انفجار ماهواره روسی ایستگاه فضایی

فاجعه در ایستگاه فضایی؛ فضانوردان از ترس انفجار ماهواره روسی در استارلاینر پناه گرفته‌اند

انفجار ناگهانی ماهواره روسی باعث وحشت شدید در ایستگاه فضایی بین المللی شده است. فضانوردان نیز در فضاپیمای خراب بوئینگ استارلاینر پناه گرفته‌اند. در حالیکه این فضاپیما پیشتر به ISS پناه برده بود.

این روزها حسابی ایستگاه فضایی بین المللی توانسته توجه علاقه‌مندان به اخبار نجوم را جلب کند. حالا نیز خبر رسیده که انفجار ناگهانی یک ماهواره روسی در نزدیکی ایستگاه فضایی بین المللی باعث نگرانی گسترده در میان فضانوردان شده است.

انفجار ماهواره روسی سبب شده استارلاینر در نقش منجی ایستگاه فضایی بین المللی ظاهر شود

انفجار ماهواره روسی ایستگاه فضایی

ماه گذشته شرکت بوئینگ توانست پس از بارها تلاش ناموفق فضاپیمای استارلاینر را با ۲ سرنشین به مدار زمین بفرستد. هرچند کارشناسان بوئینگ خیلی زود متوجه شدند که فضاپیما با مشکلات متعدد مواجه است و نمی‌تواند به زمین بازگردد. همین نیز سبب شد که ۲ سرنشین استارلاینر به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) پناه بیاورند.

فضاپیمای استارلاینر نیز به ماژول ISS متصل شد تا بلکه مهندسان ناسا و بوئینگ بتوانند مشکل آن را برطرف کنند. پروژه‌ای که هنوز موفق نشده است. جالب اینجاست که در همین حین یک فاجعه در نزدیکی ایستگاه فضایی رخ داده و باعث شده ۷ نفر خدمه اصلی و ۲ مهمان وحشت کنند.

اولین‌بار چهارشنبه ۶ تیر ماه بود که شرکت نظارت مداری LeoLabs متوجه فروپاشی ماهواره روسی Resurs-P1 شد. این ماهواره در سال ۲۰۲۲ به پایان مسیر عملیاتی خود رسیده بود؛ اما همچنان در مدار کره زمین حضور داشت. پس از هشدار اولیه LeoLabs فرماندهی فضایی آمریکا اعلام کرد که انفجار ماهواره روسی هیچ خطری را متوجه ماهواره‌های دیگر نمی‌کند، ولی به ایستگاه فضایی بین المللی اشاره‌ای نکرد.

انفجار ماهواره روسی ایستگاه فضایی

البته ظاهرا مقامات ناسا به فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی هشدار داده بودند که ممکن است تکه‌های پرتاب‌شده در نتیجه انفجار ماهواره روسی به‌آنها برخورد کند. به‌همین‌خاطر آنها به درون فضاپیمای استارلاینر پناه بردند تا ناسا وضعیت ماهواره روسی را رصد کند.

ماهواره روسی به‌تکه‌های بسیار زیادی تقسیم شده بود و حدود ۱۰۰ عدد از آنها نیز در نزدیکی ISS حضور داشتند. هرچند که خوشبختانه هیچکدام به ایستگاه برخورد نکردند. در نهایت پس از چند ساعت بحرانی ناسا شرایط را ایمن اعلام کرد تا فضانوردان به محل اصلی اقامت خود بازگردند.

استارلاینر توانسته‌ فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی را از انفجار ماهواره روسی نجات دهد؛ اما اصلا وضعیت خوبی ندارد. محدودیت سوخت باعث شده که فضاپیما ساخت بوئینگ نتواند بیشتر از ۴۵ روز دیگر به ماژول ایستگاه فضایی متصل بماند. در صورتی که در این مدت مشکلات فنی متعدد فضاپیما حل نشوند، باید انتظار اعلام یک فاجعه را در اخبار علمی داشته باشیم.

استارلاینر

استارلاینر

همچنین در سال‌های اخیر تنش‌های شدید بین آمریکا، روسیه و چین به ایستگاه فضایی بین المللی نیز کشیده شده بود. روس‌ها پیشتر چند بار تهدید کرده بودند که دیگر برای عملیاتی‌‌ نگه‌داشتن این ایستگاه همکاری نخواهند کرد. هرچند که در نهایت از تهدید خود کوتاه آمدند.

با همه اینها، مدیر ناسا اعلام کرده است که تا سال ۲۰۳۰ ایستگاه فضایی بین المللی را نابود خواهند کرد. آنها شرکت اسپیس ایکس را جهت ساخت فضاپیمای مورد نیاز برای این ماموریت انتخاب کرده‌اند. مدیر ناسا پیشتر گفته بود بهتر است خودمان این ایستگاه را در امنیت کامل به اعماق اقیانوس آرام ببریم تا اینکه روی سر افراد فرود آید.

مشکل حل نشده‌ای به‌نام زباله‌های فضایی

انفجار ماهواره روسی و وضعیت ایستگاه فضایی بین المللی بار دیگر توجهات را به مشکل بسیار مهم زباله‌های فضایی جلب کرده است. متاسفانه با هربار پرتاب موشک یا ماهواره به فضا انسان مدار زمین را آلوده‌تر از گذشته می‌کند. تکه‌های جدا شده از فضاپیماها، راکت‌ها و ماهواره‌ها در مدار زمین باقی می‌مانند و می‌توانند هر لحظه بحرانی بزرگ را پدید آورند. زباله های فضایی

دانشمندان بر این باور هستند که هم‌اکنون بیش از ۳۰ هزار زباله فضایی نسبتا بزرگ در مدار زمین قرار دارد. همچنین تعداد بسیار زیادی زباله کوچکتر نیز هستند که نمی‌توان آنها را از روی زمین بررسی کرد. تاکنون روش‌های زیادی برای جمع‌آوری زباله‌های فضایی مطرح شده است؛ اما هیچکدام عملی نشده‌اند. برخی پیشنهاد کرده‌اند که کشورهای مختلف بودجه مشخصی را برای ساخت تورهای بزرگ و جمع‌آوری زباله اختصاص دهند. برخی نیز ساخت ربات‌های چنگال‌دار را راهکار این مشکل می‌دانند.

بیشتر بخوانید:
خطرناک ترین چالش های ناسا در سفرهای فضایی؛ از تشعشات کشنده تا جاذبه زمین دستاورد حیرت‌انگیز: دانشمندان راه انجام سفرهای بین ستاره ای را پیدا کردند فداکاری فضاپیمای ناسا برای نجات کره زمین به زودی اسپیس ایکس ایستگاه فضایی بین المللی را نابود می‌کند چینی ها اشیاء مرموزی در مدار زمین قرار داده‌اند که هیچکس از ماهیت آنها مطلع نیست

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*