ساخت خودرو بی وای دی در چین

رقیب تسلا در ترکیه، خودرو بدون گمرک و عوارض می‌سازد

شرکت بی وای دی که اصلی‌ترین رقیب خودروهای برقی تسلا در چین به حساب می‌آید، با یک سرمایه گذاری چشم گیر رسما وارد بازار تولید خودرو در ترکیه شد، آن هم بدون اینکه کسی برای خرید خودرو BYD در ترکیه مجبور به پرداخت گمرک و عوارض سنگین باشد. در ادامه با جزئیات خبر سرمایه گذاری بی وای دی در ترکیه همراه شما هستیم.

غول خودروسازی چین، BYD، در حرکتی راهبردی، ترکیه را به عنوان سکوی پرتاب خود برای ورود به بازار اروپا انتخاب کرده است. این شرکت با توافق بر سر ساخت کارخانه‌ای یک میلیارد دلاری در ترکیه، از سد عوارض گمرکی سنگین عبور خواهد کرد. BYD که بزرگترین تولیدکننده خودروهای انرژی نوین (برقی و هیبریدی) در جهان به شمار می‌رود، پیش از این با حضور در بیش از 100 کشور، قلمرو تجاری خود را گسترش داده بود. بازار اروپا به دلیل سودآوری ده برابری نسبت به چین، همواره از بازارهای کلیدی BYD بوده است. با این حال، اعمال عوارض اضافی بر واردات خودروهای چینی از سوی اتحادیه اروپا، روند فعالیت این برند را با مشکل مواجه کرده بود. ترکیه نیز اخیرا اقدام به وضع تعرفه 40 درصدی بر روی خودروهای وارداتی از چین نموده بود.

آغاز تولید BYD ترکیه در سال 2026 و اشتغالزایی برای 5000 نفر

ساخت خودرو بی وای دی در چین

بر اساس اعلام وزارت صنعت و فناوری ترکیه، طی مراسمی با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و وانگ چوانفو، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل BYD، قرارداد احداث کارخانه به امضا رسید. این تاسیسات که در سال 2026 به بهره‌برداری می‌رسد، ظرفیت تولید سالانه 150 هزار دستگاه خودرو را خواهد داشت. همچنین BYD در کنار خط تولید، اقدام به راه‌اندازی مرکزی برای تحقیق و توسعه در ترکیه خواهد کرد. البته این موضوع برای ترک‌ها کاملا عادی است؛ همانطور که قبلا در اخبار خودرو گجت نیوز اشاره کرده بودیم، حتی شرکت فورد هم با خط مونتاژ خود از ترک‌ها پذیرایی کرده است

به نظر می‌رسد تاسیسات BYD در ترکیه، علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی، می‌تواند به عنوان پایگاهی برای صادرات به بازارهای اروپا نیز عمل نماید. لازم به ذکر است که BYD پیش از این از احداث کارخانه‌ای برای تولید خودروهای سواری در شهر سگد مجارستان در اواخر سال 2025 یا اوایل 2026 با ظرفیت تولید سالانه 100 هزار دستگاه خودرو خبر داده بود.

خرید خودرو بی وای دی در ترکیه، گمرک و عوارض نمی‌خواهد

ساخت خودرو بی وای دی در چین

BYD با یک تیر دو نشان زده و تصمیم به احداث کارخانه‌ای در ترکیه گرفت. این اقدام، خودروساز چینی را از پرداخت عوارض گمرکی 40 درصدی ترکیه معاف می‌کند. علاوه بر آن، خودروهای BYD تولید‌شده در ترکیه به دلیل وجود موافقتنامه تجارت آزاد، از عوارض اضافی اتحادیه اروپا نیز مصون خواهند ماند.

سرنوشت مونتاژ خودروهای بی وای دی در ایران

BYD در اقدامی فراگیر، در حال توسعه پروژه‌های مونتاژ محلی در سراسر جهان است. این شرکت هم اکنون دارای دو کارخانه تولید خودروهای سواری در ازبکستان و تایلند می‌باشد. BYD همچنین کارخانه‌ای با سیستم مونتاژ نیمه-کامل (SKD) در هند دارد. علاوه بر این، غول خودروسازی چین در حال احداث کارخانه‌ای در برزیل است و برنامه‌هایی برای تاسیس کارخانه تولید خودروهای سواری در پرو، مکزیک، آفریقای جنوبی و اندونزی را نیز در سر می‌پروراند. این استراتژی علیرغم نیاز به سرمایه‌گذاری کلان، به BYD در افزایش حجم فروش و عبور از سد عوارض گمرکی کمک می‌کند. به هر حال در پایان مطلب باید اشاره کنیم هرچند که در حال حاضر خودروهای جدید بی وای دی با برند بهمن موتور راهی ایران شده‌اند و در آینده‌ای نزدیک، خودروهای جذابی مانند بی وای دی کین L هم با نام بی ام اسپیس به ایران می‌آیند، اما متاسفانه هنوز هیچ خبری راجع به احداث کارخانه بی وای دی در ایران وجود ندارد. در ادامه می‌توانید یکی از جذاب‌ترین خودروهای برند بی ام اسپیس یعنی نتا جی تی را تماشا کنید.