مزدا آراتا (Arata) وارداتی آفتاب خودرو

نگاهی به مزدا آراتا؛ مشخصات فنی، آپشن ها و قیمت شاسی بلند وارداتی آفتاب خودرو

آراتا، شاسی بلند برقی به‌روز مزدا، به‌واسطه آفتاب خودرو به ایران می‌آید. در ادامه شاهد مشخصات، امکانات، آپشن ها و قیمت اس یو وی Arata باشید.

آفتاب خودرو به‌تازگی از برنامه خود برای واردات محصولات مزدا در ایران خبر داد و گزینه‌های مورد نظر خود را مشخص کرد. در این بین، نام خودروهایی مثل مزدا EZ-6 و همچنین مزدا آراتا (Arata) به چشم می‌خوردند. آراتا هنوز روانه بازار نشده است، ولی به گفته آفتاب خودرو، بعد از عرضه این اس یو وی واردات آن به ایران در اسرع وقت پیگیری خواهد شد.

دسترسی به بخش‌های مطلب:

معرفی مزدا Arata

مزدا آراتا (Arata) وارداتی آفتاب خودرو

مزدا در جریان نمایشگاه خودرو پکن 2024 سدان EZ-6 به‌عنوان جایگزین برقی مزدا 6 و همچنین نسخه کانسپت شاسی بلند آراتا را به‌نمایش گذاشت. این دو برخی از جدیدترین محصولات مزدا هستند که به‌صورت مشترک با همکاری خودروساز چینی چانگان توسعه پیدا کرده‌اند و با توجه به آخرین اخبار خودرو، حداقل در این مقطع در انحصار بازار چین قرار دارند. البته جزئیات فنی این شاسی بلند از جمله ابعاد و پیشرانه آن رسماً مشخص نشده است و صرفاً از این موضوع اطلاع پیدا کرده‌ایم که اشتراکات زیادی با دیپال S7، کراس اوور چانگان دارد.

طراحی نمای بیرونی و ابعاد شاسی بلند جدید مزدا

نمای جلو مزدا آراتا (Arata) وارداتی آفتاب خودرو

آراتا با طراحی مینیمال و به‌روز و بدنه پرظرافت، در همان نگاه اول توجهات را به خود جلب می‌کند. در نمای جلو چراغ‌های فوق‌العاده باریک که به جلوپنجره بسته این شاسی بلند ژاپنی/چینی هم شکل می‌دهند قابل مشاهده‌اند. در ناحیه کناری نوشته نورانی مزدا روی قسمت رکاب قرار دارد و فلاپ‌های دور گلگیر، نبود دستگیره‌های مرسوم، سقف شناور و شیشه‌های بدون فریم برخی دیگر از المان‌های قابل توجه‌اند. در نمای عقب چراغ سرتاسری زیر شیب شیشه عقب با ظرافت به‌همراه نوشته MAZDA جا گرفته است و طراحی سپر هم به قدری ساده و مینیمال است که نمی‌توان از آن گذشت.

نمای عقب مزدا آراتا (Arata) وارداتی آفتاب خودرو

این اس یو وی احتمالاً 4750 میلی‌متر طول، 1930 میلی‌متر عرض و 1625 میلی‌متر ارتفاع دارد و دو محور آن هم باید 2900 میلی‌متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. با این ابعاد، آن را باید در دسته شاسی بلندهای سایز متوسط قرار داد.

طراحی و چیدمان کابین آراتا

کابین دیپال S7

کابین دیپال S7، خودرو دارای پلتفرم مشترک با آراتا

دست کم در زمان نگارش این مطلب تصویری از فضای داخلی آراتا در دسترس نیست. با وجود این، با ملاک قرار دادن EZ-6 به‌عنوان هم‌خانواده این شاسی بلند، می‌توان انتظار داشت یک نمایشگر بزرگ برای سیستم مولتی مدیا در مرکز داشبورد (احتمالاً ۱۴.۶ اینچی) و یک صفحه آمپر تمام دیجیتال با اندازه تقریباً 10 اینچی پشت داشبورد داشته باشد.

کابین مزدا EZ-6

کابین مزدا EZ-6، هم‌خانواده آراتا

فرمان دی‌کات، دریچه‌های افقی سیستم تهویه، تریم چرم/جیر و کنسول مرکزی مینیمال بدون دکمه‌های فیزیکی متعدد برخی دیگر از ویژگی‌های احتمالی کابین این خودرو وارداتی خواهند بود.

امکانات رفاهی و ایمنی اس یو وی Arata 

اگرچه باید تا معرفی نسخه نهایی آراتا و مشخص شدن امکانات و آپشن های آن توسط مزدا منتظر ماند، در ادامه برخی از امکانات احتمالی این ماشین را مشاهده می‌کنید:

  • نمایشگر مرکزی تقریباً 15 اینچی سیستم مولتی مدیا
  • صفحه آمپر دیجیتال تقریباً 10 اینچی
  • رینگ‌های آلیاژی 20 اینچی
  • 6 ایربگ (جلو، جانبی و پرده‌ای)
  • سنسورهای پارک
  • دوربین 360 درجه
  • سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته سطح 2
  • کروز کنترل تطبیقی
  • هشدار برخورد از جلو
  • دستیار تغییر لاین
  • سیستم پارک هوشمند
  • دو جالیوانی
  • صفحه شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند
  • تریم چرم/جیر
  • نورپردازی داخلی
  • سقف پانورامیک

مشخصات فنی مزدا آراتا

انتظار می‌رود مزدا آراتا صرفاً در نسخه تمام برقی عرضه شود و بر خلاف مزدا ای زد 6 نسخه پلاگین هیبرید نداشته باشد. هرچند جزئیات پیشرانه این اس یو وی مشخص نیست، کماکان با نگاهی به دیپال S7 می‌توان به دیدی کلی از پیشرانه آن دست پیدا کرد.

نمای جلو شاسی بلند Arata وارداتی آفتاب خودرو

دیپال S7 که آراتا بر اساس آن توسعه پیدا کرده است، در دو نسخه با یک موتور الکتریکی در محور عقب عرضه می‌شود. نسخه پایه این خودرو 218 اسب بخار تولید می‌کند، اما نسخه بالارده‌تر آن با افزایشی محسوس می‌تواند 258 اسب بخار قدرت تولید کند. حداکثر سرعت این محصول چانگان هم به 180 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و شتاب صفرتاصد آن کمتر از 8 ثانیه تخمین زده شده است. همچنین بسته به نسخه امکان طی کردن مسافت 520 تا 620 کیلومتر با آن با یک بار شارژ کامل وجود دارد.

قیمت شاسی بلند وارداتی آراتا مزدا

به‌وضوح آراتا یکی از محصولات گران‌تر و بالارده‌تر مزدا/چانگان در چین خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود حداقل 35 هزار دلار قیمت‌گذاری شود. با در نظر گرفتن محدوده احتمالی قیمت این شاسی بلند الکتریکی، باید انتظار داشت قیمت آن در بازار ایران هم در محدوده 2.5 میلیارد تومان قرار داشته باشد.

در گجت نیوز بخوانید:
قیمت نهایی ۳ خودرو وارداتی نیسان قشقایی، سیلفی مکس ادیشن و نیسان کیکس ۲۰۲۳ اعلام شد آغاز تولید انبوه خودرو برقی بومی کرمان موتور قیمت نهایی اکستریم VX، شاسی بلند لوکس مدیران خودرو اعلام شد تاریخ فروش شاسی بلند ایرانی «ری را» ایران خودرو اعلام شد + قیمت احتمالی