نشانه های تمام شدن باتری خودرو

3 نشانه برای اینکه عمر باتری خودرو شما تمام شده است

در این مطلب به 3 نشانه تمام شدن باتری خودرو می‌پردازیم؛ علائم بروز مشکل در باتری ماشین که بررسی آن‌ها نیاز به زمان و زحمت زیادی ندارد.

باتری یکی از اجزای اساسی خودرو است که در قسمت‌های مختلف، از موتور گرفته تا چراغ‌های بیرونی و داخلی و سیستم اطلاعات و سرگرمی ایفای نقش می‌کند. در نتیجه، دانستن علائم بروز مشکل در باتری خودرو یا حتی تمام شدن آن هم جزو ضرورت‌ها برای راننده هر خودرویی است؛ از پراید گرفته تا محصولات جدیدی مانند کی ام سی J7. با این حال، اطلاع پیدا کردن از بروز مشکل در این عضو کلیدی ماشین به راحتیِ چک کردن چراغ بنزین نیست و راننده باید به نشانه‌های مختلفی دقت کند. در ادامه به 3 نشانه تمام شدن باتری خودرو می‌پردازیم.

نشانه های تمام شدن باتری خودرو

چشمک‌زدن یا کاهش نور چراغ‌ها 

نشانه های تمام شدن باتری خودرو - چشمک زدن چراغ ها

چراغ‌های بیرونی و داخلی آشکارترین نشانه‌های عملکرد باتری‌اند، از آنجا که باتری مسئولیت همه امور مربوط به سیستم‌های نور خودرو را بر عهده دارد. از این رو، در درجه اول باید ببینید که مشکلی در چراغ‌ها دیده می‌شود یا خیر. زمانی که با چشمک زدن یا کاهش نور چراغ‌ها مواجه شدید، می‌توانید این احتمال را در نظر بگیرید که اختلالی در جریان برق خودرو و متعاقباً باتری به وجود آمده است.

خوردگی یا بوی غیرمعمول

نشانه های تمام شدن باتری خودرو - خوردگی و بوی تخم مرغ گندیده

در خیلی از مواقع که پشت فرمان نشسته‌اید، همه‌چیز‌ عادی به نظر می‌رسد اما احساس می‌کنید که یک جای کار در ماشینتان می‌لنگد. اینجا است که باید درب کاپوت را بالا بزنید و نگاهی به باتری بیندازید. معمولاً اگر باتری مشکلی داشته باشد، با چندین نشانه فیزیکی که سه موردشان از همه محسوس‌ترند، آن را نشان می‌دهد. البته پیش از اشاره به این نشانه‌ها باید تاکید کنیم که در هیچ شرایطی به باتری دست نزنید، چون در صورتی که مشکلی برای باتری پیش آمده باشد، دست‌کاری آن نه‌تنها فایده‌ای ندارد، بلکه می‌تواند خطرناک باشد.

اولین نشانه‌ای که باید به آن دقت داشته باشید، به مشام رسیدن بویی غیرمعمول، شبیه به بوی تخم مرغ گندیده یا گوگرد است. اگر چنین بویی از باتری به مشامتان برسد، در واقع بوی هیدروژن سولفید است. از آنجایی که این گاز خاصیت سمی دارد، نباید صورت خود را در نزدیکی آن ببرید.

مورد بعدی، وجود پودری برفکی با رنگ سبز و آبی روی کانکتورهای باتری است که در پی خوردگی ناشی از نشت اسید باتری به وجود می‌آید. نشانه سوم دیگری که نشان از بروز مشکلی در باتری خودرو دارد، تغییر شکل، به‌خصوص باد کردن آن است.

مشکل در راه‌اندازی موتور، یکی از نشانه های اصلی تمام شدن باتری خودرو

نشانه های تمام شدن باتری خودرو - مشکل در استارت خودرو

بنزین محرک اصلی موتور خودرو است که موتور بدون آن نمی‌تواند کار کند، ولی در واقع باتری اجزا را به حرکت در می‌آورد. وقتی سوئیچ خودرو را می‌چرخانید، استارتر را که از باتری انرژی خود را تامین می‌کند، فعال می‌کنید و در پی همین موتور خودرو به کار می‌افتد. حالا اگر دیدید که موتور خودرو به حرکت نمی‌افتد، مشکل از موتور یا کمبود سوخت نیست، بلکه احتمالاً باتری نمی‌تواند استارتر را به درستی راه بیندازد.

این چند نشانه احتمالاً از تمام شدن باتری خودرو خبر می‌دهند: راه‌اندازی موتور بیشتر از حد معمول طول می‌کشد، موتور روشن می‌شود اما زیاد دوام نمی‌آورد یا اینکه عملاً از کار افتاده است. در این موقعیت داشتن کابل باتری به باتری و راننده‌ای دیگر برای کمک می‌تواند شما را از مخمصه نجات بدهد؛ همان‌طور که در مطلبی درباره وسایل ضروری خودرو برای فصل سرد سال ذکر کرده بودیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*