مالیات نقل و انتقال خودرو

مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده فروشنده است یا خریدار؟

محاسبه مالیات نقل و انتقال خودرو همواره یکی از دغدغه‌های مهم بوده است. اما پرداخت این مبالغ بر عهده فروشنده است یا خریدار؟

مالیات نقل و انتقال خودرو، آن دسته از مالیاتی است که فروشنده باید هنگام معامله یا تغییر مالکیت بپردازد. تمام خودروهای داخلی و وارداتی مشمول این مالیات می‌شوند اما خودروهای کشاورزی، راهسازی، معدنی، کارگاهی و شناورها از آن معاف هستند. این مالیات حتما باید پیش از تعویض پلاک و صدور برگ سبز برای مالک جدید پرداخت شود. حال بر اساس آخرین اخبار خودرو، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران از ضوابط پرداخت این مالیات خبر داده است.

ضوابط پرداخت نقل و انتقال خودرو

مالیات نقل و انتقال خودرو

بر اساس اعلام رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو تهران، از اول شهریورماه سال جاری کلیه هزینه نقل و انتقال و عوارض سالانه خودرو و بدهی شهرداری اعم از خودرو صفر و کارکرده بر عهده فروشنده خواهد بود.

طبق صحبت‌های اسد کرمی و پیرو اطلاعیه قبلی در خصوص پرداخت هزینه‌های مالیات نقل و انتقال خودروهای صفر کیلومتر که موجب بروز اختلاف بین خریداران و فروشندگان خودرو گردیده بود، در نهایت بر اساس تصمیم نهایی هیئت مدیره اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو در راستای اجرای قوانین و مقررات سازمان مالیاتی مقرر گردید تا از تاریخ اول شهریور ۱۴۰۳ کلیه هزینه‌های مالیات نقل و انتقال و مفاصا حساب عوارض سالانه و بدهی های شهرداری اعم از معاملات (خودروهای صفر کیلومتر و کارکرده) به عهده فروشنده باشد و فروشنده موظف است هنگام فروش خودرو مفاصا حساب مربوطه را به خریدار ارائه نماید.

لازم به ذکر این کلیه قراردادهای قبل از تاریخ ذکر شده بر اساس توافق مندرج در مبایعه نامه لازم الاجرا می‌باشد.

خودروهایی که کمتر از یک سال نگهداری شده‌اند، مشمول ۳۰ درصد از مبلغ مابه‌التفاوت قیمت معامله هستن. این مالیات برای خودروهای نگهداری‌ شده بین یک تا ۲ سال، ۲۰ درصد از مبلغ مابه‌التفاوت قیمت معامله هستند و خودروهایی که بین ۲ تا ۳ سال نگهداری شوند باید ۱۰ درصد از مبلغ مابه‌التفاوت قیمت معامله را به عنوان مالیات عایدی بپردازند. توجه داشته باشید به تعداد اعضای خانواده تا سقف ۴ خودرو، معافیت مالیاتی در نظر گرفته می‌شود.

هزینه و فرمول محاسبه پرداخت مالیات واگذاری خودرو

مالیات نقل و انتقال خودرو

هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو به عواملی مثل نوع خودرو و سال تولید آن بستگی دارد. همچنین داخلی یا خارجی بودن خودرو می‌تواند در میزان مالیاتی که فروشنده هنگام فروش موظف به پرداخت آن است، تاثیر بگذارد. همچنین سه عامل نوع خودرو، سال تولید و داخلی یا خارجی بودن خودرو میزان مالیات هنگام نقل و انتقال خودرو را مشخص می‌کند.

خودروهای صفر نیز مشمول مالیات نقل و انتقال می‌شوند اما معمولا این مالیات باید توسط سازنده، نمایندگی یا کارخانه‌ای که خودرو را مونتاژ کرده پرداخت شود. البته در برخی موارد فروش لیزینگی خودرو، ممکن است توافق دیگری بین فروشنده و خریدار صورت بگیرد.

ویدیو مرتبط
همچنین بخوانید:
علت دور جدید افزایش قیمت کارخانه ای خودرو در ایران چیست؟ پس از ۲ سال وقفه، گزارش جدید کیفی خودروهای تولید داخل منتشر شد آمار تعداد خودروهای وارداتی ترخیص شده و مانده در گمرگ رسما اعلام شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*