اسپیس ایکس برنامه های ایلان ماسک مریخ

اسپیس ایکس در سکوت کامل برنامه های عجیب و باورنکردنی ایلان ماسک برای مریخ را پیش می‌برد

وقتی ایلان ماسک از برنامه های باورنکردنی و جاه‌طلبانه خود برای مستعمره کردن مریخ صحبت می‌کند، برخی آن را به‌عنوان آینده سفرهای فضایی می‌بینند و برخی نیز آن را تلاشی برای جلب توجه می‌دانند، ولی حالا مشخص شده که اسپیس ایکس این برنامه‌ها را با جدیت پیش می‌برد.

ایلان ماسک تصور می‌کند که روزی بشر با بحران جمعیت مواجه خواهد شد. به‌همین‌‌خاطر ضروری است که بتوانیم خانه دیگری را برای زندگی پیدا کنیم. هرچند برای اینکار باید بتوانیم حداقل یک سکونتگاه کوچک را روی مریخ بسازیم و سپس در فکر سفر به سیاره‌های فراخورشیدی باشیم. اخیرا گزارش عجیبی توسط The New York Times منتشر شده که نشان می‌دهد اسپیس ایکس به‌شدت در تلاش برای عملی ساختن برنامه های ایلان ماسک در مورد مریخ است.

تلاش اسپیس ایکس برای تبدیل رویاهای ایلان ماسک به برنامه های واقعی در مریخ

سیاره سرخ

اگر مصاحبه‌های ایلان ماسک با رسانه‌های مختلف را مرور کنید، متوجه می‌شوید که میلیاردر معروف هرگز در مورد بیان ایده‌های عجیب خود برای آینده انسان در مریخ خجالت نکشیده است. همین نیز سبب شده که همیشه در اخبار نجوم حضور داشته باشد. افراد زیادی تصور می‌کنند که باورهای وی چندان به واقعیت نزدیک نخواهند شد؛ اما بررسی فعالیت‌های اسپیس ایکس چیز دیگری را نشان می‌دهد.

ظاهرا SpaceX یک شرکت اختصاصی را برای بررسی ساخت زیستگاه‌های حباب‌مانند در مریخ تاسیس کرده است. این شرکت وظیفه دارد مواد مورد نیاز برای ساخت زیستگاه و نحوه دوام آوردن آن در شرایط سخت مریخ را بررسی کند. ایلان ماسک و اسپیس ایکس به‌خوبی می‌دانند که نمی‌توانند برای تحقق برنامه های خود صدها تن مواد اولیه را از زمین به مریخ انتقال دهند.اسپیس ایکس برنامه های ایلان ماسک مریخ

اینکار هم بسیار زمان‌بر خواهد بود و هم به بودجه عظیمی احتیاج دارد. به‌همین‌خاطر حاضرند حتی عجیب‌ترین ایده‌های ممکن را بررسی کنند. یکی از این ایده‌ها AstroCrete نام دارد. در واقع دانشمندان به‌این نتیجه رسیده‌اند که ترکیب خاک مریخ با عرق و خون فضانوردان می‌توان ماده‌ای مشابه سیمان را ایجاد کند. چاب سه‌بعدی نیز در این مسیر به دانشمندان کمک خواهد کرد.

هرچند برنامه های ایلان ماسک و اسپیس ایکس برای مریخ به چند سکونتگاه کوچک ختم نمی‌شوند. اسناد داخلی منتشر شده نشان می‌دهند که آنها می‌خواهند شهری بزرگ را زیر یک گنبد غول‌پیکر ایجاد کنند. تعدادی گنبد کوچکتر نیز در اطراف شهر وجود خواهند داشت. مهندسان اسپیس ایکس در مورد ایده ایجاد شهر مصمم هستند؛ اما فعلا تمرکز خود را روی ساخت بهترین مواد برای ساخت‌و‌ساز قرار داده‌اند.

تغییر کلی شرایط مریخ برای پشتیبانی از یک میلیون انسان

ایلان ماسک بارها در مورد برنامه های خود با کارمندان اسپیس ایکس صحبت و تاکید کرده بود که باید تا چند دهه دیگر یک میلیون انسان در مریخ ساکن باشند. ناسا نیز برنامه‌‌های خاص خود را برای سفر به مریخ دارد، ولی تصور نمی‌کند که بتواند تا چند دهه دیگر کسی غیر از تعداد انگشت‌شماری فضانورد را راهی سیاره سرخ کند. البته توجه داشته باشید که سفر به مریخ راحت‌ترین بخش ماجرا است.

 

اسپیس ایکس برنامه های ایلان ماسک مریخ

شرایط سیاره مریخ چندان برای انسان مناسب نیست. به‌همین‌خاطر اگر ایلان ماسک می‌خواهد ایده سکونت جمعیت زیادی از انسان‌ها را محقق کند، باید به زمینی‌سازی رو بیاورد.

پروزه زمینی‌سازی سبب دگرگونی بسیار شدید یک سیاره می‌شود. در نتیجه دما، فشار هوا، اتمسفر و وضعیت پشتیبانی از حیات دیگر با گذشته قابل مقایسه نیست. در واقع زمینی‌سازی باعث می‌شود که مریخ تا حد زیادی شبیه کره زمین شود. به‌همین‌ خاطر است که ایده بمباران هسته‌ای مریخ در زمره برنامه های  اسپیس ایکس وجود دارد.

اسپیس ایکس برنامه های ایلان ماسک مریخ

 

این اتفاق باعث می‌شود که سیاره سرد و بیابانی مریخ گرم شده و متحول شود. جالب اینجاست که Jim Green، یکی از برترین دانشمندان پیشین ناسا نیز در مقاله‌ای ایجاد یک سپر مغناطیسی بزرگ را بهترین راه برای حفظ اتمسفر مریخ عنوان کرده است. ناسا نیز چندان مخالفتی با ایده ایلان ماسک ندارد.

سایبرتراک و گیاهان مقاوم برای حضور در مریخ

حالا بیایید تصور کنیم که اسپیس ایکس توانسته یک جامعه انسانی را در مریخ ایجاد کند. تمام مشکلات مربوط به حضور اولیه انسان نیز برطرف شده است. در این مرحله بحث زنده ماندن انسان برای مدت طولانی مطرح می‌شود. جالب اینجاست که ایلان ماسک و اسپیس ایکس برای این قسمت از ماجراجویی انسان ها در مریخ نیز برنامه های خاص خود را دارند.

سایرتراک

اسپیس ایکس تیم خاصی را مامور ساخت لباس اختصاصی برای مریخ کرده است. همچنین یک تیم پزشکی احتمال تولید مثل را در مریخ بررسی می‌کند. علاوه بر اینها ایلان ماسک در تلاش است نسخه خاصی از سایبرتراک را برای حرکت روی سیاره سرخ آماده کند.

هرچند برنامه های میلیاردر پر حاشیه و شرکت اسپیس ایکس برای مریخ به همین‌جا ختم نمی‌شوند. طبیعتا اگر بخواهیم در مریخ زندگی کنیم، باید مسئله غذا و انرژی را نیز در نظر بگیریم. ظاهرا ماسک قصد دارد در اولین سفر تعداد زیادی از گیاهان و حیوانات را با فضاپیمای استارشیب به مریخ ببرد.

اسپیس ایکس برنامه های ایلان ماسک مریخ

متاسفانه مشخص نیست که چه گیاهانی برای این ماموریت انتخاب می‌شوند. هرچند به‌نظر می‌رسد اسپیس ایکس در تلاش است گلخانه‌های مخصوصی را برای پرورش گیاه آماده کند. گیاهان حاضر در این گلخانه‌ها با نمونه‌های موجود در زمین متفاوت هستند؛ زیرا برای دوام آوردن در برابر تشعشعات شدید و دمای پایین مریخ تغییر یافته‌اند.

با همه اینها مشکلات زیادی پیش‌ روی زندگی در مریخ وجود دارد و دانشمندان باید موانع زیادی را برطرف کنند. به‌نظر شما در نهایت ناسا با گام‌های آهسته خود موفق خواهد شد به مریخ برسد یا اینکه ایلان ماسک و اسپیس ایکس برنامه های خود را به واقعیت تبدیل می‌کنند؟

بیشتر بخوانید:
این گیاه عجیب می‌تواند در مریخ زندگی کند یک مشکل جدید به مشکلات سفر به مریخ اضافه شد چرا آمریکا در فرستادن فضانورد به مریخ موفق نمی‌شود؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*