دلیل توقف تولید تویوتا اف جی کروزر

چرا تولید تویوتا اف جی کروزر معروف متوقف شد؟

دلیل توقف تولید اف جی کروزر هنوز جزو کنجکاوی‌های طرفداران این شاسی بلند تویوتا است. اگر شما هم در این باره کنجکاوید، این مطلب را مطالعه کنید.

اف جی کروزر یکی از ساخته‌های منحصر به فرد تویوتا بود که از سال 2006 تا دو سال قبل در خط تولید این خودروساز ژاپنی باقی مانده بود، اما نهایتاً مثل خیلی از خودروهای دیگر به پایان راه خود رسید. اف جی کروزر نسخه‌ به‌روزرسانی شده و امروزی لندکروزر FJ40 به حساب می‌آمد که طراحی رترو آن را می‌توان امروزه در خودروهایی مثل‌ فورد برانکو، جیپ رانگلر و سوزوکی جیمنی پنج درب مشاهده کرد. حتی تویوتا لندکروزر مدل 2024 هم حالا پس از سال‌ها همان مسیر اف جی کروزر را در طراحی پیش گرفته است. با این حال، دلیل توقف تولید اف جی کروزر کماکان برای خیلی از طرفداران تویوتا محل سوال است؛ در ادامه به همین سوال پاسخ می‌دهیم.

معرفی FJ Cruiser، شاسی بلند رترو محبوب تویوتا

لندکروزر FJ40 خودرویی کلیدی در تاریخ تویوتا است که همیشه در بحث راجع به تاریخچه این خودروساز ژاپنی یا لندکروزر، حضور پررنگی دارد. تویوتا هم در اواسط دهه 2000 میلادی با تولید اف جی کروزر، تلاش کرد این شاسی بلند قدیمی را با شکل و شمایلی متفاوت برای مصرف‌کننده امروزی بازسازی کند. اولین مدل از این اس یو وی زیر کاپوت خود یک موتور 4 لیتری V6 با قدرت 239 اسب بخار داشت و برای انتقال نیرو محرکه به هر چهار چرخ از گیربکس اتوماتیک 5 سرعته/دستی 6 سرعته بهره می‌بُرد.

دلیل توقف تولید تویوتا اف جی کروزر

اف جی کروزر در همان ابتدا موفق ظاهر شد و فقط در اولین سال حضور در بازار آمریکا بیش از 55 هزار دستگاه از آن به فروش رسید. دو سال اول حضور این شاسی بلند در این بازار درخشان و امیدوارکننده بود، اما زمان زیادی نگذشت تا این‌که وارد سیر نزولی شد. در سومین سال، فروش این خودرو با رسیدن به رقم 28 هزار و 700 دستگاه، تقریباً نصف شد و در سال بعد از آن هم تا مرز 12 هزار دستگاه کاهش پیدا کرد. همان‌طور که انتظار می‌رود، فروش این محصول تویوتا در بقیه سال‌های حضور خود در آمریکا در همان محدوده 10 تا 20 هزار دستگاه قرار داشت.

دلایل توقف تولید تویوتا اف جی کروزر

دلیل توقف تولید تویوتا اف جی کروزر

دلایل متعددی در توقف تولید یک خودرو تاثیر می‌گذارند و هرچند تویوتا هیچ‌وقت دلیل خارج کردن اف جی کروزر از خط تولید خود را به‌صراحت اعلام نکرده است، می‌توان حدس زد که چه دلایلی تویوتا را مجبور به توقف تولید آن کردند.

گذشت هیجان اولیه برای خودرویی متفاوت مثل FJ Cruiser

اول از همه، این‌طور به نظر می‌رسد که اف جی کروزر به‌عنوان یک شاسی بلند با طراحی متفاوت به سبک رترو در ابتدا توانست توجهات زیادی را به خود جلب کند. در سال‌های اول موجی از مشتریان که به خرید چنین خودرویی علاقه داشتند به سمت آن سرازیر شدند، ولی این شاسی بلند تویوتا بیش از این دلیل قانع‌کننده‌ای برای خیلی از خودروسواران دیگر نداشت. در نتیجه همین، رفته‌رفته از فروش آن کاسته شد تا در آخر از خط تولید این شرکت کنار گذاشته شد.

رکود اقتصادی آمریکا در دوره تولید تویوتا اف جی کروزر

این خودرو در سال 2006 به مرحله تولید رسید و به بازار آمریکا راه پیدا کرد؛ حوالی زمان سقوط بازار بورس آمریکا و شروع «رکود بزرگ» که از اواخر سال 2007 این کشور را درگیر خود کرد. در این دوره نرخ بیکاری در ایالات متحده به قدری افزایش پیدا کرده بود که خیلی از مردم با کاهش شدید قدرت خرید خود مواجه شده بودند. کالاهای گران‌قیمت از جمله خودروها هم برای عده بسیاری دور از دسترس شده بودند؛ هرچند FJ Cruiser با قیمت پایه 22 هزار و 755 دلاری که امروزه برابر با حدود 36 هزار دلار است، به هیچ وجه خودرو لوکس و گران در نظر گرفته نمی‌شد.

انتهای راه اس یو وی دوست‌داشتنی تویوتا

دلیل توقف تولید تویوتا اف جی کروزر

اف جی کروزر در آخرین سال حضور خود در بازار آمریکا حدود 12 هزار دلار فروش داشت و با این سطح عملکرد، چاره‌ای برای این شرکت به‌جز توقف تولید آن باقی نگذاشت. این شاسی بلند در مناطق دیگر از جمله خاورمیانه و آمریکای جنوبی دوام آورد، اما در این مناطق هم با کاهش تدریجی فروش خود روبه‌رو شد و حداکثر تا سال 2022 در خط تولید باقی ماند. البته جای تعجبی ندارد که بعد از عملکرد ضعیف این خودرو در آمریکا و ژاپن که دو بازار بزرگ تویوتا هستند، این خودروساز ژاپنی توجیهی برای ادامه عرضه آن در بقیه بازارها ندید.

در گجت نیوز بخوانید:
تویوتا با معرفی اولین سیستم رانندگی خودکار پیشرفته خود، تسلا را به چالش خواهد کشید ماشین جدید کیم کارداشیان یک رنج روور خاص است + عکس اولین خودرو برقی فراری سرانجام رخ نشان داد تماشا کنید: مرسدس بنز AMG وان با سرعت 350 کیلومتر بر ساعت اتوبان را به خاک و خون می‌کشد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*