چه ماشین هایی مشمول مالیات سالیانه خودرو در ایران می‌شوند؟

چه ماشین هایی مشمول مالیات سالیانه خودرو در ایران می‌شوند؟

مالیات خودرهای لوکس یکی از انواع مالیات بر درآمد است که در ایران اخذ می‌شود. اما چه ماشین هایی مشمول مالیات سالیانه خودرو در ایران می‌شوند؟

در سراسر دنیا، مالیات بر دارایی یکی از مهمترین پایه‌های مالیاتی برای مهار تورم و افزایش عدالت مالیاتی است. در ایران و در راستای اجرای عدالت مالیاتی، مالکان خودروهای لوکس در سالیان اخیر ملزم به پرداخت مالیات بر اساس مشخصه‌های خودرو خود شده‌اند. اما کدام ماشین‌ها مشمول مالیات سالیانه خودرو در ایران می‌شوند؟ این سوال، موضوع بحث این مطلب از بخش اخبار خودرو سایت گجت نیوز است.

هدف از اخذ مالیات سالیانه خودرو در ایران چیست و مشمول چه خودروهایی می‌شود؟

در بسیاری از کشورهای دنیا، نابرابری در دارایی‌ها بیش از نابرابری در درآمدها است. از طرفی، یکی از مهمترین منابع درآمدی خانوارها مبتنی بر ورودی ناشی از دارایی‌هایشان است و این یعنی در بلندمدت، با افزایش نابرابری‌ها در بحث دارایی، نابرابری‌های درآمدی نیز افزایش خواهد یافت و افراد فقدان دارایی، به مرور در بحث درآمدی نیز به مشکل می‌خورند. این مسئله خصوصا در کشورهایی مانند ایران با نرخ تورم بالا به مراتب از حساسیت بیشتری برخوردار است.

در همین خصوص، بحث مالیات خودرو یکی از ترفندهایی است که در بسیاری از کشورها با هدف افزایش عدالت مالیاتی و تقسیم بار مالیات بر دهک‌های گوناگون مورد استفاده قرار گرفته است.

در ایران نیز دریافت مالیات از خودروهای لوکس چند سالی است که اجرایی شده و هدف از آن، تحقق عدالت مالیاتی عنوان شده است.

مالیات خودرو

در حال حاضر، مالیات خودروهای لوکس در ایران با توجه به ویژگی‌های خودرو از نظر قیمت، وزن و حجم موتور و البته با تکیه بر قواعد و شرایط پلکانی اعلام شده از قبل، دریافت می‌شود.

این مالیات در واقع مکمل مالیات و عوارض سالیانه تمام خودروهاست که هر ساله توسط شهرداری‌ها اخذ می‌شود. اما این مالیات صرفا برای خودروهای لوکس یا گرانقیمت وضع شده و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی برای دولت، در حوزه تنظیم‌گیری و بازتوزیع منابع نیز اثر مثبتی داشته باشد.

اجرای این طرح هر سال در حال پیشرفت است و برای مثال در 8 ماه نخست سال 1402، حدود 1100 میلیارد تومان از مجموع 7 هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده از این محل توسط دولت دریافت شده بود. از طرفی در سه ماهه نخست سال 1403 نیز حدود 320 میلیارد تومان مالیات خودروهای لوکس دریافت شده است.

ویدیو مرتبط:
از دست ندهید:
مدیر سامانه یکپارچه: جزئیات ثبت نام خودروهای وارداتی چند روز دیگر اعلام می‌شود با شروع طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، قیمت پیکان سر به فلک کشید مجلس اجازه افزایش قیمت اسنپ و تپسی را نداد آشنایی با ۳ خودرو جدید نیسان برای بازار ایران؛ مشخصات فنی و قیمت نیسان قشقایی، سیلفی و کیکس

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*