طرح جایگزینی خودروهای فرسوده

خودروهای فرسوده تا چه مدل و سال ساختی شامل طرح جایگزینی می‌شوند؟

همزمان با آغاز به کار سایت ثبت نام طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، در این مطلب به شرایط طرح جایگزینی این قبیل خودروها می‌پردازیم.

بر اساس آخرین اخبار خودرو، سایت ثبت نام طرح جایگزینی خودروهای فرسوده از روز شنبه مورخ ۲۳ تیر ماه ۱۴۰۳ آغاز به‌کار کرده است. متقاضیان این سامانه تا ۵ سال از پرداخت جریمه معاف شده و در عوض متعهد می‌شوند که از آخرین بخشنامه ها و طرح های جایگزینی خودروسازان داخلی و مونتاژی مطلع باشند. اما خودروهای فرسوده موجود در کشور تا چه مدل‌ و سال ساختی از این شرایط بهره‌مند می‌شوند؟

ضوابط و شرایط طرح جایگزینی خودروهای فرسوده

طرح جایگزینی خودروهای فرسوده

طبق اعلام رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور، سن فرسودگی خودرو‌های شخصی اعم از مدل‌های بنزینی، گازسوز، دوگانه‌سوز و دیزلی تا ۲۰ سال، خودرو‌های هیبریدی تا ۲۳ سال و خودرو‌های برقی به ۲۵ سال اعلام شده است. علاوه بر این، سن فرسودگی خودرو‌های عمومی ۱۲ سال اعلام شده و با سختگیری و نظارت بیشتری عملی می‌شود. همچنین خودروهای عمومی هیبریدی بعد ۱۵ سال جزو خودرو‌های فرسوده دسته‌بندی می‌شود و این عدد برای خودروهای عمومی برقی ۲۰ سال اعلام شده است.

سن فرسودگی بقیه خودرو‌ها نیز با همین فرمول مجاسبه شده و سن فرسودگی مینی‌بوس‌های دیزلی ۱۲ سال و اتوبوس‌های برون‌شهری به ۱۵ سال می‌رسد. انواع وانت‌های موجود در خیابان‌ها باید بعد ۱۵ سال از زمان تولید به جمع خودرو‌های فرسوده اضافه می‌شوند و انواع و اقسام کامیون‌ها، کشنده‌ها بعد ۲۵ سال در دسته خودرو فرسوده قرار می‌گیرند. سن فرسودگی موتورسیکلت‌های کاربراتور، 6 سال است و صاحبان موتورسیکلت‌های انژکتوری و برقی باید به‌ترتیب بعد ۱۲ و ۱۵ سال برای اسقاط موتور سیکلت دست‌به‌کار شوند.

طرح جایگزینی خودروهای فرسوده

طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده طبق قانون باید شامل ۱۰ درصد ظرفیت فروش خودروسازان باشد. شرکت‌های سایپا، ایران خودرو و برخی مونتاژکاران بخشی از سبد پیش‌فروش خود را به طرح جایگزینی خودرو فرسوده اختصاص داده‌اند.

شرایط تعویض خودرو فرسوده البته تفاوت خاصی با متقاضیان عادی ندارد و مثلا از آخرین خرید خودرو توسط متقاضی از شرکت‌های خودروسازی داخلی، باید حداقل ۴۸ ماه یا همان معادل چهار سال گذشته باشد. طرح تعویض خودرو فرسوده برای مالکی انجام می‌شود، که صاحب خودرو فرسوده باشد. البته در صورت فوت مالک، وراث قانونی می‌توانند با ارائه مدارک لازم، نسبت به اسقاط خودرو، اقدام کنند. همچنین در برخی موارد خاص، مانند نقص فنی غیرقابل تعمیر یا تصادف شدید، خودرو می‌تواند قبل از رسیدن به سن فرسودگی، اسقاط شود.

مراحل ثبت نام در سامانه نوسازی ناوگان خودرو‌های فرسوده

طرح جایگزینی خودروهای فرسوده

ثبت‌ نام خودرو‌های فرسوده از بستر سامانه نوسازی ناوگان خودرو‌های فرسوده به نشانی nnhk.ir انجام می‌شود. ثبت‌ نام خودرو‌های فرسوده بعد ثبت اطلاعات شخصی متقاضی و مراحل ابتدایی، نیازمند طی کردن سایر مراحل نیازمند است. در نهایت بعد پر کردن فرم مخصوص و ثبت‌نام خودرو فرسوده، به متقاضی یک کد رهگیری داده می‌شود.

طبق گفته های رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، متقاضی تعویض خودرو فرسوده، با وارد کردن اطلاعات خود و خودرو فرسوده از بخش ثبت نیازمندی‌ها، نوع طرح خود اعم از نقدی، جایگزینی نقدی، تسهیلاتی یا لیزینگی را انتخاب می‌کند و پس از مشخص کردن زمان و بازه قیمتی وسیله نقلیه جایگزین خود، درخواست خود را ثبت نهایی می‌کند. متقاضیان ثبت‌نام شده، به مرور با توجه به طرح و شرایط انتخابی، خودروهایشان اسقاط و در صورت درخواست با فراهم شدن تسهیلات لازم خودرو جایگزین دریافت خواهند کرد.

مالکان خودرو فرسوده در صورت شرکت در طرح نقدی، مبلغی نزدیک ۴۰ میلیون تومان بابت خودرو خود از مراکز اسقاط دریافت خواهند کرد، اما متقاضیان شرکت در طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده، مبلغی بابت لاشه خودرو دریافت نمی‌کنند.

ویدیو مرتبط
همچنین بخوانید:
مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده فروشنده است یا خریدار؟ جدول کامل نرخ جدید جرائم رانندگی در سال ۱۴۰۳ نگاهی به میزان افزایش قیمت خودرو از ابتدای دولت سیزدهم تا امروز

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*