پهپادهای انتحاری ایران در ارتش بلاروس

یک کشور دیگر هم خریدار پهپادهای انتحاری ایران شد

برای اولین بار از پهپادهای انتحاری شاهد-136 ایران در جریان رژه نظامی در یک کشور دیگر رونمایی شد و تحول داخلی جدیدی در این کشور صورت گرفت.

در جریان رژه نظامی روز گذشته در مینسک، پایتخت بلاروس، برای اولین بار از پهپادهای انتحاری ایران که پهپاد شاهد-136 نام دارند و در روسیه با نام Geran-2 شناخته می‌شوند، رونمایی شد.

این پهپادها که به نظر می‌رسد بلاروس آن‌ها را «کوچِونیک» به معنی چادرنشین نامگذاری کرده است، بر روی خودروهای وانت پیکاپ GWM King Kong Cannon ساخت چین که به عنوان سکوی پرتاب عمل می‌کردند، به صورت باشکوهی به نمایش درآمدند.

بیشتر بخوانید:

پهپاد شاهد ۱۴۷ معرفی شد

پهپادهای انتحاری ایران در ارتش بلاروس

سخنگوی مراسم رژه، علی‌رغم وجود نشانه‌های آشکار از ایرانی بودن این پهپادها، از آن‌ها به عنوان یک تحول داخلی جدید یاد کرد!

جزئیات حضور پهپادهای انتحاری ایران در ارتش بلاروس

کارشناسان می‌گویند شماره سریالی که روی پهپاد مشاهده می‌شود، با سری ساخت روسیه مطابقت دارد و نشان می‌دهد این پهپادها از قطعات ایرانی مونتاژ شده‌اند. علاوه بر این، آنتن الگوی دریافت کنترل‌شده (CRPA) استاندارد ایران، برای مقاومت در برابر اختلال بر روی کنسول بال راست مشاهده می‌شد.

پهپادهای شاهد-136، که مهمات سرگردان ساخت ایران هستند، به طور فعال توسط نیروهای روسی برای حمله به اهدافی در اوکراین مورد استفاده قرار گرفته‌اند. روسیه حتی خطوط مونتاژ این پهپادها را در داخل کشور راه اندازی کرده است.

معرفی پهپادهای شاهد-136 در بلاروس، نگرانی‌هایی را در مورد گسترش چنین سیستم‌های هوایی بدون سرنشین پیشرفته در اروپای شرقی ایجاد می‌کند.

در گجت نیوز بخوانید:
پهپاد انتحاری و مرموز اوکراین معرفی شد؛ رقیب جدید شاهد؟ ایرباس از پهپاد بدون سرنشین و پیشرفته وینگمن رونمایی کرد + تصاویر قدرت‌نمایی پهپادهای ترکیه ای با محافظت از آسمان ۴۰ کشور جهان!