ابتلای 9 نفر به جذام در ایران

در سال گذشته 9 نفر در ایران به جذام مبتلا شده‌اند + راه‌های پیشگیری و علائم بیماری

با توجه به آمار جدید ابتلای 9 نفر به جذام در ایران در طول سال 1402، آشنایی با روش‌های پیشگیری و درمان این بیماری به نظر ضروری می‌رسد.

مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با انتشار گزارشی اعلام کرده که در طول سال 1402، 9 نفر در ایران به جذام مبتلا شده‌اند که از این تعداد 6 نفر ایرانی و 3 نفر خارجی بوده‌اند. این مسئله ضرورت آشنایی با روش‌های پیشگیری و درمان جذام را ضروری جلوه می‌دهد.

آمار ابتلا به جذام در ایران

جذام در طول تاریخ همواره یکی از ترسناک‌ترین بیماری‌ها بوده و بسیاری از مردم آن را تا قرن‌ها یک بیماری لاعلاج ارثی قلمداد می‌کردند. با وجود این، یک پزشک نروژی در سال 1873 متوجه شد که عامل ابتلا به جذام در واقع نوعی باکتری است. این باکتری که در واقع نوعی باسیل است در داخل سلول‌ها زندگی و تولیدمثل می‌کند و به همین دلیل هم تا امروز محققان موفق به ساخت واکسن موثری برای جذام نشده‌اند.

ابتلای 9 نفر به جذام در طول سال 1402 در ایران اما در شرایطی رخ داده که در دو سال قبل از آن تعداد مبتلایان به این بیماری 7 نفر بوده است. در جدول زیر، روند شیوع جذام در ایران طی سال‌های 1393 تا 1402 را می‌بینید:

روند شیوع جذام در ایران طی سال‌های 1393 تا 1402

خوب است بدانید، جمع تعداد مبتلایان به این بیماری تا پایان سال 1402 در ایران 11 هزار و 915 مورد اعلام شده که از این تعداد، 8988 نفر درمان شده‌اند، 2504 نفر فوت کرده‌اند و 411 نفر غایب از درمان هستند که 120 نفرشان اتباع افغانستان هستند، 12 نفر تحت درمان چند دارویی قرار دارند و 8 نفر نیز ملیت ایرانی دارند.

گفتنی است، موارد تحت درمان در پایان سال 1402 از 10 دانشگاه علوم پزشکی کشور گزارش شده که از این بین، بالاترین میزان شیوع جذام به دانشگاه‌های علوم پزشکی خراسان شمالی، قزوین و ایرانشهر مربوط بوده است.

جدول زیر تعداد موارد شناسایی شده جذام در هر سال را به تفکیک ایرانی یا غیر ایرانی بودن نشان می‌دهد:

تفکیک ایرانی یا غیر ایرانی موارد شناسایی‌شده جذام

علائم، روش تشخیص و درمان جذام

اساسا 95 درصد مردم به دلیل وضعیت سیستم ایمنی خود هرگز به جذام مبتلا نمی‌شوند و فقط 5 درصد مردم ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. از طرفی، ابتلا به جذام معمولا در مواقعی رخ می‌دهد که فرد به مدت طولانی یا به دفعات با افراد مبتلا به این بیماری در تماس بوده باشد.

جذام صرفا از انسان به انسان منتقل می‌شود راه انتقال آن نیز قطرات تنفسی یا پوست آلوده افراد مبتلا است. باسیل جذام معمولا پوست، اعصاب محیطی و مخاط دستگاه تنفسی فوقانی و چشم‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از جمله علائم این بیماری باید به بروز ضایعه پوستی، از دست دادن احساساتی مانند درد، لمس سطحی و عمقی یا حتی احساس حرارت اشاره کرد. آسیب عصبی نیز از جمله عوارضی است که مبتلایان به جذام با آن مواجه می‌شوند.

علائم جذام

البته باید بدانید که دوره نهفتگی جذام نسبتا طولانی است و می‌تواند 3 تا 5 سال یا حتی در مواردی 20 سال به طول بینجامد. پزشکان معمولا بر اساس علائم و نشانه‌های بالینی یا با تهیه اسمیر و نمونه‌برداری از ضایعات پوستی موفق به تشخیص جذام می‌شوند.

برای درمان جذام هم می‌توانید جهت دریافت داروهای درمان این بیماری به مراکز جامع سلامت در سراسر کشور مراجعه کنید که این داروها را به شکل رایگان در اختیار عموم قرار می‌دهند.

مطالب بیشتر در گجت نیوز:
دانشمندان راه درمان چاقی را پیدا کردند: چربی خودسوز سرطان آلت تناسلی با شدت بیشتری در کمین مردان است آیا باید منتظر همه گیری تب دنگی باشیم؟ با تزریق این خون روند پیری متوقف می‌شود