نسل جدید جت جنگنده آمریکا

هرآنچه از نسل جدید جت جنگنده آمریکا می‌دانیم

نیروی هوایی آمریکا با ساخت نسل جدیدی از جت‌های جنگنده قصد دارد در عرصه تجهیزات هوایی به‌ برترین کشور تبدیل شود. اما چه اطلاعاتی در مورد این نسل جدید جت جنگنده آمریکا در اختیار داریم؟

تمام غول‌های فناوری در جهان درحال اجرای برنامه‌ای برای ساخت نسل جدیدی از محصولات خود هستند. این توسعه و ارائه نسل جدید از هر چیزی در همه جا دیده می‌شود. از عرصه بازی‌های ویدیویی گرفته تا تولید گوشی‌های هوشمند و زرادخانه ارتش ایالات متحده، به نظر می‌رسد تجهیزات جدید و بهبود یافته با هدف بهتر کردن کیفیت زندگی درحال پیشرفت هستند.

در حال حاضر، تنها سه کشور هواپیمای جنگنده نسل پنجم را معرفی کرده‌اند. روسیه با معرفیSu-57، چین با معرفی J-20 و ایالات متحده آمریکا با معرفی F-22 و F-35 عنوان برترین کشورها در زمینه ساخت جت جنگنده را به‌نام خود ثبت کرده‌اند.

جت های جنگنده نسل ششم

این جت‌های خارق‌العاده در مقایسه با جنگنده‌های هوایی قدیمی‌تر، تسلط بیشتری بر آسمان دارند؛ زیرا در مقابل گرما مقاوم هستند و مانورپذیری بیشتری دارند. از طرف دیگر حتی F-16 ایالات متحده که سبک‌تر از F-22 است و یکی از مانورپذیرترین هواپیماهایی محسوب می‌شود که تاکنون ساخته شده، نمی‌توانست گرما را تحمل کند.

نیروی هوایی ایالات متحده ادعا می‌کند که اف-22 را نمی‌توان با هیچیک از هواپیمای جنگنده‌ای که تاکنون ساخته شده‌اند مقایسه کرد.

جت های جنگنده نسل ششم، پروژه جدید نیروی هوایی ارتش آمریکا

جت های جنگنده نسل ششم

در حالی که اکثر کشورهای روی کره زمین هنوز از هواپیماهای نسل چهارم خود استفاده کرده و یا به دنبال خرید مدل‌های جدیدتر از کشورهای دیگر هستند، ایالات متحده در حال حاضر فکر طراحی مجددی را در سر می‌پروراند و قصد دارد برتری هوایی خود را به نسل ششم برساند.

جزئیات زیادی در مورد ویژگی‌های نسل جدید جت جنگنده آمریکا در دسترس نیست، اما با توجه به اطلاعات موجود، این تسلیحاتی جدید همانند سکویی هستند که صنعت ساخت جت جنگنده را دگرگون خواهند کرد.

تاکنون شش پروژه برای ساخت جنگنده نسل ششم آغاز شده‌است. نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا پیش‌بینی می‌کند که جنگنده نسل ششم خود را تا سال ۲۰۲۵–۲۰۳۰ طراحی و عرضه کند.

قابلیت‌های نسل جدید جت جنگنده آمریکا

نسل جدید جت جنگنده آمریکا

اولین تغییری که جت‌های جنگنده نسل ششم تجربه خواهند کرد، طراحی مجدد مدولار است. این جنگنده‌های نسل ششم جدید به جای تکیه بر همان تاکتیک‌های توسعه شاسی که زیربنای هواپیماهای قبلی بود، کاملاً ماژولار خواهند بود.

این بدان معناست که ارتقاء سیستم تسلیحات، تبادل قطعات و بهبودهای معمول برای کمک به حفظ طول عمر هواپیماهای منفرد و قابلیت بقای ناوگان برای موفقیت کلی ماموریت، در جت‌های جنگنده جدید تعبیه خواهد شد.

طراحی مدولار به جت‌ها اجازه می‌دهد تا در کنار فناوری دائماً در حال تغییر تکامل پیدا کنند. به‌عنوان مثال، B-21 Raider در دسامبر 2022 رونمایی شد و اولین تلاش ارتش ایالات متحده در طراحی نسل ششم هواپیما بود.

این بمب‌افکن در نهایت وظایف بمب افکن B-2 را که بیش‌از سه دهه در خدمت بوده، بر عهده خواهد گرفت. این هواپیما به گونه‌ای ساخته شده است که قابلیت انطباق را به‌عنوان یکی از اجزای اصلی طراحی هواپیما داشته باشد.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، خاطرنشان کرد که این بمب‌افکن قادر به حمل و استفاده از سلاح‌هایی است که هنوز اختراع نشده‌اند. بنابراین تولید ابزار گسترده‌ای که آماده ادغام نوآوری‌های پیشرفته هستند، می‌توانند هسته فناوری هوایی نسل ششم باشند.

آمریکا تصمیم دارد با نگه‌ داشتن اف-۳۵ در ناوگان خود، دو جنگنده نسل ششم را جایگزین جنگنده‌های برتر سابق همانند اف-۱۵ ایگل، اف-۱۶، اف-۱۸ و اف-۲۲ رپتور کند.

ادغام هواپیماهای بدون سرنشین

نسل جدید جت جنگنده آمریکا

تسلیحات بدون خدمه جزء بسیار ارزشمندی از هر ناوگان نظامی هستند و یکی از حوزه‌هایی که تاکنون شاهد نوآوری‌های عظیمی بوده، کشتی‌های بدون سرنشین نیروی دریایی است، به‌ویژه در نیروی دریایی چین که چندین کشتی آزمایشی بدون خدمه را مستقر کرده است.

محققان از ابتدای توسعه آنها اطمینان داده‌اند که ناوگان وسایل نقلیه بدون سرنشین برای اپراتورهای انسانی که پشت سر آنها ایستاده‌اند، کاملا ایمن خواهند بود. هوش مصنوعی و سایر سیستم‌های خودمختار راه خود را به فضای نبرد هوایی نیز باز کرده‌اند.

با حضور جنگنده‌های نسل ششم در آسمان، به نظر می‌رسد که ازدحام هواپیماهای بدون سرنشین به قدرت شلیک موجود می‌افزاید و در عین حال امنیت عملیاتی را برای خلبانانی که این مأموریت‌ها را انجام می‌دهند، افزایش می‌دهد.

نیروی هوایی قبلاً کار روی پهپادهایی را آغاز کرده است که انبوهی از دارایی‌های کوچکتر با قابلیت پرواز را حمل و مستقر می‌کنند. در آینده، این دسته از پهپادها قرار است نقش‌های جنگ الکترونیک و بمباران را بر عهده بگیرند تا به هواپیماهای نسل ششم توانمندتر کمک کنند. این نوآوری چشم‌انداز نبردهای هوایی را برای همیشه تغییر خواهد داد.

نسل جدید جت جنگنده آمریکا

پنهان کاری یکی دیگر از ویژگی‌های مهم موجود در این هواپیماهای نسل ششم است که هنگام بحث در مورد پیشرفت‌های انجام شده در کشتی‌های نظامی موجود، در مرکز توجه قرار می‌گیرد. هواپیمای پنهان‌کار هواگردی است که برای جلوگیری از کشف و ردگیری از فناوری‌های پیشرفته‌ای بهره می‌گیرد تا بازتاب راداری، فروسرخ، نور مرئی، دامنه بسامد رادیویی و امواج صوتی خود را کم کند.

با نسل جدیدی از جنگنده‌های در حال توسعه، فناوری‌های رادارگریز یکپارچه نقش محوری در ایجاد ابزار جنگی چابک‌تر و غیرقابل شناسایی‌تر خواهند داشت که برتری خود را نسبت به دشمنان در آسمان‌ها حفظ می‌کنند.

یکی از ویژگی‌هایی که قبلاً مورد بحث قرار گرفته است، یک ماده کامپوزیتی جدید است که به عنوان بلوک ساختمانی ساخت این جت‌ها عمل می‌کند.

وقتی صحبت از طراحی جدید هواپیماها به‌میان می‌آید، بلافاصله دو هدف در ذهن تداعی می‌شود: چابکی و پنهان‌کاری. کاهش وزن بدنه همیشه ضروری است و طراحان در این پروژه‌ به بهبود در این زمینه ادامه داده‌اند.

هزینه ساخت نسل جدید جت جنگنده آمریکا چقدر خواهد بود؟

هزینه ساخت جنگنده‌‌های نسل ششم

نیروی هوایی و نیروی دریایی ایالات متحده هر دو هواپیماهای نسل ششم را در دست ساخت دارند. هر دوی آنها در وضعیت فعلی خود به نسل بعدی سلطه هوایی (NGAD) لقب گرفته‌اند.

با این حال، تعهد ساخت یک جنگنده نسل ششم فراگیرتر از ساخت یک هواپیمای جدید است. جهش از نسلی به نسل دیگر مستلزم یک تعهد بزرگ برای طراحی مجدد همه چیز در مورد نحوه تولید پرواز نظامی است.

مهمترین عنصر برای اطمینان حاصل کردن از موفقیت این پروژه صرف مقدار زیادی پول است! هزینه طراحی و ساخت F-35 برای ارتش ایالات متحده (جنگنده نسل پنجم) 412 میلیارد دلار برآورد شده است. علاوه‌براین، پنتاگون 1.3 تریلیون دلار اضافی برای حفظ و بهره‌برداری از ناوگان در نظر گرفته است. بازطراحی مجدد قابلیت‌های هوایی ارتش ایالات متحده نیز احتمالاً به‌همان اندازه هزینه خواهد داشت.

با این حال، سرمایه‌گذاری در این نوع فناوری‌ها کمک می‌کند تا نیروهای آمریکایی مجهز به بهترین و ایمن‌ترین تجهیزات روی کره زمین باشند و از امنیت داخلی و خارجی این کشور محافظت کنند.