دلایل و راهکارهای استات نخوردن خودرو

اگر خودرو شما در زمستان بد استارت می‌خورد، این مشکلات در انتظارتان است

بد استارت خوردن خودرو یکی از مشکلات رایج در فصل زمستان است. در ادامه دلایل استارت نخوردن ماشین و راهکارهای این مشکل را توضیح می‌دهیم.

در این روزهای زمستان، به‌خصوص اگر ساکن مناطق سردسیر هستید، احتمال استارت نخوردن خودرویتان وجود دارد. بروز مشکل در پروسه استارت خوردن می‌تواند به نقص در اجزای کلیدی مختلف خودرو مربوط باشد؛ از باتری تا دینام. در ادامه به دلایل احتمالی بد استارت خوردن خودرو و راهکارها برای رفع این مشکل می‌پردازیم.

دلایل استارت نخوردن خودرو

باتری؛ اصلی‌ترین دلیل استارت نخوردن خودرو

باتری - دلایل و راهکارهای استات نخوردن خودرو

در صورتی که خودرویتان در شرایط آب و هوایی سرد استارت نمی‌خورد، با احتمال بالایی می‌توانید دلیل آن را بروز اختلالی در باتری در نظر بگیرید. در اغلب مواقع با یک باتری به باتری کردن ساده یا شارژ باتری در باتری‌سازی می‌توانید این مشکل را حل و فصل کنید.

اگر وقتی سوئیچ را می‌چرخانید، خودرو صدای ناله‌مانند ضعیفی می‌دهد و نهایتاً استارت نمی‌خورد، احتمالاً باتری خوابیده است. وقتی باتری کاملاً تخلیه شده باشد یا کابل‌های آن شُل شده باشند، شاید هیچ صدایی به گوشتان نرسد. تخلیه شدن باتری علائم دیگری هم دارد؛ مثلاً این‌که چراغ‌های صفحه آمپر کم‌نور و حتی خاموش شده باشند یا با قفل مرکزی نتوان درب‌های ماشین را باز و قفل کرد.

در این وضعیت بهترین کاری که از دستتان بر می‌آید این است که با یک خودرو دیگر باتری به باتری کنید. به وضوح برای انجام این کار به یک ماشین دیگر و کابل مخصوص باتری به باتری نیاز دارید. البته در باتری به باتری کردن حتماً به نکات ایمنی مثل خاموش بودن هر دو ماشین، دقت به قطب‌های مثبت و منفی، حفظ فاصله چشم‌ها و… توجه داشته باشید.

باتری به باتری - دلایل و راهکارهای استات نخوردن خودرو

باتری به‌عنوان قلب سیستم الکتریکی خودرو نقشی حیاتی در آن ایفا می‌کند؛ خصوصاً امروزه که سیستم‌های الکتریکی در خودروها هرچه بیشتر شده‌اند. به همین خاطر، به هیچ وجه نباید از اهمیت نگهداری درست و منظم از باتری چشم‌پوشی کنید. آب و هوای سرد، به‌خصوص در این روزهای زمستانی روی پروسه‌های شیمیایی که در باتری جریان دارند تاثیر می‌گذارد و با کاهش سرعت باتری، مانع عملکرد درست آن می‌شود.

افرادی که معمولاً مسافت‌هایی کوتاه در طول روز طی می‌کنند، بهتر است طی فصل زمستان حداقل یک بار در هفته اقدام به شارژ باتری کنند؛ خصوصاً وقتی بیشتر از 3 سال از عمر باتری می‌گذرد. همچنین از آنجا که در مسافت‌های کوتاه امکان شارژ باتری از ماشین گرفته می‌شود، این دسته از افراد می‌توانند با رانندگی طولانی‌تر به شارژ باتری و نهایتاً بهبود عملکرد آن کمک کنند.

همان‌طور که انتظار می‌رود، باتری‌های قدیمی‌ عملکرد ضعیف‌تری دارند و دمای فوق‌العاده پایین می‌تواند حتی بیشتر به عملکردشان صدمه بزند؛ تا حدی که به سرعت تخلیه می‌شوند. در صورتی که متوجه شدید باتری نمی‌تواند شارژ نگه دارد، احتمالاً چاره کار همان تعویض باتری است.

در راستای حفظ سلامت و عمر باتری خودرو خود انجام دهید می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • قبل از خاموش کردن موتور، سیستم گرمایش، چراغ‌ها، برف‌پاک‌کن و رادیو را هم خاموش کنید تا دفعه بعد حین روشن شدن ماشین فشار مضاعف به باتری وارد نشود.
  • تمیز کردن باتری خودرو را حتماً در برنامه خود قرار دهید. هر چند وقت یکبار نگاهی به سرباتری‌ها بیندازید و در صورت وجود پودری به رنگ سبز و آبی که نشانه خوردگی یا سولفاته شدن است، باتری را تمیز کنید.
  • بیش از مدت زمان مورد نیاز از سیستم گرمایش، سیستم صوتی و مسیریابی استفاده نکنید. همه این‌ها سهم محسوسی از باتری دارند و استفاده هرچه بیشتر از آن‌ها موجب فشار بیشتر روی باتری می‌شود.
  • هیچ‌کدام از چراغ‌های کابین از جمله چراغ صندوق عقب را روشن نگه ندارید یا وسایل جانبی مثل شارژر گوشی را متصل به درگاه باقی نگذارید.
  • در هوای سرد در صورت امکان خودرو خود را در فضای بسته پارک کنید.
  • اگر بیشتر از 3 سال از عمر باتری ماشینتان می‌گذرد، حتماً باتری را تست کنید. از سه نشانه اصلی تمام شدن باتری ماشین هم غافل نشوید.

دینام

دینام - دلایل و راهکارهای استات نخوردن خودرو

دینام یا آلترناتور به‌عنوان یک ژنراتور الکتریکی وظیفه شارژ باتری حین کار موتور را بر عهده دارد و اگر باتری خودرویتان نسبتاً تازه است ولی کماکان باتری می‌خوابد، مشکلی در دینام وجود دارد. همچنین اگر با روش باتری به باتری تلاش می‌کنید خودرو خود را روشن کنید اما بلافاصله موتور از کار می‌افتد، باید به دنبال ریشه مشکل در همان دینام بگردید. احتمال دارد با چشمک زدن چراغ‌های جلو و علائم صفحه آمپر و حرکت نامنظم نشانگرها هم مواجه شوید و حتی زمانی که دینام بیش از حد داغ شده باشد، بوی سوختگی در کابین به مشامتان خواهد خورد.

دینام که در استارت خوردن ماشین نقش مهمی دارد، به باتری و موتور خودرو متصل شده است و تعویض آن را باید به مکانیک بسپرید. تعویض دینام معمولاً کمتر از 2 ساعت برای یک مکانیک حرفه‌ای زمان می‌برد.

استارتر

استارتر - دلایل و راهکارهای استات نخوردن خودرو

استارتر موتور با تغذیه از انرژی الکتریسیته باتری، موتور را به حرکت در می‌آورد و نقص آن می‌تواند یکی دیگر از دلایل استارت نخوردن خودرو باشد. امروزه بیشتر خودروها به سیستم استاپ استارت با استارترهای قوی‌تر مجهز شده‌اند که به راحتی می‌تواند از پس خاموش و روشن شدن ماشین در ترافیک بر بیاید.

وقتی با چرخاندن سوییچ، صدای کوتاه ضربه‌مانندی را می‌شنوید و به دنبال آن ماشین استارت نمی‌خورد، استارتر با مشکل مواجه است. اگر چراغ‌ها و سیستم‌های الکتریکی هم بدون مشکل کار می‌کنند، دیگر باید مطمئن شوید که استارت نخوردن موتور به استارتر بر می‌گردد، نه باتری. در این شرایط حتی باتری به باتری کارساز نیست.

روش حل مشکل استارتر مثل دینام تعویض به دست مکانیک است. تعویض استارتر بسته به مدل خودرو و عوامل دیگر بین چند ساعت تا نصف روز طول می‌کشد.

سیستم سوخت

سیستم سوخت - دلایل و راهکارهای راه نیفتادن ماشین

به مرور زمان ممکن است آب به سیستم سوخت ماشین نفوذ کند و این می‌تواند در پروسه احتراق و استارت خوردن خودرو اختلال به وجود بیاورد. به‌طور خاص، در صورتی که خودرو در محیط سرد باشد، یخ زدن آب باعث از کار افتادن موتور می‌شود. ذرات یخی کوچک می‌توانند خطوط سوخت باریک را که به انژکتورها سوخت می‌رسانند مسدود کنند. از جمله علائم دیگر بروز مشکل در سیستم سوخت می‌توان به «ریپ» زدن موتور و در کل توزیع نامتوازن نیرو در خودرو اشاره کرد و حتی احتمال از کار افتادن موتور در حین حرکت وجود دارد.

در صورت وجود آب در خطوط سوخت باید پاکسازی صورت بگیرد؛ هرچند برخی از مواد افزودنی با استفاده از الکل، آب را نگه می‌دارند و از اگزوز بیرون می‌دهند. برای این‌که از نفوذ آب به سیستم سوخت خودرویتان جلوگیری کنید، همیشه سعی کنید باک بنزین را نزدیک به پُر نگه دارید. همچنین جای اشاره دارد که گازول در آب و هوای سرد غلیظ‌تر و در نتیجه جریان روان آن سخت‌تر می‌شود؛ موضوعی که امکان دارد نهایتاً به درست استارت نخوردن ماشین منجر شود.

روغن موتور

روغن موتور - دلایل و راهکارهای راه نیفتادن ماشین

در آب و هوای سرد فصل زمستان به جریان افتادن روغن هم دشوارتر می‌شود و به عبارتی دیگر، گران‌روی یا ویسکزیته آن بالاتر می‌رود. همین در دسته عوامل استارت نخوردن خودرو قرار می‌گیرد. ویسکزیته بالای روغن همچنین نمی‌گذارد به درستی اجزا را روان‌کاری کند و مانع اصطکاک بین آن‌ها شود.

روغن‌های موتور را با درجات مختلف نظیر 10W-30 و 5W-20 می‌توان پیدا کرد. عدد اول که بعد از آن حرف W قرار دارد، ویسکزیته روغن در هوای سرد را نشان می‌دهد و طبیعتاً هرچه این عدد پایین‌تر باشد، روغن غلظت کمتری دارد. برای جلوگیری از مشکل در استارت خوردن باید روغن مناسب برای خودرو خود تهیه کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*