ها و در کنار برآمدگی بدنه مرکزی هواپیما مشاهده می‌شود که ماهیت آن مشخص نیست، اما حفاظت حرارتی برای سیستم اگزوز B-21 می‌تواند چیزی باشد که در اینجا می‌بینیم.

عکس بمب افکن B-21

در این تصاویر جدید درهای شش طرفه را می‌بینیم که ارابه فرود اصلی هواگرد را می‌پوشاند. درب دنده دماغه ریدر شاید جالب‌ترین ساختاری باشد که در عکس‌ها به چشم می‌خورند. این به دو درب تقسیم می‌شود که هر دو به سمت راست هواپیما باز می‌شوند.

با انتشار جدیدترین تصاویر از این هواگرد درحال توسعه، همچنین می‌توان اولین نگاه را به سطوح کنترل پرواز B-21 انداخت. آنها از سه فلپرون در سمت بیرونی بال و یکی در سمت داخل بال تشکیل شده‌اند.B-21 دارای یک لبه عقب ساده W است که بسیار شبیه به ظاهر B-2 قبل از اینکه ماموریت نفوذ در ارتفاع پایین به الزامات آن اضافه شود به نظر می‌رسد.

بی-21 پیش‌از برنامه آزمایشی پرواز خود، با سریال 0001 و نشانگرهای پایگاه هوایی ادواردز (ED) مزین شده است. همچنین می‌توانیم چندین روزنه دراز را در بالای لبه‌های جلویی بال B-21 ببینیم. آرایه‌های آنتن مختلف، هم برای سنسورهای فعال و هم برای سنسورهای غیرفعال، در این قسمت‌ها گنجانده می‌شوند.

با تصاویر جدید بمب افکن B-21، ما اکنون دید مقایسه‌ای بسیار بهتری از اندازه B-21 و به خصوص کوچک بودن شیشه جلوی کابین آن داریم و به وضوح می‌توانیم سنسورهای داده‌های هوا را ببینیم. همچنین می‌توانیم کاوشگر داده‌های هوا را ببینیم که از روی صفحه موقت آن به جلو و پایین کشیده شده است. این نمای دیگری است که نشان می‌دهد ورودی‌های هوا و محفظه‌های نیروگاه B-21 چقدر با بدنه آن ترکیب می‌شود.

ما هنوز نمی‌دانیم که B-21 دارای دو موتور است یا چهار موتور. دو روزنه ذوزنقه‌ای شکل کوچک در این بمب افکن وجود دارد که شبیه به شکل حسگر یکپارچه قابل پیکربندی مجدد چند منظوره اسکن الکترونیکی نورثروپ گرومن (EMRIS) هستند که دارای ارتباطات بدون درز داده، حسگر و قابلیت‌های جنگ الکترونیکی است.

بی-21 احتمالاً از آرایه‌های چند حالته AESA استفاده خواهد کرد که ارتباطات پیوند داده، سنسور و نقش‌های حمله الکترونیکی را فراهم می‌کند. با این حال، ما به‌طور قطع نمی‌دانیم که این دیافراگم‌ها برای چه‌ منظوری طراحی شده‌اند یا واقعاً از سیستم‌های نصب شده پشتیبانی می‌کنند یا خیر.

دیافراگم که در آن کاوشگر اطلاعات پرواز نصب می‌شود، می‌تواند جایی باشد که یکی از آرایه‌های رادار اولیه B-21 قرار است در آن قرار گیرد. این بمب‌افکن برای نخستین بار در مراسمی که در ۲ دسامبر ۲۰۲۲ در تأسیسات تولیدی نورثروپ گرامن در پام‌دیل کالیفرنیا برگزار شد، برای عموم به نمایش درآمد که به‌منظور تسهیل به‌روزرسانی و قابلیت صادر کردن قطعات به خریداران خارجی، بمب‌افکن بی-۲۱ با یک معماری باز و ماژولار طراحی شده‌ است.

اینها تنها اطلاعاتی هستند که تاکنون از این بمب افکن ترسناک آمریکایی منتشر شده است. برای اطلاع از آخرین اخبار مربوط به این هواگرد، گجت نیوز را دنبال کنید.