چطور در ویندوز 11 اسکرین شات بگیریم؟ آموزش ۴ روش ساده

یکی از کاربردی‌ترین قابلیت‌های ویندوز ۱۱، اسکرین شات است اما بسیاری از کاربران از روش‌های مختلف این کار اطلاعی ندارند. در این مطلب، ما ۴ روش اسکرین شات Windows 11 را آموزش می‌دهیم.

گرفتن اسکرین شات از صفحه‌ی ویندوز ممکن است خیلی برای شما کارآمد باشد؛ به طور مثال زمانی که می‌خواهید نحوه‌ی استفاده از یک برنامه را به پدربزرگ و مادربزرگ‌هایتان نشان دهید یا مثلا زمانی که یک پیام خطای عجیب در سیستم خود دریافت کرده‌اید و حالا می‌خواهید آن را به بخش فناوری شرکت خود ارسال کنید. همچنین موارد بسیار دیگری هستند که باعث می‌شوند شما نیاز به گرفتن اسکرین شات از صفحه‌ی ویندوز خود پیدا کنید. حالا سوال این است که چگونه در ویندوز 11 اسکرین شات بگیریم؟

همانطور که می‌دانید ویندوز 10 برای گرفتن اسکرین شات یک ابزار به نام Snip & Sketch را معرفی کرد، اما ویندوز 11 به مراتب به ابزار ساده‌تری به نام Snipping Tool متکی است. البته به غیر از استفاده از ابزار اسکرین شات ویندوز 11، روش‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آنها از صفحه‌ی خود عکس بگیرید. حال در این مطلب، ما روش‌هایی را برای گرفتن اسکرین شات از ویندوز 11 به شما معرفی خواهیم کرد؛ این روش‌ها بسیار ساده و کارآمد هستند، بنابراین تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. پیشنهاد می‌کنیم اگر از کاربران این نسخه از سیستم عامل مایکروسافت هستید، برنامه های ضروری برای لپ تاپ ویندوز ۱۱ را از دست ندهید.

1. استفاده از کلید PrintScreen برای گرفتن اسکرین شات ویندوز 11

تا همین اواخر اگر می‌خواستید یک اسکرین شات سریع از کل صفحه‌ی خود بگیرید، می‌توانستید فقط از فشردن کلید PrintScreen (که احتمالا برچسب آن به اختصار PrtScrn یا PrtScr باشد) استفاده کنید یا آن را به طور همزمان با کلید ویندوز فشار دهید. با استفاده از این کلید، تصویر در پوشه اسکرین شات به صورت فایل PNG ذخیره می‌شود. شما به راحتی می‎‌توانید پوشه اسکرین شات در ویندوز 11 را در File Explorer پیدا کنید. اگر بلافاصله آن را ندیدید، به سراغ پوشه Pictures بروید.

اسکرین شات در ویندوز ۱۱

با این حال به روزرسانی آینده ویندوز 11 ممکن است تا حدودی شرایط را تغییر دهد. به روزرسانی KB5025310 سیستم شما را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که اگر کلید PrintScreen را فشار دهید، برنامه‌ی Snipping Tool اجرا می‌شود. این برنامه یک برنامه‌ی کاربردی است که به شما این امکان را می‌دهد تا از یک قاب مستطیلی شکل یا آزاد از صفحه، یک پنجره یا کل آن اسکرین شات بگیرید. در واقع این چیز بدی که گاهی اوقات با فشردن دکمه‌ی PrintScreen بتوانید Snipping Tool را اجرا کنید؛ اما اگر ترجیح می‌دهید که به محض فشردن این دکمه از تمام صفحه‌ی شما یک اسکرین شات گرفته شود، برگرداندن آن به حالت قبلی آنقدرها هم کار سختی نیست.

  1. ابتدا شما باید به قسمت تنظیمات (Settings) بروید؛ سپس به قسمت Accessibility بروید و روی گزینه‌ی Keyboard کلیک کنید.
  2. در این مرحله باید به دنبال گزینه‌ی (Use the Print screen button to open screen snipping) یا (Use the Print screen button to open Snipping Tool)  بگردید. پس از پیدا کردن این گزینه می‌توانید آن را غیر فعال نمایید.

توجه داشته باشید که اگر قبلا این ویژگی را هنگام نصب به روزرسانی روشن کرده‌اید، چیزی تغییر نخواهد کرد. به طور کلی، این روش ساده‌ترین راه برای اسکرین شات ویندوز ۱۱ است.

استفاده از Snipping Tool برای گرفتن اسکرین شات با ویندوز 11

این ابزار که با ویندوز 11 ارائه می‌شود، در هنگام استفاده ممکن است یک یا دو کلیک اضافی موس را لازم داشته باشد، اما گزینه‌های بیشتری نسبت به یک عکس تمام صفحه در اختیار شما قرار می‌دهد.

اگر ترجیح شما این است که از طریق کلید Print screen به آن دسترسی داشته باشید، می‌توانید آن را از طریق دستورالعمل‌هایی که قبلا هم گفتیم فعال نمایید (Settings> Accessibility> Keyboard).

اسکرین شات ویندوز یازده

اما اگر کلید Print screen را برای مواقعی می‌خواهید که به گرفتن یک اسکرین شات تمام صفحه نیاز دارید، می‌توانید Snipping Tool را با فشردن کلیدهای Shift) + کلید ویندوز+ کلید (S به طور همزمان اجرا کنید و به نوار ابزار این برنامه دسترسی داشته باشید.

شما با فشردن این کلیدها، مجموعه‌ای از چهار آیکون را در بالای صفحه نمایش خود دریافت خواهید کرد که گزینه‌های زیر را به شما ارائه می‌دهند:

  • یک برش مستطیلی که با کلیک چپ موس و کشیدن مکان نما ایجاد می‌کنید تا قسمتی که می‌خواهید را برش دهید
  • یک برش آزاد که دقیقا به همان روش می‌توانید از آن استفاده کنید
  • گزینه‌ای که می‌توانید برای اسکرین شات از یک پنجره خاص استفاده کنید
  • گزینه‌ای برای اسکرین شات تمام صفحه

پس از اینکه اسکرین شات خود را ایجاد کردید، یک تصویر کوچک برای چند ثانیه در گوشه‌ی سمت راست صفحه نمایش شما ظاهر می‌شود. روی آن کلیک کنید تا به قسمت ویرایش‌هایی مانند افزودن خطوط و متن یا برش از برنامه‌ی Snipping Tool بروید. اگر قبل از اینکه فرصتی برای کلیک روی آن تصویر کوچک داشته باشید ناپدید شد، می‌توانید آن را در پوشه‌ی (Pictures> Screenshots) جستجو کنید. این برنامه همچنین به شما امکان می‌دهد که تصویر را به اشتراک بگذارید یا آن را به عنوان یک فایل JPG، PNG یا GIF ذخیره کنید.

استفاده‌ی کامل از Snipping Tool برای ضبط و تاخیر زمانی

متاسفانه نسخه‌ای از Snipping Tool که با دکمه‌ی Print screen راه‌ اندازی می‌شود، برخی از ویژگی‌های مهم از جمله ضبط، تاخیر زمانی (با استفاده از این گزینه شما می‌توانید اسکرین شات را سه، پنج یا ده ثانیه به تعویق بیندازید) و گزینه‌های تنظیم دیگر را شامل نمی‌شود. برای دسترسی به این ابزارها باید نسخه‌ی کامل را اجرا کنید.

اسکرین ویندوز 11

با کلیک روی آیکون جستجو در قسمت taskbar و جستجوی Snipping Tool، می‌توانید به ابزار کامل آن دسترسی پیدا کنید. همچنین می‌توانید روی دکمه‌ی Start در taskbar کلیک کنید تا برنامه‌های پین شده‌ی خود را ببینید. اگر Snipping Tool را در آن قسمت پیدا نکردید، روی گزینه‌ی همه‌ی برنامه‌ها کلیک کنید تا در آنجا آن را بیابید.

اگر برنامه‌ی Snipping Tool برای شما پر استفاده است، این می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد که آن را در قسمت taskbar پین کنید تا همیشه به راحتی به آن دسترسی داشته باشید. برای انجام این کار کافی است برنامه را اجرا کنید، سپس روی آیکون برنامه در taskbar کلیک راست کرده و Pin to taskbar را انتخاب نمایید.

استفاده از Xbox Game Bar

Xbox Game Bar برای کمک به گیمرها در ضبط بازی‌های خود در کنار موارد دیگر، استفاده می‌شود. در نتیجه به مدت طولانی، استفاده از این ابزار یک روش جایگزین برای گرفتن اسکرین شات ویندوز ۱۱ و همچنین تنها روش داخلی ویندوز برای ضبط بود.

اسکرین شات ویندوز ۱۱

برای استفاده از این روش، شما می‌توانید با فشردن دکمه‌های ویندوز و G روی صفحه کلید به طور همزمان به Game Bar دسترسی پیدا کنید. از آنجایی که این برنامه با استفاده از نوار ابزارهای مختلف کار می‌کند، در ابتدا ممکن است کمی برایتان گیج کننده به نظر برسد. اگر فقط می‌خواهید یک اسکرین شات بگیرید یا صفحه‌ی خود را ضبط کنید، به دنبال نوار ابزاری با برچسب Capture بگردید. اگر آن را پیدا نکردید، می‌توانید در نوار ابزار اصلی به دنبال آیکون Capture یا همان ضبط که شبیه به یک دوربین است باشید.

نوار ابزار Capture چهار کار را ارائه می‌دهد:

  • گرفتن اسکرین شات
  • ضبط 30 ثانیه آخر
  • شروع به ضبط
  • روشن یا خاموش کردن میکروفون در هنگام ضبط

اما از آنجایی که این برنامه دارای محدودیت‌هایی نیز هست (برای مثال نمی‌توانید دسکتاپ یا فایل اکسپلورر را ضبط کنید) احتمالا بهتر است کار خودتان را راحت کنید و از Snipping Tool استفاده نمایید.

شما با استفاده از همه‌ی این روش‌ها به راحتی می‌توانید با گرفتن اسکرین شات لپ تاپ ویندوز 11، کارهای مهم خود را انجام دهید و در صورت نیاز تصاویری که از اسکرین خود گرفتید را برای دیگران نیز ارسال کنید. با تشکر از شما که ما را تا انتهای این مطلب همراهی کردید.

جمع‌بندی نهایی روش‌های گرفتن اسکرین شات در ویندوز 11

ویندوز 11 امکانات متنوعی برای گرفتن اسکرین شات از صفحه‌ی نمایش فراهم کرده است که در مواقع مختلف بسیار کارآمد هستند. در این مطلب چهار روش کاربردی را برای اسکرین شات ویندوز ۱۱ معرفی کردیم:

  1. کلید PrintScreen:
    • فشردن این کلید به تنهایی یا به همراه کلید ویندوز، اسکرین شات را در پوشه‌ی Pictures ذخیره می‌کند. با به‌روزرسانی‌های جدید، ممکن است این کلید برنامه‌ی Snipping Tool را باز کند.
  2. Snipping Tool:
    • این ابزار با ویندوز 11 ارائه می‌شود و قابلیت گرفتن اسکرین شات‌های مختلف را با ترکیب کلیدهای Shift + ویندوز + S فراهم می‌کند.
  3. نسخه‌ی کامل Snipping Tool:
    • از طریق جستجو در taskbar یا منوی Start قابل دسترسی است و امکانات بیشتری مانند ضبط و تاخیر زمانی ارائه می‌دهد.
  4. Xbox Game Bar:
    • با فشردن کلیدهای ویندوز و G قابل دسترسی است و علاوه بر اسکرین شات، امکاناتی برای ضبط صفحه نیز دارد.

این روش‌ها به شما کمک می‌کنند تا به راحتی اسکرین شات‌های مورد نیاز خود را تهیه و ذخیره کنید. اگر مشکلی داشتید، می‌توانید در بخش نظرات با گجت نیوز و کاربرانش همراه شده و سوال خود را از ما بپرسید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*