مزدا ای زد 6 (EZ-6) وارداتی

معرفی مزدا EZ-6؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت سدان ژاپنی وارداتی جدید بازار ایران

آفتاب خودرو به دنبال عرضه محصولات جدید مزدا نظیر سدان EZ-6 در ایران است. به همین مناسبت، با مشخصات، امکانات و قیمت مزدا ای زد 6 آشنا شوید.

اخیراً عرضه خودروهای جدید مزدا توسط آفتاب خودرو در رسانه‌های فعال در حوزه اخبار خودرو به‌صورت رسمی بازتاب داده شد. گزینه‌های مد نظر این شرکت برای واردات هم مشخص شده‌اند که مزدا EZ-6 یکی از آن‌ها است. این خودرو یکی از جدیدترین محصولات خودروساز ژاپنی مزدا به حساب می‌آید که حالا خوشبختانه شانس ورود به بازار ایران را پیدا کرده است.

دسترسی به بخش‌های مطلب:

معرفی مزدا EZ-6

مزدا ای زد 6 (EZ-6) وارداتی

در نمایشگاه پکن 2024 که در اردیبهشت ماه گذشته برگزار شد، سدان جدید مزدا EZ-6 در معرض دید عموم قرار گرفت. این خودرو که از آن به‌عنوان جایگزین مزدا 6 در بازار چین یاد می‌شود، در مشارکت با چانگان توسعه پیدا کرده است؛ خودروساز مطرح چینی که محصولات پرفروشی در ایران دارد و محصولات دیگری از آن نظیر چانگان CS15 هم در دور جدید واردات برای عرضه در بازار در نظر گرفته شده‌اند. انتظار می‌رود این سدان جدید مزدا تا انتهای سال جاری میلادی در بازار چین در دسترس قرار بگیرد و بعد از مدتی در آینده‌ای نه‌چندان دور مهمان بازار ایران شود.

طراحی نمای بیرونی و ابعاد سدان جدید مزدا

مزدا EZ-6 طراحی کم‌ریسکی دارد که هم هماهنگ با المان‌های منحصر به مزدا است و هم از ترندهای کنونی بازار خودرو چین پیروی می‌کند. چراغ‌های باریک و همچنین جلوپنجره نورانی جلوه تهاجمی و جذابی به نمای جلو این ماشین وارداتی بخشیده‌اند. در نمای کناری هم المان‌هایی مثل دستگیره‌های مسطح بیرون‌پر، تورفتگی در قسمت وسط، شیشه‌های بدون فریم و تریم کرومی زیر شیشه‌ها به چشم می‌خورند. نهایتاً ناحیه عقب جایی است که طراحان مزدا چراغ سرتاسری، اسپویلر درب صندوق عقب و سپر مینیمال را تدارک دیده‌اند.

نمای کناری مزدا ای زد 6 (EZ-6) وارداتی

ای زد 6 با 4921 میلی‌متر طول، 1890 میلی‌متر عرض و 1485 میلی‌متر ارتفاع، در دسته سدان‌های سایز متوسط جا می‌گیرد. در ضمن فاصله بین دو محور آن به 2900 میلی‌متر می‌رسد.

طراحی و چیدمان کابین EZ-6

همان‌طور که از یکی از جدیدترین محصولات مزدا انتظار می‌رود، ای زد 5 از کابینی به‌روز برخوردار است؛ موضوعی که از طراحی مینیمال داشبورد و سایر قسمت‌ها و همچنین وجود تکنولوژی‌های روز می‌توان به راحتی متوجه‌اش شد.

در مرکز داشبورد بی‌شلوغ‌کاریِ این سدان وارداتی یک نمایشگر 14.6 اینچی مولتی مدیا به‌صورت مجزا یا اصطلاحاً شناور قرار دارد. پشت فرمان هم که از نوع دی‌کات (با قسمت پایینی تخت) است، صفحه آمپر تمام دیجیتال 10.2 اینچی پیش رو راننده خواهد بود. در کابین همچنین نورپردازی داخلی به کار رفته است.

امکانات رفاهی و ایمنی نسخه وارداتی ای زد 6

واضح است که در این مرحله هنوز لیست امکانات و آپشن های نسخه وارداتی مزدا EZ-6 در دسترس نیست. با این حال، در ادامه با نگاهی به امکانات برای این خودرو می‌توانید به دیدی مناسب نسبت به آن دست پیدا کنید:

  • سیستم پارک هوشمند
  • سیستم کاهش شدت تصادف
  • رینگ‌های 19 اینچی
  • نمایشگر مرکزی 14.6 اینچی
  • صفحه آمپر تمام دیجیتال 10.2 اینچی
  • سیستم صوتی سونی با 14 اسپیکر
  • دو جالیوانی
  • صفحه شارژ بی‌سیم گوشی هوشمند
  • کنترل لمسی سیستم تهویه
  • پشتیبانی از فرمان‌های صوتی و حرکتی
  • نورپردازی داخلی 64 رنگ
  • صندلی‌های جاذبه‌صفر جلو
  • سقف پانورامیک
  • تریم چرم و جیر

مشخصات فنی مزدا EZ-6

مزدا ای زد 6 مبتنی بر پلتفرم EPA1 متعلق به چانگان ساخته شده است که پیش‌تر در ساخت سایپا دیپال SL03 هم از آن استفاده شده بود. همچنین مزدا و چانگان برنامه دارند آن را در دو نسخه تمام برقی و پلاگین هیبرید عرضه کنند. در مقطع کنونی مشخص نیست که آفتاب خودرو کدام نسخه یا نسخه‌های این خودرو را برای واردات در نظر دارد و باید منتظر اطلاع‌رسانی رسمی از سوی این شرکت در این باره بود.

مزدا ای زد 6 (EZ-6) وارداتی

حتی هنوز مشخصات فنی دقیق هیچ کدام از نسخه‌های EZ-6 به‌صورت رسمی اعلام نشده و صرفاً سیستم محرکه دیفرانسیل عقب (RWD) آن تایید شده است. با وجود این، پیش‌بینی می‌شود در نسخه الکتریکی این سدان همان پیشرانه‌های دیپال SL03 به کار گرفته شوند. در نتیجه احتمالاً یک نسخه پایه با قدرت 215 اسب بخار و گشتاور 320 نیوتن متر و یک نسخه بالارده‌تر با گشتاور یکسان، ولی با قدرت 255 اسب بخار خواهد داشت.

می‌توان انتظار داشت که باتری پک‌های 58.9 کیلووات ساعتی و 66.8 کیلووات ساعتی هم تامین انرژی نسخه برقی ای زد 6 را بر عهده داشته باشند. مزدا ادعا می‌کند که این نسخه با یک بار شارژ کامل می‌تواند مسافت حدود 600 کیلومتر را طی کند.

هرچند مشخصات فنی EZ-6 پلاگین هیبرید هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، مزدا مدعی شده است که این نسخه با یک بار شارژ توانایی پیمایش مسافت تقریباً 1000 کیلومتر را دارد. البته باید اشاره کرد که این شعاع حرکتی در حالت ترکیبی با استفاده از هر دو قوای برقی و بنزینی دست‌یافتنی خواهد بود و مسافتی که این خودرو در حالت برقی بتواند طی کند باید خیلی کمتر از این رقم باشد.

قیمت مزدا ای زد 6 وارداتی

احتمال داده می‌شود مزدا EZ-6 به‌عنوان یک خودرو بالارده از این خودروساز ژاپنی با قیمتی بیش از 25 هزار دلار روانه بازار شود. بهتر است تا اعلام قیمت رسمی این خودرو توسط مزدا و مشخص شدن جزئیات نسخه وارداتی منتظر ماند؛ ولی قیمت تمام‌شده این خودرو در بازار ایران، چه نسخه تمام برقی باشد و چه نسخه پلاگین هیبرید، دست کم بیش از 2 میلیارد تومان خواهد بود.

در گجت نیوز بخوانید:
قیمت نهایی اکستریم VX، شاسی بلند لوکس مدیران خودرو اعلام شد کیا EV5 به‌زودی در ایران + مشخصات فنی و کاتالوگ رسمی کوشا خودرو مشخصات فنی و آپشن های تویوتا کرولا هیبرید در ایران؛ وارداتی جدید سایپا خودروسازان چینی به ماشین پرنده هم راضی نیستند؛ درست مثل ایران خودرو و سایپا