چینی ها با ساخت سامانه رادار شناسایی موشک های هایپرسونیک، غرب را به وحشت انداختند

محققان برجسته چینی موفق به ساخت سیستم رادار پیشرفته‌ای برای شناسایی موشک های هایپرسونیک با سرعت ۲۰ ماخ شده‌اند.

موشک های هایپرسونیک، یکی از بزرگترین دستاوردهای نظامی بشر است و عموما به موشک هایی اطلاق میشود که سرعتی بالاتر از ۵ ماخ (بیش از ۶۶۰۰ کیلومتر بر ساعت) دارند. یکی از چالش های جدی برای مقابله با این دسته از موشک ها، عدم وجود سامانه راداری یا پدافندی تشخیص هایپرسونیک است. این موشک ها همواره می‌توانند تا نزدیکی هدف زیر سطح رادار پرواز کند و زمانی برای اصابت به هدف اوج بگیرد و خودش را آشکار کند که سیستم‌های پدافند، فرصت کافی برای محاسبه مسیر و شلیک موشک‌های پدافندی را پیدا نکنند.

حال طبق آخرین اخبار نظامی، اما به تازگی محققان دپارتمان مهندسی الکترونیک دانشگاهی در کشور چین موفق به ساخت سامانه رادار شناسایی موشک های هایپرسونیک شده‌اند.

سامانه فوتونیک ماکروویو، اولین رادار شناسایی موشک های هایپرسونیک در جهان

رادار شناسایی موشک های هایپرسونیک

آقای «ژنگ شیائوپینگ»، استاد دپارتمان مهندسی الکترونیک دانشگاه Tsinghua اعلام کرده‌ که این سیستم راداری می‌تواند بین اهداف واقعی و کاذب تمایز قائل شود. بنابراین این سامانه می‌تواند نه یک فروند، بلکه ده‌ها فروند موشک هایپرسونیک را هم‌زمان ردیابی کند؛ جالب‌تر اینکه این رادار می‌تواند موشک‌ها را تا بیشترین سرعت ۲۰ ماخ (۲۰ برابر سرعت صوت، حدود ۷ کیلومتر بر ثانیه) تشخیص دهد.

این رادار که با نام فوتونیک مایکروویو (Microwave Photonic) شناخته می‌شود، برد تشخیص بیش از ۶۰۰ کیلومتر دارد و طراحی جمع‌وجور و سبک‌وزن، آن را برای ادغام با موشک‌های دفاع هوایی یا هواپیماها مناسب ساخته است. همچنین طبق آزمایش‌ها، شبیه‌سازی‌های زمینی نتایج چشمگیری در مورد اثربخشی این سیستم نشان داده‌اند. این رادار دقت فوق‌العاده‌ای را با حاشیه خطای تنها ۲۸ سانتی‌متر (۱۱ اینچ) هنگام تخمین فاصله موشکی که با سرعت نزدیک به ۷ کیلومتر بر ثانیه حرکت می‌کرد، ارائه داده است. این سیستم همچنین در تعیین سرعت موشک تا ۹۹٫۷ درصد دقت داشت، موفقیتی که قبلاً غیرممکن تلقی می‌شد.

فناوری های انقلابی رادار فوتونیک ماکروویو چینی‌ ها

رادار شناسایی موشک های هایپرسونیک

رژه نظامی ارتش آزادی‌بخش خلق و نمایش موشک‌های هایپرسونیک چین

این نوآوری در استفاده رادار از لیزر برای انتقال اطلاعات بین اجزای کلیدی با سرعت نور نهفته است. این رویکرد بر محدودیت‌های سیستم‌های رادار سنتی غلبه می‌کند، جایی که حرکت الکترون با سرعت بالا می‌تواند به‌طور بالقوه به بردهای مدار آسیب برساند. با ترکیب فوتونیک، رادار جدید می‌تواند سیگنال‌های مایکروویو پیچیده‌تری تولید و پردازش کند و برای اولین بار، امکان اندازه‌گیری دقیق اجسامی را با سرعت فوق‌العاده بالا فراهم کند.

به گفته کارشناسان دفاعی، فناوری جدید رادار چینی پاسخی به آزمایش موشک‌های هایپرسونیک ایالات‌متحده است که در چند ماه در گوام انجام شد. تسلیحات هایپرسونیک به دلیل سرعت فوق‌العاده و مسیرهای پرواز غیرقابل‌پیش‌بینی، چالش‌های رهگیری بیشتری نسبت به موشک‌های بالستیک سنتی دارند و به آن‌ها اجازه می‌دهد سیستم‌های دفاع هوایی را دور بزنند.

رادار شناسایی موشک های هایپرسونیک

طبق گزارش‌ها، موشک هایپرسونیک ایالات‌متحده AGM-۱۸۳A به حداکثر سرعت بیش از ۲۴هزار کیلومتر بر ساعت معادل ۲۰ ماخ دست می‌یابد. این در حالی است که در حال حاضر فقط روسیه است که به موشک‌های هایپرسونیک کینجال و اسکندر مسلح شده و دیگر کشورها در حال آزمایش و توسعه این فناوری جدید هستند. برخی از تحلیلگران نظامی غربی، آزمایش‌های آمریکا را درزمینه موشک‌های هایپرسونیک، پاسخی مستقیم به چین می‌دانند که نشان‌دهنده توانایی ارتش آمریکا برای نفوذ به سپر دفاعی چین و هدف قرار دادن شهرهای ساحلی چین با سلاح‌های دقیق است.

همچنین بخوانید:
تفاوت موشک بالستیک، کروز و هایپرسونیک چیست؟ جنگنده جدید چینی ها برای رقابت با اف ۲۲ معرفی شد پیشرفته ترین موشک های هایپرسونیک در جهان

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*