شیرین عسل و زرماکارون

قرار بود شیرین عسل و زرماکارون خودرو بسازند؛ چه شد؟

شیرین عسل و زرماکارون قرار بود خودرو بسازند و رقیب سایپا و ایران خودرو شوند؛ سرنوشت دو هلدینگ پرادعای کشورمان چه شد؟

درست در اواسط تیر ماه 1401 بود که در گجت نیوز راجع به ورود رسمی زرماکارون به عرصه خودروسازی و موافقت رسمی وزارت صمت با تقاضای این شرکت، صحبت کردیم و حالا بعد از گذشت تقریبا دو سال، زمزمه‌هایی از متوقف شدن پروژه خودروسازی این شرکت به گوش می‌رسد.

اوایل اردیبهشت ماه سال 1402 نیز راجع به پروژه خودروسازی شرکت شیرین عسل صحبت کردیم و با نگاهی به آرشیو اخبار و مطالب خودرو، می‌بینیم که قرار بود یک شرکت ایتالیایی مسئول ساخت کارخانه خودروسازی شکلات‌ساز برتر کشورمان باشد. حالا این دو شرکت غیرمرتبط با حوزه ماشین سازی، آرزوهای خود را به دست باد سپرده و قید تولید خودرو را زده‌اند.

سرنوشت خودروسازی شیرین عسل و زرماکارون

خودروسازی در کشور ما از صنایع رو به جلو و در حال پیشرفتی است که دوران طفولیت خود را می‌گذراند. از آنجایی که این صنعت آینده‌دار پتانسیل بالایی برای سرمایه پذیری دارد، هلدینگ‌های بزرگ و پیشرفته کشورمان را جذب خود کرده که نمونه بارز آن را می‌توان زرماکارون و شیرین عسل دانست.

ثروتمندان داخل کشور علاقه زیادی به حوزه نسبتا بکر و دست نخورده خودروسازی داخلی دارند و از سودهای کلان این حوزه باخبر هستند. یکی دیگر از دلایل مهمی که باعث جذب سرمایه گذاران بزرگ طی سالیان اخیر شده، دست و دلبازی فراوان وزارت صنعت، معدن و تجارت است که مجوزهای تولید را به آسانی کف دست شرکت‌های غیرمرتبط می‌گذارد.

شیرین عسل و زرماکارون

نکته مهم دیگری که نباید نادیده گرفت، سود سرشاری است که خودروهای چینی مونتاژی به خودروسازان داخلی می‌دهد. شرکت‌های مونتاژکار با یک مذاکره قدرتمند و همه جانبه می‌توانند امتیاز قطعات منفصله شرکت‌های چینی را بگیرند و محصولات جدیدی به سبد تولیدات خود اضافه کنند.

زرماکارون و شیرین عسل با دیدن مجموع جذابیت‌های فوق و پس از اخذ مجوزهای لازم از وزارت صمت، به فکر تولید و مونتاژ خودرو افتادند ولی ظاهرا ورود آنها به این صنعت رو به توسعه با شکست مواجه شده است. زرماکارون به حدی بلندپرواز شده بود که در سال 1401 خود را قطب جدید خودروسازی و رقیب سایپا و ایران خودرو می‌خواند.

سال گذشته رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی در رابطه با مدل خودرویی که هلدینگ غذایی شیرین عسل قرار بود عرضه کند، گفته بود:

این محصول یک خودرو روز اروپایی است که در 18 ماهه اول به صورت قطعات منفصله تولید خواهد شد و سپس در 18 ماهه بعدی فرآیند داخلی سازی آن در دستور کار قرار می‌گیرد. این شرکت خودروسازی با سرمایه گذاری 15 هزار میلیارد تومانی قصد تولید انواع ماشین‌های سواری بنزینی، گازسوز و دیزلی دارد.

سرنوشت ادعاهای بزرگ زرماکارون و شیرین عسل چه شد؟

شیرین عسل و زرماکارون

دو هلدینگ بزرگ صنعت غذایی کشور یعنی زرماکارون و شیرین عسل، ادعاهای بزرگی در رابطه با صنعت خودروسازی داشتند و از همان ابتدا خودشان را رقیب جدی برای ایران خودرو و سایپا می‌دانستند ولی کارشناسان بازار و صنعت، نسبت به ادعای آنها شک و شبهه زیادی داشتند و ایده‌هایشان را عملی نمی‌دانستند.

حالا با گذشت یک سال از خبر ورود این دو هلدینگ به صنعت خودروسازی، زمزمه‌هایی مبنی بر توقف پروژه خودروسازی دو شرکت به گوش می‌رسد. مشخص نیست که دلیل توقف پروژه آنها چیست و هنوز به صورت رسمی پایان فعالیت آنها در این زمینه اعلام نشده ولی شنیده‌های موثق ادعا می‌کنند نباید منتظر ورود خودروهای جدیدی به بازار از سوی زرماکارون و شیرین عسل باشیم.

همچنین بخوانید:
کیا EV5 به‌زودی در ایران + مشخصات فنی و کاتالوگ رسمی کوشا خودرو مشخصات فنی و آپشن های تویوتا کرولا هیبرید در ایران؛ وارداتی جدید سایپا خودروسازان چینی به ماشین پرنده هم راضی نیستند؛ درست مثل ایران خودرو و سایپا این خودرو جانشین رنو ساندرو خواهد بود