آرامکو عربستان

آرامکو عربستان با کنار زدن اپل، باارزش‌ترین شرکت جهان شد

شرکت آرامکو عربستان موفق شده با کنار زدن اپل به باارزش‌ترین شرکت جهان تبدیل شود. همچنین اکنون دومین شرکت بزرگ جهان نیز لقب گرفته است.

سال‌هاست که همواره برترین شرکت‌های جهان متعلق به ایالات متحده بوده‌اند. هر سالی که این آمار جدید می‌شود، معمولاً ۵ شرکت برتر همگی آمریکایی هستند. در واقع شرکت‌هایی مثل اپل، مایکروسافت، گوگل، آمازون و تسلا همیشه جایگاه‌های برتر را به خود اختصاص داده بودند. شاید این سوال را در ذهن شما شکل دهد که پس شرکت‌های دیگر کشورهای جهان چه می‌کنند؟

البته جای تعجبی هم ندارد که آمریکایی‌ها همیشه جزو برترین‌ها باشند. چرا که ایالات متحده با تولید ناخالص داخلی حدود ۲۲ تریلیون دلاری، لقب بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را یدک می‌کشد. این کشور در عین حال محیط تجاری دوستانه‌ای را هم ایجاد کرده است که فضا را برای نوآوری، کارآفرینی و سرمایه‌گذاری باز می‌گذارد. فاکتورهای مختلفی وجود دارد که به موفقیت چشمگیر شرکت‌های آمریکایی کمک کرده است. اما حالا آمریکایی‌ها یک مزاحم آسیایی غیرمنتظره را در فهرست باارزش‌ترین شرکت‌های جهان روبروی خود می‌بینند!

آرامکو عربستان

احتمالاً انتظار دارید اگر شرکتی هم بتواند جلوی آمریکایی‌ها قد علم کند، آن یک کمپانی چینی خواهد بود. اما شاید متعجب شوید بدانید که این شرکت، متعلق به عربستان سعودی است! ما در مورد سعودی آرامکو صحبت می‌کنیم؛ یک شرکت دولتی فعال در حوزه نفت و گاز که در سال ۱۹۳۳ تأسیس شده است.

آرامکو عربستان، در جمع بزرگان جهان

آرامکو عربستان اکنون به دومین شرکت بزرگ جهان تبدیل شده است. این شرکت از مایکروسافت عبور کرده و پشت سر اپل ایستاده است. شرکت نفتی عربستانی ارزش ۲.۱۱ تریلیون دلاری دارد. این ارزش‌گذاری به‌دنبال اطلاعیه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در اوایل ماه جاری میلادی مبنی بر سرمایه‌گذاری ۴ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری Sanabil (متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان) صورت گرفته است.

شرکت آرامکو عربستان در سال ۲۰۲۲ بالاترین سودآوری خودش از زمان ورود به لیست برترین‌ها را تجربه کرد. ارزش سهام این کمپانی عربستانی رشد ۴۶.۵ درصدی را تجربه کرد و به ۱۶۱ میلیارد دلار رسید. در حالی که ارزش سهام آن‌ها سال گذشته ۱۰۹ میلیارد دلار بود. این‌ها Aramco را به سودآورترین شرکت جهان تبدیل می‌کند. رتبه بندی‌های سایت Companies Market Cap نشان می‌دهد که سودآوری این شرکت در سال ۲۰۲۲ توانسته از مجموع سود شرکت‌های اپل، مایکروسافت و اگزون موبایل پیشی بگیرد. بله درست خواندید، از هر سه این ابرکمپانی‌ها پیشی گرفته است.