کشف میادین جدید نفت و گاز عربستان سعودی

کلنگ عربستان سعودی به یک گنج عظیم خورده است

عربستان سعودی، غول نفتی جهان از کشف 7 میدان جدید نفت و گاز خبر داد. این اکتشافات جدید، ذخایر قابل توجهی از نفت سبک عربی، گاز طبیعی و میعانات گازی را برای این کشور به ارمغان می‌آورد.

وزیر انرژی عربستان سعودی از کشف هفت مخزن نفت و گاز در مناطق شرقی وربع خالی این کشور خبر داد. بر اساس گزارش‌ها، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان اعلام کرده که شرکت نفت دولتی آرامکو موفق به کشف دو میدان نفتی غیرمتعارف، یک مخزن نفت سبک عرب، دو میدان گازی و دو مخزن گاز طبیعی شده است.

این اکتشافات در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این، در اوایل ماه جاری، آرامکو اعلام کرده بود قراردادهایی به ارزش بیش از ۲۵ میلیارد دلار برای فاز دوم توسعه میدان گازی جافوره و فاز سوم توسعه شبکه اصلی گاز خود امضا کرده است. این اکتشافات پس از اثبات ذخایر قابل توجه گاز در میدان جافوره در فوریه ۲۰۲۴ انجام می‌شود.

کشف میادین جدید نفت و گاز عربستان سعودی

بیشتر بخوانید:

بیشترین ذخایر نفتی جهان در اختیار کدام کشورها است

وزارت انرژی عربستان اعلام کرد ذخایر اضافی کشف‌شده شامل ۱۵ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی و ۲ میلیارد بشکه میعانات گازی است. جالب توجه است که منابع موجود در میدان جافوره طبق تایید یک شرکت مشاوره مستقل بزرگ، متخصص در تایید منابع و ذخایر اثبات‌شده حدود ۲۲۹ تریلیون فوت مکعب گاز و ۷۵ میلیارد بشکه میعانات گازی برآورد شده است. این ارقام مهر تاییدی بر عظمت این کشف جدید به شمار می‌رود.

عربستان سعودی، غول گازی جهان می‌شود

میدان گازی جافوره، که در جنوب شرقی میدان نفتی غوار در استان شرقی عربستان واقع شده، به عنوان یک میدان غیرمتعارف شناخته می‌شود. ماهیت این نوع میدان‌ها ایجاب می‌کند که برای استخراج منابع آن‌ها از روش‌های پیشرفته‌ای استفاده شود.

سعودی‌ها با عزمی راسخ، توسعه میدان گازی جافوره را در دستور کار خود قرار داده‌اند. این میدان عظیم که در حوضه جافوره واقع شده، با دارا بودن حدود 200 تریلیون فوت مکعب گاز درجا، به عنوان بزرگترین میدان گازی شیل غنی از مایعات در خاورمیانه شناخته می‌شود.

مساحت این میدان 17 هزار کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد و گامی بلند در جهت تبدیل عربستان به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز طبیعی در جهان محسوب می‌شود.

کشف میادین جدید نفت و گاز عربستان سعودی

میدان جافوره علاوه بر گاز طبیعی، روزانه ۴۱۸ میلیون اس سی اف دی اتان و حدود ۶۳۰ هزار بشکه میعانات گازی و مایعات گازی نیز تولید خواهد کرد. این مواد اولیه حیاتی، نقشی کلیدی در رونق صنایع پتروشیمی عربستان ایفا می‌کنند.

با بهره‌برداری از این میدان عظیم، عربستان سعودی، به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان عرب، جایگاه خود را در میان تولیدکنندگان پیشرو گاز طبیعی در جهان تثبیت خواهد کرد. این دستاورد بزرگ، نه تنها امنیت انرژی این کشور را ارتقا می‌بخشد، بلکه فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد می‌کند و به رونق اقتصادی منطقه کمک می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*